۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین بیش از ۵۰هزار معتاد متجاهر در کشور وجود دارد/ شناسایی ۳هزار منطقه پرآسیب
کد خبر: ۳۳۶۳۶۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۴/۱۸ ساعت: ۱۴:۲۱ ↗ لینک کوتاه

معاون امور پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی در قزوین:

بیش از ۵۰هزار معتاد متجاهر در کشور وجود دارد/ شناسایی ۳هزار منطقه پرآسیب

معاون امور پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور گفت: آمار ارائه شده در دستگاه‌های متولی از معتادین متجاهر در کشور متفاوت است اما بر اساس توافق نسبی ستاد مبارزه با مواد مخدر، ناجا و بهزیستی و دستگاه‌های دیگر۵۰ تا ۵۵ هزار معتاد متجاهر درکشور داریم.

بیش از ۵۰هزار معتاد متجاهر در کشور وجود دارد/ شناسایی ۳هزار منطقه پرآسیب

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ فرید براتی ظهر امروز(سه شنبه) در کارگاه آموزشی-توجیهی طرح مدیریت مورد معتادین بی بضاعت که پیش از با حضور 22 استان در سالن باغستان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: موضوعات مربوط به اعتیاد به ویژه در مباحث کاهش آسیب و تقاضا نیز بر چند محور پیشگیری، درمان و جامعه پذیر بودن افراد معتاد مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: در بحث‌های پیشگیری و درمان اقدامات خوبی صورت گرفته است، اما موضوع جامعه پذیربودن و بازگرداندن به نظام اجتماعی در سال‌های اخیر کمتر مورد توجه قرار گرفته و موضوعات توانمندسازی و ایجاد اشتغال مورد غفلت واقع شده است.

معاون پیشگیری بهزیستی کشور بیان کرد: مزمن بودن بیماری اعتیاد یکی از دلایل نرخ بازگشت افراد معتاد بعد از درمان اولیه است و علت را می‌توان عدم تکمیل چرخه درمان و همان در نظر گرفتن کسب و کار دانست.

براتی ابراز کرد: موضوع کسب و کار افراد معتاد بهبود یافته در سال‌های اخیر بویژه در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته که بنابر یکی از موارد این طرح؛ اشتغال زایی و پذیرش این افراد توسط بهزیستی و شهرداری‌ها است.

این مقام مسئول ابراز کرد: طرح "مدیریت مورد" از آبان ماه سال گذشته با 16استان در کشور و جامعیت 3 هزار معتاد آغاز شده که اکنون به 21 استان رسیده است.

اجرای طرح "پازک" در قالب پیشگیری از مصرف زنان و کودکان

وی اضافه کرد: این 21استان از لحاظ حجم معتادین و اجرای مرکز ماده 16، معتادین متهاجر را جمع‌آوری کرده و در مراکز نگهداری تحت حمایت قرار می‌دهند.

معاون پیشگیری بهزیستی کشور بیان کرد: در این رابطه 150 مجوز به مددکاران در استان‌های مختلف داده شده که بر اساس این طرح معتادین درمان شده نیز رها نخواهند شد و در صورتی که اسکان نداشته باشند برخی مراکز بین راهی برای درمان معتادین بی خانمان درنظر گرفته شده است.

براتی اذعان کرد: آمار ارائه شده در دستگاه‌های متولی از معتادین متجاهر در کشور متفاوت است اما براساس توافق نسبی ستاد مبارزه با مواد مخدر، ناجا و بهزیستی و دستگاه‌های دیگر 50 تا 55 هزار معتاد متجاهر درکشور داریم که در طرح‌های مختلف دستگیر شده‌اند.

وی عنوان کرد: برای خانواده‌ها چند طرح پیشگیری با همکاری اولیاء و مربیان مدارس، مهدکودک‌ها آموزش داده می‌شود؛ همچنین آگاهی رسانی به زنان و دختران ساکن محله‌های پرآسیب با همکاری خیریه‌‌ها داریم.

این مقام مسئول گفت: طرح "پازک" در قالب پیشگیری از مصرف زنان و کودکان نیز در محلات پرآسیب برگزار می‌شود که اکنون در 500محله پرآسیب شناسنامه‌ای از تعداد معتادین متهاجر تهیه شده و بر اساس آن خدمات ارائه می‌شود.

براتی با بیان اینکه 3 هزار منطقه پرآسیب در کشور داریم، اضافه کرد: طرح "پازک" از سال 96 بعد از دستور مقام معظم رهبری آغاز شده است و در نظر داریم این طرح را در تمام مناطق پرآسیب کشور اجرایی کنیم.

منتظر تامین اعتبار از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر هستیم

معاون پیشگیری بهزیستی کشور تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی در اجرای این طرح، ماندگاری افراد 30درصد در نظر گرفته شده بود که خوشبختانه طبق آخرین بررسی صورت گرفته نیز این میزان 63 درصد اعلام شده است.

وی ابراز کرد: منابع یک ساله طرح "مدیریت مورد" برای 3هزار نفر درنظر گرفته شده است؛ اما برای افزایش جامعه هدف منتظر موافقت نامه ستاد مبارزه با موارد مخدر هستیم.

این مقام مسئول عنوان کرد: منابع این طرح از دوبخش اعتبارات بهزیستی و ستاد مبارزه با موارد مخدر تامین می‌شود که سال گذشته 2میلیارد تخصیص یافت و امسال پیشنهاد ما اعتبار 4میلیاردی است که تاکنون 2 میلیارد آن توسط بهزیستی تامین شده و منتظر تامین اعتبار از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر هستیم.

براتی ابراز کرد: بر اساس این طرح، خدماتی طبق اولویت از قبیل تهیه سرپناه و حمایت از خانواده‌های افراد معتاد ارائه می‌شود؛ برخی از خدمات در بهزیستی وجود دارد اما نیاز به توجه تمام دستگاه‌های حمایتی دارد.

وی در پایان گفت: براساس آیین نامه صادر شده توسط ریاست جمهوری وظایف تمام ارگان‌ها مشخص شده و برنامه‌ها برای تکمیل چرخه درمان معتادین پی ریزی شده است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان