۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین اهالی قلم امیدآفرینی را محور اصلی آثار خود قرار دهند/ برخی نویسندگان در تعدد آثار شتاب می‌کنند
کد خبر: ۳۳۶۳۴۸ نویسنده: محمدرضا سنگری تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۴/۱۸ ساعت: ۸:۴۲ ↗ لینک کوتاه

عضو هیئت علمی بنیاد دعبل درمصاحبه با صبح قزوین:

اهالی قلم امیدآفرینی را محور اصلی آثار خود قرار دهند/ برخی نویسندگان در تعدد آثار شتاب می‌کنند

عضو هیئت علمی دعبل گفت: یکی از موضوعات مهم جامعه امروز بحث یاس و نامیدی است که نویسندگان و اهل قلم باید به طور جدی به آن بپردازند.

اهالی قلم امیدآفرینی را محور اصلی آثار خود قرار دهند/ برخی نویسندگان در تعدد آثار شتاب می‌کنند

محمدرضا سنگری درگفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ با اشاره به نقش نویسندگان در جامعه امروز اظهار کرد: اهل قلم به عنوان اندیشه سازان و اندیشه پروان جامعه هستند که نقش روشنگرانه ای دارند که با بهره گیری از هنر نویسندگی در تبیین راه این نسل و تعیین مسئولیت‌هایشان نقش آفرینی می‌کنند.

وی افزود: جدی ترین و اصلی ترین وظیفه یک نویسنده در روزگار ما این است که باید به چند مسئله توجه کند؛ اولین موضوع اینکه زمان آگاه باشد یعنی بداند کجا ایستاده و به فرموده حضرت علی(ع) بداند از کجا آمده و اکنون کجاست و قرار است به کجا برود.

عضو هیئت علمی بنیاد دعبل دامه داد: مسئله دوم این که نویسنده باید مردم شناس باشد و نیاز جامعه را بشناسد؛ درواقع عناصر پیش برنده و پس برنده مردم را بداند که چه عواملی ممکن است زمینه ساز ایستایی و حرکت رو به جلو شود.

سنگری با اشاره به اهمیت مسائل پیرامونی جامعه که نویسندگان باید به آن توجه داشته باشند، تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم جامعه امروز بحث یاس و نامیدی است که نویسندگان و اهل قلم باید به طور جدی به آن بپردازند. 

این عاشوراپژوه تشریح کرد: یک نویسنده موفق نیازمند رشد و توانمندی است که باکسب تجربه و جهان بینی بدست می‌آید و اهالی قلم برای خلق یک اثر ادبی باید مسائل پیرامونی خود را به خوبی ببینند و تحلیل کنند.

چاپ 31میلیون کتاب طی 40 سال گذشته

وی با بیان اینکه قلم مقدس است، افزود: خداوند به قلم قسم یادکرده و همین امر تعهدی است که اهل قلم باید در پیشگاه خدا داشته باشند؛ زمانی که خداوند به خورشید "والشمس و ضحی" داد و به قلم هم "نون والقلم ومایسترون"را قسم داد این مفهوم رامی رساندکه جایگاه قلم معادل خورشیدوماه ارزشمند است.

عضو هیئت بنیاد علمی دعبل ابراز کرد: اگر کسی بداند زمانی که قلم بدست می‌گیرد، می‌تواند چه تاثیری داشته باشد قطعا در نوع نگارش و نگاه دراثری که خلق می‌کند توجه ویژه خواهد داشت.

سنگری درباره خلاءهای موجود در تولیدمحتوا مطرح کرد: ما درطول این چهل سالی که پشت سرگذاشتیم حدود31میلیون کتاب تولید کردیم وبیش از41میلیارد شمارگان و یا تیراژ کتاب داشتیم و این میزان از حدود 400سال پیش بیشتراست.

وی ادامه داد: این سوال مطرح است که آیا واقعا همه این کتاب‌ها که تولید شده واقعا مورد نیاز است و یا بخشی از این‌ها رونویسی از دست همدیگر است؛ گاهی برخی تولیدات وجود دارد که چندان حرکتی درجامعه ایجاد نمی‌کند لذا نویسندگان امروز باید نیاز مردم را دریابند و ببینند به چه عرصه‌هایی بپردازند.

این نویسنده گفت: حائز اهمیت است که نویسندگان با چه زبانی اثر خود را خلق می‌کنند و اگر یک نویسنده حتی یک کتاب خوب داشته باشد کفایت می‌کند؛ چراکه برخی از نویسندگان در تعدد آثار خود شتاب دارند. بنابراین اگر نویسندگان ما یک اثر را با دقت مطالعه دقیق و بازنگری بنویسند بهتر ازاین است که آثار زیادی داشته باشند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان