۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین راه‌اندازی خط تماس "۱۲۳" به‌صورت شبانه‌روزی/ قزوین بعد از البرز دومین استان در معرض آسیب‌های اجتماعی است
کد خبر: ۳۳۶۳۴۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۴/۱۷ ساعت: ۱۴:۲۷ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل بهزیستی استان خبر داد:

راه‌اندازی خط تماس "۱۲۳" به‌صورت شبانه‌روزی/ قزوین بعد از البرز دومین استان در معرض آسیب‌های اجتماعی است

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: بزودی خط تماس ۱۲۳ به صورت شبانه روزی در تمام سطح استان افتتاح خواهد شد که در این زمینه رشد ۳۵۹ درصدی داشتیم.

راه‌اندازی خط تماس "۱۲۳" به‌صورت شبانه‌روزی/ قزوین بعد از البرز دومین استان در معرض آسیب‌های اجتماعی است

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ علیرضا وارثی در نشست خبری مدیرکل و معاونین بهزیستی استان قزوین با اصحاب رسانه که ظهر امروز(دوشنبه) به مناسبت فرا رسیدن هفته بهزیستی در سالن اجتماعات مرکز نگهداری معلولان ذهنی پسران امین برگزار شد، اظهار کرد: این مرکز مخصوص اشخاص بالای 14 سال است که با اعتباری به میزان 8 میلیارد تومان ساخته شده است.

وی با اشاره به" به زیستن در گام دوم؛ شفافیت، توانمندسازی و ارتقای سلامت اجتماعی" به عنوان شعار امسال افزود: کاروان بازدید از خدمات بهزیستی در حوزه های مختلف اجتماعی، حضور در منازل خیرین، تجلیل از کارآفرینان برتر سرپرست خانوار، دیدار با کارکنان پیشکسوت بهزیستی، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی مددجویان، استقرار خودروهای اجتماعی برای معرفی خدمات بهزیستی در طول هفته از برنامه‌های در نظر گرفته شده در طول هفته است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین بیان کرد: اجرای تئاتر خیابانی، ارائه خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی رایگان برای جامعه هدف، برگزاری مسابقات پیاده روی و ویلچر رانی، مراسم پیاده روی در گلزار شهدا و اعزام دانشجویان نخبه به مشهد مقدس و سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده است.

وارثی بیان کرد: اعتباری که برای توسعه فعالیت‌های سلامت محور در استان انجام می‌شود، بالغ بر 17 و نیم میلیارد اعتبار جاری و 30 میلیارد اعتبار ملی از طریق حمایت‌های مردمی است.

این مسئول عنوان کرد: افتتاح 40مورد از خدمات بهزیستی با ارزش ریالی 20 میلیارد تومان و اشتغال زایی 172 نفر در طول این هفته در شهرستان‌های استان افتتاح خواهد شد.

وجود 21هزار معلول در حوزه مستمری بگیران بهزیستی

وی اذعان کرد: در سال 97 بالغ بر 50درصد رشد چشمگیر در تمامی فعالیت‌ها را داشتیم، ضمن اینکه در برخی برنامه‌ها بیش از 200درصد رشد داشتیم.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین افزود: کسب رتبه چهارم در حوزه معاونت پیشگیری و رتبه ششم در حوزه آسیب‌های اجتماعی و مداخلات هستیم؛ همچنین در حوزه جمع آوری مشارکت مردمی در بهزیستی جزو 10 استان برتر در سطح کشور هستیم.

وی اضافه کرد: سال 95 حدود 6هزار معلول داشتیم که در سال 97 توانستیم 24هزار معلول را شناسایی و شرایط هویت و اقتصادی آنان را در سامانه ثبت نماییم.

این مسئول ادامه داد: 21هزار معلول در حوزه مستمری بگیران بهزیستی قرار دارند که از این میزان 18هزار و 165نفر مستمری بگیران حوزه توانبخشی هستند و مابقی در حوزه اجتماعی قرار می‌گیرند.

وی عنوان کرد: در راستای تامین اعتبار مستمری بگیران ماهانه نزدیک به 4میلیارد تومان از اعتبارات ملی کشور سهم خواهی می‌شود.

وارثی ابراز کرد: طرح Cbr مبنی بر توانبخشی مبتنی بر جامعه در روستاها 100 درصد انجام شده که در این راستا 7 هزار و 300 معلول روستایی شناسایی و در سامانه بانک اطلاعاتی ثبت شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه مراکز نگهداری نسبت به سال گذشته 37 و نیم درصد رشد داشتیم، گفت: در این زمینه با 24مرکز روزانه به هزار نفر در سطح استان خدمات ارائه می‌کنیم و در این زمینه 33 درصد رشد داشتیم.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین افزود: باتوجه به اهتمام مردم و خانواده‌ها، در نگهداری و ارائه خدمات در منزل در استان کمترین آمار نگهداری معلولین در مراکز جامعه هدف را داریم به طوریکه هزار و 500 نفر از 24 هزار معلول در مراکز نگهداری می‌شوند.

وی عنوان کرد: در حوزه پیشگیری از معلولیت بحث مشاوره ژنتیک، غربالگری و اختلالات ژنتیکی سال گذشته 8هزار نفر تحت پوشش این سه طرح قرار گرفتند که 243نفر دارای ژن معیوب بودند، شناسایی شدند و در این راستا 63مورد تحت حمایت سقط درمانی و پیشگیری از تولد فرزند معلول شدند.

این مسئول ابراز کرد: سال گذشته 33مورد کودک کم شنوا شناسایی شدند که 499مورد کودک 3 تا 5سال مشکوک به کم شنوایی و ناشنوایی بودند.

رشد 100درصدی آسیب‌های اجتماعی در استان

وی بیان کرد: سال گذشته همچنین 44هزار و 718نفر سنجش بیماری چشمی انجام گرفت که در این طرح یک هزار و 479نفر مبتلا به بیماری تنبلی چشم شناسایی شدند که 484نفر تحت پوشش بهزیستی و خدمات حمایتی قرار گرفتند.

وارثی اذعان کرد: خط تلفن مشاوره در اعتیاد "1480" طی سال گذشته 13 هزار و 725مورد تماس داشت که نسبت به سال٩۶ حدود 54درصد رشد داشتیم.

این مسئول با اشاره به افزایش مراکز اورژانس اجتماعی به 8 مرکز در استان افزود: در تمامی شهرستان‌های استان مرکز اورژانس اجتماعی فعال است که به زودی این مرکز در شهرستان آوج نیز افتتاح خواهد شد؛ که سال 97 بیش از 80 هزار و 730 مراجعه کننده با رشد 140درصدی داشتیم.

وی با تصریح بر رشد 100درصدی آسیب‌های اجتماعی در استان گفت: متاسفانه به دلیل وجود آسیب‌های اجتماعی رشد زیادی در این زمینه داشتیم که بعد از استان البرز، قزوین حائز آسیب است و تنها راهکار آن کنترل آسیب‌های اجتماعی و آگاه سازی مردم است.

وارثی ابراز کرد: بزودی خط تماس 123 به صورت شبانه روزی در تمام سطح استان افتتاح خواهد شد که در این زمینه رشد 359 درصدی داشتیم.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین ادامه داد: سال گذشته 663 نفر اشتغال در حوزه معلولین و زنان سرپرست خانوار داشتیم تا از طریق پرداخت تسهیلات به اشتغال پایدار برسند.

وی در پایان گفت: در حوزه مسکن نسبت به سال 96 حدود 250درصد رشد داشتیم که بیشتر شامل خانواده‌های دو معلول است که از 3 هزار و 930 واحد نیز 2هزار و 100 واحد تحویل داده شده و هزار و 830 واحد باقی مانده است.

انتهای پیام/2002

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان