۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ایده جدید طراحی "کلاژ فرش" در معرض دزدیده‌شدن قرار دارد/ از تسهیلات و حمایت‎های مسئولان بی‌بهره‌ایم
کد خبر: ۳۳۶۲۶۱ نویسنده: محمدرضا ملکی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۴/۱۳ ساعت: ۸:۲۰ ↗ لینک کوتاه

هنرمند قزوینی:

ایده جدید طراحی "کلاژ فرش" در معرض دزدیده‌شدن قرار دارد/ از تسهیلات و حمایت‎های مسئولان بی‌بهره‌ایم

طراح کلاژ فرش گفت: طراحی کلاژ فرش توسط من سبکی جدید در این هنر به وجود آورده است که با عدم حمایت‌های لازم در معرض دزدیده شدن ایده قرار دارد.

ایده جدید طراحی "کلاژ فرش" در معرض دزدیده‌شدن قرار دارد/ از تسهیلات و حمایت‎های مسئولان بی‌بهره‌ایم

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ قالی تکه‌دوزی شده یا فرش چهل‌تکه که اصطلاحاً به آن کلاژ هم گفته می‌شود، نسلی نوین در فرش‌های دستباف است که از تلفیق هنر سنتی و مدرن به وجود می‌آید.

معمولاً برای تهیه این فرش تکه‌های مختلف از فرش‌های دستباف مناطق مختلف مانند کاشان، قم، تبریز، کرمان و غیره را به هم دوخته و برای استحکام بیشتر آن را با چرم آستر می‌کنند تا از سرخوردن آن روی سرامیک و کفپوشهای رایج در منزل جلوگیری شود.

محمدرضا ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ وهنر صبح قزوین؛ درباره‌ی وضعیت هنر کلاژ فرش اظهار کرد: انتخاب فرش به عنوان یک کار به واسطه ارتباط مستقیم این هنر با انسان بود، فرش جزو محدود هنرهایی محسوب می‌‎‌شود که ریشه در کشور ایران دارد و استفاده از رنگ‌های طبیعی و تنوع در رنگ‌ موجب انتقال انرژی مثبت از این هنر ایرانی به انسان می‌شود.

وی افزود: انتخاب سبک کلاژ در فروش جرقه‎‌ای بود که در گذشته مادربزرگم با وصله کردن تکه پاره‌ها در ذهن من ایجاد کرد، این هنر را می‌توان یک هنر متفاوت نامید زیرا این سبک کلاژ برخلاف نمونه‌های موجود در بازار است طراحی و قرارگیری طرح‌های مناسب، استفاده از الیاف پشم و رنگ‌های گیاهی و طبیعی 40ساله و همچنین دوخت دستی میان تکه فرش‌هاست که آن را از سایر کلاژ فرش‌ها متمایز می‌کند.

طراح کلاژ فرش اذعان کرد: نمونه‌های کلاژ فرش در بازار نمونه بارز یک دوخت صنعتی است که مشکلاتی مانند عدم وجود تکه‌های منحنی و استفاده از الیاف و رنگ‌‎های شیمیایی همچنین بکارگیری نادرست تکه فرش‌ها باعث وجود لایه‌ی آستری در پشت فرش شده‌است که از اصالت و قدمت فرش می‌کاهد.

وی در ادامه گفت: هنر کلاژ فرش را نمی‌توان به عنوان یک شغل محسوب کرد، زیرا استقبال مردم در خرید اینگونه فرش‌ها به ویژه در خود استان قزوین بسیار کم است و مقدار هزینه دریافتی بیشتر از جانب خریداران سایر کشور ها به ویژه آلمان و ایتالیاست.

این هنرمند قزوینی ابراز کرد: مواد اولیه کار کلاژ فرش از تکه قالی و فرشه‌های قالی شویی‌ها و فرش‌های دست‌بافت برخی روستاها تامین می‌شود که برای حفظ ماهیت فرش بیشتر از فرش‌هایی با الیاف پشمی به علت وجود خواص و با طراحی و خلاقیت در قرارگیری تکه‌ها انجام می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: بزرگترین مشکل موجود سرمایه اولیه کار است که اداره بازرگانی حتی حمایتی در حوزه ابلاغ تسهیلات انجام نداد و به علت تازگی کار پشتیبانی لازم را انجام نمی‌دهند و با استفاده از جملاتی مانند طی کردن یک برهه سه ساله برای دریافت حمایت و ثبت کار علاوه بر ایجاد مانع درکار زمینه را برای سرقت ایده و فکر من را فراهم می‌کنند.

ملکی ادامه داد: عدم حمایت و سرمایه کار مانع از رونق کار می‌شود، زیرا توان مالی برای تشکیل کارگاه و پرداخت دستمزد برای کارکنان را ندارم به همین علت گردانندگان کار کلاژ افراد خانواده‌ی من هستند که با مشارکت من یک تیم چهار نفره را تشکیل می‌دهیم که تابحال تنها موفق به اجاره یک مکان برای فروش کالا شده‌ایم.

ملکی ابراز کرد: مردم استان قزوین دارای ذائقه هنری قوی هستند که نیاز به رشد و شکوفایی دارد؛ اما عدم حمایت مسئولین حتی اندک افراد هنرمند را هم دلسرد می‌کند و باعث عدم رونق در تولید و صادرات و حتی در حد تشکیل کارگاه می‌شود اگر هنرمندان جایگاه پیشرفت نداشته باشند در کشور بازار تولیدات دچار رکود خواهد شد.

انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان