۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین نیازمند بازتعریف "حریم خصوصی" در فضای مجازی هستیم/ نمی‌پذیریم ایران به بازاری برای کسب‌وکار شبکه‌های اجتماعی خارجی تبدیل شود
کد خبر: ۳۳۶۲۴۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۴/۱۲ ساعت: ۱۵:۶ ↗ لینک کوتاه

دبیر ملی شورای فضای مجازی در قزوین:

نیازمند بازتعریف "حریم خصوصی" در فضای مجازی هستیم/ نمی‌پذیریم ایران به بازاری برای کسب‌وکار شبکه‌های اجتماعی خارجی تبدیل شود

دبیر ملی شورای فضای مجازی گفت: در حوزه قانون نیز نیاز به بازتعریف حریم خصوصی در فضای مجازی داریم؛ امروز شاهد بروز معاملات و دارایی‌های معنوی بزرگی هستیم و در این فضا قانونگذاری فقط از سوی حکومت‌ها انجام نمی‌گیرد.

نیازمند بازتعریف "حریم خصوصی" در فضای مجازی هستیم/ نمی‌پذیریم ایران به بازاری برای کسب‌وکار شبکه‌های اجتماعی خارجی تبدیل شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ ابوالحسین فیروزآبادی ظهر امروز(چهارشنبه) در جلسه شورای اداری استان قزوین که با حضور مسئولان استانی در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد، با اشاره به تحولات حاکم در عصر جدید اظهار کرد: همانطور که در دوره‌های مختلف و عصرهای گذشته تا به امروز شاهد تحول بودیم، در دوره فضای مجازی هم شدت و میزان تحولات بسیار زیاد است و شاهد اینگونه تحولات در تمام شئون زندگی هستیم که تمام امور اجتماعی را دربرمی‌گیرد.

دبیر ملی شورای فضای مجازی افزود: در این عرصه واژه ای بنام مرز وجود دارد که مفهوم آن متحول می‌شود به طوریکه در حوزه سیاسی شاهد بروز قدرت و همچنین شاهد مدیریت قدرت نرم هستیم.

وی بیان کرد: دولت و ملت دارای حقوق بین الملل و قائل به حقوق ملی هستند؛ ظهور و بروز جهانی شدن حاکمیت؛ دولت و ملت و مرز را به چالش کشیده است.

این مقام مسئول بیان کرد: در حوزه قدرت در عصر کشاورزی که عنصر اصلی اقتصاد بود، تحول ایجاد شده و در عصر فضای مجازی، عنصر اصلی اقتصادی، خدمات خواهد بود.

فیروزآبادی ادامه داد: در این عصر، شاهد صنعت چهار خواهیم بود که کالایی را تولید می‌کند که در زنجیره حاکمیت خود را حفظ کند که در این شرایط عقود شرطی ایجاد می‌شود.

وی ابراز کرد: در اقتصادی که پیش آمده مدل‌های جدیدی از اقتصاد را شاهدیم که بنا به تعداد پلت فرمی و فالوورها، این کانال نرخ خواهد یافت.

دبیر ملی شورای فضای مجازی اذعان کرد: در بحث اجتماعی، شاهد این هستیم که همه مردم به هم متصل می‌شوند و این امر به صورت تعاملی خواهد بود که اصل کنشگرایانه به صورت شبکه ای است و پایه تمام و بن مایه فضای مجازی همین اتصال که هفت میلیارد موجودیت مرتبط انسانی در فضای مجازی در دنیا شکل گرفته است.

فیروزآبادی گفت: بناست که بر روی این اتصال، اتصال انسانی با خمیرمایه اقتصادی و با شکل پلت فرمی در جهان خلق شود، همچنین در حوزه رسانه ای، رسانه‌های اجتماعی شکل می‌گیرند که مقدمه ای برای نظام جهانی پلت فرمی که برای واقعیت بخشیدن به قدرت نرم هستند.

این مقام مسئول ابراز کرد: به دنبال این امر نظام بانکی، پولی، آموزشی، کشاورزی، بهداشتی را دربرمی‌گردد؛ بنابراین نگاه ما به پیام رسان‌ها یک نگاه مبنایی است.

وی تصریح کرد: در حوزه تکنولوژی شاهد بروز تکنولوژی‌های اجتماعی مانند هوش مصنوعی هستیم که می‌خواهد سلطه انسان را بر طبیعت بهینه سازی نماید و بهره وری ما از طبیعت را بهینه و روابط انسان و اشیا را برقرار نماید که اشیا بنا به اقتضائات، رفتاری انسان گونه داشته باشند.

فیروزآبادی افزود: در حوزه قانون نیز نیاز به بازتعریف حریم خصوصی در فضای مجازی داریم؛ امروز شاهد بروز معاملات و دارایی‌های معنوی بزرگی هستیم و در این فضا قانونگذاری فقط از سوی حکومت‌ها انجام نمی‌گیرد.

وی ابراز کرد: به زودی کنسرسیوم‌های پرقدرتی از نخبگان شروع به استانداردگذاری و قانونگذاری می‌کنند.

دبیر ملی شورای فضای مجازی بیان کرد: از منظر حکومت نقش یک دولت و ملت باید بازتعریف شود و چون بازیگران اصلی این فضا که از طریق اینترنت شکل گرفته، به دنبال جهانی شدن هستند که کشورها بعنوان پاسبان‌های محلی عمل کنند.

وی ادامه داد: جهانی شدن یک پروسه طبیعی است،که از ده هزار سال پیش آغاز شده و باید تشخیص دهیم که چه بخشی از این جهانی شدن ذاتی و چه بخشی از آن عرضی است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه جهانی و اجتماعی بودن خصلت ذاتی این فضا است، گفت: با نقض جهانی بودن، فضای مجازی نقض می‌شود؛ ما نمی‌توانیم بپذیریم که بازارهای ما باز باشد تا توییتر، گوگل، تلگرام هرجور که خواست در کشور ما کسب و کار کند.

این مسئول ادامه داد: برخی معتقدند که جغرافیا در فضای مجازی معنا ندارد؛ اولین گام ما در فضای مجازی باید این باشد که حداقل مرزهای ما منطبق بر مرزهای جغرافیایی باشد.

فیروزآبادی اظهار کرد: یک بشارت بزرگ وجود دارد که در فضای مجازی مرزی بزرگتر از مرز جغرافیایی داشته باشیم؛ اگر بر این امر معتقد نباشیم زمانی که استعمار آمد، بسیاری از مردم این امر را دیر دریافت کردند.

دبیر ملی شورای فضای مجازی اذعان کرد: اگر در فضای مجازی نیز شرایط ملی و ملیتی را باز کنیم، زمانی متوجه می‌شویم که ما بردگان پلت فرم‌های جهانی به دست صاحبان صنایع در دنیا هستیم؛ بنابراین یک نگاه مبنایی داریم که باید حتما به سمت پلت فرم‌های ملی رفته و همه اپلیکیشن‌های ما ایرانی باشد.

وی تصریح کرد: ضریب نفوذ خوبی حتی در روستاها ایجاد شده که توزیع متوازن نبود، اما پدیده‌هایی داریم که در هیچ کجای منطقه شاهد آن نیستیم و هزاران شغل در این زمینه ایجاد شده که خود، پایه گذار هزاران شغل دیگر است.

این مقام مسئول گفت: به دلیل تحریم و فقدان منابع مالی، هم اکنون نمی‌توانیم تولید داشته باشیم؛ عرضه و توانایی خلق منابع مالی را نیز نداریم و نمی‌توانیم از منابع و ارزش‌های دارایی‌های ملی استفاده کنیم؛ با همه این احوال اگر سرانه ایجاد اشتغال، راه اندازی اقتصاد دیجیتال ایجاد قدرت نرم و حفظ هویت ملی است.

دبیر ملی شورای فضای مجازی اذعان کرد: برای عامه مردم باید سواد مبتنی بر آگاهی ایجاد شود و این آگاهی باید ایجاد شود که مردم از اپلیکیش‌های ایرانی استفاده کنند، مردم باید توجیه شوند که چگونه از گوگل استفاده کنند که به اقتصاد ملی آسیب وارد نشود.

وی با بیان اینکه در انتخابات یکی از مشکلات بحث شفافیت است؛ گفت: تهمت و شایعات در این فضا موجب ایجاد مشکلات برای نمایندگان می‌شود.

فیروزآبادی ادامه داد: بحث بعدی، مشارکت دادن مردم در حکومت است؛ به دلیل حوزه گمنامی در فضای مجازی، دروغ و شایعات ایجاد می‌شود و بسیاری از شایعات ممکن است که عکس العملی برای فضای سالم باشد.

وی تصریح کرد: دوره مداحی یکطرفه به پایان رسیده است؛ نمایندگانی که در شبکه‌های اجتماعی فعال نباشند موفق نخواهند بود.

دبیر ملی شورای فضای مجازی اضافه کرد: نمایندگان باید نظام شبکه ای و ارتباط با مردم در فضای مجازی را بپذیرند و به طریق اولویت مدیران دولتی نیز باید این کار را انجام دهند.

وی ادر پایان ابراز کرد: ما عامل مداخله گری در حکومت داریم که عامل ارجحی است که می‌تواند بازی‌هایی را در پلت فرم‌های داخلی ما ایجاد کند که خارج از حیطه مسئولیتی ماست؛ برای اینکه در این خصوص توانمند باشیم باید در حوزه حکمرانی و مدیریت کشور از نظرات مردم استفاده کنیم.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان