۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین سهم اهدای خون بانوان کمتر از ۱۰درصد است/ ۵۰درصد مطالبات انتقال خون از بیمارستان‌ها وصول نشده
کد خبر: ۳۳۶۲۴۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۴/۱۲ ساعت: ۱۲:۰ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل سازمان انتقال خون استان قزوین:

سهم اهدای خون بانوان کمتر از ۱۰درصد است/ ۵۰درصد مطالبات انتقال خون از بیمارستان‌ها وصول نشده

مدیرکل انتقال خون قزوین گفت: متاسفانه کل دریافتی‌های انتقال خون از بیمارستان‌های کل استان زیر ۵۰درصد است که هم اکنون تنها بیمارستان تاکستان ۹۹ درصد مطالبات را پرداخت کرده است.

سهم اهدای خون بانوان کمتر از ۱۰درصد است/ ۵۰درصد مطالبات انتقال خون از بیمارستان‌ها وصول نشده

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ مهدی اکبری پیش از ظهر امروز(چهارشنبه) در کمیته استانی انتقال خون که در سالن باغستان برگزار شد، اظهار کرد: قزوین در زمره استان‌هایی است که توانسته موفقیت‌های زیادی را داشته باشد که حاصل تعامل خوب بین انتقال خون و دانشگاه علوم پزشکی در طول سنوات گذشته وجود داشته است.

وی با اشاره به آمار اهداکنندگان در طول 5 سال گذشته، افزود: از سال 93 تا 97 میزان اهداکنندگان روند صعودی داشته به طوری که از 39هزار نفر به بیش از 53 هزار نفر مراجعه کننده در سال گذشته به انتقال خون رسیده است.

مدیرکل انتقال خون قزوین بیان کرد: در بحث پلاکت فریزس احساس می‌شود آنطور که باید جا نیفتاده، بنابراین نیاز به اطلاع رسانی دارد؛ چراکه استان ظرفیت های بالایی در این راستا دارد.

وی عنوان کرد: سال 93 میزان پلاکت فریزس در استان 400 مورد بوده که در سال گذشته به 740 مورد رسیده است.

اکبری با بیان اینکه سال گذشته بالغ بر چهل هزار خونگیری در استان داشتیم، ادامه داد: بیش از 64 درصد اهدا کنندگان مستمر هستند که فاصله اهدای خون این اهداکنندگان به کمتر از 12ماه می‌رسد.

راه اندازی سامانه سیار خونگیری در استان

این مسئول با اشاره به اینکه کمتر از 10درصد از اهداکنندگان بانوان هستند، عنوان کرد: باتوجه به این که سالم ترین خون متعلق به بانوان است امیدواریم این آمار افزایش یابد.

وی ابراز کرد: میزان زیادی از فرآورده‌های خونی استان در برهه‌های زمانی که نیاز نداریم را به سایر استان‌های کشور صادر می‌کنیم؛ هرچه این میزان بیشتر شود، می‌توانیم تجهیزات بارزتری وارد استان کنیم.

مدیرکل انتقال خون قزوین اظهار کرد: آمار میزان اهدای خون در کشور به ازای هر هزار نفر، 27 در هزار است که این میزان در استان به بالای میانگین کشوری یعنی 31 در هزار رسیده است.

وی ادامه داد: سامانه سیار خونگیری در استان، طی تابستان سال جاری راه اندازی خواهد شد که قطعا این کار موجب افزایش آمار اهداکنندگان خواهد رسید.

این مسئول افزود: ایران در شاخص سلامت خون در منطقه، یکه تاز بوده و با اروپا و امریکا در رقابت است و در بسیاری از آیتم‌ها از شاخص جهانی نیز پیشرفته‌تر است.

اکبری عنوان کرد: باتوجه به افزایش ارقام ملزومات ابزار خونگیری از قبیل کیسه خونگیری و هزینه‌های جانبی که در سازمان انتقال خون وجود دارد، فشار مالی مضاعفی به سازمان وارد می‌شود؛ لذا اگر بخواهیم شاهد کیفی خدمات باشیم نیازمند همکاری دانشگاه علوم پزشکی در بحث انتقال تعرفه هستیم.

این مسئول در پایان اذعان داشت: متاسفانه کل پرداختی‌های انتقال خون از بیمارستان‌های کل استان زیر 50درصد است که هم اکنون تنها بیمارستان تاکستان 99 درصد مطالبات را پرداخت کرده است.

باید خون اهداکنندگان صرفه جویی شود

دکتر منوچهر مهرام در ادامه این جلسه اظهار کرد: از اتفاقات خوبی که در سنوات گذشته، در استان قزوین افتاد برگرفته از تعاملات خوبی بین انتقال خون و مجموعه بیمارستان‌ها بود که موجب شد اسراف به حداقل برسد و دورریز و ضایعات فرآورده‌های خون کاهش یابد.

وی افزود: علی رغم شرایط سخت و کمبودهایی که وجود دارد مردم خون می‌دهند و حیف است که به دلایلی برخی فرآورده‌ها به ضایعات تبدیل شود؛ این مصداق بارزی است که باید خون اهداکنندگان صرفه جویی شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در پایان بیان کرد: بنابراین باید با همکاری تمام مراکز درمانی باید سنوات گذشته برای صرفه جویی در فرآورده‌های خونی تلاش کنیم.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان