۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین خیز "گاندو" برای روشنگری در جامعه
کد خبر: ۳۳۶۰۴۰ نویسنده: حیدر ولی زاده تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۴/۲ ساعت: ۱۲:۰ ↗ لینک کوتاه

نقد فیلم؛

خیز "گاندو" برای روشنگری در جامعه

سریال گاندو در واقع نگاهی به پروند "جیسون رضاییان" خبرنگار ایرانی-آمریکایی واشنگتن‌پست دارد که با نفوذ در اماکن مهم دولتی به دنبال افشای برنامه‌های «ضدتحریمی ایران» از جمله هویت واسطه‌های تجاری و ماهیت شرکت‌های همکار ایران در پروسه دور زدن تحریم‌ها و جاسوسی از برنامه هسته‌ای ایران است.

خیز "گاندو" برای روشنگری در جامعه

صبح قزوین؛_____ حیدر ولی زاده.

بدون تردید "تلویزیون و سینما" از مهمترین ابزارهای رسانه ای برای انتفال پیام در عصر کنونی محسوب می شوند، با استفاده از این ابزارهای رسانه ای می‌توان در مسیر تحقق بسیاری از اهداف گام برداشت، تلویزیون و سینما در صورتی که به درستی و با برنامه منسجم مورد استفاده قرار گیرند، می‌تواند یک وسیله مهم تبلیغاتی باشد.

از زمان‌های دور تا به امروز تبلیغات در عرصه‌های مختلف خصوصا در دنیای سیاست یک امر مهم بوده است و بدون تبلیغات و به اصطلاح " پروپاگاندا" رسیدن به اهداف با دشواری پیش می رفت، موفقیت با کسانی بود که از ابزارهای تبلیغاتی بیشترین بهره را می‌برده اند.

هم اکنون تصور هژمونی و سیطره دنیای غرب و در راس آن ایالات متحده آمریکا بدون وجود تبلیغات و یکی از ابزارهای مهم آن یعنی تلویزیون و سینما غیر ممکن است.

در سایه همین تلویزیون و سینما و بازوی مهم تبلیغاتی آن یعنی "هالیوود" غرب به سرکردگی امریکا توانست فرهنگ خود را جهانی کند و علیرغم مقاومت هایی که وجود داشت آن را در قالب فرهنگ برتر جلوه دهد.

امروزه کاربرد رسانه‌های مختلف خصوصا تلویزیون و سینما برای غرب صرفا تبلیغاتی نیست بلکه یک ابزار مهم تهاجم نیز محسوب می‌شود که در بسیاری از موارد جای جنگ سخت را نیز گرفته است بگونه ای که غرب با استفاده از آن حق را باطل و باطل را حق جلوه می‌دهد و از خود یک قهرمان نجات دهنده بشریت و از جامعه غرب نیز به عنوان آرمانشهر می سازد.

یکی از مهمترین ضعف‌هایی که در کشورمان که همواره سعی داشته است در برابر هجوم رسانه ای غرب مقاومت بکند، نداشتن برنامهٔ منسجم و منظم در زمینه رسانه های ارتباطی خصوصا تلویزیون و سینما بوده است.

در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران به سبب پروپاگاندای رسانه ای غرب، هم پیمانان خارجی، داخلی و اپوزیسیون هایش در قالب های مختلف تحت حملات بی رحمانه قرار می گیرد، ضروی است که از غفلت پرهیز شود و در این زمینه اقدامات اساسی صورت بگیرد.

از ابتدای تاسیس جمهوری اسلامی ایران تا به امروز به سبب دشمنی داخلی و خارجی، اشخاص و گروه‌های بسیار زیادی بودند که در قامت خائن به دین، نظام، ملت و مملکت ظاهر شدند، نفوذ در مهم ترین نهاد های نظام، جاسوسی به روش های مختلف، ترور، بمب گذاری از جمله اقداماتی بودند که توسط این افراد و گروه ها انجام شد در حالی که خیانت، خباثت و جنایت آنها همواره آشکار بوده است ولی به سبب یاری نگرفتن از رسانه خصوصا "تلویزیون و سینما" در افشای ماهیت واقعی آنها برای عموم مردم، در بسیاری از موارد شناخت ماهیت آن ها با ابهام روبرو بوده است و حتی در سال‌های اخیر مشاهده شده است که در برخی موارد نیز از آنها به عنوان قهرمان نیز یاد شده است.

اخیرا سریالی به نام "گاندو" از شبکه سوم سیما پخش می‌شود که در نوع خود قابل توجه است این سریال که بسیار مخاطب پسند نیز شده است، در مورد یک پروژه امنیتی است که برگرفته از یک پرونده واقعی نفوذ و جاسوسی در مراکز مهم و حساس کشور است.

سریال گاندو در واقع نگاهی به پروند "جیسون رضاییان" خبرنگار ایرانی-آمریکایی واشنگتن‌پست دارد که با نفوذ در اماکن مهم دولتی به دنبال افشای برنامه‌های «ضدتحریمی ایران» از جمله هویت واسطه‌های تجاری و ماهیت شرکت‌های همکار ایران در پروسه دور زدن تحریم‌ها و جاسوسی از برنامه هسته‌ای ایران است.

جیسون رضاییان در سال 93 به اتهام جاسوسی برای آمریکا بازداشت شد، از همان ابتدای بازداشت تلاش های رسانه ای آمریکا در تطهیر وی از جاسوسی آغاز شد بطوری که از رضاییان تنها به عنوان یک خبرنگاری یاد شد که بواسطه شغلش بازداشت شده است.

اهمیت "جیسون رضاییان" برای امریکا آنقدر زیاد بود که همواره در مذاکرات جان کری و ظریف، یکی از مهم ترین شروط ادامه و به سرانجام رسیدن مذاکره، آزادی وی محسوب می‌شده است.

عدم تلاش مناسب برای آگاهسازی در مورد اهمیت پرونده جیسون رضاییان و تبلیغات غرب سبب شد که حتی در داخل ایران نیز بسیاری از مردم بر این باور باشند که علت بازداشت این شخص تنها این بود که وی خبرنگار یکی از رسانه های مهم امریکا بوده است.

البته این پرونده تنها پرونده امنیتی و جاسوسی در ایران نیست که به سبب عدم روشنگری مناسب، ماهیت واقعی آن نه تنها روشن نمی‌شود بلکه در نهایت خائن و جاسوس به شکل یک قهرمان و شخصی بیگناه نیز در می‌آید.

ساخت سریال "گاندو" در این زمینه می تواند یک خیز و گام بلند در زمینه روشنگری باشد، چراکه در زمینه پرونده‌های این چنینی و بسیاری از مواردی مشابه که به سبب عدم روشنگری و تبلیغات سو دشمنان ابهام ایجاد می شود نیاز به روشنگری است، روشنگری‌های با برنامه و منسجم و با کمک گرفتن از رسانه های مختلف خصوصا "تلویزیون و سینما" می تواند بینش و بصیرت سیاسی جامعه را در برابر تبلیغات و پروپاگاندای رسانه ای دشمنان داخلی و خارجی افزایش دهد و مردم را در نهایت در مسیر درست اعتماد و خوشبینی قرار دهد.

امید است که ساخت چنین سریال های روشنگر در دستور کار صداوسیما و نهادهای مرتبط قرار گیرد چرا که روشنگری باید مستمر و بدون وقفه باشد.

انتهای پیام/5001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان