۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین وقتی چیپس و پفک ارزشمندتر از "کلیه" می‌شود/ هزینه‌های کلان؛ درد مشترک بیماران کلیوی
کد خبر: ۳۳۶۰۳۶ نویسنده: طاهره سادات موسوی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۴/۲ ساعت: ۸:۱۵ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از رشد چراغ خاموش یک بیماری؛

وقتی چیپس و پفک ارزشمندتر از "کلیه" می‌شود/ هزینه‌های کلان؛ درد مشترک بیماران کلیوی

کلیه‌ها از ارگان‌های مهم و اساسی در بدن هستند که اختلال در کارکردشان بیماران را به صف انتظار پیوند و تخت‌های دیالیز می‌کشاند و هر روز درحال افرایش است؛ این بیماری با چراغ خاموش می‌آید از این رو کسب آگاهی برای آن لازم است.

وقتی چیپس و پفک ارزشمندتر از "کلیه" می‌شود/ هزینه‌های کلان؛ درد مشترک بیماران کلیوی

به گزارش سرویس سلامت صبح قزوین؛_______ گزارشگر طاهره سادات موسوی.

ارگان‌ها و بافت‌های بدن ما لحظه به لحظه و حتی زمانی که خواب هستیم روند طبیعی خود را طی می‌کنند بدون آنکه ما از چگونگی عملکرد آن و حتی جایگاه فیزیولوژیکی‌شان آگاهی داشته باشیم.

اما همین که اختلالی در عملکرد آن‌ها ایجاد می‌شود توجه ما به آن‌ها معطوف می‌شود؛ در بدن همه ما دو عضو بسیار ارزشمند وجود دارد؛ دو عضو لوبیا شکل در دو طرف بدن یعنی کلیه.

کلیه عضوی بسیار اساسی و مهم در بدن است که مورد بی‌مهری واقع می‌شود؛ قدر کلیه را تنها؛ افرادی می‌دانند که به نحوی از نعمت عملکرد درست این عضو بی بهره شده‌اند.

طی کردن راه‌روهای بیمارستان، دستگاه‌های دیالیز و منتظر ماندن در صف پیوند و استرس ثمره بیمار شدن کلیه‌ها است.

باتوجه به اینکه هر ماه تعداد بیشتری در نوبت دستگاه‌های دیالیز قرار می‌گیرند و گاها بی توجهی‌های ساده عامل آن است؛ به سراغ تعدادی از بیماران؛ پزشکان و مسئولین رفتیم تا از ابعاد مختلف با آن آشنا شویم.      

کلیه

هزینه‌های درمانی؛ درد مشترک بیماران کلیوی

محمدباقر صحتی بیماری است که به خاطر اختلال در عملکرد کلیه ازحدود سال 73 تحت نظر پزشک است.

وی به خبرنگار صبح قزوین ابراز می‌کند: داروهایی که بیماران پیوندی مصرف می‌کنند از هزینه بالایی برخوردار است و قرص‌های پیوندی که باید به صورت روتین مصرف شود ماه به ماه افزایش قیمت دارند و برخی بیماران باید حدود 300هزار تومان پول دارو پرداخت کنند.

این بیمار کلیوی ادامه می‌دهد: بیماران کلیوی دارای دفترچه بیماران خاص هستند اما این دفترچه‌ها صرفا مختص داروهای مربوط به بیماری کلیوی بوده و داروهای عمومی را تحت پوشش قرار نمی‌دهند.

وی اضافه می‌کند: انجمن بیماران کلیوی تاجایی که بتواند از بیماران حمایت می‌کند، اما نهاد وابسته‌ای نیست و اعتباراتش از طرف خیرین تامین می‌شود.

صحتی درباره اهمیت فرهنگ اهدای عضو برای بیماران کلیوی بیان می‌کند: نهادینه و گسترده شدن فرهنگ اهدای عضو کمک شایان توجهی به بیماران کلیوی می‌کند، زیرا هزینه‌های اهدای زنده به زنده بالا بوده و حدود 50میلیون تومان یا حتی بیشتر هزینه برمی‌دارد.

فاطمه محمودی بیمار دیگری است که از حدود سال 83 با بیماری فشار خون به پزشک مراجعه کرده اما درمانش پاسخ نداد و درنهایت مجبور به دیالیز و پس از آن پیوند کلیه شد؛ اما با گذشت 5سال کلیه پیوندی از کار افتاد و مجبور به پیوند مجدد شد.  

وی عنوان می‌کند: هزینه آزمایشات و درمان بیماری بالا است و مطب‌ها نیز دفترچه بیماران خاص را نمی‌پذیرند، درواقع تعرفه‌ها برای دارندگان این دفترچه مانند سایر دفترچه‌ها است و اگر حمایت انجمن حمایت از بیماران کلیوی نبود نمی‌توانستیم هزینه‌ها را متقبل شویم.

کلیه ۲

 

امید بیماران کلیوی به فرهنگ اهدای عضو

این بیمار کلیوی اذعان می‌کند: معاونت دارو تنها یک نوبت هزینه‌های آزمایش را پرداخت می‌کند و بیماران مجبور هستند برای انجام برخی آزمایشات به تهران بروند تا هزینه‌های کمتری پرداخت کنند.

وی اضافه می‌کند: هم اکنون هلال احمر داروهای پیوند را با احتساب دفترچه بیماران خاص ارائه می‌دهد اما با همین شرایط نیز هزینه داروها بالا و حدود 300تا 400هزار تومان است.

محمودی می‌گوید: نارسایی کلیوی یک بیماری خاموش است، از این رو انجام آزمایشات روتین در اولویت است؛ فرهنگ سازی برای اهدای خون و عضو نیز توصیه می‌شود و لازم است با استفاده از قابلیت فضای مجازی و با اجرای برنامه‌ها و طرح‌های خاص اطلاع رسانی شود.

وی اضافه می‌کند: هم اکنون در فضای مجازی در رابطه با اهدای عضو و خون اطلاع رسانی انجام می‌شود اما این اقدامات به قدر کافی نیست؛ مردم راغب و کمک رسان هستند به این شرط که امور برنامه ریزی شده باشد.

این شهروند قزوینی عنوان می‌کند: امیدوارم تمام مسئولینی که درارتباط با سلامتی انسان نقشی به عهده دارند، وظیفه خود بدانند به همان میزان که سلامت خود و خانواده‌شان اهمیت دارد سلامت تمام اعضای جامعه نیز مهم باشد و آن‌ه را درک و حمایت کنند زیرا خود بیماری صرف نظر از هزینه‌ها بار سنگینی بر دوش خانواده و فرد می‌گذارد.   

هیوا حقیقی یکی دیگر از بیماران قزوینی است که از سال 80دیالیز می‌شد و سال 81پیوند کلیه برای وی انجام گرفت.

وی به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: از سال 80دیالیز می‌شدم و سال 81پیوند کلیه برای من انجام شد؛ نهادهای دولتی هیچ کمکی به دیالیزی‌ها نمی‌کنند و انجمن بیماران کلیوی نیز خیریه است این درحالی است که در برخی کشورها به این بیماران حقوق ماهیانه پرداخت می‌شود.

دفترچه

دفترچه بیماران خاص کارایی لازم را دارد

حقیقی ادامه می‌دهد: بزرگترین و عمده‌ترین مشکل برای بیماران دیالیزی پول است، دفترچه بیماران خاص بیشتر داروها را تحت پوشش قرار نمی‌دهد و هزینه‌ها مانند سایر بیماران احتساب می‌شود.

وی ابراز می‌کند: از بیماران دیالیزی هزینه‌ای برای دیالیز اخذ نمی‌شود، اما افراد برای داروها و رفت و آمد با مشکل مواجه می‌شوند زیرا هفته‌ای سه نوبت به درمان نیاز دارند، البته بیشتر مکان‌ها با تامین اجتماعی طرف قرار داد هستند و درصورت نداشتن این دفترچه جلسه‌ای 300هزار تومان هزینه دارد.

این شهروند قزوینی اضافه می‌کند: دستگاه‌های دیالیز برای بیماران استان کافی است و در الوند، بوئین زهرا و برخی شهرهای کوچک دستگاه‌های دیالیز قرار داده شده است، اما در برخی موارد این دستگاه‌ها قدیمی و دارای مشکل هستند.

وی عنوان می‌کند: اهدای عضو و خون حرکت مفیدی است اما متاسفانه هنوز در کشور و بویژه در شهرهای کوچک فرهنگ سازی لازم صورت نگرفته که ضعف رسانه‌ها در پرداختن به این موضوع وجود دارد.

اگر زودتر اقدام می‌کردم به دیالیز نیاز پیدا نمی‌کردم

حقیقی ادامه می‌دهد: لازم است رسانه‌ها بر موضوع اهدا و بیماری‌های خاص و کلیوی مانور بدهند، چرا که اطلاعات کافی در این زمینه وجود ندارد؛ حتی خود من تا وقتی دیالیز نشده بودم کوچکترین اطلاعی از کلیه و کارکرد آن نداشتم و اگر زودتر اقدام می‌کردم به دیالیز نیاز پیدا نمی‌کردم.

این هنرمند قزوینی اذعان می‌کند: قند خون و فشار خون بالا به کلیه‌ها آسیب می‌زند، افراد باید از این موضوع اطلاع پیدا کنند؛ متاسفانه جوانان مطالعه نمی‌کنند و معلومات ما در حوزه سلامت بسیار ضعیف است.

علت ناشناخته

1122بیمار تحت حمایت انحمن بیماران کلیوی قزوین

دکتر چرخچیان درباره وضعیت بیماران کلیوی در استان قزوین به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: اکنون در استان چندین مرکز دارای تخت‌های دیالیز هستد که مرکز درمانی بوعلی بزرگترین آن‌ها است و حدود 250 تا 260 بیمار دیالیزی در آن وجود دارد، همچنین در سایر بیمارستان‌ها و شهرستان‌های استان نیز مراکز دیالیز وجود دارد.

فاطمه اشدری نیز درباره تعداد مراکز دیالیز و بیماران به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: 8مرکز فعال دیالیز در استان وجود دارد که سه مرکز در شهر قزوین و در بیمارستان‌های بوعلی، رازی و ولایت و با ظرفیت62 دستگاه دیالیز به 319بیمار خدمت رسانی می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: در بیمارستان‌های ولیعصر و شهدای آبیک، تامین اجتماعی تاکستان، امیرالمومنین(ع)بویین زهرا و مرکز دیالیز موقوفه خزانه البرز نیز دستگاه‌های دیالیز به بیماران سرویس دهی می‌کند و درمجموع 107 دستگاه دیالیز در استان برای 530بیمار وجود دارد.‌ 

مدیرعامل انجمن بیماران کلیوی استان درباره آخرین شرایط مجموعه تحت مدیریت انجمن بیماران کلیوی می‌گوید: اکنون 468بیمار پیوندی و 530بیمار مزمن و دیالیزی تحت پوشش این انجمن هستند و در مجموع 1122نفر از خدمات انجمن قزوین بهره می‌گیرند. 

این مسئول ادامه می‌دهد: به طور متغیر 100تا 120بیمار حاد کلیوی در انجمن قزوین پرونده دارند و از خدمات دارو، درمان و مشاوره برخوردار می‌شوند که این مشاوره‌ها در راستای پیشگیری از بیماری و عدم نیاز به دیالیز صورت می‌گیرد. 

اشدری اظهار می‌کند: اکنون 4بیمار نیز دیالیز صفاقی می‌شوند؛ در این روش با استفاده از مایع استریل خاص، بیمار خود نسبت به دیالیز اقدام می‌کند.

دستگاه دیالیز

پوشش دو نوبت از آزمایشات پیوندی

معاون درمان علوم پزشکی قزوین با اشاره به وجود دفترچه بیماران خاص به خبرنگار صبح قزوین عنوان می‌کند: اکنون مراحل درمان بیماران دیالیزی رایگان است؛ دررابطه با دارو و آزمایشات نیز؛ مواردی که به طور مستقیم مربوط به بیماری باشند تحت پوشش دفترچه بیماران خاص قرار می‌گیرد. 

زهرا رجبی اضافه می‌کند: درواقع آزمایشات و داروهایی که خارج از بیماری خاص قرار می‌گیرند در محدوده پوشش درمان خاص واقع نشده و از این رو از خدمات آن نیز بهره‌ای نمی‌برند.

وی اذعان می‌کند: آزمایشات کامل و مفصل بیماران پیوندی باید به‌روز باشد، اما این آزمایشات تنها دو نوبت در سال تحت پوشش قرار می‌گیرد و درصورت تعدد باید خود فرد هزینه‌های آن را پرداخت کند.  

وی درباره افرادی که تحت شمول دفترچه بیماران خاص قرار می‌گیرنداظهار می‌کند: بیماران خاص دارای شناسه‌‌ای هستند که توسط پزشکان و معاونت درمان تایید می‌شود و به بیمه مورد نظر معرفی شده و توسط همان سازمان مُهر بیماران خاص در دفترچه درمانی آن‌ها ثبت می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه می‌دهد: درواقع این بیماران برای بیماری خاص خود از دفترچه ویژه بهره مند شده و می‌توانند براساس بیماری خود از برخی خدمات خاص و ر ایگان استفاده کنند.

وی ابراز می‌کند: اکنون بیماران تالاسمی، هموفیلی، پیوندی، دیالیزی، EB و MS در گروه بیماران خاص تعریف می‌شوند.

اشدری نیز درباره وضعیت هزینه های بیماران کلیوی به خبرنگار صبح قزوین بیان می‌کند: اکنون هزینه پیوند کلیه زنده به زنده با دستورالعمل انجمن مرکزی ایران 18میلیون تومان است که امیدواریم این مبلغ افزایش پیدا نکند تا بیماران بتوانند از این روش استفاده کنند.

وی اضافه می‌کند: 50تا صد درصد هزینه پاداش اهدا کلیه به افراد کم بضاعت و بی بضاعت توسط خیرین تامین می‌شود.

تاسف قرن 21؛

چرخچیان اظهار می‌کند: هنوز بسیاری از بیماران و حتی افراد تحصیلکرده دیالیزی وجود دارند که نسبت به ارتباط دیابت با نارسایی کلیوی آگاهی نداشتند و این عدم آگاهی و نقص در اطلاع رسانی در قرن 21تاسف برانگیز است.

این پزشک اضافه می‌کند: رسانه‌های دیداری و شنیداری مداوم مواردی همچون چیپس و پفک را تبلیغ می‌کنند اما نسبت به تبلیغ درباره کلیه و بیماری کلیوی غفلت صورت می‌گیرد.

وی عنوان می‌کند: هم اکنون امکانات بیماران نارسایی کلیوی، دیالیزی و پیوند در استان وجود دارد، اما این میزان برای زمان حاضر کافی است و باتوجه به روند افزایش بیماری با شیب تند امکانات نیز برای سال آینده نیاز به افزایش دارد.

این پزشک اضافه می‌کند: عواملی همچون سنگ‌ها، پروستات، بیماری‌های انسدادی کلیه، بیماری‌های التهابی کلیه، مصرف مسکن‌ها بخصوص در افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای نیز از مواردی هستند که فرد را در معرض نارسایی کلیوی قرار می‌دهند.

انتهای پیام/6006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان