۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین نوجوانان ما هنوز اعتقادی به اعتیادآور بودن گُل و قلیان ندارند/ وجود ۱۱۴مرکز متادون درمانی در قزوین
کد خبر: ۳۳۵۹۴۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۳/۲۸ ساعت: ۱۳:۲۳ ↗ لینک کوتاه

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قزوین:

نوجوانان ما هنوز اعتقادی به اعتیادآور بودن گُل و قلیان ندارند/ وجود ۱۱۴مرکز متادون درمانی در قزوین

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قزوین گفت: کارگاه‌های آموزشی بسیاری در رابطه با مصرف گل در مدارس و صدا و سیما برگزار می‌شود، اما متاسفانه نوجوانان ما فکر می‌کنند که مصرف گل و قلیان اعتیادآور نیست بنابراین خانواده‌ها باید نظارت بیشتری داشته باشند.

نوجوانان ما هنوز اعتقادی به اعتیادآور بودن گُل و قلیان ندارند/ وجود ۱۱۴مرکز متادون درمانی در قزوین
 
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اردشیر صفاپور در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز(سه شنبه) به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در این اداره برگزار شد، با اشاره به اعتیاد به عنوان یکی از بزرگترین معضلات دنیای معاصر اظهار کرد: رسانه‌ می‌تواند به عنوان ابزار اثرگذار در جامعه در هدایت جامعه به سمت سلامت نقش اثرگذاری داشته باشد.

وی افزود: مبارزه قاطع با قاچاقچیان مواد مخدر و باندهای بین‌المللی قاچاق و انجام کارهای پیشگیری یکی از سیاست‌های اصلی جمهوری اسلامی است به طوری که مقام معظم رهبری مبارزه با مواد مخدر را در راس یکی از ۵ آسیب اجتماعی عنوان کرده که به طور جدی در حال پیگیری می‌باشد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: باتوجه به تعبیر مقام معظم رهبری به کلمه جهاد در راستای مبارزه با مواد مخدر باید از ظرفیت همه دستگاه‌های دولتی استفاده شود تا بتوانیم شعار “ما یاری‌‌گر هم باشیم” را تحقق بخشیم.

صفاپور ابراز کرد: در استان ۲۰ دستگاه درگیر موضوع مبارزه با مواد مخدر هستند که بنا داریم در طول هفته برنامه‌‎های متعدد فرهنگی، ورزشی و هنری را در جهت ایجاد فضای شاد به دور از مواد مخدر را با مشارکت دستگاه‌های مردم نهاد برگزار کنیم.

وی با اشاره به ۵ تیرماه به عنوان روز جهانی مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: همه دنیا در این روز برنامه‌های متفاوتی برگزار می‌کنند که به دلیل اهمیت این موضوع در کشور یک هفته به این بحث نامگذاری شده است چراکه اعتیاد موضوع چند بعدی در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است که پایه و اساس خانواده را دچار تزلزل می‌کند.

این مسئول اظهار کرد: شعار امسال سازمان ملل متحد “سلامت همگام با عدالت و عدالت همگام با سلامت” نامگذاری شده چراکه سلامت وعدالت در گروی هم معنا پیدا خواهند کرد.

وجود ۲۰ مرکز کمپ برای معرفی معتادین

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: برگزاری نمایشگاه‌های سیار و ثابت در مرکز استان و شهرستان‌ها، سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه در سوم تیرماه، اجرای تئاتر خیابانی با موضوع مبارزه با مواد مخدر درسطح استان، برگزاری برنامه‌های ورزشی از قبیل دومیدانی، کوهپیمایی و دوچرخه سواری با هماهنگی اداره کل ورزش جوانان از برنامه‌های درنظر گرفته شده در طول هفته است.

وی افزود: در سطح استان ۱۳شهید و چهار جانباز داریم که در راه مبارزه با مواد مخدر به این درجات نائل شدند که در نظر داریم در طول این هفته از خانواده شهدا و جانبازان تقدیر به عمل آوریم.

صفاپور با بیان اینکه ورزش اهمیت بالایی در بازدارندگی به سمت مواد مخدر و اعتیاد دارد، ادامه داد: تبلیغات محیطی گشترده‌ای با شعارهای فرهنگی و پیشگیری انجام شده که با هماهنگی شهرداری‌ها در سطح استان انجام می‌شود.

این مسئول عنوان کرد: قزوین بین ۳۱ استان کشور در حوزه شیوع مواد مخدر در حد وسط قرار دارد که باید تلاش کنیم به پایین ترین سطح جدول صعود کنیم در همین راستا به طور متداول جلسات متعددی را با حضور دستگاه‌های متولی در استانداری برگزار می‌کنیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: نوروز امسال در جهت سالم سازی فضای شهری و ایجاد فضای شاد برای مسافرین با همکاری دستگاه‌ قضایی، شهرداری‌ها و اداره بهزیستی توانستیم ۲۴۵ معتاد متهاجر را از سطح شهرها جمع‌آوری کنیم.

وی بیان کرد: در بحث فرهنگ پیشگیری از مواد مخدر تفاهم نامه‌ای با آموزش و پرورش در جهت توانمندسازی دانش‌آموزان و آگاه سازی والدین انجام دادیم که می‌تواند نقش محوری و اساسی در بحث بازدارندگی داشته باشد.

صفاپور با اشاره به وجود ۲۰ مرکز کمپ برای معرفی معتادین در سطح استان تشریح کرد: علاوه بر ۵ کمیته تخصصی در حوزه‌های درمان، فرهنگی و پیشگیری، مقابله با عرضه، حقوقی و قضایی؛ ۵۰ سازمان مردم نهاد در زمینه مبارزه با مواد مخدر با ما همکاری دارند که ۳۰ مورد در حوزه پیشگیری و ۲۰ مورد در حوزه درمان فعالیت دارند.

این مسئول افزود: یک شلتر برای بانوان و آقایان و گرمخانه با همکاری دستگاه‌های متولی در استان‌های درگیر در استان در حال فعالیت هستند؛ همچنین ۱۱۴ مرکز متادون درمانی برای کاهش گرایش به مواد مخدر در سطح استان داریم.

واگذاری تسهیلات خود اشتغالی به 20نفر

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گفت: بحث اشتغال بهبودیافتگان مواد مخدر یکی از موضوعاتی است که در دستور کار قرار دارد، چراکه با اشتغال این افراد می‌توانیم از گرایش مجدد این افراد به سمت مواد جلوگیری کنیم در هیمن راستا سال گذشته با اعتباراتی که در نظر گرفته شده بود، توانستیم تسهیلات خود اشتغالی برای ۲۰ نفر را فراهم آوریم.

وی با تصریح بر اینکه خانواده‌ها باید نقش نظارتی در بحث استعمال مواد مخدر داشته باشند، گفت: باورهای غلط در بحث مواد مخدر از قبیل سلامت جسم، کاهش ورزن و افزایش حافظه باید اصلاح شود.

صفاپور ابراز کرد: شناسایی اموال قاچاقچیان و توقیف آن‌ها به نفع دولت یکی از موضوعاتی است که در دستور کار قرار دارد که می‌تواند قاچاقچیان را در تنگنا قرار دهد، همچنین ساماندهی و نگهداری معتادین متهاجر یکی از دستورالعمل‌های کشوری است که به نوعی ناقل بیماری و مخل نظم و امنیت در شهرها و محلات هستند.

این مسئول تصریح کرد: اعتیاد و مواد مخدر مادر تمام آسیب‌های اجتماعی است که می‌توان گفت بیش از ۵۰ درصد از آسیب‌های اجتماعی به طور مستقیم یا غیرمستقیم با مواد مخدر در ارتباط است؛ همچنین دشمن از طریق ترویج مواد مخدر در بین جوانان در حال گستردگی جنگ نرم است بنابراین باید آمادگی لازم برای مقابله با این موضوع را داشته باشیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گفت: در بحث مواد مخدر با سه چالش کاهش سن مصرف کنندگان، تغییر الگوی مصرف از سنتی به صنعتی و شیوع مواد مخدر توسط زنان مواجه هستیم که نیازمند همت تمام دستگاه‌ها است که بتوانیم گام مثبتی در این راستا برداشته باشیم.

وی در خصوص مصرف جوانان و نوجوانان به مواد مخدر از نوع گل گفت: کارگاه‌های آموزشی بسیاری در رابطه با مصرف گل در مدارس و صدا و سیما برگزار می‌شود، اما متاسفانه نوجوانان ما فکر می‌کنند که مصرف گل و قلیان اعتیادآور نیست بنابراین خانواده‌ها باید نظارت بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان