۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین همکاری ایران و عمان در راستای ترویج مشارکت مردم در طرح‌های سلامت
کد خبر: ۳۳۵۹۳۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۳/۲۸ ساعت: ۱۱:۳۰ ↗ لینک کوتاه

با حضور شش استاندار کشور عمان در قزوین رقم خورد؛

همکاری ایران و عمان در راستای ترویج مشارکت مردم در طرح‌های سلامت

هیئتی متشکل از ۶استاندار عمان برای بازدید از طرح جامع سلامت در دانشگاه علوم پزشکی قزوین حضور یافتند، در این مراسم مسئولین سلامت و دخیل در طرح جامع سلامت استان نیز حضور داشتند و تبادل اطلاعات صورت گرفت. 

همکاری ایران و عمان در راستای ترویج مشارکت مردم در طرح‌های سلامت
به گزارش خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ نشست تبیین دستاوردهای طرح جامع سلامت استان قزوین با حضور شهرداران و مدیران کشور عمان و مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قزوین پیش از ظهر امروز(سه شنبه) در سالن دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد.
 
آسایی در ابتدای این برنامه ابراز کرد: استانداران 6 استان عمان در برنامه حضور دارند، این مقامات در انجام برنامه‌های سلامت بصورت شورایی و تحت نظر والی انجام می‌شود و این مقام تمام هماهنگی بین بخشی و بهبود اوضاع شهر را به عهده دارند.
 
مشاور امور بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد: آموزش پزشکی و نیاز مردم تحت یک سیستم و با جنبه علمی انجام می‌شود چرا که افراد علمی و دانشگاهی در ارائه خدمات دخیل هستند.
 
وی اظهار کرد: کشور عمان بهترین نمونه برای اجرای برنامه شهر سالم و مشارکت مردم است و امیدواریم در آینده نزدیک این دو کشور با همکاری هم عدالت اجتماعی و مشارکت مردم را به عنوان نمونه موفق برای کشورهای منطقه نیز ارائه دهند.
 
در ادامه دکتر منوچهر مهرام اذعان کرد: کشور عمان بدون تردید برای همه ملت ایران و دولت ما بهترین و دوست داشتنی‌ترین همسایه هستند و روابط اجتماعی و سیاسی این دو کشور دوستانه است.
 
وی ادامه داد: علت میزبانی قزوین این است که در این استان رویکرد سلامت محمور از حدود 13سال پیش آغاز شد و با مشارکت تمام مردم و دستگاه‌های اجرایی استان عملی شد و تحت عنوان chp نام دارد و بر مؤلفه‌های سلامت تاکید دارد.
 
طرح جامع سلامت با مشارکت مردم و تمام دستگاه‌ها اجرایی می‌شود
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین ابراز کرد: در این جلسه تعدادی از دستگاه‌ها و افرادی که در این طرح با دانشگاه علوم پزشکی همراهی داشتند، حضور دارند که شورای پیامگذارن سلامت، سورای اسلامی و شهر دار برخی از آن‌ها را شامل می‌شود.
 
وی پس از تشریح موقعیت جغرافیایی و جمعیتی استان و معرفی مفهوم لوگوی طرح جامع سلامت استان عنوان کرد: در طرح جامع سلامت کارگروهی دستگاه‌های استان و تاثیر مردم و ان جی اوها به عنوان همکار با دولت تمرین و مشارکت مردم در مسئله سلامت خود عملی می‌شود.
 
این مسئول ادامه داد: استانداری از مهم‌ترین دستگاه‌هایی بود که در سلامت مردم دخالت کرد، البته از تمام ظرفیت‌ها از جمله روحانیت و دستگاه‌های مختلف اجرایی در راستای سلامت بهره بردیم.
 
وی بیان کرد: براساس بررسی معتقدیم که سلامت مردم تا 25درصد در اختیار وزارت بهداشت و زیرمجموعه‌های آن در استان‌هاست و مابقی آن به سایر ارگان‌ها و واحدها مرتبط است و استانداری‌ها و شهرداری‌ها در این میان نقش قابل توجهی در تامین سلامت به عهده دارند.
 
مهرام گفت: خانه مشارکت مردم در سلامت، ایجاد کانون سلامت محلات، شورای پیام گذاران سلامت، در اجرای طرح جامع سلامت نقش مهمی را ایفا می‌کنند.
 
وی افزود: همایش‌های پیاده‌روی خانواده در جهت ترویج فعالیت بدنی که به کمک شهرداری‌ها اجرا می‌شود، ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری، پارک بانوان از جمله فعالیت‌هایی هستند که در راستای سلامت شهروندان اجرا می‌شود. 
     
زهرا یوسفی در ادامه این نشست ابراز کرد: استراتژی بهداشت جهانی برای همه بوده و مشارکت فعال تمام افراد را می‌طلبد و شورای شهر به عنوان پارلمان محلی و حلقه ارتباط میان دستگاه‌های اجرایی و مردم می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند. 
 
وی ادامه داد: امروز اجرای بسیاری طرح‌ها بدون حضور و مشارکت مردم ابتر می‌ماند و از این رو از اهمیت بالایی برخوردار است.  
 
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر قزوین عنوان کرد: هر سال شهرداری و شورا به مناسبت‌های مختلف برنامه‌های متعدی را اجرا می‌کند و با دراختیار داشتن فضاهای فیزیکی می‌تواند در جلب مشارکت نقش ایفا کند.
 
وی ادر پایان گفت: آموزش بانوان از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه می‌توان با استفاده از این موضوع آموزش را به بطن خانواده و سطح وسیع‌تری گسترش داد.
 
انتهای پیام/۶۰۰۶
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان