۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین اوقات فراغت در کوچه پس کوچه‌های شهر یا اماکن ورزشی؟!
کد خبر: ۳۳۵۹۳۱ نویسنده: مهدی چگینی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۳/۲۸ ساعت: ۸:۲۰ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

اوقات فراغت در کوچه پس کوچه‌های شهر یا اماکن ورزشی؟!

برای گذراندن اوقات فراغت، عمده بازی کودکان مناطق محروم در کوچه و خیابان‌هاست و نیاز به سالن و اماکن ورزشی است، موضوعی که باید جزو اولویت‌های مسئولان قرار بگیرد زیرا گسترش ورزش و حضور نوجوانان و جوانان در اماکن ورزشی به کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک خواهد کرد.

اوقات فراغت در کوچه پس کوچه‌های شهر یا اماکن ورزشی؟!

به گزارش صبح قزوین؛_____ گزارشگر مهدی چگینی.

با پایان امتحانات و تعطیلی دانش آموزان برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت دغدغه مشترک بسیاری از خانواده‌هاست. خانواده‌هایی که یک یا چند فرزند دارند و دلشان می‌خواهد بهترین برنامه‌ها را برای پر کردن اوقات فراغت فرزندشان برنامه ریزی و فراهم کنند.

در این زمان است که پای فعالیت‌های ورزشی وارد برنامه‌های ریز و درشت خانواده‌ها می‌شود، فعالیت‌هایی که به عنوان ابزاری قدرتمند برای پر کردن زمان‌های خالی کودکان و بدون هدف انتخاب می‌شوند، تا تعطیلات سپری شود.

فعالیت‌های ورزشی که علاوه بر شادابی و نشاط، سلامتی جسمی و روانی را برای کودکان به ارمغان می‌آورد و بهانه‌ای می‌شود تا نوجوانان و جوانان به سمت ورزش مورد علاقه‌اش حتی برای مدت کوتاهی کشیده شوند.

دوری از انحرافات و آسیب‌های اجتماعی به دلیل گرایش به ورزش در صدر اتفاقات مثبتی است که ورزش به دنبال خود دارد و باید قبول کرد، کمتر ورزشکاری را می‌توان نام برد که هم به ورزش می‌پردازد و هم سر از اعتیاد و سایر آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی دیگر درآورده است.

پدیده جرم و بزهکاری یک مشکل اجتماعی است، ورزش و تربیت بدنی هم بعنوان یک پدیده اجتماعی با سایر پدیده‌ها در رابطه است و در کاهش بزهکاری، اثرات قابل توجهی داشته و دارد.

امکانات برابر پتانسیل‌های اقبالیه نیست

بانوی جوان اقبالیه ای درباره فعالیت ورزشی این شهر به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: رشته‌های ورزشی پایه در اقبالیه آنچنان که باید فعالیت ندارند و تنها در یک سالن مدت کوتاهی است ژیمناستیک آموزش داده می‌شود و با توجه به جمعیت اقبالیه، نیاز به راه اندازی رشته‌های ورزشی پایه و سالن‌های بیشتر است.

این جوان ادامه می‌دهد: رشته‌های ورزشی که در بخش همگانی و قهرمانی در اقبالیه فعالیت دارند، محدود هستند و رشته‌های مثل بدمینتون، هندبال، بسکتبال دست و پا شکسته فعالیت دارند و تنیس روی میز و چندین رشته دیگر هم در شهر اقبالیه فعالیت ندارند.

وی عنوان می‌کند: از لحاظ امکانات زیرساختی ورزشی، سالن‌ها برای رده‌های مختلف سنی کافی نیست و برای معرفی ورزشکاران قهرمان نیاز به توجه بیشتر مسئولین داریم. در اقبالیه زمین چمن مناسب وجود ندارد تا ورزشکاران در رشته‌های فوتبال و دومیدانی فعالیت کنند و قهرمانان و علاقمندان به این رشته‌ها برای آموزش و تمرینات جدی راهی قزوین می‌شوند.

این ورزشکار یادآور می‌شود: در رشته‌های دو و میدانی، کبدی و چند رشته دیگر ورزشکاران و تیم‌های اقبالیه ای در سطح ملی دارای عنوان هستند، اما امکانات در حد رقابت با تیم‌های لیگ برتری و عضویت در تیم‌های ملی نیست. بیشتر خانواده‌های اقبالیه برای گذران اوقات فراغت به تپه باستانی مراجعه می‌کنند، چراکه اقبالیه مانند خوابگاهی است که تنها برای خواب استفاده می‌شود.

امکانات رشد کرده اما هنوز جا دارد

یکی از جوانان محمود آباد نمونه‌ نیز به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: این شهر در 7 کیلومتری قزوین واقع و در سال 78 از روستا به شهر تبدیل شد، ولی اتفاقات خوبی برای ساکنین رخ داده، اما همچنان کمبودها احساس می‌شود.

این جوان می‌افزاید: نوجوانان و جوانان شهر در دهه 80، تنها یک سالن ورزشی نیمه کاره داشتند ولی از سال 90 به بعد دو سالن ورزشی در شهر احداث شده و محمودآباد نمونه دارای استخر است.

وی عنوان می‌کند: محمودآبادنمونه به نسبت جمعیت دارای دو بوستان است که از نظر امکانات شرایط خوبی دارند و چند بوستان کوچک هم در گوشه کنار شهر عصرها میزبان همشهریان محمودآبادی است، شهر می‌تواند در حوزه‌های ورزشی و فضای سبز رشت بیشتری داشته باشد، اما مشکل وقفی بودن اراضی در شهر وجود دارد.

این جوان محمودآبادی اذعان می‌کند: برای گذراندن اوقات فراغت، عمده بازی کودکان محمودآباد در کوچه و خیابان‌هاست و نیاز به سالن و اماکن ورزشی است، ولی نسبت به چند سال گذشته امکانات ورزشی شهر رشد بیشتری داشته و رشته‌های رزمی و بدنسازی بسیار پیشرفت کرده‌اند.

توجه به کودکان و روستاها

مسئول ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین درباره وضعیت توزیع امکانات ورزشی در مناطق محروم می‌گوید: با توجه به اهداف راهبردی که وزارت ورزش و جوانان در راستای توسعه ورزش همگانی و فراگیر شدن فعالیت‌های بدنی در بین اقشار مختلف دارد و با توجه به اینکه در پایان فصل بهار هستیم، یکی از اهداف عالی وزارت ورزش تمرکز بر جامعه فعال و فعال نمودن قشر نوجوان و جوان با فعالیت‌های مختلف ورزشی کردن است.

ندا پاکدامن ادامه می‌دهد: در بخش بانوان آمایش رشته‌های مختلف ورزشی انجام شده و فرآیند پرورش استعدادهای برتر را تمامی هیئت‌های ورزشی آغاز کرده‌اند و مختصصین در رشته‌های مختلف ورزشی با ورود به مدارس، فرآینده های مختلف استعدادیابی را انجام و به انتخاب نفرات برتر و مستعد می‌پردازند و با انجام تمرینات مداوم مستعدین را آماده حضور در المپیاد استعدادهای برتر کشوری می‌کنند.

وی عنوان می‌کند: المپیاد استعدادهای برتر بعنوان یک طرح اجرایی از سوی وزارت ورزش برای چهارسال به تمامی استان‌ها ابلاغ شده و هدف در این طرح، توسعه نشاط و شادابی، جامعه پر تحرک و فعال و همچنین ایجاد پویایی و نشاط برای نوجوان و جوان است.

این مسئول ورزشی اذعان می‌کند: با انجام فعالیت‌های بلندمدت و برنامه ریزی مدون، می‌خواهیم بتوانیم انتخاب درست را پیش روی خانواده‌ها قرار دهیم تا بتوانند باتوجه به شناخت پتانسیل و ظرفیت فرزندان خود، اوقات فراغتشان را به بهترین شکل پر کنند.

پاکدامن یادآور شد: در سال 97 در مناطق کمتر برخودار که بیشتر روستاها را شامل می‌شود، اتفاقات خوبی رخ داد و با حمایت وزارت ورزش، 104 خانه ورزش روستایی در استان راه اندازی و در اختیار روستاییان قرار گرفت.

وی یادآور شد: احداث خانه‌های ورزش روستایی علاوه بر رونق ورزش در بین جوان‌ترها عامل رشد ورزش همگانی در بین بانوان شده، چراکه این خانه‌ها به امکانات 10رشته ورزشی تجهیز شده‌اند و در راستای استفاده بهتر، تربیت مربیان بومی ویژه خانه‌های روستایی در دستور کار شهرستان‌ها قرار گرفته است.

ورزش ارزان در مناطق کم برخوردار

مسئول گروه همگانی اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین نیز به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: با حضور رئوسای هیئت‌های ورزشی و ادارت ورزش و جوانان شهرستان‌های استان، گروه‌های هدف که دختران و پسران رده‌های مختلف سنی را شامل می‌شود برنامه ریزی صورت گرفته تا برنامه‌های ورزشی فرهنگی متناسب با نیاز افراد همراه با برگزاری مسابقات و جشنواره‌های ورزشی در کلیه مناطق شهری، روستایی و مناطق منفصل شهری و روستایی انجام شود.

شاهرخ آزادمنش می‌افزاید: در راستای حمایت از اقشار آسیب پذیر و حاشیه نشین شهری، استفاده رایگان از امکانات ورزشی در طرح اوقات فراغت در دستور کار هیات ها و ادارت ورزشی قرار گرفته است.

وی یادآور می‌شود: علاوه بر برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات ورزشی، فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری با کمترین هزینه در جهت استفاده حداکثری نوجوانان و جوانان در کلیه مناطق شهری، روستایی و مناطق منفصل شهری و روستایی در تابستان پیش رو برای طرح‌های اوقات فراغت سال 98 برنامه ریزی شده و انجام خواهد شد.

انتهای پیام/6001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان