۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین انس با قرآن بهترین وسیله برای نجات از فتنه‌هاست/ قزوین در حوزه فعالیت‌های قرآنی حضور شایسته‌ای دارد
کد خبر: ۳۳۵۵۷۸ نویسنده: "مولود نانکلی" تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۳/۷ ساعت: ۱۱:۵۱ ↗ لینک کوتاه

بانوی حافظ کل قرآن درمصاحبه با صبح قزوین:

انس با قرآن بهترین وسیله برای نجات از فتنه‌هاست/ قزوین در حوزه فعالیت‌های قرآنی حضور شایسته‌ای دارد

بانوی حافظ کل قرآن قزوینی گفت: باتوجه به اینکه تشخیص حق از باطل بسیار دشوار شده است، حفظ قرآن می‌تواند بهترین وسیله برای در امان ماندن از فتنه‌ها و کج روی‌ها باشد و امیدوارم با ترویج قرآن در متن جامعه و بالابردن سطح آگاهی عموم مردم با معارف دینی شرایط برای ظهور منجی بشریت فراهم شود.

انس با قرآن بهترین وسیله برای نجات از فتنه‌هاست/ قزوین در حوزه فعالیت‌های قرآنی حضور شایسته‌ای دارد

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ سال 58 در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد و همین امر موجب شد که از همان دوران کودکی با شور و شوق فراوانی در فعالیت‌های مذهبی شرکت کند؛ اما ورود وی به کلاس‌های تفسیر، مطلعی بود برای آغاز حضور جدی اش در عرصه‌ قرآن.

"مولود نانکلی" حافظ قزوینی است که سال 87 حفظ قرآن را در فضای معنوی و نورانی مهدقرآن قزوین شروع کرد و پس از 4سال تلاش موفق به حفظ کامل کلام وحی شد.

وی که حفظ قرآن را از توفیقات بزرگ الهی در زندگش می‌داند؛ به خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین می‌گوید: مداومت در حفظ آیات قرآن کریم و تشویق خانواده‌ عامل بسیاری از توفیقات و برکات الهی در زندگی‌ام است.

این حافظ قزوینی ادامه می‌دهد: به دلیل علاقه وافری که به کلام الله مجید داشتم در کلاس تفسیری که نزدیک منزلمان بود ثبت‌نام کردم؛ برخی از قرآن پژوهان در کنار فراگرفتن تفسیر، حفظ قرآن هم انجام می‌دادند اما تصور من این بود که اگر زمان لازم برای حفظ قرآن را هم صرف تفسیر کنم به نتایج بهتری دست پیدا می‌کنم.

چشیدن طعم شیرین حفظ قرآن

وی می‌افزاید: مدیر موسسه و سایر هم‌کلاسی‌هایم از من خواستند که به حفظ قرآن هم بپردازم، اما قبول نمی‌کردم تا اینکه مربی‌ام از من خواست که فقط یک جزء از قرآن را حفظ کنم و چنانچه قادر به ادامه حفظ نبودم دیگر به کلاس حفظ قرآن نروم من هم پذیرفتم.

نانکلی که چشیبدن طعم شیرین حفظ قرآن وی را به طی ادامه مسیرش مصمم کرد، می‌افزاید: پس از گذشت مدتی از حضورم در کلاس حفظ متوجه شدم وقتی آیه‌ای را از حفظ بوده و تفسیبر آن آیه را مطالعه می‌کنم به درک عمیق‌تری نسبت به آیه مربوطه می‌رسم و بدین ترتیب وارد عرصه حفظ قرآن شدم.

وی با اشاره به اهمیت حمایت خانواده بیان می‌کند: در کنار مربی قرآن و دوستانم، پدر و مادرم هم مشوقم بودند؛ معتقدم اگر فردی از پشتیبانی خانواده بهره‌مند نباشد یا حفظش به پایان نمی‌رسد و یا اینکه طی مسیر با مشقت فراوانی همراه خواهد بود.

این حافظ قزوینی می‌گوید: قرآن، نور است و هر اندازه از این نور وارد قلب حافظ شود به همان میزان نیز حیات انسانی پیدا می‌کند که این امر بستگی به توانایی و همت حافظ دارد؛ چراکه حفظ قرآن وسیله‌‌ای برای رسیدن به باطن و فهم عمیق قرآن است.

نانکلی اضافه می‌کند: معتقدم فرقی بین آیات الهی وجود ندارد و همه آیات دارای زیبایی و لطافت ویژه‌ای هستند، اما آیات مربوط به لطف و رحمت الهی بیشتر برایم مورد توجه بوده است.

وی با اشاره به اهمیت ممارست، جدیت و پیگیری برای کسب موفقیت در عرصه حفظ قرآن می‌گوید: توصیه می‌کنم قرآن پژوهان فرصت را از دست ندهند و همه عزم خود را برای این کار عظیم و مهم به کار بگیرند.

حفظ قرآن وسیله‌‌ای برای رسیدن فهم عمیق قرآن

این حافظ قزوینی میزان توانایی ذهنی، ایام فراغت و سن حافظ را از عوامل موثر در انتخاب مدت زمان حفظ قرآن می‌داند و بیان می‌کند: در این مسیر روش‌هایی که موسسات قرآنی برای حفظ قرآن دارند کارشناسی شده و همواره مورد مطالعه است، لذا علاقمندان به حفظ قرآن بهتر است در کلاس‌های حفظ قرآن شرکت کنند.

وی می‌افزاید: از خدا می‌خواهم تا زمانیکه توان دارم در مسیر خدمت به قرآن باشم؛ در حال حاضر مربی قرآن هستم و از آنجاییکه خداوند فرموده است هرکس دین مرا یاری کند من نیز او را باری می‌کنم، امیدوارم مورد عنایت و رحمت و توجه خداوند متعال قرار بگیرم.

نانکلی تصریح می‌کند: یکی از آرزوهای من این است که هر شخصی در هر جایی از این استان به آسودگی و آسانی از تعالیم قرآن بهره‌مند شود و به نظر من استان قزوین با توجه به اقدامات انجام شده از جایگاه مناسبی در زمینه فعالیت‌های قرآنی برخوردار بوده و موفق عمل کرده است، اما برای رسیدن به حد کمال باید تلاش بیشتری کرد.

وی عنوان می‌کند: ضرورت دارد که مربیان و والدین محیط جذاب و خوبی را برای انجام حفظ بچه‌ها فراهم کنند؛ به نظرم کودکان و نوجوانان بیش از بزرگترها به حمایت و دلگرمی خانواده نیاز دارند لذا اعضای خانواده باید به میزان شوقی که فرزندانشان دارند در خانه با آنها کار کنند تا حفظ آنها با پیشرفت همراه شود.

این مربی قرآن می‌افزاید: اگر بچه‌ها فقط به کار و تلاش مربی تکیه کنند به نتیجه قابل ملاحظه‌ای نمی‌رسند و ممکن است از قرآن زده شوند چون موفقیتی را در خود نمی‌بینند؛ بنابراین والدین باید با توجه به علائق فرزندانشان، تشویق‌هایی هم برای آنها داشته باشند.

وی با اشاره به سختی‌ها و مشکلات در مسیر حفظ قرآن می‌گوید: گاهی به دلیل برنامه‌ها و مشغله‌های زندگی حفظ قرآن با دشواری انجام می‌شود، اما با صبر و حوصله، برنامه‌ریزی و توکل بر خدا می‌توان بر مشکلات غلبه کرده و روزهای سخت را پشت سر گذاشت، بهترین کار، انتخاب کلاس مناسبی است که به سایر کار و برنامه‌های زندگی فرد لطمه نزند.

حفظ قرآن بهترین وسیله برای در امان ماندن از فتنه‌ها و کج روی‌هاست

نانکلی بیان می‌کند: نزول قرآن در ماه رمضان نشانه ظرفیت این ماه برای دریافت وحی الهی برای انسان بوده و به واسطه روزه داری یکسری از جنبه‌های نفسانی و حیوانی انسان تعطیل و شرایط برای رشد جنبه روحانی انسان فراهم می‌شود.

وی در ادامه می‌گوید: در ماه مبارک رمضان انسان با رجوع به قرآن که منطبق با روح الهی‌ اوست معنویت را از قرآن خیلی بهتر دریافت می‌کند؛ درواقع این ماه بالاترین ظرفیت را برای دریافت نورانیت قرآن دارد و مهمترین نتیجه روزه‌داری انس عمیق با قرآن است.

این حافظ قرآن با اشاره به نقش و تاثیر قرآن در زندگی افراد عنوان می‌کند: حافظ همانند چراغی درخشان است که هم خود و هم اطرافیانش از این نور بهره‌مند می‌شوند. بارها پیش آمده در جمع دوستان یا خانواده در پاسخ به امور دنیوی از آیات قرآن استفاده کردم که مورد توجه قرار گرفته است.

وی بیان می‌کند: با توجه به اینکه در عصر غیبت هستیم و تشخیص حق از باطل بسیار دشوار شده است، حفظ قرآن می‌تواند بهترین وسیله برای در امان ماندن از فتنه‌ها و کج روی‌ها باشد.

نانکلی در پایان می‌گوید: امیدوارم با ترویج قرآن در متن جامعه و بالابردن سطح آگاهی عموم مردم با معارف دین شرایط برای ظهور منجی بشریت فراهم شود.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان