۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین نگاه‌های سیاسی در تخصیص بودجه به سمن‌ها در قزوین وجود دارد/ «زن و خانواده» اولویت مدیرکل اجتماعی استانداری نیست
کد خبر: ۳۳۵۵۵۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۳/۵ ساعت: ۱۳:۵۵ ↗ لینک کوتاه

دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان:

نگاه‌های سیاسی در تخصیص بودجه به سمن‌ها در قزوین وجود دارد/ «زن و خانواده» اولویت مدیرکل اجتماعی استانداری نیست

دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان گفت: به نظر می‌رسد که در تخصیص بودجه به سازمان‌های مردم نهاد نوعی سوءگیری و نگاه سیاسی و عملکرد سلیقه‌ای وجود دارد.

نگاه‌های سیاسی در تخصیص بودجه به سمن‌ها در قزوین وجود دارد/ «زن و خانواده» اولویت مدیرکل اجتماعی استانداری نیست
 
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین؛ فاطمه محمدبیگی درباره موانع موجود بر سر راه اختصاص بودجه به بنیاد عفاف و حجاب اظهار کرد: از دی ماه سال گذشته از مدیریت امور اجتماعی استانداری به برخی از تشکل‌ها اطلاع دادند که برای تخصیص بودجه به استانداری قزوین مراجعه کنند.

وی افزود: از بین سمن‌های زن و خانواده که حداقل ۹ سمن در این زمینه در استان وجود دارد، فقط از یکی از موسسات دعوت شده بود که برنامه‌های خود را ارئه کنند تا برای تخصیص بودجه اقدام شود.

دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین ادامه داد: از آنجایی که بنیاد عفاف و حجاب در زمینه فرهنگ عفاف و حجاب و استحکام خانواده فعالیت دارد و جزو سازمان‌های مردم نهاد ملی با سطح فعالیت در سراسر استان‌ها است؛ ما نیز برای اولین بار پس از چهار سال فعالیت، اقدام کردیم تا از استانداری بودجه دریافت کنیم.

این مسئول بیان کرد: علی رغم اینکه ما چهار سال در استان فعالیت داشتیم اما به خاطر اینکه پرونده استانی تشکیل نشده بود تا کنون از بودجه‌های استان استفاده نکرده‌ایم.

وی اضافه کرد: وقتی به استانداری مراجعه کردیم گفتند که به شما بودجه تعلق نمی‌گیرد چون پرونده ندارید؛ بنابراین از دی ماه تا اسفندماه سال گذشته پرونده را کامل کردیم.

هیچ مانع قانونی برای اختصاص بودجه به بنیاد وجود ندارد

محمدبیگی در ادامه گفت: مدارکی که به لحاظ قانونی مانند مجوز فعالیت، معرفی‌ نامه از بنیاد ملی، معرفی نامه از وزارت کشور و تمام برنامه‌ها و طرح‌های بنیاد عفاف و حجاب که لازم بود را ارائه کردیم و اکنون هیچ مشکل قانونی برای عدم اختصاص بودجه به بنیاد عفاف و حجاب استان وجود ندارد.

دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان گفت: مدیرکل امور اجتماعی استانداری قزوین هم در ۵ماه گذشته به ما قول همکاری دادند و به ما گفتند که بودجه اختصاص می‌دهند اما بعد از گذشت ۵ماه همچنان این بودجه به ما اختصاص پیدا نکرده است و هنوز پشت درهای بسته جلسه شورای نظارت بر سمن‌ها هستیم تا به ما بودجه اختصاص بگیرد.

این مسئول ابراز کرد: این در حالی است که ما متوجه شدیم که تشکل‌های دیگری مانند تشکل‌های محیط زیست، مهندسی و مدیریت کیفیت به معاونت اجتماعی مراجعه کردند و از بودجه‌هایی با رقم‌ها‌ی متفاوت از ۸میلیون تومان تا ۴۰میلیون تومان را قرار داد بسته اند، در حالی که برنامه‌های برخی از این سازمان‌ها در مقوله اولویت‌های آسیب‌های اجتماعی استان نمی‌گنجد.

وی یادآور شد: برخی از این سازمان‌های مردم نهاد به لحاظ فعالیت نیز سابقه چندانی ندارند در حالی که بنیاد عفاف و حجاب استان از اسفند ۹۴ فعالیت می‌کند.

محمدبیگی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که در تخصیص بودجه به سازمان‌های مردم نهاد نوعی سوءگیری و نگاه سیاسی و عملکرد سلیقه‌ای وجود دارد و اکثر سمن‌های زن و خانواده موفق به اخذ بودجه نشدند؛ برخی از این تشکل‌ها اشکالات قانونی دارند اما از آن‌هایی که به لحاظ قانونی مشکلی ندارند نیز دعوتی برای تخصیص بودجه نشده است.

دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان با طرح سوالی عنوان کرد: چرا از اکثر موسسات انقلابی و فعال در حوزه زن و خانواده دعوتی برای اختصاص بودجه به عمل نیامده است؟ در حالی که به نظر می‌رسد بودجه‌ای بیش از ۳۰۰میلیون تومان در این اداره به سمن‌ها اختصاص داده شده بود؛ به نظر می‌آید که مشکلات و آسیب‌های اجتماعی موجود جزو اولویت‌های استان که زیر نظر مدیرکل امور اجتماعی قرار دارد، نیست.

آمار احصاء شده در زمینه آسیب‌های اجتماعی استان مغفول مانده است

این مسئول تاکید کرد: نتایج آسیب شناسی اجتماعی استان و آمار آسیب‌های اجتماعی برای اولویت‌بندی در اختصاص بودجه به سازمان‌های مردم نهاد مورد استفاده قرار نگرفته است و باید آمار دقیق این آسیب‌ها تحلیل و به صورت عملی در بودجه‌ها اعمال شود و مسئولان امور اجتماعی استان باید پاسخگوی این موارد باشند.

وی عنوان کرد: تشکل‌هایی که بودجه‌های کلان دریافت کردند نیز ارتباط چندانی با آسیب‌های اجتماعی ندارند؛ ما می‌خواهیم که روند اختصاص بودجه به بنیاد عفاف و حجاب و سازمان‌های مردم نهاد دغدغه‌مند در حوزه زن و خانواده اصلاح شود.

محمدبیگی یادآور شد: دبیرکل بنیاد ملی عفاف و حجاب در این مدت چهار بار نامه به وزارت کشور زدند و طبق نامه ۲۴مهرماه سال ۹۷ وزارت کشور به استانداری نیز ما جزو سازمان‌های مردم نهادی بودیم که از ابتدای دی ماه ۹۷ حائز دریافت بودجه بودیم، اما اینکه چرا همچنان بودجه به ما تعلق نگرفته است جای سوال دارد.

دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان افزود: طبق نامه‌ای که وزارت کشور در ۲۴مهر به استانداری ابلاغ کرد نیز معاونت اجتماعی موظف به همکاری با ما است اما عنوان می‌کنند که مینوت نامه را قبول ندارند، در حالی که بنیاد عفاف و حجاب در استان‌های دیگر با همین نامه بودجه دریافت کردند.

وی در ادامه گفت: مدیرکل امور اجتماعی استانداری قزوین در هر مراجعه‌ای که داشتیم به ما قول همکاری دادند اما تا کنون در عمل تحقق نیافته است.

این مسئول در پایان بیان کرد: آمار رو به صعود آسیب‌های اجتماعی و کثرت طلاق و نقص در رعایت حجاب و عفاف به عنوان پایه آسیب‌های اخلاقی، روابط نامتعارف بین دختران و پسران، عدم تمایل جوانان برای تشکیل خانواده، احتمال ارضاء نیازهای غریزی در خارج از چهارچوب‌های خانواده و افزایش طلاق و خیانت یکی از نگرانی‌های خانواده‌های امروز است که با فعالیت‌های ترویجی زندگی عفیفانه و استحکام خانواده و سبک زندگی ایرانی اسلامی قابل جبران است.

انتهای پیام/2002

منبع: شاخص

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان