۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ۵ دلیلی که آمریکا جرات رویارویی نظامی با ایران را ندارد
کد خبر: ۳۳۵۴۸۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۳/۱ ساعت: ۱۱:۳۱ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

۵ دلیلی که آمریکا جرات رویارویی نظامی با ایران را ندارد

رئیس جمهور آمریکا به سبب داشتن دیدگاه های اقتصادی، جنگ سایبری را به رویارویی نظامی ترجیح می دهد و برنامه او برای ایران هم در این چارچوب است.

۵ دلیلی که آمریکا جرات رویارویی نظامی با ایران را ندارد

 

به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ،پس از اینکه برخی از جنگ طلبان آمریکایی از جمله جان بولتون شایعه تنش نظامی میان ایران و آمریکا را مطرح کردند، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا خود به زبان آمد و در توئیتی بیان داشت که بیشتر از اینکه به جنگ نظامی با ایران فکر کند به جنگ اقتصادی فکر می کند و سعی دارد که فشار لازم را بر جمهوری اسلامی بیاورد تا این کشور را به میز مذاکره بکشاند. این موضوع بعد از تنش ها و بازی های رسانه‌ای که رخ داد باعث شد تا عیار آمریکایی‌ها در مقابله نظامی با کشورمان به خوبی سنجیده شود. 

بسیاری از کارشناسان بیان می کنند که ترامپ نه تنها جرات رویارویی با کشورمان را ندارد بلکه با توجه به شرایط آمریکا فکر این گزینه را نیز در سر نمی پروراند. این در شرایطی است که همیشه بلوف جنگ از سوی امریکایی ها علیه کشورمان انجام می شد و در زمان « باراک اوباما» که برخی او را صلح طلب می نامیدند نیز وی همواره تهدید می کرد که همه گزینه‌‎ها در برابر ایران روی میز است اما هیچ گاه تا به این حد تهدید نظامی علیه کشورمان صورت نمی گرفت. 
 
در ادامه به برخی از دلایلی که آمریکا و ترامپ جرات رویارویی نظامی با ایران را ندارند از دیدگاه کارشناسان مطرح می شود. 
 
1- انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا: کارشناس فاکس‌نیو رسانه نزدیک به ترامپ در این باره مطرح می کند که «ترامپ با ایران جنگ کند، انتخابات ۲۰۲۰ را می‌بازد».«داگلاس مک گرگور» کارشناس و نظامی بازنشسته آمریکایی نسبت به هرگونه درگیری با ایران هشدار داد و تاکید کرد این موضوع نه تنها برای آمریکا سودی ندارد بلکه باعث شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ نیز خواهد شد. البته باید به این موضوع این نکته را اشاره کرد که ترامپ نیاز مبرمی برای ایجاد یک مذاکره با ایران را دارد تا بگوید راهکار فشار وی بر جمهوری اسلامی جواب داده و وی توانسته است به دلخواه خود ایران را به پای میز مذاکره بکشاند. از همین روست که وی از تعیین یک خط تلفن برای مذاکره با ایران سخن می گوید و چندین کشور را واسطه مذاکره با ایران کرده است. 
 
2- توان نظامی آمریکا چقدر است: دیلی استار در گزارشی به قلم هنری هالووی نوشت «ادمیرال لرد وست»، فرمانده ارشد سابق نیروی دریایی انگلیسی می گوید آمریکا برای حمله به ایران دستکم به یک میلیون نظامی نیاز دارد تا بتواند ایران را شکست داده و آنرا اشغال کند اما در نهایت در آنچه یک باتلاق دیگر مشابه جنگ عراق خواهد بود گرفتار خواهد شد. دمیرال لرد وست در گفتگو با دیلی استار آنلاین گفت فکر می کنم شخص دونالد ترامپ خواستار بروز درگیری نیست اما گروههای قدرتمندی در اسراییل، عربستان سعودی و آمریکا هستند که معتقدند حمله چیز خوبی است. از جمله این افراد جان بولتون است. آنها فکر می کنند نیروهای نظامی ایران را نابود خواهند کرد در این کشور تغییر حکومت روی خواهد داد و همه چیز رو به راه خواهد شد. با این حال مسئله این است که آنها به طور کامل اشتباه می کنند.
 
3- خاورمیانه پر تنش در برنامه ترامپ نیست: برنامه ترامپ به عنوان فردی که خودرا یک تاجر سیاسی می خواند، کمتر تنش نظامی وجود دارد. آمریکایی‌ها قبل از اینکه خواهان تنش نظامی باشند سعی می کنند که سود و منفعت خود را در این را بسنجند. سود و منفعتی که قطعا تنها در آن ایران دخیل نخواهد بود. چراکه ایران به عنوان یک کشور کاملا تاثیرگذار در منطقه خاورمیانه تاثیر بسیار زیادی در امنیت و تجارت در منطقه خواهد گذاشت و در این راه کشورهای عربی همپیمان آمریکا قطعا بی آسیب نخواهند بود و در این راه مشکلاتی پیش روی درآمدزایی آمریکا در قبال دوشیدن گاوهای خاورمیانه ای خود وجود دارد که این تصمیم گیری برای ترامپ را سخت و به طور کلی غیر عقلانی می کند. 
 
4- اهداف اقتصادی ترامپ بر اهداف سیاسی اش می چربد: رئیس جمهور آمریکا به سبب داشتن دیدگاه های اقتصادی، جنگ سایبری را به رویارویی نظامی ترجیح می دهد و برنامه او برای ایران هم در این چارچوب است. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا معتقد است محاصره جمهوری اسلامی و تحریم های مالی و اقتصادی در حق ایرانی ها اهدافش را به صورتی بزرگ تر و موثرتر از آنچه رویارویی های نظامی موجب می شوند، محقق خواهند کرد زیرا اولویت ترامپ، اقتصادی و انگیزه های او مالی است و ذهن او بر اساس مبانی تجاری و نه نظامی برنامه ریزی شده است. 
 
5- مشکل آمریکا تنها ایران نیست: این احتمال نظامی فضای مناسبی برای اجرایی شدن نمی یابد زیرا دولت آمریکا که تفویض رسمی برای جنگ ندارد به رویارویی های غیرنظامی معتقد است ضمن آن که اکنون عملا بیش از ایران به ونزوئلا توجه دارد. جوری که انگار صدای ساز و دهل از تهران می آید اما عروسی در کاراکاس است. ترامپ در سمت دیگر یعنی چین نیز دچار مشکل شده است. ترامپ می خواهد برنامه چین برای بلعیدن بازار جهانی را ناکام بگذارد و سپس به تدریج بر بزرگ ترین  قدرت خرید  در دنیا سیطره یابد از این رو می کوشد با به قدرت رساندن متحدان واشنگتن در کاراکاس و جایگزین کردن او با نیکولاس مادورو متحد چین و روسیه، نفت ونزوئلا را تحت کنترل بگیرد. او همچنین می کوشد رفتار ایران را تغییر دهد تا مانع نفوذ آن در خاورمیانه(غرب آسیا) شود و جلوی ایجاد ائتلاف چینی ها با ایران و ترکیه را بگیرد همان طور که مانع جهت گیری کشورهای عربی خلیج (فارس) به سمت چین شد. مهم تر از همه این که ترامپ می خواهد قیمت جهانی نفت بر توانمندی های چین تاثیرگذار باشد. گزینه جنگ قطعا مسئله مالی جهانی خصوصا نفت را بسیار بهم می زندو ممکن است قیمت نفت سر به فلک بکشد و اقتصاد جهانی بدین منظور دچار تنش جدی شود. بنابراین مشکلات ترامپ بیش از ایران است. به این موارد اگر کره شمالی را نیز بیفزاییم قطعا ترامپ و آمریکا آماده رویارویی نظامی با ایران نیست.
 
 
انتهای پیام/1404
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان