۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین فرصت ۶۰روزه اتمام حجت جدی برای اروپاست/ اقدام مقابله به مثل رئیس جمهور قابل تقدیر است
کد خبر: ۳۳۵۲۳۵ نویسنده: محمدرضا خانلری تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۲/۱۸ ساعت: ۱۳:۴۷ ↗ لینک کوتاه

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین:

فرصت ۶۰روزه اتمام حجت جدی برای اروپاست/ اقدام مقابله به مثل رئیس جمهور قابل تقدیر است

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین گفت: این فرصت ۶۰روزه هم به نظرم فرصت مناسبی برای اتمام حجت با اروپا است که اگر بنا داشته باشند برجام بماند و از منافعش برخوردار شوند نیز لازمه‌اش این است که تحریم‌ها را بردارد و به شرایط زمان معاهده بازگردیم و طبق برنامه به تعهداتشان عمل کنند.

فرصت ۶۰روزه اتمام حجت جدی برای اروپاست/ اقدام مقابله به مثل رئیس جمهور قابل تقدیر است

محمدرضا خانلری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین؛ درباره اقدام امروز رئیس جمهور در پی کاهش تعهدات برجامی ایران، اظهار کرد: برجام از ابتدا هم مورد تایید و قابل قوبل بخش قابل توجهی از دلسوزان نظام و انقلاب اسلامی نبود؛ ایران اسلامی مدافع و طالب صلح است و اگر معاهده‌ای موجب صلح و آرامش در منطقه می‌شد، بدون شک همه از آن استقبال می‌کردند.

وی افزود: دستگاه دیپلماسی ما از ابتدا به درستی امریکا و خباثت‌های آن را نشناخته بود و به این معاهده تن دادند، اما معاهده‌ای در این سطح که درواقع رئیس جمهور هم مدافع آن بود، پس از برقرای باید به بهترین وجه اقدام می‌شد تا منافع کشور هم در آن تحقق یابد.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه انتقادات و مخالفت نسبت به برجام از ابتدا هم به حق بود، ابراز کرد: خود مسئولین هم بعد از عهدشکنی‌های امریکا به این نتیجه رسیدند که برجام فایده‌ای نداشت، اما منجر شد به فرصت باارزشی که در این چند سال از دست دادیم و برخی از خسارت‌های آن شاید جبران ناپذیر باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین ابراز کرد: با تمام افت و خیزها این معاهده در 18اردیبهشت 97 به صورت یکطرفه و غیرقانونی از طرف امریکا نقض شد.

ایران در این یک سال خیلی خویشتن‌داری کرد

این استاد دانشگاه گفت: بند 26و36 برجام می‌گوید؛ "نقض در مقابل نقض"، یعنی اگر هر یک از طرفین معاهده را نقض کردند این حق برای طرف مقابل هم وجود دارد که در هر سطحی که لازم بداند نیز بحث تعهداتش را کاهش دهد.

وی در ادامه گفت: تاکید می‌کنم بر اینکه در هر سطحی که لازم بداند؛ به این معنی که ما می‌توانستیم از همان ابتدا که مواجه شدیم با عهدشکنی‌های امریکا و طرف‌های مقابل نیز ما این همکاری را کاهش دهیم و این به معنی خروج از برجام نیست.

خانلری تصریح کرد: ایران در این یک سال خیلی خویشتن‌داری کرد به خاطر اطمینانی که از برقراری صلح و ثبات در منطقه می‌توانست برای همه و از جمله برای اروپایی‌ها مفید باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) بیان کرد: حتی ایران دو بار هم با اروپا مذاکراتی داشت و آن‌ها هم کامل درواقع تایید کردند که ایران اسلامی تاکنون بر تعهداتش پایبند بوده است.

وی ادامه داد: اما اروپا هم درواقع کشور غربی است و با دیدگاه‌های ضداسلامی و ضد آرمان‌های ایران اسلامی نیز در این مدت فرصت سوزی کردند تا به امروز و عملا کاری نکردند.

این کارشناس سیاسی اضافه کرد: اقدام امروز رئیس جمهور نیز یک پاسخ خوب و قابل حمایت و قابل تقدیر است؛ ای کاش این پاسخ زودتر از این‌ها داده می‌شد.

تحلیلم این است که پرونده به شورای امنیت نمی‌رود

خانلری عنوان کرد: اساسا دیدگاه اروپا هم در کل تفاوتی با امریکا ندارد و به دنبال منافع خود هستند و ایران اسلامی را دشمن خود می‌دانند و روابط کج دار و مریضی که در این یکسال با اروپا داشتیم نیز نتیجه نداد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) تصریح کرد: بسیار به جا بود که از حقوق مسلم خود که در برجام هم بر آن تاکید شده نیز استفاده کنیم و طبق بندهایی که اشاره شد مقابله به مثل کنیم.

وی ادامه داد: مقابله به مثل به این صورت است که فروش اورانیوم و آب سنگین را درواقع می‌توانیم بدون اعمال محدودیت‌های لحاظ شده در معاهده برجام نیز ادامه دهیم.

خانلری تاکید کرد: این فرصت 60روزه هم به نظرم فرصت مناسبی برای اتمام حجت با اروپا است که اگر بنا داشته باشند برجام بماند و از منافعش برخوردار شوند نیز لازمه‌اش این است که تحریم‌ها را بردارد و به شرایط زمان معاهده بازگردیم و طبق برنامه به تعهداتشان عمل کنند.

این کارشناس سیاسی بیان کرد: همانطور که رئیس جمهور تاکید کردند؛ اگر بعد از 60روز، اروپا به تعهداتش عمل نکند در آن زمان مقابله جدی جمهوری اسلامی را خواهند دید.

وی ابراز کرد: هشدار رئیس جمهور به کشورهای اروپایی در خصوص مقابله به مثل جدی از طرف ما برای زمانی است که پرونده به شورای امنیت برود، اما تحلیلم این است که پرونده به شورای امنیت نمی‌رود چراکه نه اروپا این بضاعت و استعداد را دارد و نه امریک توان پیشروی بیشتر را دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در پایان تصریح کرد: اصولا سیاست‌های نظام استکباری و امریکا به این شکل بوده که هرگاه احساس کنند طرفشان می‌ترسد، فشارها را بیشتر می‌کنند اما زمانی که ببینند این عزم برای مقاومت در ملتی وجود دارد نیز عقب نشینی می‌کنند.
انتهای پیام/6006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان