۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین درگیری ۱۱۸ قزوینی با ایدز/  اجازه گرانفروشی به بیمارستان "رحیمیان" نمی‌دهیم
کد خبر: ۳۳۴۹۷۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۲/۳ ساعت: ۱۷:۶ ↗ لینک کوتاه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اعلام کرد:

درگیری ۱۱۸ قزوینی با ایدز/  اجازه گرانفروشی به بیمارستان "رحیمیان" نمی‌دهیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: تاکنون ۲۵۳بیمار مبتلا به اچ آی وی شناسایی شده‌اند که ۱۱۸نفر از آن‌ها زنده‌اند؛ از این میزان ۹۸نفر تحت درمان قرار دارند.

درگیری  ۱۱۸ قزوینی با ایدز/  اجازه گرانفروشی به بیمارستان "رحیمیان" نمی‌دهیم

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، منوچهر مهرام امروز(سه شنبه) در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت در سالن کنفرانس علوم پزشکی اظهار کرد: یپیشگیری از بروز بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند میزان بالایی از هزینه‌های درمانی را کاهش دهد.

وی ادامه داد: بسیاری از افراد معلول ذهنی موجود در بهزیستی درصورت تشخیص و غربالگری زود به نیروی کارآمد و مولد برای کشور می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین ابراز کرد: از ابتدای سال 90 تاکنون 982بیمار کم کار تیروئید و 28بیمار "پی کی یو" در دوران نوزادی و درمجموع بیش از 27هزار نوزاد در استان شناسایی شده‌اند.

وی افزود: طبق آخرین آمار مرگ و میر نوزادان کاهش یافته که حاصل تغیبر فرهنگ و عادات مردم هست.

رشد نگران‌کننده اضافه وزن و چاقی

این مسئول عنوان کرد: 24.6 از افراد بالای 18سال به فشار خون بالا مبتلا هستند و استان را در رتبه 21قرار داده‌اند، البته احتمال افزایش این میزان وجود دارد و این مطلوب نیست.

وی افزود: پیش از این قزوین رتبه دوم دیابت را دارا بود و اکنون به 24 ارتقا یافته است که در این موضوع فعالیت فرهنگی تاثیرگذار بوده است.

مهرام بیان کرد: اکنون ۸/۵درصد جمعیت بالای ۱۸سال استان دچار اضافه وزن و چاقی هستند که این میزان نسبت به گذشته افزایش یافته و از 48درصد به 63/7 و رتبه هشتم در کشور رسیده است. 

وی ادامه داد: مصرف سیگار در هر دو جنس زن و مرد 13درصد است که در میان بانوان افزایش یافته است. 

وضعیت تخت‌های بیمارستانی استان بحرانی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین اذعان کرد: وضعیت تخت‌های بیمارستانی همیشه با مشکل روبرو بوده و تا رسیدن به شاخص 2/6فاصله دارد و در حد1/6است؛ البته برای این موضوع فعالیت‌هایی آغاز شده که با مشکلاتی خارج از حیطه دانشگاه و استان مواجه شده است.

وی افزود: اکنون نیز وضعیت استان بحرانی هست و تا بیمارستان‌های جدیدی ساخته نشود مشکل حل نمی‌شود که البته کار اجرایی برخی از این بیمارستان‌ها ازجمله 120تختخوابی الوند و سجادیه مهرگان و محمدیه گره خورده و همین روند کار را کند کرده است. 

این مسئول عنوان کرد: رسانه‌ها، مردم، امام جمعه و افراد مختلف دانشگاه را طرف حساب می‌دانند این درصورتی است که تامین منابع و عدم همکاری شهرداری، شورای شهر الوند، اتوبوسرانی و سازمان برنامه و بودجه است که روند کار را با مشکل مواجه ساخته است.

وی تاکید کرد: درصورتی که تحریم‌ها به سلامت افراد استان آسیب بزند موضوع را از مراجع ذی صلاح بین المللی پیگیر می‌شویم.

مهرام ابراز کرد: درباره بیمارستان رحیمیان الوند علوم پزشکی موافق و عامل تعطیلی آن نبود و رسما مخالفت را به وزارتخانه اعلام کرده است، اکنون نیز بخش‌های درمانگاهی آن آغاز به کار کرده اما مراجع قانونی وارد کار شده و درصورت ادامه تعطیلی بخش‌های بستری برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

مسئولان بیمارستان رحیمیان به‌دنبال خصوصی کردن هزینه‌های درمان هستند

وی افزود: تعرفه مشکلی است که بیمارستان رحیمیان با آن مواجه است؛ زیرا اساسنامه خیریه دارد و باید تعرفه متناسب با آن ارائه دهد، اما عوامل بیمارستان از این موضوع استنکاف می‌کنند و دانشگاه به عنوان ناظر با آن برخورد کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین ابراز کرد: دانشگاه علوم پزشکی از نقش نظارتی بر تمام مراکز درمانی برخوردار است و اکیدا به هیچ بیمارستانی اجازه گرانفروشی نمی‌دهد.

وی افزود: عوامل بیمارستان سعی کردند با ایجاد جوسازی رسانه‌ای و اجتماعی به خواسته نابجای خود برسند که اجازه این موضوع داده نشد، درواقع بیمارستان خیریه موظف است طبق اساس نامه قانونی که کشوری است، عمل کند.

این مسئول اظهار کرد: نمایندگان استان هم نظر نیستند و بخشی از آن‌ها حمایت مطلوب دارند و بخشی هم نه؛ اما از ظرفیت‌هایی که می‌توانستیم استفاده کردیم و جایی که نیاز باشد سماجت می‌کنیم تا منابع مورد نیاز را تامین کنیم.

بازی‌های سیاسی مانع از رشد سلامت استان می‌شود

مهرام اذعان کرد: درواقع می‌توان گفت استان بی رمق، مبتلا و درگیر بیماری جناح بازی سیاسی است و به همین دلیل حمایت‌ها آنطور که باید و شاید صورت نمی‌گیرد و اصطکاک موجود مانع از رشد استانی می‌شود که پول مورد نیاز را داراست و نسبت به برخی استان‌ها پولدار است.

وی افزود: استان باید برای حال و آینده برنامه داشته باشد نه اینکه در تاریخ خود متوقف شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین ابراز کرد: پزشک خانواده و پرونده سلامت الکترونیک مورد تایید و از مواردی است که مورد توجه جدی قرار دارد.

وی عنوان کرد: تعرفه پزشکی متناسب با تورم نیست و مالیات سنگین برای آن‌ها درنظر گرفته شده به همین جهت علاقه و انگیزی برای حضور پزشکان در بخش دولتی وحود ندارد و آن‌ها به بخش خصوصی جذب می‌شوند و از طرفی همین موضوع بیمارستان‌های بخش دولتی را نیز با مشکل مالی مواجه می‌کند.

این مسئول افزود: درواقع تصمیم اشتباه در سطح ملی، قشر پایین جامعه را با مشکلات درمانی و آسیب مواجه می‌کند.

شناسایی 253 بیمار قزوینی مبتلا به ایدز

وی با اشاره به آمار برخی بیماری‌ها گفت: تاکنون 253بیمار مبتلا به اچ آی وی شناسایی شده‌اند که 118نفر از آن‌ها زنده‌اند؛ از این میزان 98نفر تحت درمان قرار دارند.

مهرام ادامه داد: 40خانم و 78نفر از مبتلایان به اچ آی وی آقا هستند و به ازای هر 100هزار نفر 9/2مبتلا به این بیماری وجود دارد که 44درصد آن‌ها با تزریق؛ 39درصد با رابطه جنسی و 17درصد نیز با عوامل نامشخص درگیر این بیماری شده‌اند.

وی ابراز کرد‌: در رابطه با شپش، 91درصد دانش آموزان غربالگری شده‌اند و2/1درصد شیوع داشته که این میزان نسبت به سال گذشته ثابت است. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: در سال 97 سه مورد مالاریا در افرادی که از خارج وارد شده‌ بودند مشاهده شد؛ 275مورد نیز گزیدگی گزارش شده که نسبت به گذشته روند افزایشی داشته است.

وی عنوان کرد: همچنین 82مورد سل نیز شناسایی شده که شامل 39مورد سل ریوی مثبت؛ 14مورد سل ریوی منفی و 29مورد سل خارج ریوی است. 

این مسئول در پایان گفت: هر ماموریت هوایی ۲۳تا ۲۴میلیون تومان هزینه دارد که برای مردم رایگان است و ۴۴۵نفر در ۳۶۶عملیات در مدت سه سال جابه جا شده‌اند و تمام هزینه‌ها که از طرف بخش سلامت تامین می‌شود؛ ضمن اینکه ماموریت‌های اورژانس نیز رایگان است.

انتهای پیام/۶۰۰۶

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان