۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین یادگیری "سواد رسانه‌ای" امروز یک اصل ضروری است/ مسئولان اعتقادی به بومی‌سازی فضای مجازی ندارند
کد خبر: ۳۳۴۸۹۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱/۲۹ ساعت: ۱۴:۳۲ ↗ لینک کوتاه

مسئول قرارگاه فضای مجازی استان قزوین:

یادگیری "سواد رسانه‌ای" امروز یک اصل ضروری است/ مسئولان اعتقادی به بومی‌سازی فضای مجازی ندارند

مسئول قرارگاه فضای مجازی استان قزوین گفت: متاسفانه افرادی که در راس سیستم ارتباطات قرار دارند اعتقادی به بومی‌سازی عرصه‌ها و حتی محصولات ندارند و کمتر محصولی وجود دارد که به مرحله‌ی تجاری سازی یا حمایت دولتی دست یافته باشد که این عدم حمایت سبب ناکام ماندن خروجی محصول می‌شود.

یادگیری "سواد رسانه‌ای" امروز یک اصل ضروری است/ مسئولان اعتقادی به بومی‌سازی فضای مجازی ندارند

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ مرتضی امیری در کارگاه یک روزه "نقش جوانان در گام دوم انقلاب" درباره اهمیت سواد رسانه ای اظهار کرد: با گریزی به ۱۲ویژگی بیانیه "گام دوم انقلاب" رهبر معظم انقلاب از ویژگی‌های حائز اهمیت می‌توان به بحث رسانه اشاره کرد که در جامعه‌ کنونی ما بیشتر روزمرگی‌ها در فضای دوم زندگی یعنی فضای مجازی صورت می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به این بیانیه اولویت اول در بحث رسانه توجه به شبکه‌ی ملی اطلاعات است که شامل دو بخش اطلاعات ابری و شبکه تحویل محتوا(CDN) می‌شود. به طور مثل هر ایمیل بعد از مراحل ارسال ۱۱ایستگاه و و هشت شبکه را طی می‌کند و بعداز بازگشت از همین مسیر به مقصد می‌رسد.

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: شبکه‌ی ملی اطلاعات ابری بدان معناست که در سطح کشور، حتی در سطح کوچکتر هر شهری، جابه‌جایی اطلاعات مجازی صورت بگیرد، که تنها ۶درصد این ارتباطات صرفا جهت انجام امور ضروری بین المللی خواهد بود.

آموزش سواد فضای مجازی برای دانش آموزان باید جدی گرفته شود

وی ابراز کرد: منظور از CDN در شبکه‌ی ملی اطلاعات، بحث‌ دانلود است بطوری که به علت دسترسی نداشتن و عدم فراگیری همه‌ی مناطق به اینترنت، بحث دانلود بسیار مورد توجه است که این شبکه با این راهبرد که یک نفر دانلود انجام دهد و بقیه تنها آن‌را پلی کنند، درحال برنامه‌ریزی است.

مسئول قرارگاه فضای مجازی استان قزوین اذعان کرد: با توجه به سخنان رهبر انقلاب امروز بیشترین هزینه‌کرد دشمنان ما در فضای رسانه است که متخصصان و هزینه‌های بسیاری صرف زمین گیر کردن، ایجاد یاس و ناامیدی، درشت کردن نقاط منفی و حذف نکات مثبت جمهوری اسلامی می‌شود.

وی اضافه کرد: امروز رسانه‌ها به گونه ای طراحی می‌شوند که واقعیت‌ها را می‌سازند نه اینکه نشان بدهند. آنها درصد اخبار منفی را افزایش داده که در لابه‌لای اخبار صحیح گفته می‌شود، مشکل رسانه‌ای ما نگفتن اخبار به موقع است و به دلیل سرعت بالای بی‌بی‌سی در این زمینه، اخبار آنها بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

امیری عنوان کرد: برای مقابله با این واکنش دشمن تنها راه برخورداری از سواد رسانه‌ای است، طی سال‌های اخیر با تلاش‌های بسیار محتویات سواد رسانه‌ای در دروس پایه‌ی دهم جای داده شده است، اما به علت عدم آگاهی لازم مربیان آموزش و پرورش این کارکرد تاثیر چندانی نداشت و این درحالی است که در کشور کانادا بیش از ۳۴سال در زمینه‌ی سواد رسانه‌ای سابقه‌ی آموزشی وجود دارد.

وی با بیان اینکه رهبری در دیدار با مردم قم فرمودند:"جوانان باید با هوشمندی فضای مجازی را وسیله‌ای برای مقابله با دشمنان تبدیل کنند"، تاکید کرد: عمده مخاطبان این سخنرانی جوانان بودند. متاسفانه افرادی که در راس سیستم ارتباطات قرار دارند اعتقادی به بومی‌سازی عرصه‌ها و حتی محصولات ندارند و کمتر محصولی وجود دارد که به مرحله‌ی تجاری سازی یا حمایت دولتی دست یافته باشد که این عدم حمایت سبب ناکام ماندن خروجی محصول می‌شود.

در فضای مجازی اطلاعات کامل و همه جانبه ارائه نمی‌شود

این کارشناس رسانه گفت: در گذشته‌ها رسانه‌ها در پایگاه‌های خبری و خبرگزاری و مطبوعات خلاصه می‌شد، اما هم اکنون هر پیام یک رسانه‌ است و حضور قشر جوان و تحصیلکرده در این فضا قابل توجه است، از این رو تاکید بر واژه‌ی جوان به این علت است که این جوانان انقلابی باید جبهه انقلاب را در فضای مجازی حفظ کنند.

وی عنوان کرد: با توجه به سخنان رهبر انقلاب، وظایف رسانه "تقویت امید به آینده‌ی کشور" است و دشمن در زمینه‌ی تزریق ناامیدی پیشگام بوده‌ و نظام را منفعل خطاب می‌کند که بازتاب آن را در سال‌های 96 و 97 شاهد بودیم که اغتشاشاتی را رقم زد.

مسئول قرارگاه فضای مجازی استان قزوین ابراز کرد: تقویت روحیه‌ی انقلابی و جهادی عمل کردن جزو دیگر وظابف نسل جوان در حوزه رسانه است، ما آسیب‌ها را می‌دانیم و عملکرد جوانان ایده و ابتکار است. جوان امروز باید بداند که دولت برای آینده‌ی وی میزی ندارد و بخش اعظم آینده‌ی ما در فضای مجازی شکل می‌گیرد؛ در این مسئله ابتکار عمل می‌تواند تضمین آینده‌ی جوان باشد که می‌توان به طراحان بازی "پیکان جوانان" اشاره کرد که تا سال گذشته ۷۶میلیون فروش داشتند.

وی افزود: بخش عظیم آگاهسازی‌های فردی از پایه‌ی دهم به بعد در حوزه‌ی رسانه شکل می‌گیرد؛ زیرا فضای مجازی چند برابر بزرگتر از فضای حقیقی است و می‌توان گفت که فضای مجازی رها شده‌است.

امیری درباره راهکار مقابله به رهاشدگی فضای مجازی تصریح کرد: ویژگی جوانان امروز را باید شناخت این نسل بی‌حوصله اند، کتاب نمی‌خوانند و میانگین زمان مطالعه به ۱۳دقیقه در هفته با احتساب کتب درسی است، اما بیشتر مطالعات در زمینه‌ی فضای مجازی صورت می‌گیرد، یعنی افراد به روز هستند اما اطلاعاتی با عمق کم به آنها ارائه می‌شود.

کلینیک "ترک اعتیاد به اینترنت"

وی با بیان اینکه خانواده‌ها و الگوهای رفتاری را می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد، ابراز کرد: دسته‌بندی اول خانواده آسان‌گیر هستند در این مدل، میزان استفاده از رسانه‌ با خود فرزند است، توجه بیش از حد به فرزندان می‌شود و فرزندان مجبور به رفتار مناسبی نیستند.

این کارشناس فضای مجازی اضافه کرد: دسته‌بندی دوم خانواده‌های سخت‌گیر هستند که با طرز تفکر پدرسالاری اداره می‌شود، در این خانواده‌ها ارتباطی با فرزندان برقرار نمی‌شود، فرزندان استقلال ندارند، روش تربیتی تحکمی و سخت‌گیر و بیشتر بصورت فریاد و تنبیه بدنی است که فرزندان کمتر اجتماعی می‌شوند.

وی در ادامه بیان کرد: دسته‌بندی سوم خانواده‌های بی اعتنا هستند که در این خانواده‌ها ارتباط ضعیف و محدود با فرزندان وجود دارد، خانواده نسبت به فرزندان بی‌تفاوت است و شیوه‌ی تربیت به دست آموزش و پرورش است که فرزندان سست، فاقدانگیزه، افسرده و محدود یا بسیار افراطی می‌شوند.

امیری اذعان کرد: در برخی استان‌ها مانند مازندران و شیراز، کلینیک "ترک اعتیاد به اینترنت" راه‌اندازی شده‌است، با آمارگیری که در سطح شهر قزوین صورت گرفت مصرف اینترنت در مناطق کوثر و مینودر از نیم ساعت تا سه ساعت، مناطق شهری خیام از پنج تا هفت الی ۹ساعت می‌رسد و با پیگیری‌های لازم امکان راه‌اندازی کلینیک ترک اعتیاد به اینترنت در قزوین وجود دارد.

وی با بیان اینکه دسته‌ی چهارم خانواده‌های مقتدر و معقول هستند، گفت: این خانواده‌ها موثرترین روش تربیت را در پیش می‌گیرند. ویژگی این افراد را می‌توان داشتن رفتار مطلوب، ابراز به اندازه‌ی محبت، دارای اقتدار منظم، سازگاری فرزند با هنجار اجتماعی بیان کرد.

این کارشناس رسانه عنوان کرد: فرزند در هفت سال اول آقا، در هفت سال دوم بنده و در هفت سال سوم وزیر است که با اشاره به این مسئله روش‌های تربیتی مناسبی باید تعبیه شود در هفت سال اول باید امرونهی غیرمستقیم صورت بگیرد و به علت حرف شنوی کم کودک باید صبر پیشه کنید و برای خودداری از انجام کار نادرست وی را با بازی و کار مناسب مشغول کرد.

کاهش وابستگی به اینترنت با سرگرمی مناسب جایگزین شود

وی ادامه داد: در هفت سال دوم زندگی فرزندان، باید آموزش‌ها به صورت غیرمستقیم صورت بگیرد، در بحث کلامی با تشویق و در غیرکلامی بازی، که بازی بهترین روش آموزش که می‌توان در اینجا به کتاب "من دیگر" در حوزه آموزش و تربیت اشاره کرد.

مسئول قرارگاه فضای مجازی استان قزوین ابراز کرد: در هفت سال سوم نظریه‌ی دانشگاهی، یادگیری مستقیم و غیرمستقیم است، در کشور کانادا شعار این است که "ما می‌گوییم، عمل می‌کنیم تا کودک یاد بگیرد" و در کشور ما بیشتر شعار "ما بگوییم، یاد بگیر و در آینده اجرا کن" انجام می‌گیرد.

وی یادآور شد: در کشورهای غربی کودکان زیر هشت سال حق استفاده از اینترنت و سنین هشت تا 13سال نیز حق استفاده از گوشی هوشمند را ندارند، از سال ۲۰۱۳ مرکزی بهزیستی در امریکا احداث شد که این مرکز در صورت مشاهده و گزارش استفاده نادرست فرزندان از فضای مجازی، بعد از سه بار تذکر، فرزند را از خانواده گرفته و به بهزیستی منتقل می‌کنند.

امیری با اشاره به رواج بازی "کلش" افزود: این بازی بیشترین خرید و کاربر را داشته و اما دارای کمترین عکس مستهجن است و بیشترین کاربران این بازی برای سرگرمی آن‌ را دنبال می‌کنند، این بازی که بیش از ۱۵۰میلیون فروش ماهانه سال گذشته را داشته به کاربر توجیه می‌کند که برای رشد باید دست به دزدی بزند. در هر بازی سه عنصر ترس، خشونت و شهوت به اقتضای هر بازی متفاوت است.

وی با اشاره به راهکارهای پیشنهادی در زمینه ترک اعتیاد به اینترنت اظهار کرد: کاهش وابستگی به اینترنت با جایگزین سرگرمی مناسب، آموزش مهارت لازم به نسل جوان، همراهی خانواده با فرزند، ایجاد فضای صمیمی، ایجاد رابطه‌ی اعتماد بین والدین و فرزندان، نکشاندن فضای مجازی به خانواده، پرهیز از وب‌گردی‌های بی‌هدف، طرح نکردن اسرار خانوادگی و مشکلات زندگی‌خود در فضای مجازی و عدم انتشار اطلاعات شخصی و خانواده از جمله این راهکارهاست.

انتهای پیام/6001

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان