۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین روند رو به رشد ورزش قزوین در سالی که گذشت
کد خبر: ۳۳۴۸۵۱ نویسنده: مهدی چگینی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱/۲۶ ساعت: ۸:۵۸ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از سرمایه‌های ورزشی استان؛

روند رو به رشد ورزش قزوین در سالی که گذشت

ورزش استان سال پر فروغی داشت، از رشد چند هزار نفری ورزشکاران ساماندهی شده تا کسب ۱۵ درصد نشان های طلا کاروان ایران در رقابت‌های آسیایی و پاراآسیایی و افتتاح بیش از ۱۰۰ خانه ورزش روستایی از اتفاقات مثبتی است که باعث روند رو به رشد ورزش استان در سال ۹۷، شده است.

روند رو به رشد ورزش قزوین در سالی که گذشت

به گزارش خبرنگار ورزشی صبح قزوین؛____مهدی چگینی.

با آمار و ارقام و کسب موفقیت‌های فراملی،اماکن ورزشی شهری و روستایی و پروژه‌های تمام و نیمه تمام، ورزش استان قزوین در سال 97 به تیپ 2 کشور ارتقاء پیدا کرد و درخشش ورزشکاران استان در رقابت های فراملی، عیار ورزش استان را بالا برده است.

بهمن عسگری بهترین کاراته کا جهان، رضا علیپور سریع‌ترین مرد عمودی جهان، علی اصغر آسیابری پدیده‌های جهان، مهدی مرندی برترین لیبروی والیبال، محسن و سمیرا جلیلوند کاپیتان های تیم ملی گلبال، حسین فرزانه سیاهکل مرد طلایی والیبال نشسته، تهمینه کربلایی صادقی اولین بانوی مدال آر آسیایی استان، مجید حسن نیای دیلمی قهرمان سبک وزن کاراته جهان و آسیا، افسانه حسن نایبی سرمربی تیم بسکتبال جوانان، مژگان خدادادی عضو تیم ملی بسکتبال سه به سه، فاطمه اعتدادی عضو تیم ملی فوتسال بانوان، مه سیما بابایی سرپرست تیم ملی کشتی بانوان و چندین و چند ورزشکار مدال آور، مربی و سرپرست، گوشه ای از افتخارات ورزشی استان قزوین در سال ۹۷ هستند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان قزوین به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: ورزش استان سال پر فروغی داشت، در رقابت‌های آُسیایی و پاراآسیایی ورزشکاران استان خوش درخشیدند، در رشته‌های تیمی هم نتایج خوبی کسب شده و ورزشکاران استان در رده‌های مختلف سنی در رقابت های مختلف کشوری، المپیادها، جشنواره‌های همگانی و قهرمانی موفق به کسب عناوین متعد شده اند.

وی می‌افزاید: آمار بیمه ورزشکاران استان تا پایان سال 96 ،72 هزار 674 نفر بود که تا بهمن ماه سال جاری، به 75 هزار و 622 نفر رسیده که نشان از گرایش بیشتر هم استانی‌ها به ورزش دارد و تا پایان سال هم بیش از 3 هزار نفر به بیمه شدگان استان افزوده خواهد شد.

عباس علایی مقدم ادامه می‌دهد: در سال 97، 301 ورزشکار استان به اردوی تیم‌های ملی دعوت شده اند که از این تعداد 176 نفر آقا و 125 نفر هم ورزشکار بانوی هستند، که با آمار و ارقام و کسب موفقیت‌های فراملی، بهمن عسگری با طلای انفرادی کاراته آسیا و جهان، امسال با اختلاف بهترین ورزشکار استان است. رضا علیپور سریع ترین مرد عمودی جهان و مهدی مرندی در بازی های آسیایی موفق به کسب نشان طلا شده اند و در پاراآسیایی حسین فرزانه هم به نشان طلا دست یافت.

تجلیل از قهرمانان
وی ادامه می‌دهد: امسال بعد از پایان رقابت‌های آسیایی و پاراآسیایی از ملی پوشان مدال آور تجلیل شد و در سنوات گذشته هر قهرمانی که در قالب اعزام‌های تیم ملی موفق به کسب نشان شده بودند، مورد حمایت و تجلیل قرار گرفتند. ورزشکارانی هم که در سال‌های گذشته زیر نظر شورای برون مرزی موفق به کسب نشان شده بودند، به شورا و شهرداری قزوین معرفی و از قهرمانان استان تا پایان سال 96 تجلیل به عمل آمد.

هیئت‌های ورزشی
وی اذعان می‌کند: 51 هیات استانی و 197 هیات شهرستانی در ورزش استان فعالیت دارند و تا نیمه اسفند ماه ، 13 مجمع انتخابی و 13 مجمع سالیانه برگزار شده است. در توزیع اعتبارات هیات های ورزشی،ابتدای سال حوزه معاونت ورزشی در قالب تقویم ورزشی، بر اساس تفاهم نامه همکاری مبالغی را پرداخت می کند.

این مسئول می‌گوید: در سال های 96 و 97 ، تقویم ورزشی اکثر هیات های استان محقق شده و بر اساس فعالیت ها برخی از هیئت‌ها هم متمم اعتبارات دریافت کرده اند.در شهرستان‌ها هم پرداخت بودجه از طریق ادارات ورزش بر اساس اولویت و رشته ها تقسیم می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: اعتبار ورزش در سال 96، بیش از 28میلیارد تومان مصوب و 18میلیارد اعتبارات عمرانی بود که تا اسفند بیش از 23میلیارد از اعتبارات مصوب و بیش از 16میلیارد تومان بودجه عمرانی جذب شده است.

اعزام‌ها و میزبانی‌ها
این مسئول می‌افزاید: طی 11 ماه گذشته از سال 97، بیش از یک هزار و 890 مدال قهرمانی کشور توسط ورزشکاران استان کسب شده است، این در حالی است که سال گذشته مدال‌های کسب شده استان نزدیک به 1300 عدد بود.

وی ادامه می‌دهد: 29 اردوها تیم‌های ملی را میزبان بودیم و در همین مدت 104 میزبانی قهرمانی کشور و بیش از 350 اعزام تیم‌های استان به رقابت‌های قهرمانی کشور داشتیم. در سال جاری اولین المپیاد استعدادهای برتر ورزشی کشور هم برگزار شد که ورزشکاران نونهال و نوجوان استان موفق به کسب 40 مدال رنگانگ شدند.

علایی مقدم عنوان می‌کند: در میزبانی‌های قهرمانی کشور و اردوهای تیم های ملی، خانه ورزش بعنوان خوابگاه بصورت رایگان در اختیار هیئت‌های ورزشی قرار می گیرد و امکانات اولیه مثل سالن ورزشی بصورت رایگان در اختیار اردوها و میزبانی‌ها است.

رونق ورزش کارمندی
مدیرکل ورزش و جوانان استان قزوین ادامه می‌دهد: رقابت‌های کارمندان دولت، یکی از میزبانی‌های است که برای همگانی کردن ورزش در چند رشته با استاندارد های ملی در قزوین برگزار شد.

وی تصریح می‌کند: المپیاد ورزشی کارکنان استان هم باشرکت 1800 ورزشکار در قالب 11رشته آقایان و 9رشته بانوان طی 3ماه برگزار شد و در راستای توسعه ورزش همگانی بیش از 265 همایش، جشنواره همگانی با حضور بیش از 360 هزار نفر برگزار که بعنوان یکی از استان‌های برتر در سال گذشته 3 همایش پیاده روی بزرگ خانواده در شهرستان های قزوین، آبیک و تاکستان برگزار شد.

ارتقاء تیپ 3 به 2
علایی مقدم می‌افزاید: با توجه به ارزیابی تمام فعالیت‌های استان از سوی وزارت ورزش، در بین استان‌های کشور به تیپ 2 ارتقاء پیدا کردیم و حضور در بین استان‌های تیپ 2 در بحث گرفتن اعتبارات و چارت سازمانی یک فرصت مثبت ایجاد شده این در حالی است که قزوین می‌تواند در حوزه ورزش تنه به تنه استان‌های تیپ یک باشد و با کسب 15 درصد مدال‌های کاروان کشورمان در بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی، با هدف گذاری می‌توانیم به این مهم دست یابیم.

توجه به ورزش روستایی
وی ابراز می‌کند: سال گذشته برای رشد ورزش روستایی در دو بُعد قهرمانی و همگانی برنامه ریزی‌های مختلفی صورت گرفت که در اسفندماه سال جاری بزرگ ترین خانه ورزش روستایی در قزوین با حضور معاون وزیر ورزش افتتاح شد و 104 خانه ورزش روستایی در سطح استان بر اساس فضاها و آمایش‌ها افتتاح شده و در نظر داریم تا در سال آینده این تعداد را افزایش دهیم.

وی اذعان می‌کند: 143 سالن ورزشی در سطح استان در اختیار ورزش است و سرانه ورزش استان 84 سانتی متر مربع است. بیش از 45 پروژه فعال در حال احداث است و تلاش می‌کنیم به افتتاح برسانیم.

این مسئول بیان می‌کند: امسال سالن‌های روستاهای باورس، حسن آباد کلج، کوندج، شترک و زمین هندبال قزوین واگذاری شده اند، 5پروژه سالن ووشو و تنیس روی میز تاکستان افتتاح و سالن آقابابا هم تحویل دهیار شده است، سالن‌های خانه بدمینتون قزوین، مهرگان و روستای خوزنین به مجموعه‌های استان افزوده می‌شوند. همچنین چمن مصنوعی معلم کلایه آماده افتتاح است و 6 زمین چمن مصنوعی دیگر هم در سطح استان در حال احداث هستند.

اماکن ورزشی استان

مدیرکل ورزش و جوانان قزوین می‌گوید: دیوارکشی مجموعه اقبالیه و رازمیان، تعمیر نور 17سالن و تعویض کف پوش 18سالن در استان هم از کار فوق العاده سنگینی بوده که در سطح اماکن ورزشی استان انجام شده است. تعمیر و نگهداری اماکن ورزشی از دیگر اقداماتی است که در سال 97 صورت گرفته و بازسازی چمن مصنوعی آبیک و چمن تختی آبیک دوباره احداث و بازسازی شده اند.

وی اظهار می‌کند: ساختمان های اداری و خوابگاه‌های ورزشی تاکستان، البرز و چندین سالن و زمین چمن در روستاهای مختلف استان دردست احداث و آماده بهره برداری هستند که تا پایان سال مالی 97، 17 پروژه به بهره برداری می‌رسند.

علایی مقدم عنوان می‌کند: بسیاری از هیئت‌های استانی و شهرستانی تجهیز شده اند، در مرکز استان، سالن کشتی مرحوم مومنی به تشک و امکانات جدید مجهز شده، هیئت‌های دو و میدانی، جودو و تکواندو به تشک، نرم افزار و سخت افزار داوری و هوگوی الکترونیکی مجهز شده اند. بالابر و امکانات سخت افزاری در اختیار ادارات شهرستانی قرار گرفته و سالن‌های ورزشی هم دیوارکوب شده اند.

وی ابراز می‌کند: پروژه شش هزار نفری از اولویت‌های ورزش استان است که با یکسری موانع روبرو بود که بعد از یک سال تلاش و با حضور و دستور وزیر ورزش، پیمانکار مشخص و کارهای اصلی انجام شده است، امروز قاب‌ها و باد بندها در حال نصب و تا دهه فجر 98 به دنبال احداث سقف مجموعه شش هزار نفری و خانه دو و میدانی هستیم.

معاونت جوانان
این مسئول تاکید می‌کند: در حوزه جوانان سازمان های مردم نهاد باید تا سال 1400 باید به چشم انداز 70 سمن می‌رسید که در حال حاضر تعداد سمن های استان به 75 عدد رسیده که نزدیک به 10 هزار نفر از جوانان استان را دربرمی‌گیرد.

وی در پایان می‌گوید: جشنواره‌های هفته جوان و ستادهای ساماندهی استانی و شهرستانی دیگر فعالیت های معاونت جوانان است ولی یکی از اقدامات موثری که امسال در این معاونت صورت گرفت، وام های 50 تا 100 میلیون تومانی به استارت آپ‌ها و جوانان کارآفرین با همکاری صندوق کارآفرینی امید بود که پرداخت شد.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان