۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین تعدادی از آثار چاپ شده در حوزه کودک، کپی‌کاری و سرقت ادبی است / برخی والدین، کودکان را به سلبریتی اینستاگرام تبدیل کرده‌اند
کد خبر: ۳۳۴۸۲۲ نویسنده: حمیدرضا ملازینل تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱/۲۲ ساعت: ۱۰:۳۲ ↗ لینک کوتاه

نویسنده و پژوهشگر قزوینی:

تعدادی از آثار چاپ شده در حوزه کودک، کپی‌کاری و سرقت ادبی است / برخی والدین، کودکان را به سلبریتی اینستاگرام تبدیل کرده‌اند

نویسنده و پژوهشگر قزوینی گفت: متاسفانه برخی آثار چاپ شده در حوزه کودک به لحاظ محتوا، کپی شده از آثار دیگر است و سرقت ادبی در آن رخ داده و یا اینکه دقت لازم در بحث محتوا صورت نگرفته است؛ در بحث تصویرسازی نیز، کپی انیمیشن‌های خارجی بوده و سطح پایینی دارد.

تعدادی از آثار چاپ شده در حوزه کودک، کپی‌کاری و سرقت ادبی است / برخی والدین، کودکان را به سلبریتی اینستاگرام تبدیل کرده‌اند

حمیدرضا ملازینل در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با اشاره به وضعیت استان در حوزه تالیف کودک و نوجوان اظهار کرد: بخش خصوصی و دولتی در حوزه نشر کتاب حوزه کودک و نوجوان فعالیت دارند که در بخش خصوصی انتشارات سایه‌گستر با مدیریت آقای مافی از انتشارات شاخص در سطح کشور است.

وی افزود: در بخش دولتی و مجموعه‌های فرهنگی نیز بنیاد حفظ آثار در این زمینه توفیقاتی در سطح ملی داشته است؛ به طوریکه آقای شریفی طی سه سال اخیر در این عرصه فعالیت مناسبی داشته است.

این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: سال ۹۶ کتاب «جنگ سال‌هاست که تمام نشده» با نویسندگی مهدی مردانی جزو برگزیدگان کتاب سال دفاع مقدس شد که اتفاق مهم و قابل توجهی است.

وی عنوان کرد: همچنین مجید شفیعی از نویسندگان مطرح استانی است که با انتشارات مهمی در سطح استان و ملی در حوزه کودک و نوجوان فعالیت داشته و تعدادی از کتب وی به زبان‌های دیگر ترجمه شده است.

این نویسنده و پژوهشگر قزوینی در ادامه با اشاره به شاخص‌های کتاب حوزه کودک گفت: کتب حوزه کودک و نوجوان باید متناسب با دنیای کودک بوده و ویژه کودکان نوشته شود؛ همچنین از کیفیت لازم و فرم و محتوای مناسبی برخوردار باشد.

نیاز به جنبش ملی برای نهادینه‌کردن فرهنگ مطالعه داریم

ملازینل عنوان کرد: در آثار مکتوبی که برای کودکان خلق می‌شوند باید موارد مختلفی همچون جنس کاغذ و تصویرسازی و رنگ‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی آثار چاپ شده در حوزه کودک به لحاظ محتوا، کپی شده از آثار دیگر است و سرقت ادبی در آن رخ داده و یا اینکه دقت لازم در بحث محتوا صورت نگرفته است؛ در بحث تصویرسازی نیز، کپی انیمیشن‌های خارجی بوده و سطح پایینی دارد و همچنین در بحث چاپ از کاغذهای با کیفیت‌های بسیار پایین استفاده شده است.

این کارشناس فرهنگی بیان کرد: آثار ضعیف در دو بعد فرم و محتوا منجر به کاهش میل و رغبت مخاطبان می‌شود از سوی دیگر یکی از ضعف‌هایی موجود این است که کتاب‌های خوب اصلا دیده نمی‌شوند و بازار رقابت نامناسبی وجود دارد.

وی ابراز کرد: باید سنجش درست و ممیزی‌هایی صورت گیرد که هر اثری اجازه چاپ و انتشار پیدا نکند، چون اکنون به هر کتابی مجوز داده می‌شود و بازار از کارهای ضعیف اشباع شده است.

ملازینل عنوان کرد: کارهای قوی متاسفانه بعضأ قادر به رقابت نیستند زیرا برای چاپ اثر باکیفیت، هزینه‌ها افزایش یافته و تیراژ پایین می‌آید، لذا اگر کارها به سمت کیفی‌تر شدن پیش رود شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه خواهیم بود.

وی تصریح کرد: در بخش محتوا باید به مباحث مبانی هویتی توجه شود که هویت ما از بحث اسلامیت و ایرانیت تشکیل شده است و چنانچه این هویت سازی درست انجام شود سبک زندگی ایرانی اسلامی را هم به دنبال خود می‌آورد.

در فضای استان هیچ مانعی برای رشد حوزه کودک و نوجوان وجود ندارد

این نویسنده قزوینی عنوان کرد: بحث مهارت افزایی نیز موضوع بسیار مهمی در بخش تالیفات حوزه کودکان است که این نکته در آثار ترجمه شده بیشتر مشاهده می‌شود؛ بنابراین با توجه به اهمیت این امر رویکرد مهارتی در بحث محتوا باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: پرورش خلاقیت کودکان، پرورش قوه تخیل و عقلانیت و اهمیت بحث مشارکت از موارد دیگری است که در بخش محتوای آثار کودکان باید مدنظر قرار گیرد.

ملازینل بیان کرد: در فضای استان هیچ مانعی برای رشد حوزه کودک و نوجوان وجود ندارد، چه بسا حتی تشویق هم صورت گیرد اما مسأله مهم و اساسی در فضای کار کودک و نوجوان افزایش میل کتابخوانی است.

وی تصریح کرد: ما نیاز به یک نهضت و جنبش ملی برای نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در جامعه داریم تا نسلی کتابخوان تربیت شوند که شروع آن می‌تواند از حوزه کودک باشد که در این راستا نظام آموزشی، خانواده و رسانه جمعی باید همت بیشتری داشته باشند و کودکان را به سمت مطالعه ترغیب کنند.

این کارشناس فرهنگی بیان کرد: وقتی جامعه کتابخوان داشته باشیم قطعا زمانیکه اثر خوبی چاپ شود از سوی مخاطبان مورد استقبال قرار می‌گیرد و از آنجا که داشتن بازار مناسب منجر به تقویت اقتصاد این حوزه می‌شود؛ لذا افراد زیادی تشویق به نویسندگی در حوزه کودک و نوجوان می‌شوند.

وی در پایان گفت: اما امروز متاسفانه برخی والدین کودکان خود را به یک سلبریتی در فضای اینستاگرام تبدیل کرده‌اند و یا کودکان را به سمت تماشای برنامه‌های کودک ماهواره‌ای که متناسب با فرهنگ غربی است تشویق کرده و یا در بهترین حالت آنها را به دیدن برنامه‌های کودک شبکه تلویزیونی داخلی سوق می‌دهند، در صورتیکه ضرورت دارد از همان دوران کودکی فرزندان خود را به سوی کتابخوانی هدایت کنند.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان