۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین خبرنگاران قزوینی از شیرین‌ترین و تلخ‌ترین اخبار سال ۹۷ می‌گویند
کد خبر: ۳۳۴۶۸۰ نویسنده: حیدر ولی‌زاده تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱/۸ ساعت: ۸:۵۹ ↗ لینک کوتاه

گذری بر رویدادهایی که استان را پرتلاطم کرد؛

خبرنگاران قزوینی از شیرین‌ترین و تلخ‌ترین اخبار سال ۹۷ می‌گویند

بدون شک در بین اقشار مختلف جامعه "خبرنگاران" و اهالی رسانه بیشترین ارتباط را با اخبار و اتفاقات گوناگون (از جنس‌های مختلف)  دارند و بهتر می‌توانند خبرهای قابل توجه را شناسایی و البته خبرها را براساس دیدگاه خود به "خوب" و یا "بد" تقسیم بندی کنند.

خبرنگاران قزوینی از شیرین‌ترین و تلخ‌ترین اخبار سال ۹۷ می‌گویند

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛____ حیدر ولی‌زاده.

هر سالی که شروع می‌شود و بعد از 12 ماه به انتها می‌رسد، در هر لحظه به لحظه خود اخبار و اتفافاتی را در دل خود جای می‌دهد، بسیاری از اخبار و اتفاقاتی که رخ می‌دهند خبرهای معمولی هستند، در این بین برخی از اخبار و اتفاقات نیز وجود دارند که قابل توجه هستند. در سطح استان قزوین نیز به مانند کل کشور در طول  سال 97 اخبار و اتفاقاتی رخ داده است که نمی‌توان به سادگی از کنار آنها گذشت و شاید برای مدت زمان زیادی در خاطرات ثبت شود.

بدون شک در بین اقشار مختلف جامعه "خبرنگاران" و اهالی رسانه بیشترین ارتباط را با اخبار و اتفاقات گوناگون (از جنس‌های مختلف)  دارند و بهتر می‌توانند خبرهای قابل توجه را شناسایی و البته خبرها را براساس دیدگاه خود به "خوب" و یا "بد" تقسیم بندی کنند. به همین دلیل به سراغ خبرنگاران و اهالی رسانه قزوین رفته ایم و از آنها در مورد بهترین و بدترین خبرهای مربوط به  سال  97 در استان قزوین جویا شدیم.

احمد خورگامی، مدیرمسئول نشریه هفت دی:

شاید مهمترین اتفاق استان در سال 97 که اتفاقا از بهترین اتفاقات استان نیز است، برگزاری کنگره بزرگداشت سرداران و 3000 شهید سرافراز استان بود که فضای استان را عطرآگین و معطر به عطر شهدا نمود و این واقعه تاریخی و عظیم خیرات و مبرات زیادی برای استان داشت که از جمله ی آن حضور باشکوه و چندبرابری مردم استان در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن بود.

واما بدترین رخداد تورم افسار گسیخته و افزایش چند برابری قیمت‌ها و در نتیجه صفوف طولانی مردم و همشهریان در صفوف ارزاق و کالاها بود که به کرامت و شان والای مردم خدشه وارد نمود و این واقعه برای بنده خیلی ناراحت کننده و سخت و دردناک بود.

مهدی چگینی، خبرنگار ورزشی:

خبر خوب،  برای من صعود و رسیدن تیم بسکتبال به لیگ برتر بود که از شدت خوشحالی، اشک شوق ریختم، خبر بد و تلخ نیز عدم به کارگیری پیشکسوتان در عرصه ورزش بود که به نظرم با این کار برخی از رشته‌ها متضرر می‌شوند.

هادی درزی رامندی، مدیرمسئول نشریه رویداد قزوین:

خبر خوشحال کننده در سال 97 برای من، افتتاح راه آهن قزوین رشت بود و البته قسمت تلخ این خبر هم افتتاح آن در استان گیلان بود.

دلارام عابدی، کارشناس مطبوعات اداره ارشاد استان قزوین:

بهترین خبر، برای من، تجلیل و بزرگداشت از استاد فرزانه دکتر قاسم انصاری بود که وی استاد من هستند و بدترین خبر نیز درگذشت استاد فرهیخته دکتر دبیرسیاقی بود.

قاسم اللهیاری، مدیر خبرگزاری دفاع مقدس قزوین:

بهترین خبر سال 97 برای من، بازگشت پیکر مطهر شهید مدافع حرم "حمید محمدرضایی" بعد از ۴ سال گمنامی بود و بدترین خبر نیز رای مثبت نمایندگان استان در مجلس به FATF و پالرمو و تعطیلی کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدمحور استان بود.

ملیحه شریف خواه، خبرنگار روزنامه اطلاعات:

مهمترین خبری که در سال 97 از آن خوشحال شدم، فعالیت و رشد استان در زمینه فناوری‌های نوین بود که درجه رشد علمی استان را بالا برد، ناراحت کننده ترین خبر، سرمازدگی باغات استان در بهار ۹۷ و نابود شدن محصولات کشاورزی بود که بسیاری از مردم استان را با مشکلات عدیده ای مواجه کرد .

معصومه امینی، خبرنگار خبرگزاری فارس قزوین:

بدترین خبر سال 97، مربوط به اخبار مرتبط با کارگران شهرک‌های صنعتی استان قزوین بود که برای ماه‌ها حقوق‌های خود را دریافت نکردند و در این زمینه مطالبات به حقی دارند. بهترین خبر هم مربوط به انتصاب آقای جابر خرم نیا به مدیریت خبرگزاری فارس استان قزوین بود.

فلاح، خبرنگار خبرگزاری مهر:

خبر خوب در سال 97 برای من، برگزاری کنگره سه هزار شهید استان  بود که در نوع خود بی نظیر بود، به طوری که در همه نقاط استان صحبت از شهدا بود. خبر بد هم در سال 97، درگذشت امام جمعه الوند، حجت الاسلام طهماسبی بود، ایشان یک نعمت برای شهرستان البرز بود، به چندین زبان دنیا و مسائل روز مسلط بود.  

میثم مالمیر چگینی، خبرنگار خبرگزاری ایرنا:

خبر خوب، راه اندازی شلتر(گرمخانه) یا سرپناه برای زنان بی‌خانمان و فاقد سرپناه بود که  بعد از چندین سال محقق شد، به هرحال زن به عنوان محور و مولد اصلی در صعود و سقوط جامعه نقش بسزایی دارد که متاسفانه به مشکلات و آسیب‌های اجتماعی آنها در استان کمتر پرداخته می‌شود.

خبر بد، ضرب و شتم خبرنگار صداوسیما و دستفروش میوه توسط عوامل شهرداری قزوین بود که  یکی از بدترین خبرهایی بود که در سال 97 اثر مخرب آن در ذهن باقی ماند و هنوز اقدامی شایسته برای جبران این خسارت عاطفی و فکری از سوی شهرداری، مجموعه مدیریت شهری قزوین و حتی تشکلات و خانه کارگر انجام نشده است.

محمدرضا جباری، مدیر خبرگزاری مهر قزوین:

افزایش اختلاس، تخلف در دستگاه‌های اجرایی، دستگیری تعدادی از مدیران، گرانی افسار گسیخته و نوسان قیمت‌ها که شوک بزرگی به طبقه کم درآمد وارد کرده است از خبرهای بد امسال بود. آشفتگی در اقتصاد و افرایش ناامیدی‌ها آنقدر زیاد بود که به نظر من هیچ خبر خوشحال کننده ای در استان نداشتیم.

رقیه ملاحسنی، دبیرخبر خبرگزاری ایکنای قزوین:

مدت‌هاست درگیر مصاحبه‌های مرتبط با پروژه سردار «حمید محمدرضایی» هستم، در این مدت بارها شاهد اوج دلتنگی، غربت، دلواپسی، نگرانی و چشم انتظاری خانواده این سردار قزوینی بودم، با هر ندبه و اشک جانسوز اعضای خانواده از پا درمی‌آمدم، گویی خودم هم پا به پای آنها در انتظار خبری از این مجاهد شجاع بودم، شنیدن خبر تفحص پیکر مطهر این رزمنده و سردار مدافع حرم هر چند سخت و جانکاه بود اما خانواده ای را از لحظه لحظه چشم انتظاری خارج کرد.

در کنار این خبر، سخنان مقام عظمای ولایت امام خامنه ای در جمع اعضای خبرگان رهبری در باب کتاب «یادت باشد» نیز بسیار خوشحال کننده بود، گویی زحمت قریب ۲سال ما در تهیه این کتاب با این سخنان به بار نشست. شاید این دو خبر خوشحال کننده ترین خبرهای سال ۹۷ برای من باشد.

 دیدن دو کودک نابغه قزوینی به عنوان کوچکترین آفرودکاران کودک جهان در پشت درب اطاق مسئولان و پاسکاری این دو کودک در راه ثبت گینس بسیار ناراحت کننده است، در حقیقت ما فرار نخبگان نداریم، فراری دادن نخبگان را داریم، ای کاش مسئولان کمی هم به فکر اعتلای کشور و استانمان باشند.

عبدالعظیم موسوی، مدیرمسئول روزنامه ولایت:

خبرهای خوب در سال 97، یکی افتتاح راه آهن قزوین-رشت و دیگری هم کاهش نرخ رشد طلاق در قزوین بود، خبر بد هم بازداشت آقای حضرتی مدیرکل سابق میراث فرهنگی قزوین بود.

فاطمه جهانبخش، سردبیر خبرگزاری بسیج:

در میان مشکلات اقتصادی که امسال وجود داشت، خبر خوب امسال، شاید برگزاری "پروژه بزرگ خدمت" بود که وقتی خبرها را پیگیری می‌کردم هم اقبال عمومی در آن دیده می‌شد و هم اینکه این طرح در سراسر کشور و سراسر استان برپا بود و بسیاری از مناطق کم برخوردار به واسطه خدمات جهادی بسیجیان از حداقل‌هایی بهره مند شدند.

یکی از ناراحت کننده ترین اخباری که در سال 97 شنیده شد، تعداد قابل توجه افرادی بود که در شش ماهه ابتدایی سال در استان قزوین غرق شده اند این مسئله در استانی که ساحل دریایی ندارد خیلی عجیب است.

مسئله دیگر دیدار برخی از نماینده‌های مجلس منتخب استان قزوین با سران فتنه سال ۸۸ بود، مردم ولایی قزوین واقعا تحمل این مسئله را ندارند که نماینده منتخب خود را در این مجلس ببینند و فکر می‌کنم به جای سیاسی کاری مرهم بودن بر زخم‌های مردم مهمترین موضوعی است که یک نماینده مجلس باید به آن بپردازد.

محمدحسین دانیالی، عکاس:

خبر خوب در سال 97 مربوط به بازگشت پیکر مطهر شهید "محمدرضایی" بود و خبر بد در سال 97 نیز مربوط به مرگ اعضای یک خانواده در دانسفهان بر اثر گاز گرفتگی بود.

گلعنبر حمزه، خبرنگار سایت خبری صبح قزوین:

یکی از بهترین اخباری که شنیدم مربوط به شناسایی پیکر شهید "حمید محمدرضایی" بعد از چند سال چشم انتظاری خانواده این شهید بود. این خبر در کنار غم عظیمی که در دل خودش نهفته بود اما از آمدن فرزندی دلالت داشت که خانواده اش مدتها تشنه شنیدن خبری از احوال او بودند از این جهت شنیدن این خبر برایم خوشحال کننده بود چراکه به روزها و ماه‌ها و سال‌ها بی خبری پایان داد.

اما ناراحت کننده ترین خبر مربوط به تجمع کارگرانی بود که به دلیل نگرفتن ماه‌ها حقوق به ناچار برای یافتن راهی برای رفع مشکلاتشان در مقابل استانداری جمع می‌شدند. نگرفتن حقوق آن هم در شرایط اقتصادی کنونی به معنای هجوم مشکلاتی مضاعف به خانواده های کارگران است و این موضوع همیشه موجب ناراحتی من می‌شد.

بهنام محمودی، سردبیر نشریه نسیم حق:

در سال ۹۷ با اینکه هزاران خبر در استان وجود داشته است اما هیچکدام برای من خوشحال کننده نبود. قطعا در میان خبرهای امسال خبرهای خوب فراوانی هم بوده است که هرکدام در جای خود ارزشمند است اما به شخصه نمی‌توانم از خبری یاد کنم که موجب خوشحالی‌ام شده باشد.

اخبار تعدیل کارگران و تجمع آنان در مقابل دستگاه‌های اجرایی برای گرفتن حقوق‌های معوقه و از بین رفتن کرامت مردم در صف خرید گوشت از اخبار ناراحت کننده ای است که طی ماه‌های پایانی سال 97 به طور مکرر شنیده می‌شد و حکایت از آن دارد که مدیریت اجرایی استان باید در برنامه ریزی و تصمیم گیری‌های خود تغییرات بنیادین انجام دهد.

مصطفی فلاح، خبرنگار و کارشناس روابط عمومی دفتر امام جمعه:

سال ۱۳۹۷، قطعاً سخت‌ترین سال کاری ام بود، در سالی که گذشت، مشکلات اقتصادی به طرز عجیبی از ابتدای سال شروع شد و تا پایان سال به صورت تصاعدی افزایش پیدا کرد. هر روز در فضای عمومی شهر، مردمی را می‌دیدم که از شرایط بد معیشتی گلایه‌مند بودند و وقتی اخبار کشور را رصد می‌کردم نیز مدام شاهد افزایش قیمت‌ها، تعطیلی کارخانه‌ها، تجمع کارگران و قشرهای دیگر بودم و این چند ماه نیز افزایش قیمت گوشت و مرغ و بعضاً کمبود آن در بازار و صف‌های طولانی مردم واقعا ناراحت کننده بود.

 شنیدن خبر اختلاس مالی در روزهای پایانی سال، بیش از پیش کام مردم را تلخ‌ کرد و امیدوارم سال آینده شاهد اتفاقات خوب برای ملت شریفِ ایران عزیز باشیم.

مریم محمدی، سردبیر پایگاه خبری شاخص نیوز:

باتوجه به اینکه استان قزوین یک استان صنعتی و کارگری محسوب می‌شود طی سال‌های اخیر تعطیلی کارخانجات و مشکلات بیکاری و معیشتی کارگران از اخبار ناراحت کننده ای بود که البته سال 97 به نظر می‌رسید.

از اخبار خوشحال کننده هم می‌توانم به افتتاح راه آهن قزوین رشت اشاره کنم که امیدوارم دریچه جدیدی در توسعه اقتصادی استان داشته باشد.

جابر خرم نیا، مدیر خبرگزاری فارس قزوین:

به نظر من کمی سخت است که بتوانیم بهترین خبر سال گذشته را از میان اخبار خوب و امیدبخش انتخاب کنیم. اما فکر می‌کنم برخورد با فساد اقتصادی و مدیران متخلف در استان قزوین توسط دستگاه قضایی بدون اغماض و چشم پوشی یکی از مهم‌ترین خبرهای خوب بود و امیدواریم ادامه هم پیدا کند.

متأسفانه اخبار بد هم در استان قزوین زیاد داشتیم. اما بازهم می‌توان وضعیت نامناسب کارگران کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی که ناشی از بی‌تدبیری و ضعف عملکرد دولت، که ماه‌هاست حقوق نگرفته‌اند و شرمنده خانواده خود شده‌اند، یا تعدیل و اخراج شده‌اند و نیز واحدهای تولیدی که دچار مشکل شده و حتی متوقف شده‌اند را جزو تلخ‌ترین خبرهای سال 97 دانست.

امیرعلی رضایی، سردبیر نشریه نسیم قزوین:

خوشحال کننده خبر سال 97 برای من، برگزاری کنگره شهدای قزوین بود، زیرا این مهم در اکثر استان‌ها انجام شده بود و در استان قزوین دینی بود که بر گردن مردم باقی مانده بود وبا همکاری همه مسئولین انجام کرد گرفت و قزوین کانون توجه کشور شد.

بدترین خبرسال هم این بود که در استان قزوین دو مادرکشی اتفاق افتاد و یکی از آنها در قزوین بود، مادری که خودش سرپرست خانوار بود توسط فرزند ناخلف خود با ضربات چاقو به قتل رسید و خواهرش را نیز مجروح کرد و دیگری در آبیک که مادر80 ساله در باضربات چاقوی پسر معتادش کشته شد، عدم مبارزه صحیح باقاچاق چیان موادمخدر سبب شده که  که جوانان مملکت گرفتار مواد صنعتی خطرناک شوند اگر جلوی این آسیب‌ها گرفته نشود در آینده خانواده کشی‌ها زیادی به وقوع خواهد پیوست.

میترا بهرامی، مدیرمسئول سایت خبرکده:

راه‌اندازی مرکز شلتر(سرپناه شبانه برای زنان و دختران بی‌سرپناه) که تا به حال مرکز ویژه‌ای نداشتند و کلنگ‌زنی بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی از اخبار خوب سال 97 بود که چنانچه طبق برنامه زمان‌بندی احداث بشود، بخش زیادی از نیاز درمانی مردم رو تأمین می‌کند؛ چراکه استان ما با کمبود تخت بیمارستانی روبه‌رو است و غیر از بیمارستان ولایت، بقیه بیمارستان‌های دولتی که عموم مردم در آن به خدمات ارزان‌قیمت دولتی دسترسی داشته باشند، عمرشان به چند دهه می‌رسد و خطرآفرین هستند.

مهم‌ترین خبر ناراحت‌کننده به نظر من فقیرتر شدن محرومان و مردمی بود که مثل گذشته برای زندگیشان تلاش می‌کنند. ناراحتی مردم بعد از گرانی‌ها و دل‌نگرانی برای آینده‌شان بود؛ به ویژه اینکه در استان ما هم بخش کشاورزی از سرما و خشکی خسارت فراوان دید و منجر به گرانی اقلام غذایی شد و هم بخش صنعت آسیب زیادی از نوسانات نرخ ارز دید.

 تعطیلی صنایع و بیکاری کارگران با تمام تبعات اقتصادی و اجتماعی که به دنبال داشت بسیار ناراحت‌کننده بود؛ اما موضوعی که شاید ناراحت‌کننده‌تر هم باشد، این است که برخی مسئولان ارشد استان از انحراف تسهیلات بهین‌یاب خبر می‌دهند؛ تسهیلاتی که قرار بود به کمک بخش صنعت بیاید و آنها را رونق بدهد اما به مسیرهای دیگری رفت و چه بسا این سوءاستفاده از منابع دولتی، ضربه اصلی رو به قشر زحمتکش کارگر وارد کرد.

زهرا عبداللهی، سردبیر خبرگزاری ایسنا:

بهترین اتفاق سال  ۹۷ در قزوین این بود که در هفته پژوهش از سند آمایش علم و فناوری قزوین رونمایی شد که این امر نتیجه تلاش‌ محققان و پژوهشگران جهاد دانشگاهی استان قزوین بود.

بدترین اتفاق سال ۹۷ در قزوی هم به هم خوردن موازنه مدیریتی شهر و یکسو شدن تصمیم‌های کلان و به مخاطره افتادن آینده باغستان سنتی و بافت تاریخی قزوین بود. ضمن اینکه متأسفانه دکتر سید محمد دبیرسیاقی در مهر ماه سال ۹۷ دار فانی را وداع گفت.

حسن عابدینی، سردبیر خبرگزاری فارس قزوین:

اتفاقات حوب امسال، اتفاقات زیادی نبود اما می‌توان از صعود تیم‌های ورزشی استان به لیگ برتر به عنوان اتفاقات خوب یاد کرد که به نوعی شاید بتوان انتظار تزریق روحیه نشاط و شادابی در استان داشت. در شرایط فعلی و با مشکلات عدیده استان و کشور به شدت مردم نیاز به تزریق روحیه نشاط و امید دارند.

اما در مورد اتقاق بد روند رو به افزایش تعطیلی واحدهای تولیدی و حرکت کند دستگاه‌های اجرایی برای حمایت از این واحدها را می‌توان به عنوان تلخ ترین اتفاقات یاد کرد.

ضمن اینکه موج تخلفات در شوراهای شهر، شهرداری و حتی مدیران برخی دستگاه‌های اجرایی نیز به واسطه تلخی که برای مردم داشت را هم می‌توان از اتفاقات بد استان نامید که امیدواریم با تغییر رویه ای که در دستگاه قضا صورت گرفته این تلخی کم شود.

سخن پایانی؛

هر چند سال 98 با خبرهای تلخی از استان‌های مختلف به واسطه جاری شدن سیل شروع شده است و بدتر از آن خبر خواب زدگی دولتمردان کام مردم را در سال جدید تلخ تر کرده است، اما امید است که سال 98 پس از یک دوره بحران، سالی پر از اخبار و اتفاقات خوب برای مردم ایران باشد و در پایان سال 98 موجی از نشاط را در میان خبرنگاران در گزارشی مشابه شاهد باشیم.

انتهای پیام/3003

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان