۰۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۹ چهارشنبه

صبح قزوین کشت سلول‌های بنیادی بر روی نانوالیاف برای کاربرد در پوست مصنوعی
کد خبر: ۳۳۱۴۸۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۸/۳ ساعت: ۱۲:۳۶ ↗ لینک کوتاه

دانش‌بنیان‌ها در مسیر جنبش نرم‌افزاری؛

کشت سلول‌های بنیادی بر روی نانوالیاف برای کاربرد در پوست مصنوعی

کشت سلول‌های بنیادی بر روی شبکه نانوالیاف کلاژن نوع اول برای کاربرد در پوست مصنوعی از سوی محققان دانشگاه آزاد صورت گرفت.

کشت سلول‌های بنیادی بر روی نانوالیاف برای کاربرد در پوست مصنوعی
به گزارش سرویس علم و فناوری صبح قزوین ؛ پوست وسیع‌ترین عضو زنده بدن است که آن را از بیماری و آسیب‌های فیزیکی محافظت می‌کند و پوست مصنوعی می‌تواند یک جایگزین برای پوست انسان باشد، به طوری که وقتی پوست به علت جراحت یا سوختگی، آسیب دیده یا از بین می‌رود، باکتری‌ها و سایر میکروارگانیزم‌ها دسترسی آسان به بافت‌های داخلی را پیدا می‌کنند و این مسأله برای بدن بسیار خطرناک است، از این نظر محققان دانشگاه آزاد توانسته‌اند به کشت سلول‌های بنیادی بر روی شبکه نانوالیاف کلاژن نوع اول برای کاربرد در پوست مصنوعی دست یابند.

ایجاد این خاصیت در الیاف نانو به دو طریق امکان‌پذیر است، یکی انتخاب پلیمیر ذاتا آنتی‌باکتریال و دیگری، افزودن مواد آنتی‌باکتریال به الیاف که فلز نقره به عنوان متداول‌ترین ماده افزودنی برای تولید الیاف آنتی‌باکتریال به کار می‌رود.

نانونقره‌ها دارای خاصیت آنتی‌میکروبی بوده و برای از بین بردن ۱۶ باکتری بیماری‌های عفونی و بهبود بخشیدن به ضعف‌ها مؤثر هستند.

نتایج حاصل از کشت سلول‌های بنیادی بر روی شبکه نانوالیاف کلاژن نوع اول، در مقایسه با سایر پلیمرها بیانگر این است که به دلیل داشتن پایه طبیعی کلاژن و به دلیل اینکه از عضو یک جاندار به دست آمده است، می‌تواند بستر مناسبی برای کشت سلول‌های بنیادی بوده و سبب افزایش فاکتور رشد به نحو چشمگیری در عضو آسیب‌دیده شود.

انتهای پیام/ 7003

منبع: فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان