۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین همه آنچه که برای انتخاب رشته کنکور سراسری باید بدانید
کد خبر: ۳۱۹۲۰۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۵/۱۱ ساعت: ۱۱:۳۹ ↗ لینک کوتاه

کنکور۹۷؛

همه آنچه که برای انتخاب رشته کنکور سراسری باید بدانید

مشاور تحصیلی درباره روش های انتخاب رشته کنکور سراسری و آشنایی با شرایط دانشگاه ها برای ورود داوطلبان توضیحاتی داد.

همه آنچه که برای انتخاب رشته کنکور سراسری باید بدانید
به گزارش سرویس دانشگاه  صبح قزوین ،پرونده کنکور سراسری ۹۷ با اعلام نتایج اولیه این آزمون به ایستگاه پایانی خود نزدیک می‌شود؛ مسیری که به به واپسین ایستگاه یعنی اعلام نتایج نهایی ختم می‌شود تا پرونده این دوره از آزمون سراسری هم مختومه شود؛ در این میان آنچه باید مورد توجه قرار گیرد و نقش کلیدی دارد؛ چگونگی انتخاب رشته کنکور سراسری است.
 
انتخاب رشته فرآیندی که ضمن تناسب با رتبه کسب شده باید متناسب با نیاز جامعه، توانمندی و علائق فرد مورد توجه قرار گیرد تا به نتیجه برسد؛ هرچند گاهی تب دانشگاه رفتن آنقدر داوطلب را تحریک می‌کند که صرفا ورود به دانشگاه، فارغ از هر رشته‌ای برایش اهمیت دارد.
 
چند سالی است سلیقه اجتماعی چنان بر داوطلبان تاثیر گذار بوده که پزشک سالاری حاکم بر جامعه علاقه به رشته پزشکی را چندین برابرکرده است وشاهد تجمع داوطلبان برای نشستن بر کرسی‌های دانشکده‌های پزشکی هستیم و این در حالی است که کرسی سایر رشته‌ها خالی می‌ماند و بماند که معلوم نیست این تجمع نامتوازن برای رشته‌ای خاص در آینده چه سرنوشتی برای آینده شغلی به دنبال داشته باشد.
 
ظرفیت رشته های تحصیلی که در گروه های آزمایشی مختلف برای امسال در نظر گرفته شده است به ترتیب برای رشته های هنر و زبان، انسانی، تجربی و ریاضی در ادامه آمده است.

ظرفیت دانشگاه ها در گروه زبان و هنر

 
همه آنچه که برای انتخاب رشته کنکور کارشناسی باید بدانید

ظرفیت دانشگاه ها در گروه علوم انسانی

همه آنچه که برای انتخاب رشته کنکور کارشناسی باید بدانید
ظرفیت دانشگاه ها در گروه تجربی
همه آنچه که برای انتخاب رشته کنکور کارشناسی باید بدانید

ظرفیت دانشگاه ها در گروه علوم ریاضی

همه آنچه که برای انتخاب رشته کنکور کارشناسی باید بدانید

انتخاب رشته را از کجا شروع کنیم؟

با توجه به ظرفیت مختلف دانشگاه‌ها در پذیش دانشجو و نوع گزینش داوطلب، فرآیند انتخاب رشته از حسایت بیشتری برخوردار خواهد شد و وجود شواهدی مبنی بر ظرفیت‌های دانشگاه‌ها در انتخاب صحیح کمک کننده است که شمای کلی از ظرفیت رشته‌های مختلف قابل مشاهده است.

آشنایی با چند اصطلاح

دانستن برخی اصطلاحات در دفترچه آزمون سراسری برای داوطلبانی که اولین بار است در کنکور شرکت می‌کنند و پیش ازاین هم آشنایی با فرآیند نداشتند، ضروری است که از جمله اساسی‌ترین این اصطلاح ها نوع  پذیرش متمرکز و نیمه متذکر است.

محمدرضا پوردستمالچی مشاور تحصیلی  درباره چگونگی انتخاب رشته و آشنایی با ضوابط موجود دانشگاه‌ها گفت: گزینش در دانشگاه سراسری به ۲ شکل متمرکز و نیمه متمرکزصورت می‌گیرد که در روش متمرکز، گزینش تنها رتبه اکتسابی در آزمون سراسری ملاک است و در روش نیمه متمرکز  علاوه بر آزمون سراسری باید در یک مصاحبه یا معاینه یا آزمون عملی هم شرکت کنید.

وی تاکید کرد: تا زمانی که تمامی انتخاب‌های رتبه ۱۰۰ مورد بررسی قرار نگیرد انتخاب‌های رتبه ۱۰۱ را بررسی نمی‌کنند پس انتخاب‌های شما باید به ترتیب علاقه نه شانس قبولی باشد.

فرآیند انتخاب رشته بنیان صعود یا نزول داوطلب می‌تواند تلقی شود که می‌توان با روشی اصولی از علل ضعف آن جلوگیری کرد و روند انتخاب ذشته امسال از 15 آغاز و تا 20 مردادماه ادامه دارد.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان