۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین وقوع ۱۶حریق در ۲۰ هکتار از اراضی منابع طبیعی استان
کد خبر: ۳۱۷۹۴۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۵/۴ ساعت: ۸:۴۲ ↗ لینک کوتاه

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی قزوین خبرداد:

وقوع ۱۶حریق در ۲۰ هکتار از اراضی منابع طبیعی استان

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان قزوین گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۶ مورد حریق در حدود ۲۰ هکتار از منابع طبیعی استان به وقوع پیوسته که با کمک نیروهای اطفای حریق و نیروهای مردمی مهار شده است.

وقوع ۱۶حریق در ۲۰ هکتار از اراضی منابع طبیعی استان
بهرام ترکاشوند در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار صبح قزوین با اشاره به علل آتش‌سوزی منابع طبیعی در روزهای اخیر اظهار کرد: بی‌احتیاطی کشاورزان، دامداران و مسافرانی که وارد طبیعت می‌شوند، عامل اصلی آتش‌سوزی‌های اخیر در منابع طبیعی بوده است.

وی افزود: برخی از این افراد هنگامی که در اراضی طبیعی آتش روشن می‌کنند، هنگام ترک محل نسبت به خاموش کردن آتش اقدام نکرده و یا با انداختن ته سیگار در اراضی طبیعیت موجب وقوع آتش‌سوزی در منابع طبیعی می‌شوند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان قزوین با اشاره به تأثیر افزایش دمای هوا در اطفای حریق اضافه کرد: افزایش دمای هوا در اطفای حریق اثر داشته و موجب می‌شود که مدت زمان خاموش کردن آتش در اراضی طبیعی طولانی‌تر شود.

ترکاشوند ادامه داد: جمعه گذشته 5 مورد آتش‌سوزی در 8.5 هکتار از اراضی طبیعی استان به وقوع پیوست که با همکاری مأموران منابع طبیعی و مردم موفق به مهار آتش در اسرع وقت شدیم زیرا اگر مردم منطقه همکاری لازم را نداشتند، نمی‌توانستیم آتش را در زمان مناسب خاموش کنیم که این امر موجب می‌شود مساحت بیشتری از منابع طبیعی دچار حریق شود.

وی عنوان کرد: تاکنون هیچ حریقی در منابع طبیعی استان به دلیل افزایش دمای هوا در استان رخ نداده است؛ زیرا افزایش دما در استان قزوین به اندازه‌ای نیست که اگر شیشه‌ای در طبیعت وجود داشته باشد حالت ذره‌بین پیدا کرده و موجب وقوع آتش‌سوزی شود.

دیدبانی به صورت مستمر انجام می‌شود
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان قزوین تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 16 مورد حریق در حدود 20 هکتار از منابع طبیعی استان به وقوع پیوسته که با کمک نیروهای اطفای حریق و نیروهای مردمی مهار شده است.

به گفته ترکاشوند همکاری نیروهای مردمی موجب شد که هر یک از حوادث آتش‌سوزی که در منابع طبیعی استان رخ داد بیش از حداکثر 1.5 هکتار از اراضی منابع طبیعی را دربر نگیرد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای ارائه آموزش به منظور پیشگیری از بروز آتش‌سوزی در منابع طبیعی استان بیان کرد: به منظور آموزش و آگاه‌سازی دهیاران و روستائیان حدود 3 هزار پوستر و بروشور بین آنان توزیع کردیم و به دهیاران نیز آموزش‌های لازم در این زمینه ارائه دادیم تا در مواقع لزوم همکاری لازم را با نیروهای اطفای حریق منابع طبیعی داشته باشند.

این مسئول با بیان اینکه در زمینه پیشگیری از بروز حریق در منابع طبیعی کمبود نیروی انسانی و اعتبارات وجود دارد، افزود: برای جذب نیروهای اطفای حریق و ارائه آموزش به آنان نیاز به اعتبار داریم بنابراین قبل از هر اقدامی باید مشکل کمبود اعتبار حل شود.

ترکاشوند اضافه کرد: به منظور پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی گشت و مراقبت در منابع طبیعی افزایش یافته و در برخی از مناطق مانند طارم که بیش از سایر مناطق جنلگ داریم، دکل و اتاقک دیدبانی مستقر کردیم تا دیدبانی به صورت مستمر انجام شود.

به گفته وی، مأموران یگان حفاطت منابع طبیعی به صورت مستمر در سایر اراضی منابع طبیعی استان به صورت مستمر گشت‌زنی می‌کنند تا به محض مشاهده کوچکترین دود یا آتشی اقدامات لازم را انجام داده و از وقوع آتش‌سوزی در منابع طبیعی در گستره وسیع جلوگیری شود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان قزوین یادآور شد: مساحت وقوع حریق در اراضی منابع طبیعی استان در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش داشته که مهمترین دلیل آن ارائه آموزش‌های لازم به روستائیان بوده است.
انتهای پیام/4001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان