۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین افزایش ۱۵ درصدی افسردگی در صورت عدم معالجه/مردان بیش از زنان در معرض خودکشی/از هر پنج آمریکایی یک نفر افسرده می شود
کد خبر: ۲۵۸۸۷ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

تفاوت افسردگی در زنان و مردان؛

افزایش ۱۵ درصدی افسردگی در صورت عدم معالجه/مردان بیش از زنان در معرض خودکشی/از هر پنج آمریکایی یک نفر افسرده می شود

اگر افسردگی مداوا نشود، قادرست خطر خودکشی را تا ۱۵% افزایش دهد.احتمال اینکه مردان ابزار مهلک نظیر خودکشی را برای معدوم ساختن خود برگزینند، بیش از زنان است.

افزایش ۱۵ درصدی افسردگی در صورت عدم معالجه/مردان بیش از زنان در معرض خودکشی/از هر پنج آمریکایی یک نفر افسرده می شود
صبح قزوین؛ کاری مک اینتیر و دیمون تامسون با اشتیاقی وصف ناپذیر برای آینده ی زندگی زناشویی شان برنامه ریزی می کردند.
این زوج جوان فلوریدایی هر دو شغل های مناسبی داشتند و به ورزش علاقه مند بودند.
دیمون، بستکتبالیست مشتاق، دوچرخه سوارو گلف‌باز چیره دستی بود و در مسابقه ها شرکت می جست.
ولی زمانی که موسسه اش، تعدیل کارکنان را آغاز کرد، نگران بود که مبادا خودش نیز مشمول این طرح شود و در نتیجه تدریجا گوشه ی عزلت گزید و از حضور در محافل اجتماعی خودداری ورزید، از شرکت در برنامه های ورزشی خودداری کرده و در عوض ساعت ها از وقت خویش را به تماشای تلویزیون سپری نمود.
(کاری) پیدایش این خلق و خوی دیمون را به تشویش شغلی وی مرتبط می دانست و آن را مشکلی موقتی می انگاشت.
لکن در ماه های آتی هر چند دیمون از کار برکنار نشد، اما هم چنان سست و بی حال بود و در جواب (کاری) که می کوشید پی برد چه نامرادی رخ نموده است، می گفت: چیز مهمی نیست.
  دلایل-افسردگی-کودکان-   درواقع دلواپسی های پیشه ای، دیمون را به نحوی به دام افسردگی سوق داده بود که حتی به رغم از بین رفتن دلیل نخستین بروز آن، رهایی از بند پیش آمده برایش ناشدنی بود.
لیکن به جای آن که به کاری بنمایاند که نیازمند یاریش می باشد، سعی بر آن داشت که از او دوری جوید.
چنین کرداری از دید کاری توجیه ناپذیر می نمود و نتیجه این شد که قید دیمون را بزند.
(ترنس ری یل) رایزن و پزشک خانوادگی و نویسنده ی کتاب (من مایل نیستم راجع بدان سخن بگویم) در این زمینه چنین می گوید: در اجتماع ما زنان از حالات پریشان خاطری و درماندگی خویش با خبرهستند و برای نجات از آن مدد می‌طلبند.
ولی مردان، افسردگی خودرا به شیوه های گونه گون جلوه گر می سازند.
  23926_260   در هر برهه ی زمانی، افزون بر 19میلیون آمریکایی به گونه ای با افسرده جانی دست به گریبان اند و از هر 5 تن آنان یک نفرشان در طول زندگی اش افسرده می شود.
از لحاظ آماری، حدود 20% زن ها و 10%مردها از این بیماری رنجوراند.
لیکن درصد آماری افسرده دلان مرد، از دیدگاه بعضی پژوهندگان چندان دقیق نیست.
مردان کمتر از زنان جهت مداوای امراض روانی به پزشک رجوع می کنند میشل آدیس، استاد رشته ی روانشناسی دانشگاه کلارک معتقد است: معمولا" مردان کمتر از زنان جهت مداوای امراض روانی به پزشک رجوع می کنند.
به نظر شمار زیادی از کارشناسان تمایل مردان به ایستادگی درمقابل افسردگی، عوض یاری جویی برای درمان آن، در زمره ی دلایل فراوانی است که تعداد آماری مردهای مبتلا به مرض مورد بحث را به طور ناصحیح کمتر از واقعیت نمایان می سازد.
چگونگی بروز نابسامانی های عاطفی در آقایان، در قیاس با خانم ها به کلی فرق دارد و از همین روی، نشانه های افسردگی در مردان عمدتا ناشناخته میمانند.
خوشبختانه زمانی که بیماری مذکور تشخیص داده شود، راه کارهای متعددی برای مداوای موفقیت آمیز آن پدیدار می گردد.
دل آزردگی حس می کنید؟ این احساس چرا در مردان جور دیگری است؟ دیوید بایندر، رئیس سازمان ارتباطات ایالت کالیفرنیا، قادر نبود شبها خوب بخوابد و نسبت به انجام وظایف زناشویی هم بی میل بود لکن دلهره اش به خاطر تضعیف نیروی جنسی اش خیلی جدی و عامل عمده ی آن را بیخوابی مزمن خود می پنداشت.
  5106d30e467f9ddf56150190053bf349   وی چنان بی تفاوت بود که حتی جدایی از همسر نیز برایش اهمیت نداشت و اندک اندک پیشه و حرفه اش نیز برایش علی السویه گردید.
ولی اشکال اصلی او اختلال خواب نبود و به رغم اینکه نشانه های ظاهری یعنی بی خوابی، عزلت طلبی و بی میلی جنسی اش با علایم دیگر نشانگر افسردگی یعنی گریستن و اندوه باری منطبق نبود اما مشکل او بیماری افسردگی بود که 5 سال به درازا انجامید تا اینکه سرانجام پزشکی، بیماری آن را تشخیص داد و به یاری داروهای ضد افسردگی، ناراحتی او را با موفقیت مداوا کرد.
بیشتر مردم معتقدند که غمگینی همواره همراه با افسردگی است.
ولی این مساله در مورد مردان ضرورتا" صحت ندارد.
افسردگی در مردها عمدتا" به شکل خشمگینی و تحریک پذیر نمودار می شود کنت کارتر، استاد دانشکده ی آکسفورد دانشگاه اموری می گوید: افسردگی در مردها عمدتا" به شکل خشمگینی و تحریک پذیر نمودار می شود و حال آن که این حالت در زن ها به صورت اندوهگینی تجلی می یابد.
زنان موقع افسردگی  نگرانی درونی را به خویشتن برمی گردانند ری یل اعتقاد دارد که زنان موقع افسردگی اغلب به منابع آرامش دهنده توسل می جویند و نگرانی درونی را به خویشتن برمی گردانند.
در صورتی که مردها ی افسرده اکثر اوقات رفتار معکوس دارند بدین معنی که از خانواده و دوستان فاصله می گیرند و پرخاشجو می گردند.
وی اضافه می کند: مردان افسرده، پرخاشگری را از همسر و فرزندان و همکارانشان آغاز می کنند.
قید و بندهای اجتماعی هم ممکن است این کردار ویرانگر را در مردها تشدید نمایند.
  2   بنا به گفته ی آدیس، ما هرگز مردان را به نمایش احساساتشان و یا یاری جویی ترغیب نمیکنیم، بلکه ایشان را وا می داریم که همچون مردی، یک تنه با ناهمواری ها دست به گریبان شوند.
نخست باید دید چه عواملی سبب ایجاد افسردگی در مردان می شود؟ انتقال دهنده های عصبی (نروترانسمیترها)یی نظیر سروتونین، نوراپینفرین و دوپامین، نقش اساسی را در این زمینه به عهده دارند که پیام ها را از یک یاخته (سلول) مغز به یاخته ی بعدی منتقل می سازند.
چنانچه به علت نابسامانیها (اختلالات) ساختزادی (توارثی) و یا به هر دلیل دیگری، میزان این انتقال دهنده‌های عصبی مختل گردد، آنگاه افسردگی و مشکلات روانی دیگر پدید می آید.
کمبود تستوسترون منجر به افسردگی خفیف لارنس کترنلسون، متخصص غدد دانشکده ی پزشکی دانشگاه هاروارد می گوید: که امکان دارد پاره ای از افسردگی های خفیف براثر کمبود تستوسترون ظاهر شوند.
کمبود این هورمون باعث پیدایی نشانه های شاخص از جمله خستگی، کم تحرکی و مشکلات جنسی می گردد.
بدیهی است که هورمون‌ها تنها جزیی از کل ماجرا می باشند چرا که در مردان هم همانند زنان، ناروایی های حیات مثل بیکاری و شکست در عشق ممکن است به تخریب روحیه و ایجاد اختلال در جریان مدار انتقال دهنده ی عصبی منتهی شود.
ری یل اظهار می کند: یک شخص کاملا" طبیعی زیر فشارهای عصبی به اختلالات زیست شناختی دچار می گردد که چاره اش مداوای بیولوژیکی (زیست شناختی) است.
بر پایه ی پژوهش های انجام یافته به وسیله ی موسسه ی ملی سوء استعمال الکل و اعتیاد به مشروبات الکلی (آمریکا) احتمال اعتیاد به این گونه نوشابه ها در مردان دو تا سه برابر بیشتر از زنان است.
برخلاف الکل که باعث دگرگونی های آشکاری در خلقیات انسان می شود، تاثیرات مصرف نیکوتین و مواد مخدر کمتر به نظر می آید.
زمان اندکی پیش از اینکه مسابقات دوره ای نهایی (لیگ) بزرگ بیسبال سال 1997 گشایش یابد، پت هارنیش، عضو این بازیها که موقعیت پرتاب کننده ی توپ را داشت، تصمیم گرفت عادت جویدن توتون را ترک کند لکن در عرض چند روز دریافت که نیرو و حالت بذله گویی اش رو به کاهش می رود.
  tarvij.</br>88.</br>05.</br>19-afsordegi   او در طی 5 یا 6 شب بعدی توانست فقط 20 ساعت بخوابد و در پی آن شروع به لاغر شدن کرد.
ناچارا" درمانده و مضطرب به پزشک مراجعه کرد.
آزمایش های انجام شده، چیزی را که دلیل وجود یک بیماری باشد نشان نداد.
اما پزشک دریافت که مشکل وی بایستی برآمده از نامتعادلی شیمیایی باشد که از ترک نیکوتین ناشی شده است.
بنابراین برای او داروی ضد افسردگی تجویز کرد و این ورزشکار بعد از یکی دو ماه همان فردی شد که بود.
در صورتی که افسردگی مداوا نشود، احتمال دارد به مرگ بیانجامد.
دکتر مری میلر، دستیار روانپزشک دانشگاه ایالتی شرق تنسی (آمریکا) می گوید: اگر افسردگی مداوا نشود، قادرست خطر خودکشی را تا 15% بالغ گرداند.
احتمال اینکه مردان ابزار مهلک نظیر خودکشی را برای معدوم ساختن خود برگزینند، بیش از زنان است.
  0.</br>614330001282134147_sadmanb   افسرده گی از سایر راهها هم عمر مردها را کوتاه می کند.
تحقیقات 20ساله ی موسسه ی جان هاپکینز نشان می دهد مردان مبتلا به افسردگی دو برابر بیشتراحتمال ابتلا به امراض قلبی را دارند.
پژوهش دیگری حکایت از آن دارد که درصد مرگ و میر بین مبتلایان به نابسامانی های عاطفی حتی بدون ملاحظه ی خودکشی، معادل امراضی بسان سرطان، مرض قند و بیماری های قلبی است.
پیامد مطالعات طولانی مدت دیگر ثابت می کند که بدن مردهای درگیر افسردگی، شتابانه تر پیر، فرسوده و ناتوان می گردد.
راهکار تشخیص نشانه های افسردگی غمگینی بر آمده از رویدادی ناخوشایند نه تنها طبیعی است که کاملا" به جا هم هست.
اما این حالت، نمایشگر افسردگی نیست.
در افسردگی، شدت و مدت دگرگونی خلق و خوی به مراتب فزونتر از خسته دلی حاصل از رخداد موقتی است.
درباره ی خود (یا همسرتان) مراقب پیدایش این قبیل اقدامات باشید.
1 چنانچه کج خلقی یا دل آزردگی به مدت دو هفته یا بیشتر ادامه یافته و دیگر از چیزهایی که معمولا" برای شما (یا او) نشاط آور بوده است، لذت نمی برید وضعتان (یا وی) عادی نیست و به این وضع، فقدان کسب لذت (Anhedonia) گویند.
احتمال ابتلا به افسردگی در مواردی بیشتر است که یکی از حالات یاد شده یا لااقل چهار مورد از حالت های مذکور در زیر توام باشد: -1 خواب آلودگی و یا کم خوابی بی حد 2- تغییر در اشتها 3- احساس بی حالی و بی عاطفگی 4- احساس گناه، بیهودگی و ناامیدی بیش از اندازه و نابجا 5-فراموشی، تردید و یا فقدان تمرکز 6- به فکر خودکشی افتادن یا اقدام به این عمل درصورتیکه به یک مرجع حرفه ای بهداشتی– روانی دسترسی دارید با بیمارستان یا سازمان بهداشت روانی محل‌تان تماس بگیرید و چنانچه کسیکه به وی علاقمندید، از مرگ و خودکشی سخن می گوید بلافاصله به بخش فوریتهای پزشکی (اورژانس) منتقلش سازید .
معالجه ی اثربخش بعضی از اقسام روان درمانی ها تاثیر دارند.
درمورد افسردگی های شدید پزشکان گذشته از روان درمانی، داروهای ضد افسردگی چون پروزاک، زولافت، پاکزیل و نظیر اینها را تجویز می کنند و این داروها شمار فزونتری از مواد انتقال دهنده های عصبی را به حالت گردش از داخل مغز نگه می دارند.
  2417a29bdaf838b5b0f5a2bc0ea9fe3c   برای کسانی که مایل اند سیگار کشی را ترک کنند، داروهای ضدافسردگی دیگری موسوم به بوپروپیون که به نام زایبان هم شهرت دارد، تجویز می گردد.
گویی این دارو اشتیاق به نیکوتین را می کاهد و عوارض ناشی از ترک سیگار را کاهش می دهد.
در مورد مردهایی که افسردگی شان نتیجه ی کمبود تستوسترون است، پزشکان می توانند با بهره جویی از شیوه ی مداوای جایگزینی تستوسترون را از طریق تزریق در رگ (وریدی) و یا مانند شیوه ی جایگزینی استروژن در زنان، از راه دستگاه تزریق جلدی استفاده نمایند.
  3031   کانز نلسون کاربرد تستوسترون را برای اقسام دیگر توصیه نمی کند زیرا امکان دارد ماده ی مورد بحث محرک رشد سرطان پروستات گردد و از همین رو آن را صرفا" در مواردی باید به کار آورد که کمبود این هورمون وجود دارد .
نکته مهمی که باید بخاطر بسپاریم این است که افسردگی نه نمایانگر ضعف و زبونی است و نه تنها مخصوص زنان بلکه یک نوع بیماری همچون بیماری قلبی، مرض قند و آنفلونزا می باشد و بنابراین باید مداوا شود و احدی نباید مجبور شود به تنهایی با آن روزگار سپری کند .
ترجمه: ا.
امیردیوانی تهیه و تنظیم: زهراعابدی منبع: ماه نامه ی Reader s Digest انتهای پیام/3007  

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان