معاون حملونقل و ترافيك شهرداري قزوين گفت: در افق 1410 براي توسعه حملونقل عمومي شهر قزوين پيشبيني شده است سه خط اتوبوسهاي تندرو ( (BRT در مسيرهاي مختلف مركزي و قديمي شهر ايجاد شود.
به گزارش
صبح قزوین به نقل از اداره روابط عمومي شهرداري قزوين؛ سيد مهدي يدي همداني در نشست بينالمللي حملونقل شهري انسانمدار در بافت مركزي شهرها كه با حضور اساتيد دانشگاه tu-berlin از كشور آلمان در قزوين برگزار شد، افزود: ايجاد نشاط زندگي در شهر و به خصوص رونق بخش حملونقل عمومي از اهداف مهم اين نشست است.
وي با تصريح اينكه قزوين جزو شهرهاي پيشتاز در حوزهي حملونقل شهري محسوب ميشود، بيان كرد: مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك شهر قزوين براي اولين بار در ايران فراتر از يك شهر ديده شده است.
همداني با اشاره به مطالعات جامع حملونقل و ترافيك شهر قزوين با اشاره به ايجاد سه خط BRT (اتوبوسهاي تندرو) در مسيرهاي مختلف مركزي و قديمي شهر در افق 1410 براي توسعه حملونقل عمومي شهر قزوين افزود: يك خط از سبزهميدان (ميدان آزادي) به سمت شمال شهر تا اسماعيلآباد، خط ديگري از جنوب شرقي يعني ترمينال مركزي تا شهركهاي مينودر و كوثر و نيز خط جنوب غربي تا استانداري، خيابان شهيد بابايي و دانشگاه آزاد كه در افق 20 ساله تمامي آنها تحقق خواهند يافت.
همداني با بيان اينكه پيشبيني دو طبقه كردن خيابان شهيد بابايي نيز شده است كه يكي از طبقهها اختصاص به عبور اتوبوس خواهد داشت، گفت: ساخت 45 تقاطع غيرهمسطح، 40 كيلومتر بزرگراه و گسترش خطوط اتوبوسراني از 19 درصد به 38 درصد نيز از برنامههاي آتي حملونقل شهر قزوين است.
اين مقام مسوول همچنين با اشاره به برنامههاي سازمانهاي بينالمللي حملونقل جهاني يادآور شد: براساس آمار و اطلاعات منتشر شده تا 20 سال آتي سهم حملونقل عمومي در شهرها دو برابر خواهد شد و در اين بين اتوبوس نقش محوري خواهد داشت.
اين مقام مسوول در ادامه از نتايج مطالعات حملونقل گسترده شهر قزوين و چگونگي برنامهريزيها براي انجام آن گزارشي ارايه داد.
در ادامه نيز دكتر ولف آنت استاد دانشگاه برلين در اين نشست با بيان اينكه رشد جمعيت و افزايش درآمد مردم تاثير بسزايي در حملونقل عمومي شهرهاي توسعهيافته و در حال توسعهي جهان دارد، بيان كرد: حوزه حملونقل و ترافيك در اين شهر از رشد خوبي برخوردار است و براساس چشماندازي كه تدوين شده ميتوان گفت مسوولان سازوكارهاي تغييرات آيندهي قزوين را انديشيدهاند.
وي افزود: بهرهمندي از نظرات شهروندان و حتي مسافرين عبوري از اين شهر براي ترسيم برنامههاي ترافيكي نكتهي قابل توجهي بود كه ما هنوز در كشور خود بدان توجه نداشتهايم.
آنت سپس در رابطه با برنامهريزي يكپارچه در شهرها و به خصوص شبكهي تعاملي صحبت كرد و گفت: رشد جمعيت و به خصوص افزايش درآمد مردم تاثير بسزايي در گسترش حملونقل عمومي دارد و اين مهم نه تنها در كشورهاي توسعهيافته بلكه در كشور در حال توسعهاي همچون ايران نيز مشاهده ميشود.
استاد دانشگاه برلين همچنين وضعيت جديد شهرهاي دنيا و به خصوص قزوين را در بخش ترافيكي با رشد روزافزون خودروها مقارن دانست و گفت: آسيبديدگي بافت مركزي شهرها ناشي از اين تغيير و تحولات رقم خواهد خورد و مسوولان ميبايست براي اين بافت برنامههاي خاصي تدوين كنند.
وي در ادامهي اين نشست سازوكارها و ابعاد مختلف حملونقل شهري انسانمدار را در گسترهي شهرها و بويژه مناطق قديمي و مركزي بررسي كرد.
انتهای پيام/
دیدگاه ها