۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین وام مسکن مهر دوباره وصل شد
کد خبر: ۲۱۱۰۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

بررسی وضعیت مسکن؛

وام مسکن مهر دوباره وصل شد

وقفه چندماهه در پرداخت تسهیلات بانکی به پروژه های نیمه کاره مسکن مهر، از امروز با ابلاغ مصوبه سه شنبه گذشته شورای پول واعتبار به وزارت راه وشهرسازی و بانک مسکن، برطرف می شود.

وام مسکن مهر دوباره وصل شد

به گزارش صبح قزوین، آنچه شورای پول واعتبار هفته گذشته از میان چندین پیشنهاد مطرح برای تامین مالی باقیمانده های مسکن مهر در فاصله سال های 89 تا اواخر سال91 از طریق چاپ پول در اختیار بانک مسکن قرار داد تا آن را تبدیل به وام های 20 و 25 میلیونی کند و در اختیار پیمانکاران مسکن مهر قرار دهد.

با اجازه شورای پول واعتبار، بانک مسکن از امروز می تواند معادل 2هزار میلیارد تومان از محل بازپرداخت اقساط وام هایی که خانوارهای صاحب مسکن مهر ماهانه آن را به حساب بانک واریز می کنند، تسهیلات به پیمانکاران جامانده از مسیر افتتاح واحدهای مسکونی مهر بپردازد.

پیش تر دو پیشنهاد دیگر به ترتیب شامل اختصاص خط اعتباری جدید توسط بانک مرکزی یا استفاده از منابع داخلی سایر بانک های دولتی برای تامین مالی مابقی مسکن مهر مطرح شده بود که اکنون راه سوم – تامین مالی از داخل خود طرح- مورد موافقت قرار گرفته است.
نیاز حداقل 2500 میلیاردتومانی 

آخرین اطلاعات درباره آخرین وضعیت پروژه های نیمه کاره مسکن مهر نشان می دهد برای تکمیل واحدهای در حال ساخت، حداکثر 5میلیون تومان از وام 25میلیونی در تعهد بانک مسکن باقی مانده و پرداخت نشده است.
طبق قرارداد های سه جانبه بین بانک مسکن و پیمانکاران و وزارت وشهرسازی، تسهیلات 25 میلیونی در چهار مرحله متناسب با پیشرفت فیزیکی ساختمان ها پرداخت می شود و چون در حال حاضر حدود 25 درصد از کل 2 میلیون واحد مسکونی مهر در مرحله ابتدای نازک کاری ناتمام مانده اند، حداکثر نیازمند 5میلیون در هر واحد، برای تکمیل و بهره برداری هستند.

download (1)

این میزان نیاز مالی که حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان برآورد می شود، قرار است از محل بازپرداخت اقساط مسکن مهر تامین شود.

آمار بازپرداخت اقساط مسکن مهر در بانک مسکن حکایت از برگشت ماهانه 200 میلیارد تومان پول به حساب بانک مسکن توسط صاحبان واحدهای تحویل داده شده، دارد.
به این ترتیب، بانک مسکن از امروز قابلیت دارد برحسب نیازی که وزارت راه وشهرسازی براساس روند ساخت و تکمیل پروژه های نیمه کاره ها اعلام می کند، معادل واریزی ماهانه اقساط، به حداکثر 40 هزار واحد نیمه تمام در هر ماه تسهیلات تکمیلی – همان 5 میلیون تومان- پرداخت کند.

download (2)

صعود در وصول اقساط وام ها 

به گزارش صبح قزوین و به نقل از دنیای اقتصاد، طی ماه های اخیر از آنجا که سه عامل شامل «جهش قیمت مسکن در سال91»، «توقف ساخت سری جدید مسکن مهر» و «آزادسازی خرید و فروش این واحدها»، تعلق خاطر صاحبان مسکن مهر به این املاک را افزایش داده و ارزش افزوده قابل توجهی نصیب این آپارتمان ها کرده، در نتیجه، روند بازپرداخت اقساط وام ها نیز شتاب گرفته است، طوری که صعود وصولی ها از این محل نشان می دهد صاحبان مسکن مهر نگران هر گونه اقدام احتمالی بانک مسکن در صورت نپرداختن مرتب اقساط 200هزار تومانی این وام هستند.
بنابراین، بانک مسکن در حال حاضر مشکلی بابت «پرداخت تسهیلات به نیمه کاره های مسکن مهر از محل بازپرداختی اقساط» ندارد.

زیر میز خط اعتباری زده شد 

بانک مرکزی از ابتدای مسکن مهر تاکنون 48 هزار میلیارد تومان خط اعتباری برای این طرح نزد بانک مسکن تعریف کرده که از کل این خط، با توجه به پیشرفت فیزیکی ساختمان ها فعلا رقمی معادل 41 هزار و 500 میلیارد تومان به پروژه ها تزریق شده است.
بانک مرکزی ظاهرا با پرداخت 6هزار و 500 میلیارد تومان باقی مانده خط اعتباری، مخالفتی ندارد؛ اما از آنجا که دولت دهم در ماه های آخر فعالیتش، این خط اعتباری را به 50 هزار میلیارد تومان افزایش داد، 2 هزار میلیارد جدید را به خاطر بار تورمی ناشی از چاپ پول، قبول ندارد و حاضر به پرداخت آن نیست.

برای همین 2هزار میلیارد، قرار شده بانک مسکن از محل بازپرداخت ها، تامین اعتبار کند.
شورای پول واعتبار به بانک مسکن اجازه داده، روند تسویه خط اعتباری به بانک مرکزی را به مدت سه سال متوقف کند تا به جای آنکه اقساط ماهانه صاحبان مسکن مهر را صرف تسویه حساب بانک مرکزی کند، آن را تبدیل به وام کند و به پیمانکاران بپردازد.
این گزارش می افزاید؛ سری اول تسویه حساب خط اعتباری مسکن مهر در ماه های اخیر از طریق پرداخت 2هزار و 500 میلیارد تومان توسط بانک مسکن به حساب بانک مرکزی انجام شد که در این باره گفته می شود به زودی بانک مرکزی همین 2500 میلیارد را مجددا برای تکمیل تعهد پرداخت 6500 میلیارد باقیمانده خط اعتباری، به بانک مسکن می دهد.

مسکن

روزگذشته یک مقام مسوول در بانک مسکن به «دنیای اقتصاد» گفت: در حال حاضر با مصوبه شورای پول واعتبار، هیچ مشکلی در پرداخت تسهیلات باقیمانده به پیمانکاران مسکن مهر وجود ندارد و اگر چه در چند ماه اخیر نگرانی هایی از بابت ادامه مسیر پرداخت وجود داشت، اما این موضوع الان برطرف شده است.

متن مصوبه شورای پول واعتبار 

 دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی روز گذشته از ابلاغ رسمی متن مصوبه هفته گذشته شورای پول واعتبار درخصوص نحوه تامین مالی پروژه های باقی مانده مسکن مهر خبر داد.

این مصوبه که در جلسه 13/11/92 به تصویب رسیده، به شرح زیر است: شورای پول واعتبار با افزایش سقف کلی طرح های مسکن مهر  از 48 هزار میلیارد تومان به 50 هزار میلیارد تومان موافقت کرد.
مابه التفاوت این رقم با حداکثر 3سال دوره تنفس قرارداد بانک مسکن با بانک مرکزی، تامین می شود.
شورای پول واعتبار همچنین با تقسیط 20ساله طرح های مسکن مهر (مجموع مشارکت مدنی و فروش اقساطی) موافقت کرد.

Businesspeople Putting Bills Into Building Bank

بر اساس این گزارش؛  تا پیش از این مصوبه، بانک مسکن مکلف بود به محض دریافت اقساط وام های مسکن مهر، آنها را به بانک مرکزی بابت بدهی ناشی از خط اعتباری 48 هزار میلیارد تومانی پرداخت کند؛ اما حالا بانک مسکن تا سه سال می تواند این پول را به بانک مرکزی برنگرداند و مجددا صرف مسکن مهر کند.

انتهای پیام/3003/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان