۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ۲۷درصد رشته های دانشگاه‌آزاد مردود شد/ سرانجام مدرک دانشجویان
کد خبر: ۱۱۵۸۱۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۱۸ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

معاون وزیر علوم خبر داد

۲۷درصد رشته های دانشگاه‌آزاد مردود شد/ سرانجام مدرک دانشجویان

معاون آموزشی وزارت علوم اعلام کرد: بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ رشته محل فاقد مجوز دانشگاه آزاد بررسی شد، تقریبا ۳۳ درصد این رشته محل ها، تایید قطعی، نزدیک ۴۰ درصد آنها اعلام نقص و مابقی مردود شد.

۲۷درصد رشته های دانشگاه‌آزاد مردود شد/ سرانجام مدرک دانشجویان
به گزارش سرویس دانشگاه  صبح قزوین ، مجتبی شریعتی نیاسر در حاشیه هفتاد و یکمین جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران درباره رشته های فاقد مجوز دانشگاه آزاد گفت: بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ رشته محل فاقد مجوز این دانشگاه بررسی شده است.

اعلام نقص ۴۰ درصد رشته های دانشگاه آزاد

وی ادامه داد: تقریبا ۳۳ درصد این رشته محل ها، تایید قطعی و نزدیک ۴۰ درصد آنها اعلام نقص شده اند که دانشگاه آزاد باید نسبت به رفع نقص آن اقدام کند. مابقی رشته ها نیز مردود شناخته شد.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: رشته محل هایی که مردود شدند، شاخص‌های لازم را نداشته، یعنی قابل ارایه نبودند، اما دانشگاه می تواند نسبت به رفع نقص از رشته های دارای نقص اقدام کند و به وزارت علوم بازگرداند. اگر آنها نیز رفع نقص نشود، به جمع رشته های مردودی اضافه می شوند.

وی درباره اینکه دانشگاه آزاد برای رفع نقص رشته محل های مذکور چقدر فرصت دارد افزود: یکماه به دانشگاه زمان داده شده بود که خیلی از این زمان باقی نمانده و ما امیدواریم بزودی اعلام نقص کند.

وضعیت دانشجویان مشغول به تحصیل در رشته های دارای نقص درصورت عدم رفع نقص

شریعتی نیاسر افزود: طبعا اگر دانشگاه، اعلام نقص نکرده و شاخص های آموزش عالی اعلام نشود، آن رشته محل ها نیز مردود اعلام خواهند شد و دراین صورت فارغ التحصیلان آن رشته ها امکان ادامه تحصیل پیدا نکرده و مدرک آنها تایید نمی‌شود.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: امیدوارم با تفاهمی که وزارت علوم و مدیریت دانشگاه آزاد دارند، این روند به صورت مطلوب طی شود، آنها نیز براساس شاخص‌های آموزش عالی کار را دنبال کنند.

اساسنامه دانشگاه آزاد ۱۰۰درصد مورد تایید وزارت علوم است

وی با بیان اینکه به‌ هرحال اساسنامه دانشگاه آزاد از نظر ما صد در صد مورد تایید است، افزود: وزارت علوم بررسی رشته محل های دانشگاه آزاد را براساس اساسنامه خود دانشگاه آزاد بررسی کرده است چرا که دراین اساسنامه موادی که هست، تصریح می کند رشته محل های این دانشگاه باید مورد تایید شورای گسترش باشد.

شریعنی افزود: دانشگاه آزاد نیز مثل سایر دانشگاه‌ها یکی از زیرنظام‌های آموزش عالی کشور است، یک نهاد آموزش عالی مستقل نیست که رشته محل های آن در جای دیگر تایید شود بنابراین مجوز تمام رشته ها و رشته محل های دانشگاهی باید در یک جای واحد که شورای گسترش وزارت علوم است، صادر شود.

وضعیت دانشجویان رشته محل هایی که مردود شده‌اند

وی درباره وضعیت دانشجویان رشته محل هایی که مردود شده‌اند، گفت: ما با مدیریت دانشگاه آزاد در کمال تفاهم و همفکری هستیم تا مشکل دانشجویان را حل کنیم و اگر بنا شد که دانشجویان از رشته های مردودی خارج شوند، حتما به واحدهای دارای مجوز این دانشگاه منتقل شده و یا با هماهنگی که مدیریت دانشگاه آزاد خواهد داشت برای تغییر رشته و یا تغییر محل اقدام خواهند کرد.

شریعتی تاکید کرد: آنچه مد نظر وزارت علوم است نفع دانشجو بوده و ما در جهت حفظ منافع دانشجو با دانشگاه آزاد همکاری می‌کنیم تا آنهایی که در رشته محل بدون مجوز تحصیل می کنند، به رشته محل با مجوز منتقل شوند.

شورای گسترش آموزش عالی تنها مرجع

وی درپاسخ به این سئوال که رشته محل های فاقد مجوز در دفترچه سال آینده نیز اعلام شده افزود: این کار خلاف است، مرجع تصمیم گیری آن، مرجع قانونی نیست و تنها مرجع شورای گسترش آموزش عالی است.

وی درباره اینکه دانشگاه آزاد مدعی است این رشته محل ها در کمیته ۳ نفره شورای عالی انقلاب فرهنگی تایید شده افزود: آن کمیته، کمیته‌ای نیست که امروز جایگاه قانونی داشته باشد و مربوط به ۲۷ سال گذشته است.

وزارت علوم در کمیته ۳ نفره نماینده نداشته است

شریعتی نیاسر افزود: درحال حاضر کدام نماینده و مسئول حکمش بیش از دو تا ۵ سال است، بالاخره باید تمدید شود، مضاف براینکه یکی از نمایندگان این کمیته ۳ نفره اعلام شده که نماینده وزارت علوم بوده، درحالی که وزارت علوم در این کمیته اصلا نماینده‌ای نداشته، چطور دو نفر می توانند، درمورد دو تا سه هزار رشته محل دانشگاه آزاد تصمیم گرفته و مجوز صادر کنند؟ چطور ممکن است؟ این کار خلاف قانون است.

معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: البته ما کاملا سعی می کنیم با دانشگاه آزاد همراه باشیم، این دانشگاه بخشی از آموزش عالی و از خود ماست، یعنی مجموعه ای جدا از ما نیست ما کاملا با این دانشگاه همراه هستیم و به آن کمک می کنیم، آنها هم حتما باید توجه کنند که قانون را رعایت کنند.

وی افزود: از نظر ما به لحاظ رعایت قانون، هیچ تفاوتی بین دانشگاه‌های، آزاد، غیردولتی، دولتی، پیام نور نیست و هر کدام باید قانون مصوب عرصه آموزش عالی را رعایت کنند و دانشجویان را بلاتکلیف نگذارند، دانشجویان باید بدانند که مسیر قاونی رشته آنها چیست.

توصیه معاون وزیر علوم به داوطلبان کنکور در انتخاب رشته محل

شریعتی نیاسر گفت: توصیه من به همه داوطلب‌ها این است که برای اطمینان از رشته محل داری مجوز و قانونی به سایت وزارت علوم مراجعه کنند، سایت وزارت علم تنها مرجع مورد تایید و قطعی ماست که رشته محل های دارای مجوز را اعلام می کند.

وی تاکید کرد: اگر کسی در مورد رشته ها ابهام داشت از طریق ایمیل education@msrt.ir تماس حاصل کننند تا بلافاصله کارشناس آموزشی وزارت علوم به وی جواب دهد.

شریعتی نیاسر افزود: انتظار من این است که داوطلبان قبل انتخاب رشته، بدانند و فقط رشته محل دارای مجوز را انتخاب کنند تا بعدها با دست اندازی و عدم تایید مدرک روبرو نشوند.

به گزارش مهر، اخیرا معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد: هیات سه نفره متشکل از نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی و نمایندگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی مرجع تصمیم گیری در مورد گسترش و تاسیس رشته های تحصیلی در این دانشگاه هستند تمام رشته های فاقد مجوز این دانشگاه دراین کمیته شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است.

انتهای پیام/7008

منبع: مهر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان