۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین سمبه روسای دانشگاه پرزورتر است/ در اجرای برنامه‌ها آزادی ۱۰۰ درصدی نداریم/ با دکتر نائینی ارتباط داریم اما اثرپذیری کم است
کد خبر: ۱۱۵۷۵۸ نویسنده: آبتین عزیزی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۱۶ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشگاه امام خمینی (ره) در مصاحبه با صبح قزوین:

سمبه روسای دانشگاه پرزورتر است/ در اجرای برنامه‌ها آزادی ۱۰۰ درصدی نداریم/ با دکتر نائینی ارتباط داریم اما اثرپذیری کم است

دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشگاه امام خمینی (ره) گفت: آزادی مطلوب برای اجرای برنامه‌ها ۱۰۰ درصد وجود ندارد اما فضا بسته هم نیست. از بابت برخورد امنیتی نیز در حال حاضر فضای امنیتی اینطور نیست اما برخوردهای امنیتی به فراخور رفتارهای مورد دار شکل می‌گیرد.

 سمبه روسای دانشگاه پرزورتر است/ در اجرای برنامه‌ها آزادی ۱۰۰ درصدی نداریم/ با دکتر نائینی ارتباط داریم اما اثرپذیری کم است
آبتین عزیزی، دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه امام خمینی(ره)، در مصاحبه با  صبح قزوین  در رابطه با فعالیت خود در این تشکل اظهار کرد: جمله شهید بهشتی که گفته بود متشکل شوید تا تاثیرگذار باشید روی من بسیار تاثیر گذاشت و تصمیم گرفتم به دور از فرد بودن در تشکیلات فعالیت کنم و در حال حاضر دو سال است که به طور جدی در این تشکیلات حضور دارم.
بسیج مادر همه تشکلات است اما در این دانشگاه عرصه جامعه اسلامی را برای فعالیت خیلی باز دیدم به قولی سلسله مراتب وجود ندارد و همه می‌توانند فعالیت کنند تا آرمانی که وجود دارد را به سرانجام برسانند که این امر برای من بسیار جذاب بود.

صبح قزوین : جامعه اسلامی چه هدف و نگاهی داشت که شما را به خود جذب کرد؟
عزیزی: مهمترین خصوصیت آن این بود که علی رغم نظامندی که دارد سلسله مراتب جای خود را به برادری و همدلی داده و همه افراد این مجموعه در حد توان خود تمام تلاش خود را می‌کنند تا به هدف خود که همان تشکیل جامعه اسلامی است برسند.

صبح قزوین : برخی می گویند تشکیل جامعه اسلامی بعد از انتخابات سال 76 و رای آوردن خاتمی صورت گرفت و افراد اصول گرا به این نکته رسیدند که خاتمی از بستر دانشگاه و انجمن جامعه اسلامی خیلی از مسیر را در ریاست جمهوری صاف کرد نظر شما چیست؟
عزیزی: جامعه اسلامی دانشجویان در سال 68 و در دانشگاه امام خمینی (ره) هم در سال 77 تاسیس شد. باید دید دستیابی به آن آرمان شهر چقدر ضروری است که لزوم چنین تشکیلاتی احساس می شود.
اهداف جامعه اسلامی به اصولگرایی نزدیک است به همین دلیل دانشجویانی که ایده اصولگرایی دارند در آن فعالیت می‌کنند.
ما هم کل داریم هم جزء اگر جزیی نباشد کلی شکل نخواهد گرفت و باید دقت کنیم که این جزء‌ها به سمت تضارب آرا می‌رود تا بخواهد آرا حقیقی شکل بگیرد و این آرا حقیقی برای نیل به مقصود کمک کند که این موضوع همیشه وجود داشته است.


صبح قزوین : این موضوع را نفی نمی کنید که جامعه ممکن است وابستگی فکری به جریان اصولگرایی داشته باشد؟
عزیزی: وابستگی فکری نه، این یک تعریفی دارد که در این قضیه نمی‌گنجد. نگاهی که افراد جامعه اسلامی دارند ممکن است به افراد اصولگرا یا هر اسمی که می‌شود برای آن گذاشت نزدیک باشد. در دوره‌های مختلف هم نزدیکی نگاه‌ها متفاوت می‌شود اما تنها نگاه نزدیک است نه وابستگی فکری، جناحی یا حتی عقبه سیاسی و این موضوع در تشکیلات دانشجویی نمی‌گنجد. دانشجو باید بدون جهت گیری سیاسی مطالبه‌گر باشد.
حق در همه دوره‌ها حق است و مطالبه‌گر آن نیز همواره باید حق را چه هم‌جهت چه مخالف جهت فکری فرد باشد مطالبه کند.

صبح قزوین : آرمان شهری که تشکل جامعه اسلامی برای تحقق آن آمده و تشکیلاتی را در حوزه دانشگاه شکل داده چه خصوصیاتی دارد؟
عزیزی: اگر بخواهیم آرمان شهر را در نظر بگیریم همان 5 مرحله‌ای است که در نظام جمهوری اسلامی ترسیم می‌شود. در حال حاضر چندین مرحله را پشت سر گذاشته‌ایم. اینکه تشکیل حکومت اسلامی دادیم و پایه‌های آن را محکم کرده و آن را بسط دادیم و به جایی برسیم که سایه آن را در همه جای جهان بگسترانیم، این نگاه آرمانی است و باید ببینیم تلاش ما چقدر می‌تواند برای تحقق این هدف موثر باشد.

صبح قزوین : به نظر شما تشکل جامعه اسلامی تا به امروز چقدر برای تحقق آرمانی که در ذهن خود ساخته مفید بوده است؟
عزیزی: در حال حاضر نتیجه مشخص نیست اما اینکه ما تا چه اندازه بتوانیم به سمت هدف درست پیش برویم مهم بوده و می‌تواند ما را در جذب حداکثری یاری کند ضمن اینکه اتحادیه دانشجویان در سراسر کشور بزرگترین تشکیلات دانشجویی به لحاظ جمعیت و گستره فعالیت و اثرگذاری است و فکر می‌کنم این موضوع می‌تواند یک نشانه کافی باشد. هم اکنون جامعه اسلامی بیشترین آمار را از نظر نیروی انسانی و دفاتر دانشگاهی دارد و در کل کشور قریب به 60 دفتر داریم.

صبح قزوین : در قیاس با دیگر تشکل‌ها مانند جامعه و انجمن مستقل، جامعه بیشترین دفاتر و نیروی انسانی را دارد. به نظر شما با این حجم نیروی انسانی و امکانات جامعه اسلامی فعالیت مناسبی دارد؟ در نقد جامعه اسلامی چه خواهید گفت؟
عزیزی: جای نقد با توجه به وظایفی که به عهده ما گذاشته می‌شود بسیار است. ما فضای نقد را برای دانشجویان باز گذاشته‌ایم چون لازمه پویایی در کار باز گذاشتن فضای نقد است.
ما انتقادات را می‌پذیریم اگر وارد بود بررسی کرده و در حد توانمان اصلاح می کنیم و اگر درتوانمان نبود حداقل سعی خود را می‌کنیم که آن را تکرار نکنیم. اما اینکه به خود ما نقد وارد باشد قبول می‌کنیم که بر ما نقد وارد است چون ما یک جزئی از کل هستیم، دفتر کل یقیننا برنامه نقد دارد چرا که از دانشجویانی که ما باشیم انتظار می رود کار تشکیلاتی کنیم و فضای دانشگاه را پویا‌تر کنیم. کم کم به سمت کم کردن نواقص پیش می‌رویم اما ما فقط زمانی می‌توانیم که از خود راضی باشیم و نقدی به خود نداشته باشیم که کارها تکمیل باشد.


صبح قزوین :کمی در مورد دانشجو و جایگاه دانشجو صحبت کنیم. مسئولان تشکل دانشجویی قطعا با دانشجویان عادی تفاوت دارند و برای هدفی که در ذهنشان تصویرسازی کردند تلاش می‌کنند جایگاه دانشجو از نظر شما کجاست؟
عزیزی: من قبل از مسئول بودن در تشکل‌ها دانشجو هستم. من دغدغه مندم و به نظرم جایگاهی که دانشجو دارد می‌تواند بسیار بالاتر از اساتید باشد به این دلیل که اگر دانشجو نباشد، استاد، دانشگاه و رئیس دانشگاهی نخواهد بود اما اینکه الان این فضا برای دانشجو چقدر مطلوب است جای بحث دارد چون شرایط از بابت فضای دانشگاه‌ها، امکانات و تجهیزات باید خیلی بهتر از این باشد.
اهدافی که تشکل‌ها دارند از بعد اجتماع خارج از دانشگاه، در مرحله دوم قرار می‌گیرد. بحث اصلی که تشکیلات دارند این است که در مرحله اول دانشجو می تواند فکر درست را در جامعه گسترش دهد و به عنوان فردی که تزریق کننده فکر به جامعه، می تواند جامعه را حرکت دهد و موتور پیشگام برای رسیدن به نقطه مطلوب باشد.

صبح قزوین : خصوصیات آرمان شهر چیست که جامعه برای رسیدن به آن در حال تلاش است؟
عزیزی: به عنوان مورد عینی می‌توان حکومت دوران پیامبر (ص) را مثال زد که برابری، برادری و آسایش و حکومت عادل از مشخصه‌های آن است که با آن نقطه مطلوب داریم فاصله زیادی داریم اما سعی بر آن است که به آن نقطه برسیم و سایر نقاط جهان را نیز با خود همراه کنیم که این خود هدف مطلوب است.

صبح قزوین : دانشگاه به عنوان بستر تربیت دانشجو چه خصوصیتی باید داشته باشد؟

عزیزی: آزمایشگاه بودن دانشگاه طبیعی است. دانشجوی فعال در دانشگاه، می‌تواند کار را به دانشجو یاد بدهد که اینجا محیطی است که با مقیاس کوچکتر از جامعه کار را انجام می‌دهد. این افراد بسیار جلوتر از افرادی هستند که به دور از این محیط قرار دارند. اگر قبول کنیم که دانشجو موتور محرک جامعه باشد باید تمام افراد و کارکنان جامعه تفکراتشان از بقیه جامعه حتی یک درجه بالاتر باشد و بدانند چطور رفتار و عمل کنند. وقتی این رفتارها انجام شود آن موقع تاثیر دانشگاه مشخص می‌شود. هرچه دانشگاه عدالتخواهی دانشجو را تقویت کند جامعه رو به پیشرفت خواهد رفت و هرچه دانشجو توسری خور بار بیاید خفقان دانشگاه بیشتر و فضای جامعه افسرده‌تر می‌شود که این شرایط کلی دانشگاه است.

صبح قزوین : چقدر واقعیت موضوع و اتفاقات به سخنان شما نزدیک است و آیا تشکل های کشور در جایگاه واقعی خود هستند؟
عزیزی: اول باید از دانشگاه‌ها پرسید جایگاهی که برای تشکل‌ها درنظر می‌گیرند برای فعالیت و حضور آن‌ها چگونه است و آنگاه است که تکلیف مشخص می‌شود. فضایی که وجود دارد در تمام دانشگاه‌ها یکسان نیست؛ ما برعکس بسیاری از دانشگاهها فضای کاملا آزادی داریم و باید بدانیم که هدف تشکل‌ها برای کار در دانشگاه و راهی که برای رسیدن به این هدف طی می‌کنند چیست؟
در دانشگاه فضا برای انتقادات سیاسی و اجتماعی مقداری بسته است و به برخی سخنرانی‌ها اجازه داده نمی شود و جلوی اجرای برنامه‌ها گرفته می‌شود و یا برای بعضی برنامه‌ها از اول مجوز صادر نمی‌شود. با برنامه‌ها سلیقه‌ای برخورد می‌شود و از قاعده ثابتی برخوردار نیست و بیشتر تابع زمان و شرایط است.


صبح قزوین : آیا در دانشگاه امام خمینی (ره) ساختارها مدیریت نمی‌کنند و مدیر براساس تفکرات خود مدیریت می‌کند و آیا این امر خوب است یا خیر؟

عزیزی: شرایطی که برای یک مدیر می‌تواند تعیین کننده باشد که در چارچوب فعالیت خود مدیریت کند عکس العمل هایی است که قاعدتا خارج از قانون باشد. وقتی قانون تعیین می‌کند که این چارچوب ایرادی ندارد باید فضای فعالیت در آن باز باشد نه اینکه با سلیقه گرایی شرایط تغییر پیدا کند.

صبح قزوین : آیا سایر تشکل‌ها هم این نظر را دارند؟
عزیزی: اعتراض همیشه هست و ممکن است تشکلات مخالف دیدگاه ما این ایراد را بگیرند که فضا برای آن‌ها نیز بسته باشد که هرکس از یک دیدگاه این موضوع را مطرح می‌کند وعینا این مشکل دیده شده است.

صبح قزوین : آیا قبول دارید که طبق نظر حامیان دولت قبل از انتخابات 92 فضای دانشگاه امنیتی بوده است؟
عزیزی: به هیچ وجه این را قبول ندارم زیرا از نزدیک در جریان تمام امور بوده و فضا را لمس کرده‌ام.

صبح قزوین : الان چطور؟ فضای دانشگاه و تشکل‌ها آزادی مطلوبی را که شما به عنوان یک تشکل دانشجویی نیاز دارید در اختیارتان قرار می‌دهد؟
عزیزی: آزادی مطلوب برای اجرای برنامه‌ها 100 درصد وجود ندارد اما فضا بسته هم نیست. از بابت برخورد امنیتی نیز در حال حاضر فضای امنیتی اینطور نیست اما برخوردهای امنیتی به فراخور رفتارهای مورد دار شکل می‌گیرد.


صبح قزوین : یعنی تشکل‌ها می‌توانند تنها در چارچوب مدیران دانشگاه کار کنند؟
عزیزی: بله. در چارچوبی که مدیران می‌فرمایند نه قانون.

صبح قزوین : آیا چارچوب مدیران از قانون متفاوت است؟
عزیزی: بله. فاصله زیادی با هم دارند و اگر به همان قانون قناعت کنند ما هم قانع هستیم.

صبح قزوین : دوست دارید با مدیران دانشگاه در تعامل به سر ببرید؟
عزیزی: ما تا جایی که قبول کنند سعی می‌کنیم تعامل داشته باشیم اگر شیوه دیگری باشد سعی می کنیم مدارا کنیم.
سمبه روسای دانشگاه پرزورتر است اما خداروشکر ما نیز بین دانشجویان پایگاه اجتماعی داریم و بخاطر آن پایگاه توانستیم کار را به جلو پیش ببریم.

صبح قزوین : دانشگاه بر مدار تشکل های دانشجویی می چرخد یا بر مدار مدیران؟
عزیزی: در حال حاضر احساس می کنم دو قطبی شکل گرفته یعنی کامل به کام کسی نیست.

صبح قزوین : آیا مدیران دانشگاه به تشکلی نزدیک اند؟ یعنی تشکل دوستدار مدیران وجود دارد یا همه تشکل ها این نوع نگاه را نسبت به مدیران دارند؟
عزیزی: یکسری افراد و تشکل‌ها به جمع مدیران ورود پیدا می‌کنند و تعاملاتی دارند اما اینکه حمایت صرف وجود داشته باشد اینگونه نیست و ممکن است موردی ورود پیدا کند.

صبح قزوین : دکتر نائینی سال‌ها استاد دانشگاه بودند و مناصب مختلفی داشتند؛ با فضای دانشگاه غریبه نیستند و در گذشته با دوستان تشکل‌ها رابطه بدی نداشتند الان رابطشه شان چطور است؟
عزیزی: قبول داریم که دکتر نائینی در ساختاری باید وظایف خود را انجام دهد و مطالباتی از ایشون وجود دارد و براساس این‌ها باید مدیریت کنند.

صبح قزوین : برخورد شخصی ایشان با تشکل ها چگونه است؟
عزیزی:متاسفانه تشکل‌ها را به عنوان یک نهاد مشورت دهنده به مدیران قبول ندارند و اگر بخواهیم نقطه نظری ارائه دهیم باید درگیر ساختارها شده و در نوبت انتظار بنشینیم. مدیران دانشگاه ارتباط با ما را جدی نمی‌گیرند و ما انتظار داریم معاونت فرهنگی بر عملکرد ما نظارت داشته و بیش از پیش با ما همکاری کند.

صبح قزوین : دکتر نائینی تشکل ها را به عنوان مشاوران خود برای مدیریت دانشگاه تصور می کند یا خیر؟
عزیزی: این طور می‌گویند.

صبح قزوین : در عمل شما چه می بینید؟
عزیزی: حقیقتا نه زیاد اگر ما چیزی خدمت ایشان عرض کردیم فکر نمی‌کنم بیشتر از 10 درصد تاثیر کرده باشد و اثر پذیری آن بسیار کم بوده است.

صبح قزوین : آیا دکتر نائینی در جلسات انتقادی نقدپذیرند؟
عزیزی: سعی می کنند باشند و ما راحت با ایشان گفتگو می‌کنیم.

صبح قزوین : دکتر نائینی شما را در این سطح که با شما مشورت کنند می‌بینند؟
عزیزی: اگر هم نبینند حداقل این را نشان می‌دهند. در جلساتی که شخصا با ایشان داشتیم در این جلسات حرف‌هایمان را شنیده و پذیرفتند و توضیحاتی دادند. ارتباط وجود دارد اما اثرپذیری کم است.

صبح قزوین : تشکلات وظایفی در جماعت دانشجویی در مورد تاثیرگذار بودن در قشر دانشجو دارند و حلقه واسطی بین دانشجویان و مدیران دانشگاه هستند. تاثیرگذاری شما بر روی مدیران چقدر است؟
عزیزی: تاثیرپذیری مدیران کمتر است. مدیران توان اجرای آن را ندارند. یا دید مدیران خارج دید فکری ماست یا برنامه‌هایی که ما درخواست می‌کنیم در حوزه اجرایی مدیران نمی‌گنجد و توانش را ندارند که از این دو حالت خارج نیست.

انتهای پیام/6001




دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان