۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

۱۳۹۷/۰۵/۰۵ ۱۲:۰۰

ناگفته‌های مرصاد



مرداد سال ۱۳۶۷، کاروان متجاوز منافقین در یک اقدام هماهنگ به سرکردگی آمریکای جنایتکار و پشتیبانی ارتش بعث عراق، سرمست و غرق در غرور و غفلت با حمایت‌های همه جانبه رسانه‌های غربی و صهیونیستی و مزدوران داخلی در یک تجاوز آشکار به سرزمین پاک و مقدس ایران حمله‌ور شدند.
پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران، عراق را در بن‌بست سیاسی و نظامی قرار داد و بر گروه‌ها و عناصر معاند نیز شوک شدیدی وارد کرد. در این میان، منافقین تنها گروهی که همه حیثیت و هستی خود را در گرو جنگ نهاده بودند، برای خروج از بن بست، توطئه‌ای که مأموریت اجرای آن را به عهده داشتند به مرحله اجرا درآوردند. آنها در تحلیل‌های درون گروهی خویش، امکان قبول آتش بس از سوی ایران را ناممکن دانسته و باور داشتند که جمهوری اسلامی، زمانی قطعنامه را می‌پذیرد که از جنبه‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی به بن بست کامل رسیده باشد و تحت چنین شرایطی، سقوط نظام اسلامی حتمی و قدرت به عناصر سازمان منافقین منتقل خواهد شد!
بنابراین فرصت پیش آمده را زمان مناسبی دانسته و به رغم آنکه طرح حمله به ایران برای سالگرد جنگ تدارک دیده شده بود، زمان آن دو ماه به جلو انداخته شد. هدف منافقین از حمله در عمق خاک ایران، تسخیر چندین شهر و در پایان رسیدن به تهران و به دست گرفتن قدرت بود!
در این عملیات که نام فروغ جاویدان گرفته بود، منافقین با ۲۵تیپ(هر تیپ شامل ۲۰۰نفر) شرکت داشتند و به این ترتیب، مجموعاً بین چهار تا پنج هزار نیروی عملیاتی برآورد می‌گردید.

نتایج عملیات مرصاد:

۱- عقب راندن دشمن از خاک جمهوری اسلامی ایران و بازپس گیری شهرهای اسلام‌آباد، قصرشیرین، سرپل ذهاب و ده‌ها روستای منطقه.

۲- در این عملیات بین۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ نفر از منافقین به هلاکت رسیدند و حدود ۱۵۰۰ نفر مجروح، حدود ۱۰۰۰ نفر در منطقه متواری و تعداد ۱۵۰ نفر به اسارت در آمدند. تعدادی نیز با سیانور خودکشی کردند.

همچنین بیش از ۱۲۰ دستگاه تانک، ۴۰۰ دستگاه نفربر، ۲۴۰ قبضه خمپاره‌انداز ۸۰ و ۶۰ میلیمتری و ۳۰ قبضه توپ ۱۰۶ میلی متری منهدم شد.

۳- غنائم به دست آمده، شامل صدها قبضه آر پی جی -۷، تیربار و خمپاره‌انداز، ده‌ها دستگاه تانک و نفربر، ده‌ها دستگاه نفربر مجهز کانادایی، ۱۲ عراده توپ ۱۲۲ م م و مقادیری تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی بوده است.

در این عملیات بی‌بدیل و غرورآفرین ‌توسط رزمندگان سلحشور ایران اعم از ارتشیان غیور، سپاهیان جان برکف و بسیج مردمی، ضربات مهلکی بر پیکر پوسیده منافقان از خدا بی‌خبر و ارتش مزدور عراق وارد آمد و در این بین نقش بسیار تعیین کننده و سرنوشت ساز هوانیروز قهرمان و عقابان تیزپرواز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که با دلاوری و ایثار بر دشمنان قسم خورده این ملت تاختند و آنان را به درک واصل کردند، برکسی پوشیده نبوده و ستودنی است.

یاد و خاطره تمامی شهدای گرانقدر این عملیات گرامی باد.