۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین فحش مشترک فراستی و شهید آوینی به فیلم کیارستمی!
کد خبر: ۹۶۸۸۸ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۲۴ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

فحش مشترک فراستی و شهید آوینی به فیلم کیارستمی!

مسعود فراستی در برنامه جیوگی از نحوه آشنایی‌اش با مرتضی آوینی، اختلافات‌‌شان و تجربه همکاری‌شان در مجله سوره گفت.

فحش مشترک فراستی و شهید آوینی به فیلم کیارستمی!

به گزارش خبرنگار فرهنگی صبح قزوین ، مسعود فراستی در برنامه جیوگی از نحوه آشنایی‌اش با مرتضی آوینی، اختلافات‌‌شان و تجربه همکاری‌شان در مجله سوره گفت. 

فراستی که به عنوان مهمان در این برنامه شرکت کرده بود،‌درباره نحوه آشنایی‌اش با آوینی گفت: «من با فیلمسازی (ابراهیم حاتمی‌کیا) برای دیدن فیلم مشق شب کیارستمی به سالن حوزه هنری رفته بودم. چند دقیقه که گذشت من از فیلم عصبانی شدم. یک نفر سه ردیف جلوتر از من، از فیلم عصبانی بود. معلوم بود که اذیت شده و دارد محترمانه فحش می‌دهد! من ادبیاتم انقدر مؤدب نیست! به بغل‌دستی‌ام گفتم این مرتضی نیست؟ فکر کردم آن آدمی که من ازش یک چیزهایی خوانده‌ام انقدر شجاعت دارد که این‌طوری واکنش نشان بدهد. یعد که فیلم تمام شد آمد توی ردیف ما و به وسیله فیلمساز بغل‌دستی به هم معرفی شدیم.»

فراستی سپس به شباهت‌ها و دلایلی که باعث همکاری او و آوینی شد اشاره کرد و گفت:

«مرتضی یک پشت به شدت جدی روشنفکری دارد که با من مشترک است. این پشت را من هم داشتم. یعنی تا ته روشنفکری بودم. فرانسه درس خواندم. مرتضی هم چه در خواندن و دیدن و حتی پوشش روشنفکر بود که با انقلاب و به نظر من اساساً با جنگ شد این مرتضی آوینی که ما می‌شناسیم.

او در ادامه به اختلافات آوینی با مسئولان وقت روزنامه کیهان اشاره کرد و گفت:

«من و مرتضی سر مصاحبه‌ای که با سردبیر روزنامه کیهان در مجله چاپ شد اختلاف نظر داشتیم. من معاون سردبیر و مسئول صفحه سینما بودم. من جزو مخالفین چاپ این مطلب بودم. مصاحبه چاپ شد، ولی مرتضی در شماره بعد یک پاورقی نوشت. با این مضمون که ما برعکس دوستان روزنامه کیهان فرهنگ را دنبالچه و ذیل سیاست نمی‌دانیم و برایش شأن مستقل قائلیم. مرتضی روی چیزی که بهش اعتقاد داشت به شدت محکم بود، ولی اهل دیالوگ بود. آنچه که در سوره گذاشت برای من 20 سال قبل نیست. یک جورهایی آینده هست حتی. من جای دیگری در این 20 و اندی سال سراغ ندارم که این همه دیالوگ راه انداخته باشد. مرتضی به آدم کاملا مخالف با خودش اجازه صحبت می‌داد. اصولش را هم داشت. اما در این دیالوگ اصلا وادادگی نیست. مرتضی روی نظرش مطمئن بود و جای دعوا هم داشت. من خیلی جاها با مرتضی دعوا می کردم. از پوپو گرفته تا فلان فیلم. مرتضی جزو معدود آدم‌های فرهنگی بعد از انقلاب است که دروناً و استراتژیک دیالوگ می‌فهمد. اما این دیالوگ فهمیدن سازش روی اصول نیست.»

 

جیوگی جزو معدود برنامه‌های رسانه ملی است که گفتگو بین اقشار مختلف جامعه را هدف قرار داده و با دعوت از سلیقه‌های مختلف مردمی سعی می‌کند تمرین اتحاد ملی در عین تضارب آرا را به نمایش بگذارد. این برنامه شنبه تا دوشنبه هر هفته از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

 

منبع: فرهنگی خبرگزاری دانشجو

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان