۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین غول زلزله در کمین استان قزوین/ مسئولان و مدیران استانی در چه سطحی از آمادگی به سر می‌برند؟
کد خبر: ۹۲۶۸۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۱۹ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

گزارش روز؛

غول زلزله در کمین استان قزوین/ مسئولان و مدیران استانی در چه سطحی از آمادگی به سر می‌برند؟

استان قزوین یکی از زلزله‌خیزترین استان‌های کشور است که شاهد این مدعا ۲ زلزله زیر ۳ ریشتر در روز می‌باشد. حال باید دید مسئولان استانی چقدر آماده مقابله با این غول خطرناک هستند.

 غول زلزله در کمین استان قزوین/ مسئولان و مدیران استانی در چه سطحی از آمادگی به سر می‌برند؟
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، 10 شهریور ماه مصادف بود با واقعه ای تلخ زلزله بوئین زهرا در سال 1341 که به کشته شدن بیش از 20 هزار نفر انجامید. واقعه ای که بسیاری از مردم را داغدار کرد و هنوز هم بعد از گذشت سالیان سال مردم شهر بوئین زهرا در فراغ همشهریان خود و آثار تلخ زلزله 7:2 دهم ریشتری در این شهر می‌سوزند.

بی‌شک زمین‌لرزه که به علّت آزاد شدن انرژی ناشی از گسیختگی سریع در گسلهای پوستهٔ زمین رخ می‌دهد اگر با آمادگی مسئولان نهادها و سازمان‌های مختلف همچنین عموم مردم همراه نباشد به یکی از تلخ‌ترین اتفاقات تبدیل خواهد شد.
حال باید دید آیا برای مقابله با حوادث احتمالی ناشی از زلزله آماده‌ایم یا خیر؟

ایران در لرزه خیزترین کمربند زلزله‌خیز دنیا قرار دارد
در ابتدا باید وضعیت استان قزوین از منظر میزان احتمال زلزله مورد بررسی قرار دهیم. محسن رحمانی کارشناس مسئول شبکه زلزله نگاری استان قزوین با اشاره به قرار گرفتن ایران در لرزه خیزترین کمربند دنیا اظهار کرد: کشور ایران در کمربند لرزه خیز آلپ- هیمالیا که لرزه خیزترین کمربند دنیا محسوب می‌شود قرار دارد.
وی در خصوص وضعیت استان قزوین از منظر زلزله‌خیز بودن تصریح کرد: استان قزوین با توجه به سابقه 2 زلزله شدید بوئین زهرا با مقیاس 7:2 دهم ریشتر و آوج با 6:2 دهم ریشتر یکی از استان‌های زلزله‌خیز کشور محسوب می‌شود لذا موسسه ژئوفیزیک تهران با همکاری سازمان مدیریت بحران استان قزوین 4 ایستگاه لرزه‌نگاری را از 4 سال گذشته در استان دایر نمود.
رحمانی در خصوص مکان‌های تعیین شده برای این ایستگاه‌ها گفت: ایستگاه‌های لرزه‌نگاری در 4 منطقه الموت، سیردان، آبگرم و داخل شبکه مدیریت بحران در شهر قزوین مستقر شده و در تلاشیم تا پنجمین ایستگاه را در اطراف شهر تاکستان دایر نمایم.
کارشناس مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان قزوین با بیان وظایف محوله در این شبکه خاطرنشان کرد: در شبکه لرزه‌نگاری استان تمامی حرکات زمین در استان قزوین و استان‌های همجوار به واسطه 4 ایستگاه مستقر به صورت آنلاین رصد می‌شود.
وی ادامه داد: چنانچه زلزله ای بالای 3:5 ریشتر که 3 ایستگاه آن را ثبت نموده باشد در استان رخ دهد بعد از تعیین محل بلافاصله به مسئولان و مدیران استانی اطلاع‌رسانی می‌شود تا اقدامات لازم را انجام دهند.
این کارشناس لرزه‌نگاری با بیان اینکه در هفته گذشته 6 مورد زلزله بین 2 تا 3 ریشتری در استان داشته ایم گفت: بیشترین این لرزش‌ها در منطقه آوج و شمال قزوین به ثبت رسیده است.

هر روز 2 زلزله زیر 3 ریشتر در استان به وقوع می پیوندد

محمدرضا آهنی مدیر کل مدیریت بحران و حوادث استان قزوین نیز با اشاره به وجود 2 گسل فعال زلزله‌خیز در استان گفت: علاوه بر این 2 گسل فعال 35 گسل نیز وجود دارد که بر استان ما تاثیر می گذارد.
وی مهمترین نقاط زلزله‌خیز در استان را چنین دانست: شمال استان یعنی 15 کیلومتری بالای اتوبان قزوین و جنوب استان یعنی منطقه آوج زلزله‌خیزترین نقاط استان قزوین به شمار می رود.
مدیر کل مدیریت بحران و حوادث استان قزوین ادامه داد: به صورت میانگین هر روز 2 زلزله زیر 3 ریشتر در استان به وقوع می‌پیوندد که این امری طبیعی است و جای نگرانی ندارد. اما زلزله بالای 5 ریشتر خطرناک است و باید بلافاصه مسئولان امر وارد عمل شوند.
این مقام مسئول در خصوص پیش بینی زلزله تاکید کرد: پیش بینی زلزله میسر نیست چرا که هنوز علم به چنان درجه ای نرسیده که بتواند زلزله را پیش‌بینی نماید.
*****

حال که متوجه وضعیت حساس استان قزوین از نظر ژئوپولتیک شدم باید دید دستگاه‌های امدادی برای مقابله با خطر زلزله چه میزان امادگی دارند.
آیا تجهیزات لازم در استان در اختیار آنها قرار دارد؟
آیا آموزش‌های لازم برای به حداقل رساندن خسارات مالی و جانی داده شده است؟

283 نیروی عملیاتی و ستادی در مرکز فوریت‌های پزشکی اماده خدمت رسانی هستند

طبق آنچه پیمان نامداری رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی اعلام نمود این مرکز دارای 37 پایگاه ثابت امدادرسانی که در هر شیفت ان 110 نفر مشغول خدمت در استان است و در کل 283 نیروی عملیاتی و ستادی در این مرکز فعالیت می‌کنند.
وی ادامه داد: مطابق برنامه 4 ساله پنجم باید این مرکز 50 پایگاه دایر نماید که با توجه به شرایط و مشکلات اقتصادی با 37 پایگاه موجود تلاش می‌کند تا خدمات مورد نیاز هم استان‌های عزیز را انجام دهد.
نامداری افزود: مطابق استاندارهای کشوری این مرکز برای هر 40 کیلومتر در جاده‌های برون شهری یک پایگاه و برای هر 50 هزار نفر نیز یک پایگاه در نظر می‌گیرد.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی زمان رسیدن بر سر بیمار و مصدوم را چنین دانست: یکی از معیارهای مهم در ارزیابی مراکز مداد و نججات در کشور زمان رسیدن مامورین بر بالین بیمار و یا مصدوم است. میانگین کشوری 8 دقیقه در شهر و 15 دقیقه در ماموریت های جاده ای است که این زمان در استان قزوین 5 دقیقه و 20 ثانیه در مناطق شهری و 8 دقیقه 29 ثانیه در جاده‌ها می‌باشد.
وی تاکید کرد: همین امر و تلاش همکاران باعث شد تا این مرکز در میان 56 دانشگاه علوم پزشکی در کشور در جایگاه سوم قرار بگیرد که این نقطه قوتی برای استان محسوب می‌شود.
آموزش تخصصی 30 هزار نفر در هلال‌احمر استان قزوین
ره انجام مدیر کل سازمان هلال‌احمر استان قزوین نیز با بیان آماده بودن این مرکز برای هر گونه پیشامد به تعداد نیروهای آموزش دیده در سطح استان گفت: در حال حاضر تعداد 30 هزار نفر از داوطلبین و اعضای این مرکز دوره های تخصصی 34 و 45 ساعته را گذرانده اند. همچنین 1200 نفر نیز امدادگر و متخصص رنجر در هلال‌احمر استان انواع آموزش‌های تخصصی را دیده و برحسب تخصص و میزان همکاری با هلال‌احمر درجه بندی شده اند.
وی در خصوص تعداد پایگاه‌های این سازمان در استان خبر داد: در سال گذشته 5 پایگاه به پایگاه‌های هلال‌احمر استان اضافه شد که در مجموع تعداد ان 14 پایگاه می‌باشد.

42 پایگاه برون شهری در استان قزوین وجود دارد

مدیر کل مدیریت بحران و حوادث استان قزوین نیز اعلام کرد: مرکز فوریت‌های پزشکی در 28 نقطه برون شهری همراه با تکنسین، آمبولانس وتجهیزات لازم و در برخی پایگاه‌ها پزشک پایگاه دارد. همچنین سازمان هلال‌احمر نیز در 14 نقطه آماده‌امداد رسانی است.
آهنی در خصوص وسایل موردنیاز ذخیره شده در مواقع بحران گفت: طبق استاندارد ملی سازمان هلال‌احمر باید به اندازه 2 درصد جمعیت منطقه وسایل و تغذیه لازم را ذخیره سازی نماید.
این مسئول در خصوص میزان تجهیزات این ستاد ضمن اعلام رضایت نسبی از تجهزات استانی گفت: تاکنون میزان 37 میلیارد تومان تجهیزات لازم برای عملیات اضطراری و تهیه انواع ملزومات از جمله بیمارستان صحرایی، انواع خودروی امدادی نظیر آمبولانس، جرثقیل و غیره همچنین اردوگاه در استان هزینه شده است.



*****
بی‌شک یکی از مهمترین نکاتی که در هنگام زلزله مورد خسارت قرار می گیرد وضعیت ساخت و ساز و میزان ایمنی در آن است.
باید توجه داشت که تخریب یک واحد مسکونی ممکن است با جان افراد بسیاری در ارتباط باشد. از این رو به سراغ  رئیس انجمن صنفی معماران استان قزوین رفتیم تا از منظر یک کارشناس و مسئول به این مقوله مهم نگاهی داشته باشیم.

یکی از آسیب پذیرترین شهرهای کشور در صنعت ساختمان‌سازی است

رئیس انجمن صنفی معماران استان قزوین با انتقاد از وضعیت ساخت و ساز در شهر قزوین و پایین بودن میزان ایمنی در آن گفت: قزوین یکی از آسیب پذیرترین شهرهای کشور در صنعت ساختمان‌سازی از نظر استحکام، سازه و معماری است.
محمدرضا نوروزیان ادامه داد: در ساخت و سازهای موجود ضوابط و اصول معماری بومی به کل فراموش شده و ساختمان‌ها با سوداگری و نگاه کاسب کارانه به شکل نامطلوب ساخته می‌شود.
وی با اشاره به مجوزهای داده شده برای برج سازی در قزوین گفت: بسیاری ازساختمان‌های بلند مرتبه در شهر قزوین حریم قانونی را رعایت نمی‌کنند لذا شهر در مقابل وقوع حوادث طبیعی و یا غیر طبیعی بی دفاع مانده است.
این کارشناس مسئول در ادامه بر لزوم توجه شهرداری به امنیت الحاقات برای نماهای ساختمان تاکید و عنوان کرد: الحاقات به کار برده شده در نماهای ساختمان بسیار خطرآفرین است و در صورت وقوع زلزله ای با قدرت 5 الی 6 ریشتر قطعا فرو خواهند ریخت.
عضو هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی استان قزوین در پاسخ به سوال خبرنگار صبح قزوین مبنی بر میزان آمادگی ساختمان‌های قزوین در هنگام وقوع زمین‌لرزه گفت: ممکن است در هنگام حادثه ای مانند زلزله، سازه ساختمان حفظ شود اما قطعا اولین آسیب‌ها در ملحقات بناهای نوساز و فرو ریختن آنها خواهد بود. همچنین بسته شدن راه در کوچه‌های دارای آپارتمان‌های بلند و کند شدن امدادرسانی از دیگر آسیب‌های احتمالی خواهد بود.

مقاوم سازی و نوسازی بیش از 36 هزار ساختمان روستایی در استان قزوین

مدیر کل مدیریت بحران و حوادث استان قزوین با اشاره به وضعیت ساخت و ساز و میزان مقاوم بودن آنها در مقابل زلزله تاکید کرد: بحث مقاوم سازی ساختمان‌های موجود به لحاظ اقتصادی عملی نیست چرا که اسکلت اصلی ساختمان تغییر چندانی نمی‌کند.
آهنی از شروع ساخت ساختمان‌های با نظارت بنیاد مسکن در روستاهای استان خبر داد و افزود: تاکنون 36 الی 40 هزار ساختمان روستایی در راستای مقاوم‌سازی و نوسازی ساخته و یا مقاوم شده اند.
وی افزود: این ساختمان‌ها به گونه ای ساخته می‌شود که در صورت وقوع زلزله تا 7 ریشتر نیز مقاومت لازم را داشته باشند.
*****
برای پایین آوردن میزان خسارت در هنگام زلزله باید یک نگاه آسیب شناسانه برای شناسایی نقاط ضعف و قوت داشت تا با تلاش برای رفع آن قدمی برای اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

همدلی و همراهی مسئولان ستاد مدیریت بحران یکی از مولفه های موفقیت در استان است

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی یکی از مهمترین نکات را در بحث مدیریت بحران پیشگیری و ایجاد آمادگی دانست و گفت: باید زمینه آموزش‌های همگانی برای عموم شهروندان در راستای مقابله با زلزله و یا حوادث دیگر ایجاد شود تا در صورت وقوع بحران در مقام عمل پاسخ مناسب تری و کم خسارت تری داشته باشیم.
نامداری با اشاره به وفاق موجود در ستاد مدیریت بحران میان مسئولان استانی خاطرنشان کرد: همدلی و همراهی مدیران ستاد یکی از مهمترین مولفه های موفقیت است که خوشبختانه در استان قزوین این امرمحقق می‌باشد.

باید زمینه آموزش 300 هزار نفر در استان در 4 سال آتی فراهم شود

مدیر کل سازمان هلال‌احمر استان قزوین نیز در نگاهی آسیب‌شناسانه نقطه ضعف مدیریت بحران استان را چنین دانست: پوشش‌های امدادی یکی از ضعف‌های ماست که برای حل آن پیشنهاد یک پارچگی میان سازمان‌های راهداری، اورژانس، پلیس راه و هلال‌احمر و تشکیل پایگاه‌هایی متشکل از اعضای آن داده شد چرا که پراکندگی باعث تاخیر در رسیدن به محل حادثه و خدمت‌رسانی مطلوب می‌شود.
ره انجام ادامه داد: قرار است در جاده رشت- قزوین این پایگاه مستقر شود تا در هنگام وقوع حادثه سریعتر به محل وقوع رسیده و اقدامات لازم را انجام دهیم. بی‌شک در صورت موفقیت این پایگاه تعداد آن در استان افزایش پیدا خواهد کرد.
این مسئول دیگر ضعف موجود را در آموزش عمومی دانست و عنوان کرد: برای1 میلیون و 200 هزار جمعیت استان باید حداقل 300 هزار نفر یعنی به طور متوسط در هر خانواده یک نفر آموزش عمومی مقابله با زلزله داده شود.
ره انجام با تاکید بر لزوم توجه مسئولان جهت قرار دادن اعتبارات لازم برای این امر مهم خاطرنشان کرد: اگر طی یک فرآیند 4 ساله، 70 هزار نفر در سال آموزش‌های لازم را برای مقابله با خطر زلزله و حداقل رساندن آسیب‌های مالی و جانی ببیند خواهیم توانست بعد از 4 سال این امر مهم را محقق سازیم.

35 نوع مانور در سال گذشته انجام شد

مدیر کل مدیریت بحران و حوادث استان قزوین نیز تصریح کرد: در سال گذشته 35 نوع مانور در سطح استان انجام شد. همچنین مانورهای متعد دور میزی برای مدیران دستگاه‌های مختلف و اعضای ستاد گذاشته شد تا میزان آمادگی آنها مورد سنجش قرار بگیرد.
آهنی انجام مانورهای مختلف در طول سال را از راهکارهای مفید برای بالا بردن و سنجش میزان آمادگی در استان برشمرد و افزود: این مانورها برای درجا نزدن سیستم، فراموش نشدن آموزش‌ها و بروز کردن آن مطابق تازه ترین آموخته های علمی انجام می‌شود تا عیوب احتمالی شناسایی و رفع گردد.



وی تعامل سازمان‌ها وادارات مختلف را با این ستاد عالی دانست و افزود: سازمان مدیریت بحران سیستم پویا و رو به جلو است و خمودگی و افسردگی در آن راه ندارد از این رو می توان به آن نمره قبولی در حوزه آمادگی و عمل داد.
این مسئول غفلت مسئولان و مردم را از وقوع زلزله مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: از آنجا که سال‌هاست زلزله ای در استان رخ نداده مسئولان و مردم فکر می‌کنند که زلزله ای نخواهد آمد. این غفلت بزرگی است و باعث می‌شود تا کمتر به این حادثه فکر کنند.
*****
همانگونه که مشاهده کردید به گفته مسئولان امدادی و مدیرکل مدیریت بحران، استان قزوین به لحاظ امکانات و تجهیزات در جایگاه قابل قبولی قرار دارد. همچنین میزان تعامل و همدلی در میان اعضای ستاد مدیریت بحران عالی بوده و نمره قابل قبولی از مدیران این ستاد دریافت کرد.
در گفته‌های مدیران یکی از نقاط ضعف وضعیت آموزش همگانی در سطح استان عنوان شد که نیازمند توجه مسئولان مربوطه برای تامین اعتبارات لازم همچنین راهکارهایی برای جذب مخاطبان و همشهریان برای گذراندن آموزش لازم می باشیم.
در حوزه ساخت و ساز نیز باید مسئولان در شهرداری، بنیاد مسکن و ادارات و سازمان‌های مربوطه ضمن نظارت دقیق تر در اعمال قانون دقت بیشتری داشته باشند و جان مردم و منافع عمومی شهر را فدای فروش بیشتر تراکم و سود بیشتر نکنند.
امید است حوادث و خطراتی چون زلزله هیچ گاه آسایش و آرامش را از شهروندان و عموم مردم سلب نکرده و در صورت وقوع حداقل ترین خسارات را به وجود آورد که بی‌شک تامین این خواسته و آرزو با کمک و همراهی مسئولان و مردم میسر خواهد بود.
انتهای پیام/


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان