۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین لزوم حمایت بیشتر دولت از هنرمندان احساس می شود
کد خبر: ۸۰۷۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

اصغری استاد آواز ایران؛

لزوم حمایت بیشتر دولت از هنرمندان احساس می شود

اصغری گفت: دولت و حاکمیت نباید متولی هنر و مجری آن بلکه به عنوان ناظر و اسپانسر هنرمندان باشد.

لزوم حمایت بیشتر دولت از هنرمندان احساس می شود

به گزارش صبح قزوین، مرتضی اصغری دارای دکترای موسیقی (آواز) و دوره ی عالی موسیقی قرآنی( نغمه های قرآنی تا ترکیذ خوانی) محقق و پژوهشگر موسیقی است و 30 سال سابقه ی تدریس آواز سنتی و مذهبی را در کشور کسب نموده و ضمن تربیت بیش از 400 شاگرد در زمینه ی مداحی و بیش از 100 نفر در زمینه ی آواز ایرانی، اولین کسی است که 30 سال پیش آموزش آواز مذهبی(مداحی) را تدوین و اجرا نمود.
همچنین اجرای کنسرت پژوهشی تاریخ 10 هزار ساله موسیقی ایران را نیز به تازگی انجام داده است.

فرزند او محمدرضا اصغری نیز با تاثیرپذیری از پدر از سن 8 سالگی تاکنون ساخت موسیقی و آواز را در پیش گرفته و اکنون در سن 27 سالگی به درجه ی پرفسوری موسیقی نائل آمده است و در سن 13 سالگی به درجه ی استادی در دانشگاه تهران نائل و تمام سازهای ایرانی را می نوازد و در حال حاضر سرپرست گروه، آهنگساز، تنظیم کننده در بیش از 10 گروه موسیقی ایرانی است.

به همین بهانه با مرتضی اصغری، آواز خوان توانای ایران در گفت و گویی مفصل پیرامون تغییر و تحولات موسیقی در ایران و همچنین فعالیت های خود او به بحث نشستیم.

اصغری در پاسخ به این که وضعیت موسیقی قبل از انقلاب چگونه بود گفت: قبل از انقلاب اسلامی موسیقی شرایط خاص خودش را داشت و کارهای بنیادی و ارزشمندی نیز در زمینه ی انواع موسیقی انجام شد و حرمت موسیقی سنتی و ایرانی نیز حفظ می شد که از جمله تاسیس مدرسه  هنرهای ظریفه توسط زنده یاد کلنل علی نقی خان وزیری و ایجاد هنرستان موسیقی توسط شاگرد خلفش مرحوم روح الله خان خالقی و انجمن موسیقی اُحزَّت و غیره فعالیت می کردند.

وی خاطرنشان کرد: تاسیس مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایرانی توسط مرحوم دکتر داریوش صفوت و نورعلی خان برومند (شاگرد اسماعیل قهرمانی تفنگدار ناصرالدین شاه) و ایجاد برنامه های حزبی مثل گلها و غیره  صورت گرفت و اکثر اساتید نام آور موسیقی آوازی و سازی از این سازمان ها برخاستند.

این استاد آواز ایران در رابطه با تاثیر انقلاب بر موسیقی اذعان داشت: زیر بنای هر انقلابی، فرهنگ و هنر می باشد و پس از انقلاب اسلامی ایران که یک انقلاب فرهنگی بود، موسیقی ایرانی در هاله ای از ابهام فرو رفت و  تعدادی از اهالی موسیقی خانه نشین شدند و عده ای نیز به خارج از کشور سفر کردند.

اصغری افزود: تعداد خاصی که اهل موسیقی زیرزمینی بودند نیز از این خلا به وجودآمده استفاده کردند و موسیقی های بی پایه و اساس را تولید کردند و سطح سلیقه و فرهنگ گوش موسیقیائی مردم را بسیار پایین آوردند.

وی به ترور شهید مطهری در سال 59 و ساخت سرود شهید مطهری و نظر امام خمینی(ره) با انعکاس نظر مردم اشاره نمود و اضافه کرد: با انعکاس نظر امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه هنر دمیدن روح تعهد در کالبد انسان ها است، اوضاع اندکی ملایم شد و در نهایت هنرمندانی مانند مرحوم پرویز مشکاتیان آثار ارزشمندی همچون دستان (چهارگاه)، بیداد(همایون)، نوا (مرکب خوانی) و غیره را به بازار عرضه کردند و بتدریج نگاه مردم را به گوش دادن به موسیقی فاخر و ارزشمند اعتلا بخشیدند.

این استاد آواز اضافه کرد: در کنار این تحولات، اساتید قدیمی و پدران موسیقی ایرانی کما کان مورد بی مهری واقع شدند و کنج عزلت انتخاب کرده و ساز و آوازشان در نهانخانه دل به خاموشی گرائید.

وی با بیان اینکه همان طور که صدای اذان آسمانی مرحوم استاد رحیم موذن زاده اردبیلی از گوشه "روح الارواح" آواز بیات زند (بیات ترک)، صدای شیعه، اسلام و ایران است افزود: موسیقی نواحی سحرانگیز و فسونگر نائی اصفهانی (سلطان سازهای بادی جهان) نیز روایتگر تاریخ چند هزار ساله موسیقی فاخر ایرانی است و آدمی را به نهانخانه خلوت رهنمون می کند و مانند کسائی دیگر نخواهد آمد و این موضوع تامل و توجه بیشتر مسئولین فرهنگی و هنری را می طلبد.

اصغری در پاسخ به اینکه نهادهای مسئول در این زمینه تا چه حد با سلیقه مخاطبان پیش رفته اند اظهار کرد: این دولت ها و حاکمیت ها هستند که باید سلیقه و فرهنگ مردم جامعه خود را ارتقا بخشند وبنده براساس وظیفه شرعی و ملی در حد توانم در حفظ فرهنگ و هنر اصیل قویم ایرانی می کوشم و در صورتی که نهادهای فرهنگی و هنری برنامه ریزی خوب و متناسب و در شان مردم فهیم ایران می نمودند امروز شاهد گرایش برخی خانواده ها به شبکه های ماهواره ای نبودیم.

وی با اشاره به اینکه بودجه بسیاری به سازمان و نهادهای مسئول در زمینه فرهنگ و هنر اختصاص می یابد افزود: با توجه به صرف این هزینه ها باید یکی از بهترین صادرکنندگان فرهنگ و هنر به جهان باشیم و با استفاده بهینه از منابع ملی به فکر نسل های آینده بوده تا کمتر شاهد پدیده فرار مغزها باشیم.

این استاد آواز یادآور شد: در تقسیم بندی هنرها، موسیقی هنر اول است و به اعتقاد کارشناسان، عناصر و المان هایی که درباره موسیقی وجود دارد تاثیر گذارترین هنر و نعمت الهی است و در موسیقی ملودی(آهنگ)، ریتم (پایه ریاضی موسیقی و اساس خلقت هستی)، هارمونی (هماهنگی و تناسب)، کلام (شعر و آواز) وعوامل بسیار دیگری تاثیر گذار است.

اصغری ادامه داد: مراکز فرهنگی و خانه های موسیقی، دانشگاهها و آموزشگاههای دولتی و خصوصی به دلیل مشکلات فراوان مالی و معنوی بالاجبار تجاری و فروشگاهی عمل می کنند و هنر را با سنگ ترازوی پول معامله کردند و اکثرا شاهدیم از هنرجویان مبتدی به عنوان مدرس و استاد استفاده می کنند در صورتی که هرکسی نمی تواند به درجه استادی نائل شود و باید حد و مرزی بین اینها وامثال استاد کسائی قائل شویم.

وی خاطرنشان کرد: اکثر اساتید و هنرمندان موسیقی که صاحب مکتب و شیوه ای شدند از کلاس های خصوصی اساتید ی که خود و هنرشان را وقف مردم کردند  بهره بردند که تعداد آنها چه  در آواز و ساز به اندازه انگشتان دست است و به اعتقاد من دولت و حاکمیت نباید متولی هنر و مجری آن بلکه به عنوان ناظر و اسپانسر هنرمندان باشد.

این استاد آواز افزود: اساتید موسیقی زیادی را می شناسم که بیش از 70سال سن دارند ولی هنوز مستاجر هستند و از بیش از ده نفر از اساتید بنده، پنج نفرشان شامل این مقوله می شوند؛ هنرمند باید فکرش آزاد باشد و بار مشکلاتش سبک تا بتواند پروازکند و اوج بگیرد.

اصغری در  بخش دیگری از سخنانش  در زمینه اهمیت موسیقی اظهار کرد: هیچ انسانی در روی کره خاکی در هر پست و مقامی که باشد نیست که روزانه چند دقیقه ای با خود زمزه و ترنم نکند و به نهانخانه هستی رهنمون نگردد.

وی  تاکید کرد: موسیقی جزو لاینفک زندگی ابناء بشر است و ازاو جدایی ناپذیر است؛ در بدو تولد نوزاد در گوش راست او اذان و در گوش چپ او اقامه که لحن و موسیقی خداوندگار عالم است تلاوت می شود، یعنی هارمونی داشته باش و گام ها را درست طی کن تا به بیراهه نروی.

اصغری تصریح کرد: موسیقی فاخر ایرانی اقیانوس بیکرانی است که وقتی صادقانه، عاشقانه و عارفانه و آنگونه که خداوند خواسته و روح را با نغمه در انسان خاکی دمیده در آن غرق می شوی فقط می تواند تو را به ساحل مقصود برساند.

این دکترای موسیقی خاطرنشان کرد: خداوندگار صانع وقتی مجسمه ی گلی انسان را ساخت؛ روح را با نغمه (موسیقی) در انسان دمید یعنی ای آدمیزاد انسان باش، هارمونی داشته باش و هماهنگ با نظام هستی، درست زندگی کن و همچنین دو بار به حضرت اسرافیل می فرماید: در شیپورت بدم که  بار اول هفت عرش به لرزه درمی آید (از بس فرکانس صوتی بالاست).

وی ادامه داد: بار دوم خداوند می فرماید؛ ای اسرافیل در صور بدم و در آن هنگامه است که همه مردگان سر از خاک برمی آورند و در دادگاه عدل الهی حاضر می شوند، بتهوون  نیز معتقد است موسیقی گذرگاهی است اثیری به دنیای والای معرفت که بشریت را درمی یابد اما بشریت از درکش عاجز است.

اصغری در خاتمه در پاسخ به این که مهمترین اساتید مطرح شما چه کسانی بودند گفت: در ردیف آوازی افتخار شاگردی نزد اساتید به نامی از جمله شاپور رحیمی، جعفر صادقیان، کمال الدین عباسی، محمدرضا شجریان و محمود کریمی را داشتم و در حوزه علم و موسیقی با ردیف سازی نیز از اساتیدی مانند محسن الهامیان و نوشاد (فارغ التحصیلان فرانسه)، عبدالنقی افشار نیا، مرحوم محمد رشیدی و بهنام مهرابی بسیار بهره بردم.

انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان