۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین همکاری شهرهای آسیایی با برگزاری اجلاس آغاز شد/ قزوین کانون توسعه ایران در حوزه‌های مختلف
کد خبر: ۷۷۶۲۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۹ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

شهردار قزوین در پنجمین نشست هیئت اجرایی شهرداران آسیایی:

همکاری شهرهای آسیایی با برگزاری اجلاس آغاز شد/ قزوین کانون توسعه ایران در حوزه‌های مختلف

شهردار قزوین با بیان اینکه همکاری شهرهای آسیایی با برگزاری اجلاس آغاز شده است، گفت: قزوین با بیش از ۹ هزار سال پیشینه یکجانشینی و بیش از هزار ۷۰۰ سال سابقه شهرنشینی همواره به عنوان یکی از نقاط برجسته و کانون‌های توسعه از نقطه نظر سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و هنری در ایران مطرح بوده است.

همکاری شهرهای آسیایی با برگزاری اجلاس آغاز شد/ قزوین کانون توسعه ایران در حوزه‌های مختلف
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین پنجمین نشست هیئت اجرایی شهرداران آسیایی پیش از ظهر امروز در سالن باغستان شهر قزوین برگزار شد.
مسعود نصرتی شهردار قزوین و رئیس این دوره از ANF در این مراسم، ضمن خوش‌آمدگویی به شهرداران آسیایی گفت: میزبانی پنجمین نشست هیئت اجرایی شهرداران آسیایی و نشت کمیته فرهنگی شهرهای متحد و دولت‌های محلی غرب آسیا و خاورمیانه موجب افتخار و در عین حال فرصت خوشایندی برای شهر قزوین است.
وی افزود: از همه شهرهای دوست که دعوت مشترک شهرهای تهران و قزوین را به عنوان پایتخت‌های جدید و قدیم در چهارمین اجلاس مجمع عمومی شهرداران آسیایی در هایکو پاسخ گفته‌اند و برای شروع همکاری‌های متقابل در عرصه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی به ایران آمده‌اند تشکر می‌کنیم و امیدواریم از این فرصت برای ارتباط با سایر شهرهای آسیایی و شهرهای دیگر جهان استفاده نمائیم.
این مسئول ادامه داد: پدیده جهانی شدن باعث به وجود آمدن فرصت‌ها و چالش‌های فرامرزی و به تبع آن پیدایش حکمرانی جهانی شده که این امر سبب ظهور بازیگران جدید بین المللی با موضوعات گسترده و فراگیر در غالب سازمان‌ها، نهادها و انجمن‌های بین المللی مدنی در عرصه جهانی را در پی داشته است.

نصرتی اضافه کرد: در این راستا شهرهای جهانی نیز به موازات بازیگران دیگر سعی می کنند با اتحاد، مدیریت و پارلمان شهرها و بهره‌گیری از دیپلماسی شهری به عنوان ابزار و سازمان‌های بین المللی به عنوان محیط تعاملات جهانی میزان مشارکت و همکاری خود را در موضوعات جهانی بالا برده تا از این طریق بتوانند موقعیت بهتری را در سیاست‌گذاری جهانی کسب کنند.
وی با تاکید بر اهمیت حضور فعال در سازمان‌های جهانی، بیان کرد: بنابراین دیپلماسی شهری و حضور فعال در سازمان‌های بین المللی به خصوص مجمع شهرداران آسیایی به عنوان یک مؤلفه تاثیرگذار می تواند در ارتقا موقعیت شهرهای آسیایی در حکمرانی جهانی تاثیر بسزایی داشته باشد و باعث مشارکت و همکاری همه جانبه و رضایتمندی شهروندان شود.
شهردار قزوین عنوان کرد: در این میان قزوین با بیش از 9 هزار سال پیشینه یکجانشینی و بیش از هزار 700 سال سابقه شهرنشینی همواره به عنوان یکی از نقاط برجسته و کانون‌های توسعه از نقطه نظر سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و هنری در ایران مطرح بوده است.
نصرتی اظهار کرد: در قرن شانزدهم میلادی در دوران امپراتوری قدرتمند صفوی قزوین به مدت 54 سال پایتخت ایران بوده است به گونه‌ای که در سراسر صده دهم هجری بزرگترین، زیباترین و آبادترین شهر ایران به شمار می‌رفته است پس در کنار ارائه مکتب‌های هنری ماندگار از جمله هنر خوشنویسی، نگارگری، موسیقی در ایران با معرفی سبک خاص معماری و شهرسازی خود به الگویی برای توسعه شهری و شهرسازی تبدیل شده است.
وی با اشاره به سابقه فرهنگی قزوین، گفت: کثرت دانشمندان این شهر در طول تاریخ تا روزگار معاصر در کنار هزار و 200 اثر تاریخی ثبت شده مربوط به دوره‌های مختلف همگی نشان می دهند که این شهر سهم زیادی در تاریخ تمدن اسلامی داشته است.
این مسئول ادامه داد: قزوین با دارا بودن بزرگترین کاروانسرای درون شهری با نام سعدالسلطنه از دیرباز به لحاظ قرار گرفتن در میسر راه ژئوپولتیک ابریشم دارای ارتباط بین المللی گسترده‌ای به ویژه در زمینه تبادلات تجاری و فرهنگی به عنوان بارانداز ایران-اروپا و ایران-روسیه مطرح بوده است.
نصرتی افزود: اکنون نیز قزوین با قرارگیری در شاهراه شمال و جنوب و شرق و غرب کشور ایران عبور بیش از 15 هزار خودروی سبک و سنگین را در روز تجربه می کند.
وی در ادامه با اشاره به طبیعت زیبای قزوین، بیان کرد: این شهر با برخورداری از طبیعتی گوناگون شامل مناطق نمونه گردشگری، کوهستان‌های چشم نواز آبگرم‌های طبیعی، دریاچه‌ها و باغستان‌های سنتی شهر که با مساحتی بالغ بر 2 هزار و 500 هکتار مانند کمربندی سبز شهر قزوین را در برگرفته و دارای درختانی به قدمت هزار سال است.
شهردار قزوین اضافه کرد: ظرفیت فوق العاده اقتصادی و تکیه بر منابع فراوان به عنوان قطب مهم صنعتی، کشاورزی و بازرگانی و توان نهفته و بالفعل علمی و دانشگاهی که نزدیک به 10 درصد اساتید و دانشجویان کشور را در خود جا داده است با مردمانی خونگرم و مهمان نواز به عنوان پایلوت گردشگری برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد در سال 2005 انتخاب شده و به حرکت رو به توسعه خود ادامه می‌دهد.
نصرتی عنوان کرد: همچنین پس از برگزاری موفق اجلاس 3 روزه مجمع جهانی شهرهای اسلامی در سال 2013 با حضور کشورهای اسلامی و نماینده سازمان ملل و استقرار دبیرخانه مجمع جهانی شهرهای اسلامی در قزوین تبادلات فرهنگی و انتقال تجربیات موثر و همکاری‌های مشترک در راستای توسعه پایدار شهرها صورت گرفته است.
وی افزود: برگزاری اجلاس شهرهای راه ابریشم در سپتامبر 2016 در قزوین و انتخاب شهر قزوین به عنوان مرکز شهروندان جهانی جاده ابریشم در سال 2016 رویدادهای مهم دیگری است که می تواند در مسیر توسعه و شکوفایی شهرهای آسیایی موثر باشد.
شهردار قزوين ضمن اشاره به نشست‌های تخصصی اجلاس در قزوین تصریح کرد: يکی از چالش‌های عمده شهرها، سيستم حمل و نقل ناکارآمد، حجم بالای جمعيت، روند رو به رشد سفرهای روزانه و فرايند موتوريزه شدن شهرها است که شرايطي را ایجاد کرده که مسئله حمل و نقل به چالش اصلی اين سکونت‌گاه‌ها تبديل شده است.
نصرتی با اشاره به مشکلات شهرها، گفت: رقابت کلان‌شهرها در بازارهای جهانی و آثار منفی مشکلات ترافيکی بر منافع اقتصادی از يک سو و همچنين پیامدهای مستقيم حجم ترافيک و حمل و نقل جاده ای بر آب و هوا و محيط زيست از سوی ديگر، مديريت شهری را به تلاش در جستجوی راهکارهای برون رفت از اين بحران واداشته است.
وی اظهار کرد: اميدوارم در نشست تخصصي امروز با محوريت حمل و نقل و ترافيک بتوانيم ضمن تبادل تجربيات به راه حل‌های مؤثر نزديک شويم.
شهردار قزوین بیان کرد: صنعت گردشگری به ويژه شاخه شهری آن، جايگاه خاصی را در اقتصاد شهرها دارد و نقش فعال و مؤثری درارتقاء ساختار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهرها به خصوص در شهرهای رو به توسعه ایفا می ‌کند لذا توسعه گردشگری شهری پايدار و مديريت خردمندانه آن، نيازمند برنامه ريزی دقیق است.
نصرتی خاطرنشان کرد: با توجه به رشد قابل توجه گردشگری در دهه‌های اخير و پيش‌بينی می شود گردشگری بزرگترين صنعت صادراتی در سال ۲۰۲۰ خواهد شد لذا شهرها مجبور شده اند اهميت زيادی به توسعه گردشگری بدهند تا نتايج اقتصادی را برای شهرها همراه داشته باشند.
در ادامه این نشست مهمت دومان دبیر کل مجمع شهرداران آسیایی از ترکیه و ازمت الله خان دبیر کل مجمع شهرداران بنگلادش سخنرانی کردند.
دبیر کل مجمع شهرداران آسیایی ترکیه، گفت: قزوین یکی از شهرهای تاریخی ایران با قدمتی فرهنگی است.
وی افزود: از ابتدای سفر در خصوص فرهنگ، هنر و ترافیک در شهرهاصحبت‌هایی شد و در این بین از مناطق دیدنی استان بازدید کردیم.
دومان ادامه داد: کمیته فرهنگی و هنری شهرداران آسیایی در تهران کلید خورد و توانسته‌ایم همکاری خوبی در زمینه فرهنگی انجام دهیم.
این نماینده در پایان تاکید کرد: سال آینده مجمعی به میزبانی استانبول خواهیم داشت که در آن درباره حل مشکلات آسیا از جمله تروریست چاره‌جویی و رایزنی خواهد شد.
دبیر کل مجمع شهرداران بنگلادش نیز در ادامه، گفت: ما از میزبانی شهردار و مردم قزوین بسیار راضی و سپاسگذاریم.
وی افزود: بنگلادش یکی از کشورهای پرجمعیت است که بیش از سی درصد از شهرهای آن مجاور با زمین‌های آبی است.
ازمت الله خان اظهار کرد: طبق قانون اساسی بنگلادش 382 شورای شهر و شهرداری این کشور با همکاری 511 شورای محلی و انسانی در حال تلاش برای رسیدن به ادهداف این کشور هستند و در این زمینه کشور بنگلادش سابقه گسترده‌ای دارد.
انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان