۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین درخواست مجلس برای ارائه لایحه برجام خلاف قانون است
کد خبر: ۵۸۱۳۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۲۷ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

نوبخت:

درخواست مجلس برای ارائه لایحه برجام خلاف قانون است

سخنگوی دولت گفت: از آغاز امسال ۵۵۵۲ میلیارد تومان به طرح‎های عمرانی اختصاص یافته که نسبت به سال قبل دو برابر شده است.

درخواست مجلس برای ارائه لایحه برجام خلاف قانون است
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، درباره حذف یارانه پردرآمدها اظهار داشت: در تبصره بیست قانون بودجه 94 مقرر شد منابعی که از یارانه‌ها حاصل می‌شود یک بخشی از آن بصورت نقدی به خانوارهای نیازمند داده شود وزارت تعاون و رفاه اجتماعی اقدام به شناسایی این افراد کرده و وزیر تعاون کار و رفاه نسبت به حذف یارانه خانواده‌های پر درآمد اقدام می‌کند.

وی افزود: ما همواره خواستار آنیم که عدالت در توزیع یارانه استمرار داشته باشد و وزیر کار همواره اعلام کرده که احتمال اشتباه وجود دارد و به همین جهت اعتراض به این اقدام را محفوظ نگه داشته‌اند و احتمال خطای چند درصدی نیز وجود دارد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: انتظار ما از رسانه‌ها این است که در گذشته که دولت را ترغیب به حذف یارانه پر درآمدها می‌کردند الان هم در این راستا تلاشی کنند و در حال حاضر وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در راستای قانون اقداماتش را به خوبی انجام داده و رسانه‌ها نیز در این راستا باید دولت را کمک کنند.

سخنگوی دولت درباره پرداخت یارانه نقدی نیز اظهار داشت: ما در طول این 5 ماه سه هزار و 500 میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت کرده‌ایم و حتما گروهی از اقشار جامعه به این پول نیازمند و عده‌ای نیازی ندارند و بسیار زحمت دارد که از بین 70 تا 80 میلیون جمعیت افراد مورد نظر را شناسایی کنیم و این اقدام به تدریج عملی می‌شود. ما در واقع به این امر واقف هستیم که باید پرداخت این یارانه‌ها باید به خانواده‌های کم در آمد و کسانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند معطوف شود نبابراین امیدواریم که در راستای تعقل و تامل یارانه‌ها پرداخت شود.

وزاتخانه‎های مخابرات و ارتباطات مشکلات اینترنت را مدیریت کنند

نوبخت درباره اختلافاتی که بین وزارت ارتباطات و مخابرات و به دنبال آن قطعی اینترنت ایجاد شده بود اظهار داشت‌: ممکن است دو وزارتخانه باهم مشکلی داشته باشند که باید بدهی خود را به موقع پرداخت کنند تا مشکل اینترنت حل شود و باید این موضوع بخوبی مدیریت شود و قانون ضمانت اجرایی لازم را داده است تا بر اساس آن اقداماتی صورت گیرد.

برنامه ششم توسعه بعد از انتخابات به مجلس می‌رود

سخنگوی دولت درباره ضرورت توجه فرمانداران همسو با دولت اظهار داشت: استانداران در استانها و فرمانداران در شهرستانها نماینده عالی دولت هستند که باید سیاست‌های دولت تدبیر و امید را به بخوبی اجرا کنند و اگر احیانا همسو نباشند مشکلاتی به وجود خواهد آمد.

وی اضافه کرد: وزارت کشور همواره در این راستا تلاش کرده و اگر موارد نا هماهنگی را تشخیص داد آن را هماهنگ می‌سازد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره اینکه لایحه شفاف سازی انتخابات چه زمانی به مجلس می‌رود تصریح کرد: مجلس چند طرح و لایحه در دست بررسی دارد و در ماه آینده بخش اول لایحه برنامه ششم توسعه تقدیم مجلس می‌شود و تا 15 آذر لایحه بودجه 95 را به مجلس تقدیم خواهیم کرد.

وی افزود: برنامه و جداول برنامه ششم توسعه بعد از انتخابات به مجلس می‌رود اما به نظرم قانون شفاف سازی انتخابات در این مجلس به تصویب نمی‌رسد اما ما از آن استقبال می‌کنیم.

صندوق تأمین اجتماعی در آینده با چالش جدی روبرو خواهد شد

نوبخت درباره اینکه آیا دولت برنامه‌ای برای پرداخت بدهی به صندوق تامین اجتماعی دارد گفت: این صندوق وضعیت خوبی نداشته و در آینده با چالش‌های جدی رو به رو خواهد شد درست است که برنام ششم توسعه جامع‎نگر است اما مسئله محور بوده و ما روی سه مسئله از جمله صندوق، آب و محیط زیست متمرکز هستیم و از آنان به عنوان چالش آینده یاد می‌کنیم که در این برنامه باید بصورت ویژه به آن توجه شود و همچنین منابع و مصارف این صندوق‌ها نیز باید بررسی شود.

از نظرات مسئولان دولت قبل جهت کمک به مردم استفاده می‌کنیم

سخنگوی دولت درباره این سوال که مسئولین دولت گذشته تقاضای مناظره با دولت فعلی دارند نظر شما چیست گفت: ما همواره استقبال می‌کنیم و این صحبت‌ها را در رسانه‌ها نیز منعکس می‌کنیم و اگر انتقادی باشد در جهت اصلاح آن برآمده و به جهت کمک به مردم از نظرات آنان استفاده خواهیم کرد.

وی درباره اقدامات شورای پول و اعتبار و ایجاد اشتغال در کشور اظهار داشت: بانک‌ها همواره نگران این هستند که پول‌های خود را به افراد بیکار بدهند و بیکارهای بدهکار بوجود آیند چرا که بانک امانتدار سپرده مردم است و با این موضوع مشکلاتی به وجود می‌آید. سازمان مدیریت و برنامه ریزی طرحی را در راستای ارائه تسهیلات برای بنگاه‌های اقتصادی آماده کرد و با وزارت سمت همکاری داشته و این سازمان قبول کرده است که ما به التفاوت و سود حاصل از فعالیتش را به صورت تسهیلات ارزان قیمت بدهد.

دولت با نفوذ آمریکا و هر کشوری دیگری در شرایط مقابله می‎کند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره سخنان اخیر مقام معظم رهبری و نگرانی ایشان از نفوذ امریکا در کشور اظهار داشت: دولت نه تنها با نفوذ امریکا بلکه هر کشوری در شرایط پسا تحریم مقابله خواهد کرد و امروز امریکا نگران این است که ایران در مذاکرات دست بالا را داشته اما این را باید بدانند که منافع ملی ما ارجحیت دارد و اجازه نفوذ هیچ کشوری را به اقتصاد و عرصه‌های دیگر نخواهیم داد ما فرزندان ملت از این سنگر حفاظت می‌کنند.

سند محرمانه‎ای در برجام نداریم

سخنگوی دولت درباره وجود اسناد محرمانه در برجام گفت: ما سند محرمانه نداریم و بسیار شفاف است و ارتباط ما با آژانس انرژی اتمی برای بازدید باید زیر نظر دستگاههای ذیربط باشد و شورای عالی امنیت ملی همواره بر آن نظارت داشته و نگرانی وجود ندارد.

نوبخت درباره زلزله اخیر در یکی از مناطق تهران و اقدامات سازمان مدیریت بحران اظهار داشت: بسیاری از بخش‌های کشور روی گسل زلزله قرار دارد و سازمان مدیریت بحران نیز برای بررسی این موضوع تشکیل شده است و دولت اعتباراتی را برای این امر در نظر گرفته است که باید استفاده شود.

وی درباره میزان توجه به حوزه حمل و نقل عمومی در کشور اظهار داشت‌:‌باید زیر ساخت‌های حوزه حمل و نقل عمومی در کشور مورد بررسی قرار بگیرد تا مردم به ندرت از وسایل شخصی استفاده کنند.

نوبخت درباره وضعیت کشور و شرایط تحریم اظهار داشت: سال پیش رو سال سختی است و درآمدهای ما تا حال حاضر متناسب با آنچه که پیش بینی کرده بودیم نبوده است و همچنان شرایط تحریم را طی می‌کنیم تا با اجرای برجام از همه منابع استفاده کنیم.

در سه سال گذشته کسری بودجه نداشته‌ایم

وی اضافه کرد: کسری بودجه و عدم تحقق منابع سرنوشت هر ساله ماست اما کسری بودجه در سه سال گذشته نداشته‌ایم چون توانستیم به درستی مدیریت کنیم و هزینه‌های عمرانی را تغییر داده و با انضباط مالی و صرفه جویی در هزینه جاری طرح‌های عمرانی را رسیدگی کردیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به باشگاه خبرنگاران درباره زمین خواری در منطقه حیران و پیگیری این موضوع از سوی دولت اظهار داشت: گزارش این موضوع فعلا به دست ما نرسیده است و در صورت بررسی و به نتیجه رسیدن اعلام خواهد شد.

سخنگوی دولت درباره اینکه آیا ضرورت دارد که لایحه برجام از سوی دولت به مجلس برود اظهار داشت: رویکرد مجلس ایران در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای با رویکرد مجلس امریکا کاملا متفاوت است در آمریکا حزب رقیب که مخالف مذاکره است برای بی اثر کردن مذاکرات فعال شده اما مجلس ایران موافق مذاکرات است و توجه آنان به این موضوع به عنوان منافع سیاسی نیست بلکه برای صیانت از منافع ملی به آن توجه می‌کنند و دولت نیز ازاین جهت قدر دان مجلس است.

لایحه پروتکل الحاقی را تقدیم مجلس می‎کنیم

نوبخت با اشاره به لایحه قانون الزام دولت برای حفظ و صیانت از دستاوردهای هسته‌ای اظهار داشت: در این قانون تصریح شد که مجلس اجرایی و اثر بخش بودن این مذاکرات را مشروط اعلام کند و گفته شد هرگونه نتایج مذاکرات هسته‌ای با گروه 5+1 درصورتی معتبر است که الزامات به صورت شفاف رعایت شود که از جمله لغو تحریم‌ها بصورت یکجا و نظارت آژانس متعارف باشد و مصوبات شورای امنیت ملی رعایت شده و همچنین محدودیتی برای تحقیق و توسعه دانش هسته‌ای نداشته باشیم. که گفتیم این مغایر با اصل 176 قانون اساسی و شورای عالی امنیت ملی این موضوع را پیگیری می‌کند و مصوبات این شورا اگر به تایید رهبری برسد لازم الاجرا است.

وی تاکید کرد:‌از 12 سال گذشته پرونده هسته‌ای به شورای عالی امنیت ملی ارجاع شده است و نیازمند مرجع دیگر غیر از این شورا نبود.

نوبخت اضافه کرد:‌ ما در گذشته توافق نامه سعد آباد و پاریس را داشته‌ایم آیا این دو از طریق لایحه به مجلس رفت این دو توافق نامه در شورای عالی بررسی می‌شد و براساس اصول 77 و 125 قانون اساسی نتیجه مذاکرات باید به مجلس ارائه شود.

وی تاکید کرد: دراصل 77 آمده است عهد نامه‌ها و مقابله نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس برسد همچنین در اصل 125 قانون اساسی آمده امضای عهدنامه‌ها و قراردادهای دولت ایران با سایر دولتها ‌پس از تصویب مجلس با رئیس جمهور و نماینده قانونی اوست و هر امضایی منوط به تایید مجلس است و ما پروتکل الحاقی را حتما به مجلس تقدیم می‌کنیم و این یک تفاهم نامه کلی است و امضایی صورت نمی‌گیرد و این تفاهم نامه از سوی شورای عالی امنیت ملی صادر می‌شود.

نوبخت اضافه کرد: شش کشوری که در مقابل ایران بودند به دنبال نقض تحریم‌ها آنها را به عنوان توافق برای امضا به مجلس خود بردند اما این اقدام مجلس ما در آن راستا نیست و همانطور که گفته شد در اصل 125 قانون اساسی هیچ امضایی از سوی رئیس جهمور صورت نمی‌گیرد و بنابراین شورای عالی امنیت ملی اختیار قانونی برای رسیدگی این موضوع را دارد و پس از بررسی سخنگوی این شورا نتایج را اطلاع رسانی خواهد کرد اگرطرف مقابل به تعهدات خود پایبند نباشد لزومی ندارد که ما نیز بر آن پایبند باشیم و همه نظر سنجی‌ها نیز این موضوع را تایید می‌کند.

در صنعت طلا سهم مناسبی نداریم

سخنگوی دولت درباره سهم ایران از صنعت طلا اظهار داشت: متاسفانه ما سهم مناسبی در این صنعت نداریم ظرفیت برای ارائه زیاد است و وزارت سمت در جهت گسترش صنعت طلا و داشتن بازار در جهان اقداماتی را باید انجام دهد و همواره در شرایط پسا تحریم به دنبال سرمایه گذار خارجی تکنولوژی و دانش فنی به روز و کمک سرمایه گذاران در جهت گسترش بازارهای خارجی هستیم.

مستندات مفاسد نفتی را به قوه قضاییه ارائه دهند

نوبخت درباره شکایت‌های واصله از سوی دولت گذشته علیه دولت یازدهم اظهارداشت: همانگونه که قبلا هم گفتیم مرجع رسیدگی این گونه موارد قوه قضاییه است و اخلاقی نیست که ما یک جانبه موضوعی را مطرح کنیم و همواره از رسانه‎ای کردن اتهامات معذوریم البته بعضی اوقات معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به برخی سوالات مطالبی را مطرح می‌کند که از جمله آن پرونده بابک زنجانی است.

وی اضافه کرد: سناریویی شروع شده که تلاش می‌کنند برای مسئولین دولت فعلی اتهاماتی را بزنند و ما بر این امر تاکید می‌کنیم که اگر فکر می‌کنند مفاسدی وجود دارد به قوه قضاییه منعکس کنند و از هیج موردی اغماض نکنند و به جای اینکه تشویش اذهان عمومی شود آن را به قوه قضاییه ارجاع دهند و پیشنهاد من به آٍقای میر کاظمی این است که اگر فکر می‌کنند مسئله‌ای وجود دارد آن را در قوه قضاییه مطرح کنند.

تلاش می‎کنیم بازارهای نفتی خود را در اوپک احیا کنیم

سخنگوی دولت درباره حذف تحریم‌ها و فراهم شدن صادرات نفت و منابع سوختی اظهار داشت: در حال حاضر نسبت به اجرایی شدن آنها فاصله داریم و اگر فرصتی ایجاد شود از آن استفاده خواهیم کرد اینکه گفته می‌شود اگر ایران وارد بازار نفت شود قیمت نفت تنزل می‌یابد سیاست نادرستی است ما همواره تلاش می‌کنیم بازارهای را که در اپک داریم احیا کنیم.

سخنگوی در دولت در پایان این نشست خبری ضمن قدردانی از خبر نگاران برای پوشش برنامه‌های دولت اظهار داشت: دولت همواره قدر دان اصحاب رسانه است که خبرها را به جامعه منعکس می‌کنند و بر این امرتاکید دارد که باید خبرنگاران اخلاق حرفه‌ای را رعایت کنند.
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری دانشجو

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان