۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین تعطیلی ۱۲ شرکت تولیدی و حقوق معوقه کارگران در قزوین
کد خبر: ۴۷۳۴۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۱۷ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

دور تازه رکود، تعطیلی کارخانه‌ها و اخراج کارگران

تعطیلی ۱۲ شرکت تولیدی و حقوق معوقه کارگران در قزوین

مطالبات حقوقی ۳۵۰ کارگر شیشه آبگینه، تعویق ۶ ماه حقوق کارگران رسمی فرش پارس، تعطیلی۱۲شرکت در قزوین،حقوق معوق کارگران کنتورسازی،هشت ماه حقوق معوقه کارگران کارخانه قفل کار نشان دهنده وضعیت نابه سامان تولید در استان قزوین است.

تعطیلی ۱۲ شرکت تولیدی و حقوق معوقه کارگران در قزوین
به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین ، نیاز امروز و اصلی اقتصادی ما ساماندهی تولیدات داخلی و مرحله به مرحله با حل مشکلات گوناگون تولیدکنندگان، گام نهادن به رشد تولید داخلی است. بیکاری با تجارت خارجی و سودآوری آن و رشد مصرف عمومی برای خرید کالاهای خارجی، برطرف نمی‌ شود.اما نکته اینجاست که با توجه به اهمیت تولید داخلی متأسفانه دولت توجه خوبی به تولید نداشته است.

 در راستای سلسله گزارش های تسنیم از دور تازه رکود، تعطیلی کارخانه ها و اخراج کارگران به سراغ استان قزوین رفتیم. به گفته ی یکی از مقامات کارگری در این استان 20 شرکت در استان مشکلات خاص دارند  و 18 شرکت نیز مشکلات کمتری دارند و همچنان 14 شرکت در استان داریم که به مرز تعطیلی رفته اند.

* مطالبات حقوقی 350 کارگر شیشه آبگینه همچنان ادامه دارد

مطابق گزارش های رسیده از شرکت آبگینه، به غیر از 65 درصد عیدی سال 93؛ سایر مطالبات مزدی مربوط به سال گذشته و جاری این کارگران پرداخت نشده است.این کارخانه به دلیل تأمین نشدن مواد اولیه دچار مشکل است که حدود چهار ماه حقوق معوقه دارد. حدود 60 کارگر رسمی و حدود 220 کارگر قراردادی دارند و نزدیک به چهار ماه حقوق معوقه دارند و عیدی و حقوق سال 93 را دریافت نکرده اند.

معوقات مزدی کارگران این کارخانه شامل نیمی از دستمزد اسفند ماه سال 93 و دستمزد چهار ماه نخست سال جاری است.کارگران آبگینه عمده مشکل محل کار خود را نداشتن مواد اولیه تولید(کربنات) و همچنین انباشته شدن بدهی‌های کارخانه  می‌ دانند.  بیش از یک سال است فعالیت تولیدی کارخانه متوقف شده و در حال حاضر فقط یک خط تولیدی آن هم صرفاً به دلیل خاموش نشدن کوره‌های کارخانه با ذوب  چندین باره ضایعات شیشه فعالیت دارد.

اخبارهای رسیده حاکی از این است که با وجود اینکه کارگران امیدوارند با حمایت دولت مشکلات این واحد تولیدی مرتفع شود و در شرایطی که همه مسئولان استانی و شهرستانی از مشکلات کارگران آبگینه باخبرند اما هنوز بی‌تفاوتی‌ کارفرما در خصوص پرداخت مطالبات مزدی آنها ادامه دارد.

*تعویق 6 ماه حقوق کارگران رسمی فرش پارس

از دیگر کارخانه های دچارمشکل کارخانه فرش پارس است. این کارخانه در حال حاضر حدود 460 کارگر رسمی و قراردادی دارد که از این تعداد حدود 50 کارگر رسمی(دائمی) و مابقی کارگران قرار داد موقت‌اند که در یکسال و نیم گذشته به استخدام کارخانه در آمده‌اند.این کارگران بیش از5ماه حقوق معوقه دارند.

 کارخانه فرش پارس حدودهشت سال پیش بیش از هزار کارگر داشت که به تدریج بازنشسته شده‌اند و با وجود استخدام کارگران موقت در سال گذشته، اکنون در مجموع 460 کارگر در این کارخانه کار می‌کنند.مدت‌هاست که کارخانه های فرش بافی با بحران مواجه هستند. بعد از قطع حمایت‌های دولت از کارخانه‌های فرش بافی، فرش پارس تغییر کاربری داد. هم اکنون این کارخانه که سابقه طولانی در صنعت فرش ماشینی دارد کیسه‌های نایلونی سیمان و جامبویک تولید می‌کند.

کارگران این کارخانه با گلایه از وضعیت نامطلوب بیان می‌کنند:با وجود سخت و زیان آور بودن مشاغل کارگران فرش پارس - همانند سایر کارگران شاغل در صنعت نساجی - اداره تامین اجتماعی شهرستان البرز در استان قزوین عنوان‌های شغلی برخی کارگران این واحد را تأیید نمی‌کند. کارگری که در انبار کارخانه دائما در حال بالا و پایین کردن بار و سایر کالاهای سنگین هستند و به دلیل انجام این کار به انواع بیماری شغلی همانند دیسک کمر و گردن مبتلا شده است، تأمین اجتماعی عنوان شغلی‌اش(انبار داری) را جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب نمی‌کند.

وی در پایان درباره بیمه تأمین اجتماعی کارگران فرش پارس گفت: علاوه بر تأخیر در پرداخت حقوق کارگران، بیمه تأمین اجتماعی کلیه کارگران سه ماه به تعویق افتاده است.

* هشت ماه حقوق معوقه کارگران کارخانه قفل کار

 از دیگر کارخانه های دارای مشکل کارخانه قفل کار است که به دلیل کمبود نقدینگی و سومدیریت با مشکل کمبود تولید مواجه است. در نخستین روزهای کاری سال 94  نزدیک به 30 نفر از کارگران کارخانه قفل کار اخراج شدند. کارفرما علت این واحد تولیدی را مشکلات مالی عنوان می‌کند و می‌گوید که توان پرداخت به موقع حقوق حدود 63 کارگر شاغل در کارخانه را ندارد، به همین دلیل کارفرما قرارداد کار 30 نفر از کارگران را تمدید نکرده است.

کارگران این کارخانه از سال 89 در دریافت به موقع حقوق دچار مشکل شده و هم اکنون تأخیر در پرداخت حقوق و بیمه کارگران به 8 ماه رسیده است.تا جایی که کارگران قفل کار می‌گویند که حقوقی که  در(اردیبهشت ماه 94) به حساب کارگران پرداخت شده مربوط به حقوق مهر ماه سال 93 بوده است.

* حقوق معوق کارگران کنتورسازی

 یکی از کارخانه هایی که با مشکل روبروست کارخانه کنتورسازی ایران است. که کارگران آن حدود 5ماه معوق حقوق دارند. این شرکت طلب بسیاری از وزارت نیرو دارد به همین دلیل تعداد زیادی از کارگران پیمانی خود را تعدیل کرده است.

 کارگران این کارخانه به وزارت کار مراجعه کرده و طلب خود را مطالبه می‌کنند.کارگران می‌گویند کارفرما برای کم کردن هزینه‌های کارخانه بخشی از کار را به چند پیمانکاران سپرده است که به صورت طبیعی آن‌ها نیز برای کاهش هزینه‌ها از حقوق کارگران می‌کاهند. همچنین بنا بر اظهارات منابع کارگری، کارگرانی که در این بخش کار می‌کنند از امنیت شغلی ضعیف‌تری به نسبت کارگران قرادادی برخوردارند.

* تعطیلی اکثر واحدهای نساجی

یکی از مشکلات واحدهای کشور تعطیلی اکثر واحدهای نساجی است که اگر دولت تدبیری اتخاذ نکند در آینده این مشکل بیشتر خواهد شد. جلوگیری از تعطیلی واحدهای نساجی در کشور نیازمند مدنظر قرار دادن عواملی به صورت زنجیره وار و حمایت های دائمی از تولید است.

* تعطیلی12شرکت در قزوین

 شرکت هایی مانند ناز نخ، اشکان چینی، صنایع توان بخشی ایران، پوشینه بافت، نقش ایران، ابر صنعتی، دروس ایران، برلیان،فولاد الماس،فولاد البرز،فولاد آریا، فولاد تاکستان تعطیل شده است.این شرکت ها طی  دو سال اخیر تعطیل شده است.




انتهای پیام/7008

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان