۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین عزیزترین سالمند ما بی کس ترین سالمند ماست
کد خبر: ۴۶۱۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مدیر خانه سالمندان فاطمه زهرا(س):

عزیزترین سالمند ما بی کس ترین سالمند ماست

مهم ترين نكته اين است كه حرمت سالمند را نگه دارند علاوه بر اينكه بايد توانايي براي خدمات رساني مناسب به سالمندان را داشته باشد.

عزیزترین سالمند ما بی کس ترین سالمند ماست
مدیر خانه سالمندان فاطمه زهرا(س) در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین گفت: در زندگی با سالمندان خاطرات خوب زيادی برایم به وجود آمده است.
سالمندي به اينجا آمده بود كه قدرت حركت نداشت و از وضعيت جسمي و روحي خوبي برخوردار نبود تحت مراقبت تيم توانبخشي قرار گرفت و علي رغم اين كه بيمارستان ها از بهبود سالمند نا اميد بودند طي خدمات مناسب سالمندي كه نمي توانست حركت كند توانست با واكر از اتاق خود بيرون بيايد.
افتخاری در ادامه افزود: و اين صحنه به قدري من را خوشحال كرد كه از همه چيز براي من با ارزش تر بود.
موارد مشابه خيلي داشتيم و سالمندي بود كه قدرت تكلم نداشت و الان مي تواند صحبت كند و كارهاي خود را انجام دهد و احساس رضايت ما وقتي است كه خدمات خود را اثر بخش ببينيم.
وی در خصوص اینکه چه توقعي از پرسنل و همكاران خود دارد گفت:مهم ترين نكته اين است كه حرمت سالمند را نگه دارند علاوه بر اينكه بايد توانايي براي خدمات رساني مناسب به سالمندان را داشته باشد چون سالمند فقط براي خدمات دهي سلف به اينجا نيامده اند بلكه در اين مكان زندگي مي كنند و شعاري كه براي پرسنل ارائه مي دهيم اين است كه عزيز ترين سالمند ما بي كس ترين سالمند ماست.
وی اظهار کرد: تا اگر سالمندي كسي را ندارد توجه كمتري به او نشود.
چون اگر كسي را ندارد بهترين كس را دارد و آن خداي ماست و خدا بر همه كارهاي ما ناظر است و از ما انتظار دارد تا از افرادي كه كسي را ندارند توجه ويژه اي داشته باشيم.
مدیر خانه سالمندان فاطمه زهرا(س) اظهار داشت: مشكلات كارتان در خانه و خانواده همراه ماست.
خانه سالمندان فاطمه زهرا يك مركز شبانه روزي است و مرتب با من در تماس هستند و انتقال اطلاعات با منزل ذهنيت ها را نگران مي كند ولي من سعي كرده ام كه نگراني ها كمتر شود.
وی درخصوص صحبتی که با مسئولان داشت گفت: براي خود برنامه ريزي و راهكارهايي را نياز داريم تا خدمات به سالمندان خيلي وسيع تر و با كيفيت بالاتر باشدو بايد به خدمات توجه ويژه اي كرد و جامعه ما روز به روز به سمت مدرن شدن پيش مي رود به طوري كه در قديم خانه ها بزرگ و ويلايي بوده ولي هم اكنون خانه ها كوچك و آپارتماني و كوچك شده است و اگر سالمندي در اين خانه هاي كوچك امروزي زندگي كند بيشتر براي آن قفس است تا خانه.
وی اشاره کرد: پس اگر مي خواهيم به طور واقعي به سالمند كمك كنيم بايد خدماتي از سوي جامعه بگيرد و جايگاه سالمند در بين اعضاي خانواده است نه در خانه.
سالمند بايد در مكاني باشد كه خدمات رساني به آن صورت گيرد و اين خدمات رساني در كنار خانواده است .
افتخاری تصریح کرد: همچنين مراكز بايد از خدمات كيفي مناسبي برخوردار باشند و براي رسيدن به آن به امكانات مناسب نياز داريم و الان چندين سال است كه از استانداري، سازمان بهزيستي و ساير ارگان ها ي مختلف تقاضاي وام كرده ايمتا بتوانيم فضاي مناسب تري را در اختيار سالمندان قرار دهيم و خدماتي با كيفيت بالاتر ارائه دهيم متاسفانه نتيجه اي نگرفته ايم و از يارانه اي كه سازمان بهزيستي پرداخت مي كند استفاده مي كنيم و مسئولان بايد مشكلات خانه سالمندان را از نزديك لمس كنند.
وی درخصوص اینکه حس مسئوليت پذيري كاركنان در چه حد است ابراز داشت:همه در يك سطح نيستند و حس مسئوليت پذيري و توان ارتباط مناسب با سالمند در پرسنل ها تفاوت است.
نكته اول و مهم ارتباط با سالمند برقرار كردن است و اين زماني ميسر است كه حس مسئوليت پذيري وجود داشته باشد به دليل محيط شبانه روزي آن سخت است و بايد توان خوبي داشته باشيم از نظر پرسنل و امكانات.
مديريت در سالمندان را با ساير ارگان ها متفاوت دانست و تاکید کرد: مديريت در يك محيط شبانه روزي و در جايي كه افراد مسن در آن زندگي مي كنند مشكل است و بايد به آنها از هر لحاظ خدمات دهيم و اين باعث افتخارات ماست.
افتخاری در پاسخ به اینکه خانه سالمندان فاطمه زهرا(س) چه تعداد پرسنل داردبیان کرد: در حال حاضر 15 نفر پرسنل داريم كه تيم مركز توانبخشي شامل پزشك ، پرستار ، فيزيوتراپ ، روانشناس ، مشاور تغذيه و مراقب هستند كه دائمي اند و اگر سالمندي به پزشك متخصص نياز باشد پزشك حضور مي يابد.
33 نفر سالمند داريم كه ظرفيت ما 40 نفر است و بعضي از سالمندان ما از زمان تاسيس تاكنون اينجا هستند.
وی در پاسخ به اینکه آیا اين مركز از ابتدا تا كنون پيشرفتي داشته است گفت: قطعاً پيشرفت داشته است و از نظر كار و فضا سازي سعي كرده ايم از تجربه هاي ديگران و دانش روز استفاده كنيم.
افتخاری در انتها پیامی برای همکاران خود در خانه سالمندان دیگر داشت و افزود: اگر با همين ذهنيت كه هدف ما خدمت رساني به سالمندان است نه كسب در آمد مي توانند خدمات رساني بهتري انجام دهند و متاسفانه اگر با ديدگاه در آمد نگاه كنند خدمت رساني را كمتر مي كنند.
دعاي خير سالمندان بيش از هر چيز براي ما ارزش و بركت دارد.
آقای افتخاری از اینکه زمانتان را برای این گفتگو در اختیارمان گذاشتید سپاسگزاریم و برایتان پیروزی و شادی و سلامتی و بهترین ها را آرزو داریم.
انتهای پیام/3003/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان