۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین تکمیل پل امام رضا(ع) به‌صورت فعلی منتفی است/ ویلاسازی غیرقانونی باغات تهران را نابود کرد
کد خبر: ۳۳۶۴۵۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۴/۲۵ ساعت: ۸:۰ ↗ لینک کوتاه

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی در دیدار باغداران قزوینی:

تکمیل پل امام رضا(ع) به‌صورت فعلی منتفی است/ ویلاسازی غیرقانونی باغات تهران را نابود کرد

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: درواقع ما به حل مشکلات باغداران توجه داریم اما به دلیل تجربه‌های بد گذشته باید با دقت عمل کرد و با ثبت ملی ما متولی پاسداشت و حفاظت از میراث باغستات شده‌ایم و باید حواسمان به آن باشد.

تکمیل پل امام رضا(ع) به‌صورت فعلی منتفی است/ ویلاسازی غیرقانونی باغات تهران را نابود کرد

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، مونسان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز دوشنبه طی سفری دو روزه به منظور بازدید از ابنیه تاریخی و جاذبه‌های گردشگری وارد قزوین شد.

بازدید از تپه نوالشهدا، دهکده طبیعت، آثار تاریخی از جمله برنامه‌های این سفر دو روزه بود.

نشست با سمن‌های فعال در حوزه باغستان از دیگر برنامه‌های سفر مونسان به قزوین بود؛ وی شب گذشته در این دیدار اظهار کرد: باتوجه به خبری که درباره مشکلات ایجاد شده برای باغستان‌ها به دلیل ساخت پل امام رضا(ع) شنیدیم ادامه مسیر پل امام رضا(ع)تغییر پیدا خواهد کرد ادامه پروژه به این شکل منتفی است.

وی ادامه داد: باغستان ریه تنفسی شهر است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد، در رابطه با باغستان سنتی میراث فرهنگی متولی مستقیم نیستی و این نقش بر عهده جهاد کشاورزی است اما ثبت ملی توسط میراث فرهنگی باعث حفظ باغستان سنتی خواهد شد.

معاون رئیس جمهور ابراز کرد: باغداران حرف‌های درستی می‌زنند، در موضوع باغستان استاندار دغدغه داشت و در جلسات تهران موضوع را مطرح کرده است.

وی افزود: ما اهمیت باغستان و وجود برخی مشکلات را می‌پذیریم، اما تجربه‌های بدی در کشور اتفاق افتاده که باعث شده با حساسیت بیشتری برخورد کنیم، درنهایت باید تصمیمات به گونه‌ای رقم بخورد که منافع باغداران نیز حفظ شود که اقدامی سخت است.

تجربه‌های ناموفق مشابه تصویب قوانین باغستان را حساس کرده است

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اذعان کرد: پیرامون شهر تهران موارد مشابهی وجود داشت که باغات از بین رفت و ویلاسازی غیرقانونی صورت گرفت، اما در ابتدا قرار بر ساخت 80متر بنا با هدف قرار دادن وسایل باغداری و محل استراحت باغداران بود.

وی تاکید کرد: درواقع ما به حل مشکلات باغداران توجه داریم اما به دلیل تجربه‌های بد گذشته باید با دقت عمل کرد و با ثبت ملی ما متولی پاسداشت و حفاظت از این میراث شده‌ایم و باید حواسمان به آن باشد.

این مقام مسئول عنوان کرد: در آینده با مشاوران، باغداران و جهاد کشاورزی همفکری خواهد شد و از پیشنهادات ارائه شده استقبال می‌شود و این برای انگیزه بیشتر و رسیدن به بهترین راه کار مناسب است.

در ادامه این نشست حکمت الله داودی گفت: اکنون توجه به بخش جنوب باغستان قزوین برای ما بصرفه است و در قسمت‌های دیگر نگهداری باغ حتی برای افراد باغدار بصرفه نیست و به همین دلیل بدون دخالت شهرداری این قسمت به خشک شدن روی آورده است.

وی ادامه داد: برای اطلاع از نظرات باغداران، دعوت از آن‌ها در تصویب قوانین باغستان باید در دستور کار قرار گیرد.

نابودی قزوین با فقدان باغستان

در ادامه این نشست عبدالمحمد زاهدی ابراز کرد: سازمان باغستان قزوین دارای بودجه جداگانه‌ای نیست، در گذشته باغدار از شیوه‌های قدیمی برای انتقال محصولات استفاده می‌کرد اما امروز، انتقال محصول و همچنین عبور و مرور بصورت پیاده امکانپذیر نیست از این رو باید مشاوران با درنظر گرفتن تمام پارامترها نظر دهند.

وی افزود: درصورت فقدان باغستان، ریزگرد قزوین را نابود می‌کند اما موضوع این است که تا زمانی که باغات برای باغدار اقتصادی نباشد هرچقدر هم تلاش کنیم فایده‌ای نخواهد داشت، از این رو نظر خود باغدارها از اهمیت بالایی برخوردار است.

استاندار قزوین عنوان کرد: در برخی مراجعه‌ها باغداران اعلام کردند، باغی که مرا حفظ نکند حفظش نمی‌کنم، علت بیان این سخن روشن نبودن تکلیف آن‌ها بوده و نشانگر عدم علاقه نیست.

وی در پایان گفت: اکنون سازمان باغستان فعالیت خود را انجام می‌دهد که این موضوع تحمیل به شهرداری است، البته غیر از این چاره‌ای هم نیست.

انتهای پیام/۶۰۰۶

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان