۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین سوزن‌دوزی هنری بجامانده از عهد هخامنشیان و ساسانیان/ صنایع دستی نیازمند حمایت مستمر مسئولان است
کد خبر: ۳۳۶۲۷۲ نویسنده: ماهرخ روحی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۴/۱۵ ساعت: ۸:۱۵ ↗ لینک کوتاه

هنرمند قزوینی مطرح کرد

سوزن‌دوزی هنری بجامانده از عهد هخامنشیان و ساسانیان/ صنایع دستی نیازمند حمایت مستمر مسئولان است

هنرمند قزوینی گفت: حمایت‌هایی از جانب سازمان صنایع صورت گرفته ‌است که باعث شروع کار شد؛ اما نیاز به تداوم در حمایت برای پیشرفت‌های بیشتر و مطرح شدن هنر صنایع دستی به عنوان شغل لازم است.

سوزن‌دوزی هنری بجامانده از عهد هخامنشیان و ساسانیان/ صنایع دستی نیازمند حمایت مستمر مسئولان است

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ هنرهاي دستي تجلي زيبائي‌هايي نشاًت گرفته از ذوق وسليقه مردمان هردياري نشاندهنده توجه آنان به پيرامون هزاررنگ ودنياي اطرافشان است كه گاهي سرخوردگي‌هاي روزنده، گاهي سرخوشي‌هاي حال وگذشه را با آفرينش آثارجاوداني به نمايش گذاشته اند.

هنر سوزندوزي نيز از اين هنرها جدا نيست، سوزن‌دوزي هنر نقش‌آفريني با سوزن است. هنرمند سوزن‌دوز در سايه عشق و علاقه خاصخود باحوصله‌اي كافي طرح‌هاي افسون‌گر و خيال‌پرور خود را با وسايلي كه در اختيار دارد بر روي پارچه نقش مي‌زند و عاشقانه هنر خود را در اقلب رويه لحاف، روبالشي، روتختي، بقچه، كيف، جاي نماز، سجاده وقاب قرآن و بسياري از وسايل زندگاني مي‌آرايد و زيبايي تن‌پوش را نيز صدچندان مي‌كند و ان را به درجه عالي شكوهمند مي‌رساند.

اما آنچه كه دراين ميان حائز اهميت است جنبه اقتصادي و اشتغال زائي و همچنين منبع درآمدي براي خانواده‌ها است اين مقاله نگاهي دارد به نوع فعاليت سوزندوزان بلوچ و آثار مرتبط به آن.

مدرس سوزن دوزی، روی پارچه‌های کتان، زربافت، ابریشمی، پشمی و پنبه‌ای این کار را انجام می دهند و در هنر سوزن دوزی از نخ‌های ابریشمی، پشمی، الیاف مصنوعی، نخ گلابتون،  نقده، نخ ملیله و همچنین نخ سرمه استفاده می‌کنند.

ماهرخ روحی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ درباره‌ی هنر سوزن دوزی اظهار کرد: هنر سوزن دوزی پیشینه‌ای هم‌گام با هنر نساجی و پارچه بافی دارد در گذشته از هنر سوزن دوزی برای مزین‌سازی پارچه استفاده می‌شد که آثار بجامانده از عهد هخامنشیان و ساسانیان گواه این داستان است.

وی افزود: هنر سوزن دوزی بنا به موقعیت اقلیمی هر منطقه با تفاوت‌هایی در نقش و طرح، جنس ابزار و مواد اولیه‌ی این هنر یعنی نخ همراه بوده است.

هنرمند عرصه‌ی سوزن دوزی اذعان کرد: اختلاف تنوع مواد اولیه در استان‌ها بصورت مناطق شمالی به علت وجود کرم ابریشم استفاده از نخ ابریشم و استان‌های خراسان جنوبی و کرمان باتوجه به شرایط کوهستانی از پشم استفاده می‌شد.

وی در ادامه گفت: استان‌هایی مانند قزوین، تهران و اصفهان به علت موقعیت اجتماعی مناسب از نخ‌های طلا و نقره و در عرصه‌های مختلف هنر سوزن دوزی مانند سرمه دوزی، پولک دوزی، نم‌نم دوزی با مونجوق‌های ریز و مونجوق دوزی انجام می‌شد.

این هنرمند قزوینی ابراز کرد: هنر سوزن دوزی را بصورت حرفه‌ای از حدود 20سال پیش و با آموزش‌های مقدماتی مادرم آغاز کردم، اما آنچه که به عنوان هنر من محسوب می‌شود اضافه‌کردن هنر سوزن دوزی به کالاهای کاربردی مردم است.

وی اذعان کرد: هنر سوزن دوزی در گذشته در لباس‌های فاخر استفاده می‌شد، اما من توانستم این هنر را در کالاهایی مانند کیف، کفش، گوشواره و گردنبند و جلد عینک استفاده کنم.

سوزن دوز قزوینی بیان کرد: طرح و اصول سنتی سوزن دوزی از گذشته تا به حال وجود داشته و برای حفظ این طرح و ابلاغ طرح‌های جدید ادغام و ایجاد تغییرات در طرح‌های سنتی اولویت این هنر است.

وی در ادامه گفت: متاسفانه نگاه هم‌استانی‌ها به این هنر، یک هنر پرکاربرد و حرفه‌ای نیست درصورتیکه پشت هر هنر دستی سال‌ها تجربه و حرفه وجود دارد که البته توریست‌های ایرانی و خارجی بیشتر قدردان این هنر فاخر هستند.

روحی در پایان اضافه کرد: حمایت‌هایی از جانب سازمان صنایع صورت گرفته ‌است که باعث شروع کار شد؛ اما نیاز به تداوم در حمایت برای پیشرفت‌های بیشتر و مطرح شدن هنر صنایع دستی به عنوان شغل لازم است از سوی دیگر باید تفاوتی میان خود هنرمندان و فروشندان برای حمایت و ارائه خدمات در استان وجود داشته‌باشد.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان