۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین داستان ششمین قاضی القضات؛ یک ابراهیم و ده‌ها تابو برای شکستن!
کد خبر: ۳۳۶۲۰۲ نویسنده: حنانه امیری تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۴/۱۰ ساعت: ۸:۳۴ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین از آغاز دوران جدید در قوه قضائیه گزارش می‌دهد؛

داستان ششمین قاضی القضات؛ یک ابراهیم و ده‌ها تابو برای شکستن!

انتخاب حجت الاسلام رئیسی با وجود پیشینه قضایی و روحیه شجاعت و عدالت طلبی وی زمینه تابیدن نور امید و مطالبه گری و مبارزه با فساد و دانه درشت‌ها را در جامعه ایجاد کرد.

داستان ششمین قاضی القضات؛ یک ابراهیم و ده‌ها تابو برای شکستن!

به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین؛_____ گزارشگر حنانه امیری.

مروری بر پرونده‌هایی همچون شهرام جزائری عرب، کرباسچی شهردار تهران، خفاش شب، قتل‌های زنجیره‌ای، سلطان سکه، فساد مالی در شرکت دخانیات، فساد مالی گسترده در بانک‌ها معروف به پرونده اختلاس 3 هزار میلیاردی، فساد مالی پدیده شاندیز، بابک زنجانی معروف و پرونده‌های متعدد مؤسسات قرض الحسنه، مؤسسات مالی و اعتباری و تخلفات آقازاده‌ها و مدیران ردهٔ اول کشور تنها گوشه‌ای از پرونده‌های مهم قضایی طی 40 سال گذشته بود که در زمان خود، جنجال زیادی بپا کرد، نشان می‌دهد گرفتار شدن در گرداب مفاسد مالی و اقتصادی و اخلاقی، تازگی ندارد و در این میان قوه قضائیه به عنوان یک قوه قهریه نقش مهمی را ایفا می‌کند.

طبق اصل 156 قانون اساسی جمهوری اسلامی دستگاه قضائیه قوه‌ای است مستقل که پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت در کشور است.

وظایف این قوه بسیار حائز اهمیت است، برابری، عدالت، رسیدگی به شکایت، پایمال نشدن حق مظلوم توسط ظالمان و مهمترین مسئولیت استقلال و عدم فرمایشی بودن قضاوت خانه ارکان یک جامعهٔ سلامت را تشکیل می‌دهد که مسئولیت تمامی این وظایف به عهدهٔ قوه قضائیه است.


بیش از 36 سال از تأسیس قوه قضائیه می‌گذرد و تا به امروز 6 رئیس قوه مسئولیت این مجموعهٔ قضایی را عهده دار بوده‌اند. قبل از تأسیس و نهادن این قانون مبنی بر قوه قضایی دوران کوتاهی بعد از انقلاب اسلامی دیوان عالی کشور مسئولیت قضایی کشور را به عهده داشت، در فاصله کوتاهی قوه قضاییه تأسیس شد و با تأسیس این قوه ریاست این نهاد قضایی را شهید مظلوم دکتر بهشتی با حکم مستقیم امام خمینی به عهده گرفت.

شهید بهشتی با علم کامل به حکم قضا دوران طلایی را برای این نهاد باقی گذاشت و با شهادت شهید بهشتی در هفتم تیرماه سال 1360 آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی دو دورهٔ چهار ساله با دستور مستقیم امام خمینی ریاست قوه قضایی را عهده دار شدند.

با رحلت امام خمینی در سال 1368 دورهٔ ریاست قوه قضاییه پنج ساله شد و از تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۶۸ تا ۲۳ مرداد ۱۳۷۸ آیت الله محمد یزدی با حکم مستقیم آیت الله خامنه‌ای ریاست قوه قضائیه را عهده دار شد. بعد از ایشان دو دوره آیت الله هاشمی شاهرودی و آیت الله لاریجانی آملی این ریاست را پذیرفتند و در هم اکنون ریاست این قوه بر عهده حجت الاسلام رئیسی است.

دستگاه قضایی به عنوان مجری عدالت در جامعه همیشه به عنوان یک نهاد مهم که انتظارات به حق مردم باید از طریق این دستگاه محقق شود، شناخته شده که گاها در مواردی نتوانسته انتظارات مردم را جامه عمل بپوشاند و از سوی دیگر به واسطه نقش بسیار مهم آن در تحقق آرمان‌های انقلاب و پشتیبانی از نظام مورد هجمه‌های مختلف قرار گرفته است.

17 اسفندماه سال گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی را به ریاست قوهٔ قضائیه منصوب کردند.

رهبر انقلاب اسلامی در این حکم با تأکید بر لزوم تحول در قوه قضائیه و آغاز پرقدرت دوران جدیدی که زیبنده گام دوم انقلاب باشد، از فقاهت، دانش، تجربه، سلامت، امانت و کارآمدی حجت الاسلام رئیسی در مقاطع گوناگون خدمت و سوابق طولانی ایشان در قوه قضائیه و آشنایی کامل با همه زوایای آن، به عنوان دلایل این انتخاب یاد کردند.

انتخاب حجت الاسلام رئیسی با وجود پیشینه قضایی و روحیه شجاعت و عدالت طلبی وی زمینه تابیدن نور امید و مطالبه گری و مبارزه با فساد و دانه درشت‌ها را در جامعه ایجاد کرد.

"رئیسی"عَلَم مبارزه با فساد در دستگاه قضایی را برافراشته‌تر کرد 

رئیس کل دادگستری قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین در این باره می‌گوید: انتصاب آیت الله رئیسی امید و اعتماد و نشاطی را در دورن دستگاه قضایی و جامعه ایجاد گرفت و با گذشت ریاست وی در این دستگاه با بیان اهداف و رهنمودهای آقای رئیسی این اعتماد در حال تقویت است.

وی معتقد است: آقای رئیسی فرزند دستگاه قضاست و این دستگاه عظیم و ساختار و اهداف آن را به خوبی می‌شناسد و با گره‌هایی که در دستگاه قضایی وجود دارد، آشناست و صاحب تجربه 40 ساله است.

حجت الاسلام نورالله قدرتی اذعان می‌کند: وی به عنوان رئیس قوه قضائیه از همان روزی که مراسم تکریم و معارفه روسای دستگاه قضا برگزار شد با برگزاری جلسه‌ای سیاست‌های کلی این قوه را مطرح و از مسئولان رده بالای این دستگاه خواست که برای اجرای این سیاست‌ها ورود کنند.

به گفته وی، قاطعیت آقای رئیسی در برخورد با ظلم و برقراری عدالت همان چیزی است که مردم از دستگاه قضایی انتظار دارند، گاهی اوقاف مردم کمبودها و مشکلات اقتصادی را می‌پذیرند اما نمی‌توانند با بی عدالتی‌ها کنار بیایند.

این مسئول دستگاه قضایی در استان قزوین عنوان می‌کند: عَلَم مبارزه با فساد در دستگاه قضایی برافراشته بود و آقای رئیسی این علم را برافراشته‌تر کرد و در حال برهم زدن حاشیه امنی است که عده‌ای در پناه برخی مقررات قانونی مبهم و مشکل دار یا در پناه اقتدار سیاسی برای خود ایجاد کرده بودند.

وی ابراز می‌کند: طی چندماهی که ریاست جدید قوه قضائیه روی کار آمده است پرونده‌های خوبی برای رسیدگی مطرح شده و روند رسیدگی شتاب گرفته است و گلوگاه‌های مشکل دار درحال شناسایی است که امیدواریم بزودی برای رفع آنها برنامه‌هایی اجرای صورت گیرد، البته این موارد زمانبر است.

قدرتی می‌گوید: شعار آقای رئیسی "تحول در دستگاه قضایی" و "مبارزه با فساد در سطح جامعه" است که این موضوع امری زمانبر است، زیرا منافع عده‌ای به خطر خواهد افتاد لذا مقاومت‌هایی صورت می‌گیرد که البته حمایت‌های رهبری و امت حزب الله و قضات شایسته و امین از وی حمایت خواهند کرد.

حاشیه‌های یک موضع گیری قاطع!

شاید قابل توجه ترین موضع گیری‌های حجت الاسلام رئیسی طی روزهای اخیر نشست هم اندیشی وی با فعالان و نخبگان حوزه حقوق زنان بود که وی در این دیدار اذعان کرد: قطعاً وقتی به عنوان مثال یک شرکت هواپیمایی به مهمانداران خانم الزام می‌کند که حق بچه دار شدن ندارند، مصداقی از خشونت علیه زنان است. وقتی یک استاد دانشگاه برای آنکه خودش بتواند به کارهایش برسد، یک کلاس دانشگاه را دیروقت برگزار می‌کند، اقدام او خشونت علیه آن دختر دانشجویی است که مجبور می‌شود یک مسیر طولانی را دیروقت طی کند تا به منزل برسد. بر این اساس، ما انواع بی عدالتی‌ها، تضییع حقوق و هر آنچه را که یک خانم را در مضیقه قرار می‌دهد، مصداق خشونت علیه زنان می‌دانیم و این امر به هیچ وجه پذیرفته نیست و معتقدم متهمان زن لزوماً نباید چادر بپوشند بلکه می‌توان ترتیباتی اتخاذ کرد که هر متهم زن با همان پوششی که به صورت عادی دارد منتها با رعایت شئونات، در دادگاه، دادسرا و زندان حضور یابد.

باید ساختار قوه قضائیه تغییر کند

رئیس کل بازرسی استان قزوین یکی از ویژگی‌های فعلی دستگاه قضایی را این می‌داند که شخصیتی در رأس کار قرار گرفته که خودش فرزند دستگاه قضایی و باتجربه قبلی به آن ورود پیدا کرده است و قوانین و روح حاکم بر این قوه و مدیران و قضات را به خوبی می‌شناسد.

علیرضا آقاعلیخانی به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: زمانی که مدیری با فضای کار آشنایی خوبی دارد مطالبات مردمی از وی افزایش می‌یابد و ویژگی این دوره این است که مدیریت دستگاه قضا، قوه قضاییه را به خوبی می‌شناسد و مطالبات مردم نیزر افزایش پیدا کرده و نکته سوم مطرح کردن بحث تحول قضایی از سوی وی است.

وی ادامه می‌دهد: در دوره آیت الله شاهرودی بحث "توسعه قضایی" مطرح شد و کارهای عظیمی انجام گرفت و امروز با مطرح شدن بحث "تحول قضایی" باید شاهد اقدامات جسورانه و عاقلانه باشیم.

این مسئول عنوان می‌کند: موضوع "مردمی بودن قوه قضائیه" و "انقلابی بودن" و "ضد فساد بودن" جزو مسائلی است که از سوی رهبر معظم انقلاب در حکم آیت الله رئیسی عنوان شده بود که نشان دهنده این نکته است که این انتظار به وجود آمده که با حضور آقای رئیسی این مسائل بیش از گذشته در دستگاه قضایی اجرایی شود.

وی می‌افزاید: برای تحقق مسائل مدنظر نظری رهبری در قوه قضائیه باید ساختار قوه قضائیه تغییر کند و چابک سازی صورت بگیرد.

آقاعلیخانی معتقد است: جوان گرایی از دیگر موضوعاتی است که مدنظر ریاست قوه قضائیه است که با برنامه ریزی‌های کوتاه مدت و میان مدت و بلندمدت تمام این مسائل تحقق خواهد یافت.

به گفته وی، عملکرد دستگاه قضایی همانطور که مدنظر آقای رئیسی است باید برای مردم روشن و تبیین شود و دستگاه قضایی باید از طریق رسانه‌ها مسائل حقوقی را به مردم آموزش دهند و تا مردم با حقوق شهروندی خود آشنا شوند.

رئیس کل بازرسی استان قزوین بیان می‌کند: باید در اجرای احکام قاطعانه عمل شود و مردم انتظار دارند زمانی که حکمی صادر می‌شود شامل بند و تبصره نشود و با قاطعیت اجرایی شود که این انتظار جامعه از دستگاه قضایی است.

وی همچنین معتقد است: یکی از مسائلی که از دستگاه قضایی انتظار می‌رود این است که دچار استبداد قضایی نشود و قاضی و بازرسی باید طبق اختیارات قضایی و مطابق قانون و عدالت عمل کرده حتی اگر قانون علیه ما باشد و همه باید به قانون تمکین کنند.

دستگاه قضایی و هجمه دشمن

تلاش برای تخریب قوه قضائیه پروژه‌ای نام آشنایی است که هیچ زمانی از دستور کار دشمن خارج نشده است. نهاد مهمی که شاید با نفود در آن و به انحراف کشاندن سیاست‌های اصلی و مهم آن زمینه بی اعتمادی به مردم را فراهم خواهد کرد.

رئیس کل دادگستری قزوین در این باره به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: انتظار ما این نیست که دشمن، به دشمنی خود ادامه ندهد، مگر اینکه ایران اسلامی به میزانی قدرتمند شود که این دشمنی‌ها بر ما بی تأثیر شود.

وی ادامه می‌دهد: اگر دشمن به نقطه‌ای در داخل تمرکز کرده و درحال تخریب آن است تا با گل آلود کردن فضا مردم را نسبت به شورای نگهبان و قوه قضاییه و سپاه بدبین کند، یعنی هدف آنها از این طریق تخریب انقلاب است.

قدرتی معتقد است: اگر دستگاه قضایی موفق شود در برخورد با فسادها و تحقق عدالت موفق شود مردم نسبت عملکرد این قوه مهم در کشور امیدوار می‌شود، سلامت دستگاه‌های دیگر در گرو سلامت دستگاه قضا و برخورد آن با فساد در جامعه است.

به گفته وی، زمانی که مردم به عملکرد دستگاه قضا امیدوار شود پشتیبانی آنها از انقلاب و نظام افزایش می‌یابد، بنابراین وظیفه همه ما تقویت دستگاه قضایی است.

رئیسی، انتظارات از دستگاه قضا را افزایش داد

خوشبختانه امروز در شرایطی هستیم که هرگونه فسادی حتی اگر در خود دستگاه قضایی رخ دهد با آن مقابله می‌شود، همانگونه که طی هفته گذشته اعلام شد که تعدادی از قضات که از مسیر قانون منحرف شده بودند مورد برخورد قضایی قرار گرفتند.

امروز پس از گذشت حدود 115 روز از روی کار آمدن ریاست جدید دستگاه قضایی، مردم پیش از پیش به عملکرد و اقتدار دستگاه قضایی امیدوارتر شده‌اند و دیدارهای مردمی حجت الاسلام رئیسی با مردم و اجرایی کردن طرح شفافیت اموال مسئولان نشان می‌دهد که ریاست جدید دستگاه قضا، انتظارات از قوه قضائیه را بالا برده است.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان