۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین قزوین نیازمند تشکیل انجمن مد و لباس است/ تولیدات بازار با فرهنگ ایرانی-اسلامی مغایر است
کد خبر: ۳۳۶۰۹۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۴/۴ ساعت: ۱۳:۱۳ ↗ لینک کوتاه

پای گلایه‌های طراحان مد و لباس استان قزوین؛

قزوین نیازمند تشکیل انجمن مد و لباس است/ تولیدات بازار با فرهنگ ایرانی-اسلامی مغایر است

در جلسه هم اندیشی طراحان لباس مطرح شد که تولیدات پوششی به ویژه طراحی مانتو و شلوار روند طراحی و تولیدی مناسبی را طی نمی‌کند، همچنین لباس‌های موجود در بازار با فرهنگ ایرانی و اسلامی مغایرت دارند که لازم است برنامه‌ریزی برای طراحی پوشش مناسب در الویت قرار بگیرد.

قزوین نیازمند تشکیل انجمن مد و لباس است/ تولیدات بازار با فرهنگ ایرانی-اسلامی مغایر است

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ نشست هم‌نشینی طراحان مد و لباس با حضور مدیرکل صداو سیمای استان قزوین و طراحان مد و لباس استان قزوین ظهر امروز( سه‌شنبه) با محوریت برگزاری جشنواره مد و لباس در سالن اجتماعات صدا و سیمای مرکز قزوین برگزار شد.

در این جلسه تعدادی از طراحان مد و لباس استان قزوین به بیان نقدها و پیشنهادات خود در حوزه برگزاری جشنواره مد و لباس پرداختند.

یکی از کارشناسان طراحی لباس درباره‌ی مشکلات برگزاری جشنواره‌ها اظهار کرد: کاغذ بازی‌های اداری موجب سوختن طرحِ طراحان می‌شود و فیستیوال‌های طراحی مد و لباس بعد از جشنواره با وجود مشکلاتی نظیر انجام کارهای اداری که طرح فصلی لباس جشنواره را به تعویق می‌اندازد، مواجه هستند.

وی افزود: برگزیدگان و منتخبین جشنواره حمایت مالی که در شان یک هنرمندباشد دریافت نمی‌کنند، همچنین مسئولین هیچ‌گونه حمایتی در حوزه‌ی هنر پوشش که مسئله‌ی جدی و تاثیر گذاراست، ندارد.

این کارشناس هنری ابراز کرد: تلاش ما باید هویت بخشی به فکر، طرح و ایده‌ باشد، منبع ایده و الهام بومی برای استان قزوین وجود ندارد و پرداختن به مباحث طراحی زمان بسیاری لازم دارد، باید برگزاری جشنواره در دو مرحله اجرا و برنامه ریزی شود و برای طراحان برگزیده آموزش‌های لازم انجام شود تا طرح به نحو احسن اجرا و به مرحله‌ی تولیدات برسد.

وی ادامه داد: تولیدات پوششی به ویژه طراحی مانتو و شلوار روند طراحی و تولیدی مناسبی را طی نمی‌کند، همچنین لباس‌های موجود در بازار با فرهنگ ایرانی و اسلامی مغایرت دارند که لازم است برنامه‌ریزی برای طراحی پوشش مناسب در اولویت قرار بگیرد.

مدرس طراحی و دوخت عنوان کرد: برای قرارگیری پوشش مناسب اسلامی و ایرانی لازم است پوشش مناسب قشر جوان و دانشجو را هم دربربگیرد، زیرا نسبت به آمار انجام شده بیشتر جامعه را قشر جوان تشکیل می‌دهد همچنین استان قزوین میزبان دانشجویان سایر استان‌های بزرگ کشور مانند تهران است که این استان در پخش تولیدات غربی سهیم است.

وی افزود: طراحان استان قزوین باید با هم‌فکری و خلاقیت توانایی طراحی استان را به حد اعلی برسانند تا قابلیت مطرح شدن پوشش مناسب بتواند علاوه بر استان قزوین، مهمانان ساکن در استان را هم پوشش دهد.

تولید کننده‌ی عرصه‌ی پوشاک گفت: استان قزوین با عدم اجرای ایده مناسب همراه است و شکل صحیحی خلاقیت در بیشتر طراحان دیده نمی‌شود، از سوی دیگر طراحان مد لباس هیچ‌گونه ایده‌ای برای شرایط فعلی برخی هم‌وطنان مانند جانبازان یا بیماران در بخش جراحی که موجب سوهولت کار شود ارائه نداده‌اند.

امینی از مسئولین حاضر در جلسه در ادامه‌ی صحبت‌های کارشناسان طراحی مد و لباس استان قزوین اظهار کرد: فرهنگ و تغییرات آن مسئله‌ای است که برای تحقق روند طولانی را طی می‌کند، اما در جامعه کنونی ما شاهد حضور فضای مجازی هم‌راستا با جامعه‌ی اسلامی هستیم که موجب افزایش روند تغییر فرهنگ می‌شود.

وی افزود: فضای نامحدود مجازی و وجود ناهنجاری‌های غربی در آن تفکرات و شکل اسلامی و ایرانی سبک زندگی و پوشش را تغییر داده‌است که در نبرد با چنین مشکل بزرگ تکیه بر ارزش‌ها و کشف باورها ما را در ایجاد فرهنگ مناسب فضای مجازی پیشگام بر ناهنجاری‌ها می‌کند.

این طراح اذعان کرد: ایران بجای الگوپذیری از سایر فرهنگ‌ها با توجه به پیشینه‌ی هنری بالا باید در جایگاه متولی لباس قراربگیرد و باید به فرهنگ تولید و تجارت نزدیک شود.

وی ادامه داد: استفاده از استانداردها، به‌روز بودن پوشش در دامان حجاب و آشنایی با تکنولوژی باید مسیر هر طراح لباس را با دنیای تولیدات و قرارگیری در مسیر تجارت قرار دهد که در جامعه‌کنونی نیاز به توجه و تمرکز بیشتری در این زمینه وجود دارد.

ایزدی فر معاون هنرو سیمای استان قزوین در ادامه‌ی نشست ابراز کرد: گرایش به مد ذائقه‌ی فردی هر انسان است، اما واژه مد لازم از درون کشور نشات بگیرد.

وی افزود: کار طراحان باید مورد تایید عموم قرار بگیرد تا به تولیدات انبوه برسد و تازمانی که طراحان در صنعت ایفای نقش نکند، نمی‌تواند به تولید و تجارت دست‌یابند و برای راه‌یابی به عرصه‌ی صنعت همکاری سایر سازمان‌ها مانند سازمان صنعت و معدن، آموزش و پرورش، صدا سیما، نمایندسنف طراحان، و نمایندگان مجلس لازم است.

این مسئول ادامه داد: استان قزوین نیازمند تشکیل انجمن برای طراحان مد و لباس است، طبق آمار موجود تنها دو موسسه طراحی لباس به ثبت رسیده‌است که عدم وجود انجمن طراحی و تکیه بر موسسات محدودیات‌هایی را به وجود خواهد آورد.

وی گفت: انجمن طراحی که متشکل از عموم طراحان است می‌تواند راه ارتباط طراحان با تجار، تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و صنعتگران فراهم کند همچنین حوزه‌ی حمایت مسیولین بیشتر موسسه به انجمن تعلق می‌گیرد.

سرهنگ دوم نیروی انتظامی در ادامه‌ی صحبت‌های معاون هنر و سینما اظهار کرد: وجود ناهنجارهای اجتماعی باید از ریشه مورد بررسی و پیگیری قرار بگیرد در غیر این صورت تلاش عوامل نیروی انسانی که از ابتدا وارد کار می‌شود بیهوده خواهد ماند.

وی افزود: 180مدل و 1500 لباس هنجار شکن توسط نیروی انتظامی ضبط شده‌است که فروشندگان و متولیان لباس‌ها‌ی ناهنجار مسئله‌ی تولیدات این لباس‌ها، در سطح کشور را عنوان می‌کنند که نشان می‌دهد پیگیری و برنامه‌ریزی باید از مرحله‌ی طراحی و تولیدات این گونه لباس‌ها انجام شود.

این مسئول ابراز کرد: پوشش باید از جایگاه مناسب خود نشات بگیرد که برای رسیدن به هدف تولید و عرضه‌ی پوشش اسلامی ایرانی باید تمامی ارگان‌های کشور به میدان فعالیت پا بگذارند و طراحان لباس این حوزه باید مورد حمایت مسئولین و اسپانسرها قراربگیرند همچنین خیرین باید بدانند کمک به اسلام تنها در زمینه‌ی ساخت مدرسه و مسجد خلاصه نمی‌شود و هرگونه عمل شایسته مانند تولیدات پوشاک حجاب هم نیاز به حمایت و همکاری دارد.

انتهای پیام/3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان