۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین واکنش شاعر برجسته اهل بیت به مولودی پرحاشیه این روزها
کد خبر: ۳۳۵۹۶۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۳/۲۹ ساعت: ۱۰:۱۹ ↗ لینک کوتاه

واکنش شاعر برجسته اهل بیت به مولودی پرحاشیه این روزها

شاعر و ذاکر اهل‌بیت(ع) گفت: برای رفع ناهنجاری‌هایی مانند مولودی باید ابتدا آسیب‌شناسی داشته باشیم تا بدانیم چه کم و کاستی‌هایی در این حوزه داریم؟ معتقدم کاستی امروز در حوزه مداحی، ضعف آموزش است.

واکنش شاعر برجسته اهل بیت به مولودی پرحاشیه این روزها

به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین به نقل از فارس ،بازنشر مولودی «داره می‌ریزه» در فضای مجازی، این روزها اذهان را به این سمت سوق داده است که چرا فضای معنوی مداحی و مولودی خوانی کشور توسط مداحان جوان به سمت ابتذال و متأسفانه خدشه وارد کردن به ساحت اهل بیت(ع) سوق پیدا کرده است.

در این باره محمد صمیمی شاعر و ذاکر اهل‌بیت علیهم‌السلام  با اشاره به اهمیت شعر خوب در مولودی و مداحی اظهار داشت: تمام شئون فرهنگی مرتبط با فرهنگ مقدس تشیع مانند منبر، مداحی و ... از دو جنبه محتوا و صورت تشکیل شده که محتوا از صورت بسیار مهم‌تر است. صورت فرمی مداحی همان خواندن است و صورت محتوایی آن شعر است که از قلم شاعر تراوش می‌شود، بنابراین بیش از نیمی از اهمیت کار مداحی، سهم شعر است.

مولودی «داره می‌ریزه» ناشی از ناهنجاری‌های حاصل از تقابل سنت و مدرنیته
وی با ریشه‌یابی از علل ایجاد مولودی حاشیه‌ساز «داره می‌ریزه» تصریح کرد: شخصاً از مدت‌ها پیش منتظر رخ‌دادن چنین اتفاقاتی بودم، باتوجه به تقابل سنت و مدرنیته در دیگر شئون فرهنگی کشور که حاصل آن ناهنجاری‌هایی بسیاری در دهه‌های اخیر بود، این انتظار می‌رفت که مداحی نیز به عنوان آخرین ساحت فرهنگی که درگیر این تقابل شده است، شاهد این ناهنجاری‌هایی به صورت طبیعی باشد.

صمیمی افزود: ساحت سنتی مداحی کاملاً مشخص است که امکان نوآوری جدید را ندارد البته دارای علاقه‌مندان و کارکردهای فرهنگی خاص خود نیز است اما ناچار هستیم در مداحی، دنیای مدرن و پیشرفته را مدنظر قرار دهیم زیرا مخاطبان امروز از نسل‌های جدید هستند.

مولودی «داره می‌ریزه» محصول جهل است
این شاعر آئینی با بیان اینکه مداحی در دو دهه اخیر به ناچار وارد دنیای جدید و مدرنی شده است، تصریح کرد: براساس نظریات علمای علوم اجتماعی طبیعی است که در این گذار شاهد ناهنجاری‌هایی باشیم. مولودی «داره می‌ریزه» از این طیف ناهنجاری‌هاست و محصول جهل فردی است که شاید نیت سویی هم نداشته باشد.

وی اضافه کرد: فردی که بنا دارد این روزها شعری برای مداحی آماده کند تا امکان استفاده از سبک‌ها و موسیقی‌های مدرن را نیز داشته باشد اگر از آموزش‌های لازم برخوردار نباشد، طبیعی است محصولش گرفتار این ناهنجاری‌ها و گرفتاری‌ها می‌شود.

کاستی امروز در حوزه مداحی، ضعف آموزش است
صمیمی با بیان اینکه با این پدیده‌ها و ناهنجاری‌ها می‌توان برخورد شدید و خشن داشت اما می‌توانیم آن را به عنوان یک ناهنجاری دنیای مدرن بدانیم و برای رفعش اقدام کنیم، گفت: برای رفع این ناهنجاری‌ها باید ابتدا یک آسیب‌شناسی داشته باشیم تا بدانیم چه کم و کاستی‌هایی در این حوزه داریم؟ معتقدم کاستی امروز در حوزه مداحی، ضعف آموزش است.

آموزش در حوزه شعر آئینی وجود ندارد
این شاعر و ذاکر اهل‌بیت علیهم السلام اضافه کرد: برای حوزه شعر سازوکار آموزشی در کشور وجود دارد که مدل آکادمیک آن دانشگاه است و مدل سنتی آن جلسات شعر است اما در حوزه شعری که برای مداحی سروده می‌شود، هیچ آموزشی وجود ندارد و تنها چند محفل شعری در سال‌های اخیر مانند انجمن شاعران آئینی و  حلقه ریان تشکیل شده است اما این محافل نیز کارکردهای لازم را ندارند و یا بسیار کم است لذا از فردی که آموزش ندیده است و اساساً چارچوب‌ها را نمی‌شناسد چه انتظاری داریم؟

وی با بیان اینکه یک شاعر و مداح با گذراندن آموزش‌های لازم و شناخت چارچوب‌ها باید بتواند پیش‌بینی داشته باشند، حرفی که می‌زنند چه عواقبی دارد، تصریح کرد: مداح باید موارد مستهجن را مدنظر قرار دهد و این چارچوب‌هایی است که باید با آموزش به افراد منتقل شود لذا مشکل امروز مداحی کشور فقدان آموزش است.

صمیمی گفت: در دهه‌های اخیر تقابل سنت و مدرنیته در ساحت‌های مختلف فرهنگی شکل گرفته و معتقدم آخرین ساحتی که در این عرصه درگیر شده، مداحی است که در این 20 سال اخیر گرفتار شده است که برای حل معضلات این عرصه باید چاره‌اندیشی کرد که دغدغه بنده نیز در دوره تحصیلات دکتری درباره حدود سنت و جهان مدرن در دنیای مداحی است.

مولودی «داره می‌ریزه» به دلیل موسیقی‌اش جذاب شده است
این شاعر آئینی با بیان اینکه یکی از گرفتاری‌های امروز مداحی، موسیقی است، اضافه کرد: این مولودی حاشیه ساز، جذابیتش برای افراد موسیقی‌اش است که همه دنبال می‌کنند، در حالی که افراد تصور می‌کنند آن دو کلمه «داره می‌‌ریزه» موجب جذابیت شده است اما معتقدم اگر موسیقی جذابی نداشت، تا این حد مورد توجه قرار نمی‌گرفت که حتی دو گروه کنسرت با آن به شوخی بپردازند.

بزرگان مداحی اشراف خود را بیشتر کنند
وی در پایان خاطرنشان کرد: بزرگان و اکابر مداحی باید نسبت به این اتفاق مهم در عرصه مداحی باید هوشیار، بیدار و آگاه باشند و اقدام عملی داشته باشند تا تسلط نسبی بر اتمسفر مداحی ایران توسط بزرگان این عرصه حاصل شود و در پی آن حوزه آموزش راه‌اندازی شود زیرا معتقدم آموزش در عرصه مداحی و شعر آئینی اصلا وجود ندارد.

 

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان