۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین سلبریتی‌ها باید در هر اموری دخالت کنند اما جامعه نه!/ «سفر زایمان»؛ پدیده تازه‌ای که سلبریتی‌ها جا انداخته‌اند
کد خبر: ۳۳۵۹۲۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۳/۲۷ ساعت: ۱۰:۱۷ ↗ لینک کوتاه

به بهانه سفر رامبد به تورنتو و مونترال؛

سلبریتی‌ها باید در هر اموری دخالت کنند اما جامعه نه!/ «سفر زایمان»؛ پدیده تازه‌ای که سلبریتی‌ها جا انداخته‌اند

سلبریتی‌ها اگرچه ادعا می کنند زندگی خصوصی خودشان است و در این حوزه هیچ کسی حق قضاوت ندارد اما همین افراد گاها مهر تایید ورود جامعه خصوصا جوانان به زندگی‌شان زده اند.

سلبریتی‌ها باید در هر اموری دخالت کنند اما جامعه نه!/ «سفر زایمان»؛ پدیده تازه‌ای که سلبریتی‌ها جا انداخته‌اند

به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، سلبریتی‌ها با توجه به شهرتی که دارند و در معرض دید افکارعمومی هستند به نوعی سبک زندگی خاص خود را به جامعه القا می کنند. این موضوع بعضا مورد توجه مراکز تبلیغاتی هم هست و این افراد نه در زندگی عادی خودشان بلکه در خفا به مدل‌های مراکز تبلیغات تجاری تبدیل می شوند. لباسی که می پوشند طراحی یک برند خاص است. کیف و کفشی که استفاده می کنند، رستورانی که می روند و نوع غذایی که مصرف می کنند اغلب تبلیغات زده است و جوانان به سبب پنهانی بودن این موضوع اغلب نادانسته جذب این نوع سبک زندگی می شوند. خاصیت تبلیغات نیز رویافروشی و نوید زندگی بهتر دادن با مصرف آن کالاست؛ حالا این تبلیغات می تواند آشکارا صورت گیرد یا به صورت کاملا مخفیانه و پنهانی برای اثرگذاری بیشتر. 

سلبریتی‌ها از این نظر زندگی شی وار و مصنوعی دارند. نگاهی به سطح زندگی سلبریتی‌های غربی نشان می دهد که این افراد تحت سیطره برندها و مراکز تبلیغاتی قرار گرفته اند. حتی در آمریکا کار به جایی کشید که زندگی خصوصی و واقعی یک سلبریتی در فضای مجازی به عنوان مجموعه مستند در فضای مجازی منتشر و درآمدی کلان میلیون دلاری برای این سلبریتی‌ها به ارمغان آورده است. اما متاسفانه شرکت‌های تجاری با ساپورت مالی و تبلیغاتی این افراد بیشتر سبک زندگی مصرفی خود را به مخاطب القا کردند. 

سلبریتی‌ها در ایران نیز کم کم به سمت همین روند پیش رفته اند و برخی از آنها به مدل تجاری شرکت‌ها تبدیل شده اند. زندگی سلبریتی‌ها به نوعی رقابت بر سر ماندن در انظار عمومی هم هست. هر چقدر سلبریتی‌ها بتوانند بیشتر در دید مردم و خصوصا جوانان قرار بگیرند با اقبال بیشتری از سوی شرکت های تجاری روبرو می شوند. از این روست که یک نوع سناریوسازی برای ایجاد جنجال و حاشیه همیشگی و غیر واقعی در سلبریتی‌ها دیده می شود. رقابت جنجال سازی ها باعث می شود که سلبریتی‌ها بیشتر بتوانند خود را در معرض دید و توجه جوانان و علاقه مندان قرار دهند. 

از این رو حاشیه سازی‌هایی از سوی برخی از این افراد دیده می شود که در اصل با منطق و عقلانیت فاصله زیادی دارد اما کم کم با تحمیل و تکرار این موضوع به جامعه و سر زدن چنین رفتارهای از سوی سلبریتی‌ها به جهت شهرتشان این موضوع در جامعه عادی سازی می شود. پدیده‌های مختلفی از سوی سلبریتی‌ها در این عرصه دیده می شود. سفر زایمان ازجمله همین پدیده هاست. حالا با حضور یک سلبریتی دیگر در خارج از کشور برای تولد فرزند بخشی از جامعه انتقادات خاص خود را نسبت به این روند ابراز می دارد. اما قطعا بخشی از جامعه که امکانات مادی به آنها اجازه می دهد برای گرفتن این پز لاکچری همین راه را می روند. 

سلبریتی‌ها اگرچه ادعا می کنند زندگی خصوصی خودشان است و در این حوزه هیچ کسی حق قضاوت ندارد اما همین افراد گاها مهر تایید ورود جامعه خصوصا جوانان به زندگی‌شان زده اند. هر روزه در شبکه های اجتماعی شاهد به نمایش گذاشتن بخشی از زندگی سلبریتی‌ها هستیم. موضوعی که به عنوان تایید این مساله است. اما سلبریتی‌هایی که هر روز بخشی از زندگی لاکچری و به اصطلاح پراز خوشبختی خود را به مردم می فروشند، نمی توانند ادعا کنند که در مواردی که مورد انتقاد قرار می گیرند مردم حق قضاوت ندارند.

از سوی دیگر سلبریتی‌ها خود وارد عرصه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی شده اند و سعی می کنند مردم را به سمت علائق خود سوق دهند. در ماجرای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 سلبریتی‌ها از این برای هدایت افکارعمومی به سمت منافع خود سود بردند. حضور چشمگیر همین افراد در کمپین‌های انتخاباتی یکی از نامزدهای مطرح گواهی دهنده همین موضوع است. اما قرار نیست که اجتماع هر وقت سلبریتی‌ها خواستند از زندگی آنان خارج شوند و سلبریتی‌ها به جامعه انگ فضولی بزنند مردم را به عدم قضاوت توصیه کنند. فضای مجازی هم با توجه به اینکه ابزار نظردهی در آن وجود دارد خود به خود مخاطب را به این سمت کشانده است. 

در ماجرای ورود سلبریتی‌ها برای کمک رسانی به مردم زلزله زده کرمانشاه که متاسفانه شاهد عملکرد بد و بدون کارشناسی سلبریتی‌ها بودیم تا جایی که قوه قضائیه در برخی از این موارد ورود کرد تا پول خیریه مردم را پس بگیرد، همین دخالت ها در اجتماع دیده می شود. درواقع سلبریتی‌ها با جذابیتی که در شبکه های اجتماعی برای مخاطب با ابزار مختلف بوجود آورند و با بی اعتماد سازی مخاطب نسبت به نهادهای کمک رسانی جای آنان را تا حدودی گرفتند.

این موضوع دخالت آشکار سلبریتی‌ها در مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را به وضوح نشان می دهد. از این رو جامعه نیز با نگاه قضاوت گرانه خود در هر جا که خود احساس کند ورود می کند. تا همین چند وقت پیش بود که یکی از سلبریتی‌های زن در شبکه اجتماعی توئیتر هر روز یک جنجال خاص ایجاد می کرد و حتی با تجویز و نسخه پیچی یک دارو برای افراد معتاد حتی امور حساس پزشکی و سلامت هم دخالت می کرد.

جامعه جوان و فعال در شبکه های اجتماعی خصوصا شبکه تصویر اینستاگرام اگرچه به طور چشمگیری جذب سلبریتی‌ها شده است اما در جای خود به قضاوت رفتار این افراد نیز می پردازد و از این رو سلبریتی‌ها در خصوص قضاوت اجتماعی رویین تن نیستند و بایستی صابون قضاوت مردم در فضای عمومی مجازی را هم در کنار همه استفاده‌هایی که برای مطرح کردن خود می برند، به تن بمالند. 

 

انتهای پیام/1404

منبع:جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان