۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین کره جنوبی - ایران؛ اولین تقابل جدی ویلموتس در آسیا با طعم انتقام
کد خبر: ۳۳۵۸۲۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۳/۲۱ ساعت: ۱۰:۱۷ ↗ لینک کوتاه

دربی جان سخت‌ها

کره جنوبی - ایران؛ اولین تقابل جدی ویلموتس در آسیا با طعم انتقام

دیدار کره جنوبی و ایران هرچند دوستانه تلقی می‌شود، با این حال سخت می‌توان از حساسیت‌های این بازی با دوستانه تلقی کردن آن، کاست.

کره جنوبی - ایران؛ اولین تقابل جدی ویلموتس در آسیا با طعم انتقام

به گزارش سرویس ورزشی صبح قزوین به نقل از تسنیم ، دیدارهای ایران و کره جنوبی همیشه حساسیت بالایی داشته است. حتی اگر این دو تیم در رقابتی دوستانه مقابل هم قرار بگیرند، بازهم تقابل‌شان چیزی کمتر از یک بازی حساس و جذاب ندارد. ایران و کره جنوبی در یک بازی تدارکاتی نیز با ذهینت یک تقابل دوستانه به میدان نمی‌روند و آنچه در پایان بازی رقم می‌خورد، تعیین‌کننده است. کری‌خوانی میان فوتبال ایران و کره جنوبی سالیان سال است که وجود دارد و این مسئله تقابل دو قدرت آسیا از غرب و شرق قاره را تبدیل به یک دربی ملی کرده است.

هواداران دو تیم هم بهانه‌های زیادی برای کری‌خوانی دارند. ایرانی‌ها به برتری 6 بر 2 در جام ملت‌های 1996 امارات یا برتری 4 بر 3 در جام ملت‌های 2004 چین می‌نازند که مانع از رسیدن کره جنوبی به نیمه نهایی آسیا شدند. کره‌ای‌ها نیز بازی‌های دلچسب خودشان را دارند که از آن جمله می‌توان به برد 2 بر یک آنها در جام ملت‌های 2000 لبنان، پیروزی در ضربات پنالتی در جام ملت‌های 2007 یا پیروزی در وقت‌های اضافه در جام ملت‌های 2011 قطر اشاره کرد. با این حال تقابل دو تیم در مقدماتی جام جهانی هم در این چند سال جالب توجه بوده است که تیم ملی ایران با سرمربیگری کارلوس کی‌روش، در دو دوره از مسابقات انتخابی جام جهانی مقابل کره جنوبی قرار گرفت که از مجموع چهار دیدار، سه برد و یک تساوی کسب کرد، نتایجی که تلخی تساوی در انتخابی جام جهانی 2010 و عدم صعود ایران به آن جام جهانی را از یادها برد.

آنچه در تمام این سال‌ها تقابل دو تیم را حساس‌تر کرده است، اتفاقات حاشیه‌ای بوده که این موضوع از صحبت‌های سرمربی کره جنوبی پیش از دیدار برگشت مقابل ایران در انتخابی جام جهانی 2014 برزیل آغاز شد. سرمربی کره اعلام کرد که دوست دارد تیمش همراه با ازبکستان راهی جام جهانی شود که همین مسئله باعث به راه انداختن یک بازی روانی از سوی کی‌روش شد. هرچند پاره کردن عکس‌های سرمربی کره جنوبی توسط سرمربی تیم ملی ایران و حرکتی که او در پایان بازی به سمت نیمکت کره نشان داد، انتقادهایی را به سمت تیم ایران روانه کرد. با این حال این بازی روانی همیشه وجود داشته است و این بار نیز پیش از یک دیدار دوستانه، اتحادیه فوتبال کره جنوبی اقدام به انتشار فیلمی کرد که در آن اشاره شده بود بازیکنان ایرانی به انجام بازی‌ کثیف و وقت تلف کردن می‌پردازند. هرچند کره‌ای‌ها مجبور به حذف این فیلم و عذرخواهی شدند، با این حال همه‌ی این مسائل، اتفاقات، حاشیه‌ها و نتایج دو تیم در طول تاریخ، تقابل ایران و کره جنوبی را از حالت عادی خارج کرده است.

آخرین برد کره جنوبی مقابل تیم ملی ایران در طول 90 دقیقه در سال 2005 و دیداری دوستانه در سئول بوده است. پس از این برد هم، کره‌ای‌ها دو بار موفق به شکست ایران در جام ملت‌های 2007 و 2011 شدند که بار اول در ضربات پنالتی و بار دوم در وقت‌های اضافه بود تا آنها همچنان در پیروزی مقابل ایران در طول 90 دقیقه ناکام باشند. در چنین شرایطی که کره‌ای‌ها مقابل ایران ناکام بودند، تیم ایران توانسته شش بار در مسابقات مختلف مقابل چشم بادامی‌ها به پیروزی برسد که چهار پیروزی در دوران مربیگری کارلوس کی‌روش بوده است. حالا که مارک ویلموتس توانسته شروع امیدوارکننده‌ای با تیم ملی ایران داشته باشد و با پیروزی 5 بر صفر مقابل سوریه، نشان داد تیم ملی را قرار است به تیمی هجومی تبدیل کند، همه از او انتظار دارند بتواند روند شکست ناپذیری ایران مقابل کره جنوبی را حفظ کند. همان‌طور که موفق شد طلسم پیروز نشدن ایران مقابل سوریه در زمان کی‌روش را از بین ببرد. البته که نباید مربیان سابق و فعلی تیم ملی و نتایج آنها را مقایسه کرد، اما این مقایسه‌ها و انتظارها در شروع کار سرمربی جدید تیم ملی، طبیعی است. این طبیعت را شاید ویلموتس بتواند با گذر از چند مسابقه از بین ببرد تا در هر موضوعی در قالب مقایسه قرار نگیرد.

با این حال، کره‌ای‌ها با اهمیتی که برای این دیدار دوستانه قائل هستند و تبلیغاتی که رسانه‌های آنها داشته‌اند، قصد دارند از دوران گذار فوتبال ایران و حضور سرمربی جدید و عدم شناخت کافی او نسبت به فوتبال آسیا و تیم ملی ایران، نهایت استفاده را ببرند. مسلماً نمی‌توان انکار کرد که اهالی فوتبال در کره جنوبی از رسانه‌ها و هواداران گرفته تا بازیکنان، به دنبال انتقام از فوتبال ایران هستند و می‌خواهند طلسم پیروز نشدن مقابل ایران را بشکنند. هرچند می‌توان این امید را هم داشت با حضور ویلموتس روی نیمکت تیم ملی ایران پس از مدت‌ها حاشیه و جنجال، برگزاری این دیدار دوستانه پایان جنجال‌ها و شروع احترام متقابل باشد. هرچند در زمین فوتبال هر دو تیم به سختی شکست را قبول می‌کنند و همین مسئله می‌تواند تقابلی حساس را میان کره جنوبی میزبان و ایران در این دیدار دوستانه شکل بدهد، دیداری که از ساعت 15:30 امروز (سه‌شنبه) در ورزشگاه جام جهانی سئول برگزار خواهد شد.

در زیر نتایج تیم ملی ایران در قرن 21 (از سال 2000 تاکنون) مقابل تیم ملی کره جنوبی را مشاهده می‌کنید:

23 اکتبر 2000، طرابلس، لبنان، جام ملت‌های 2000 لبنان
* کره جنوبی 2 - ایران یک

24 آپریل 2001، قاهره، مصر، جام LG
* کره جنوبی یک - ایران صفر

31 جولای 2004، جینان، چین، جام ملت‌های 2004 چین
* ایران 4 - کره جنوبی 3

12 اکتبر 2005، سئول، کره جنوبی، دوستانه
* کره جنوبی 2 - ایران صفر

2 سپتامبر 2006، سئول، کره جنوبی، انتخابی جام ملت‌های 2007
* کره جنوبی یک - ایران یک

15 نوامبر 2006، تهران، ایران، انتخابی جام ملت‌های 2007
* ایران 2 - کره جنوبی صفر

22 جولای 2007، کوالالامپور، مالزی، جام ملت‌های 2007
* ایران صفر - کره جنوبی صفر (پیروزی کره جنوبی در ضربات پنالتی)

11 فوریه 2009، تهران، ایران، انتخابی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی
* ایران یک - کره جنوبی یک

17 ژوئن 2009، سئول، کره جنوبی، انتخابی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی
* کره‌جنوبی یک - ایران یک

7 سپتامبر 2010، سئول، کره جنوبی، دوستانه
کره جنوبی صفر - ایران یک

22 ژانویه 2011، دوحه، قطر، جام ملت‌های 2011 قطر
ایران صفر - کره جنوبی یک (پیروزی کره جنوبی در وقت‌های اضافه 120 دقیقه)

16 اکتبر 2012، تهران، ایران، انتخابی جام جهانی 2014 برزیل
* ایران یک - کره جنوبی صفر

18 ژوئن 2013، اولسان، کره جنوبی، انتخابی جام جهانی 2014 برزیل
* کره جنوبی صفر - ایران یک

18 نوامبر 2014، تهران، ایران، دوستانه
* ایران یک - کره جنوبی صفر

11 اکتبر 2016، تهران، ایران، انتخابی جام جهانی 2018 روسیه
* ایران یک - کره جنوبی صفر

31 آگوست 2017، سئول، کره جنوبی، انتخابی جام جهانی 2018 روسیه
* کره جنوبی صفر - ایران صفر

 

 

 

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان