۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین «معامله قرن» چیست؟
کد خبر: ۳۳۵۸۲۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۳/۲۱ ساعت: ۱۰:۱۴ ↗ لینک کوتاه

اخراج فلسطینی‌ها از فلسطین، پروژه اسکان در صحرای سینا

«معامله قرن» چیست؟

آمریکایی‌ها در غرب فلسطین نیز در حال ایجاد منطقه ای صنعتی برای کشاندن جمعیت فلسطینی نوار غزه به آنجا هستند و از طریق پلی که بین مصر و عربستان می‌زنند می‌خواهند این دو منطقه را به یکدیگر متصل کنند تا جمعیت موجود در دو منطقه با هم مرتبط باشند.

«معامله قرن» چیست؟

 به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ،با تغییر مبنای طرح آمریکا برای فلسطین در دوره ترامپ و انتخاب رویکرد ایجاد «وطن قوم یهود» در کل فلسطین تاریخی، بزرگترین معضل صهیونیست ها جمعیت فلسطینی ها بود. آنها برای خارج کردن جمعیت فلسطین طرح هایی را در شرق فلسطین طراحی کرده اند که با اجرایی کردن آنها فلسطینی ها را از فلسطین خارج کنند. طرح وطن جایگزین شارون با دو رویکرد ساخت پایتخت جدیدی برای اردن و طرح احیای «بحرالمیت» با ایجاد کانالی از خلیج عقبه، طرح شهر نئوم محمد بن سلمان و طرح منطقه گردشگری دریای سرخ همگی از طرح هایی بودند که با مدیریت آمریکایی ها در شرق فلسطین اجرایی شدند تا جمعیت فلسطینی منطقه را از داخل و خارج فلسطین به سمت خود جذب کنند.

درغرب فلسطین نیز اقداماتی در صحرای سینا در همین راستا صورت گرفت. تا جمعیت فلسطینی را به سوی خود جذب کند.

منطقه صنعتی صحرای سینا

از سال 2017 در محافل داخلی مصر طرحی با عنوان منطقه صنعتی سینا مطرح شد. این طرح حکایت از آن داشت که قرار است منطقه ای در صحرای سینا نزدیک به نوار غزه به عنوان منطقه صنعتی به وجود آید این منطقه که همواره از وسعت آن سخن گفته شده است منطقه ای بزرگ خواهد بود که صنایع مختلفی در آن ایجاد خواهد شد. براساس گفته برخی منابع قرار است این منطقه صنعتی در منطقه موسوم به منطقه «ج» شمال به عنوان یک منطقه آزاد به وجود خواهد آمد و امارات متحده عربی و عربستان با سرمایه گذاری در آن قصد دارند آن را به بزرگترین منطقه آزاد صنعتی در غرب آسیا تبدیل کنند. طبق گفته برخی منابع مصری در این منطقه 8 پروژه بزرگ قرار است اجرا شود که مطالعات 5 پروژه آن تا کنون اتمام یافته است. مجتمع تولید نوشابه در زمینی به مساحت 500 هزار متر مربع، کارخانه تولید سیلیکات سدیم در زمینی به مساحت 3هزار متر مربع، مجتمع برش و تولید سنگ در مساحتی 15 هکتاری، پروژه خرد کردن و تولید سنگ آهک در زمینی به مساحت 6 هزار متر مربع، پروژه کارخانه تولید آجر، سن و ماشه در مساحتی 6 هزار متر مربعی و پروژه کشاورزی ویژه تولید گیاهان دارویی در زمینی به مساحت 5 هزار متر مربع از این پروژه ها هستند.

علاوه بر اینکه قرار است در کنار این منطقه صنعتی بزرگ منطقه ای مسکونی با آپارتمان های کوچک برای سکونت کارگران حاضر در این مناطق صنعتی به وجود آیند تا فقط در ایام کار میزبان کارگران باشند.

هدف از این طرح ایجاد فضایی برای به خارج کشاندن جمعیت نوار غزه است که در حال حاضر بالاترین نرخ بیکاری در جهان (بالای50درصد) را دارا است.

خالی کردن جمعیت منطقه سینا و رفح در مصر

توطئه بودن اقدام در شمال شبه جزیره سینا برای ایجاد بزرگترین منطقه آزاد غرب آسیا در آن، زمانی روشن تر می شود که بدانیم عبدالفتاح السیسی از زمان روی کار آمدن تا کنون به بهانه مبارزه با داعش اقدام به خالی کردن جمعیت مصری شمال شبه جزیره سینا کرده است. بسیاری از مناطق شمال سینا به ویژه در منطقه رفح که تحت حاکمیت مصر قرار دارد به بهانه مبارزه با تکفیری ها و سلفی های موجود در آن از جمعیت خالی شده است. دولت مصر از ساکنان این مناطق خواسته فعلا این مناطق را خالی کنند و زمانی که سلفی ها را دولت از آنجا خارج کرد به محل سکونت خود باز گردند.

واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان

سال 2017 طی سفری که پادشاه عربستان به مصر داشت عبدالفتاح السیسی دو جزیره مصری «تیران» و «صنافیر» را به پادشاه عربستان هدیه کرد. انتقال مالکیت این دو جزیره که از دیرباز بر سر آن اختلاف وجود داشت کاملا به نفع رژیم صهیونیستی تمام شد چرا که با انتقال مالکیت آن به عربستان، مالکیت مصر بر تنها بخش قابل کشتیرانی تنگه عقبه را لغو می کرد وآن را به آبهای بین المللی تبدیل می کرد. ضمن آنکه این مسئله در توافقنامه کمپ دیوید نیز پیش بینی شده بود.

پروژه پل اتصال مصر به تیران و صنافیر

اما انتقال این دو جزیره وجه دیگری نیز داشت که چند ماه پس از انتقال آن مشخص شد. رسانه های منطقه ای چند ماه پس از انتقال این مالکیت از تلاش مصر برای ایجاد پلی بین صحرای سینا با دو جزیره «تیران» و «صنافیر» خبر دادند. با ایجاد این پل مصر رسماً به عربستان متصل خواهد شد. حال سؤال اینجا است که چه نیازی به اتصال این پل وجود دارد؟

پاسخ سؤال اتصال منطقه صنعتی شمال سینا به شهر نئوم است دو منطقه ای که قرار است جمعیت فلسطینی را در خود جای دهند. با انتقال مالکیت این دو جزیره و ایجاد پلی بین آنها دو منطقه ای که فلسطینی ها را می خواهند در آن ساکن کنند به یکدیگر متصل می شوند. در حقیقت جاده امنی که زمانی قرار بود پس از توافقنامه اسلو بین نوار غزه و کرانه باختری به وجود آید و این دو منطقه را به هم متصل کند این بار با متصل کردن دو منطقه خارج از فلسطین که قرار است فلسطینیان نوار غزه و کرانه باختری را در خود جای دهد ایجاد می شود. این همان طرح ایجاد وطن بدیل یا فلسطین در خارج از فلسطین تاریخی است.

ایجاد حاکمیت موقت فلسطینی در سینا

چندی بعد از اعلام انتقال دو جزیره «تیران» و «صنافیر» و اعلام خبر منطقه صنعتی سینا، در رسانه های مختلف این خبر پیچید که ترامپ به دنبال ایجاد یک حاکمیت فلسطینی موقت در صحرای سینا است. این خبر به شدت تشکیلات خودگردان فلسطین را به واکنش وا داشت. آنچه موجب خشم تشکیلات خودگردان شده بود، ایجاد این حاکمیت خارج از فلسطین نبود چرا که آنها خود در فروش فلسطین نقش مستقیم داشته اند و آماده خروج از فلسطین اند. نکته اینجا بود که آنها از این واهمه دارند که این حاکمیت موقت در اختیار آنها نباشد.

این طرح آمریکایی ها برای آن است که جمعیتی را که به خارج فلسطین منتقل می کنند با یک حاکمیت موقت که هیچ سیطره ای بر زمین هایی که در آن حاضر است، ندارد فلسطینی ها را در خارج فلسطین مدیریت کنند و پس از مدتی نیز آنها را به حال خود واگذارند.

جمع بندی

هدف نهایی این است که با ایجاد این امکانات و تحت فشار قرار دادن فلسطینی ها در داخل فلسطین، جمعیت را از فلسطین خارج کنند و فلسطین را به صهیونیست ها تقدیم کنند. این همان چیزی است که از سال 2001 در نقشه راه، طرح جرج تِنِت و توافق مخفی وین در حال پیگیری بود و می خواهند با اجرای آن با باقی گذاشتن کمتر از یک میلیون فلسطینی در کل کرانه باختری، نوار غزه و سرزمین های 1948 به صورت نمادین معضل آوارگان و جمعیت فلسطینی را برای همیشه برای صهیونیست ها حل کنند.

آمریکایی ها برای تحت فشار قرار دادن جمعیت فلسطینی و آوارگان فلسطینی اقداماتی را طی دو سال گذشته صورت داده اند که در شماره بعد به آن خواهیم پرداخت.

 

 

انتهای پیام/1404

منبع:تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان