۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین انتقال ۱۲هزار تن پسماند خوزستان به قزوین سندیت ندارد/ پروژه قزوین-کلاچای تا اطلاع ثانوی تعطیل می‌ماند
کد خبر: ۳۳۵۸۱۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۳/۲۰ ساعت: ۱۴:۳۰ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان:

انتقال ۱۲هزار تن پسماند خوزستان به قزوین سندیت ندارد/ پروژه قزوین-کلاچای تا اطلاع ثانوی تعطیل می‌ماند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: باتوجه به اینکه از آذر ۹۷ انتقال پسماندها از خوزستان به قزوین منع شد، انتقال ۱۷هزار تن پسماند پتروشیمی به مقصد قزوین و گیلان و سهم ۱۲هزار تنی قزوین از این میزان صحیح نیست.

انتقال ۱۲هزار تن پسماند خوزستان به قزوین سندیت ندارد/ پروژه قزوین-کلاچای تا اطلاع ثانوی تعطیل می‌ماند

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ حسن پسندیده در نشست خبری که ظهر امروز(دوشنبه) به مناسبت هفته محیط زیست در سالن اجتماعات این سازمان برگزارشد، اظهار کرد: به موجب قانون اساسی حفاظت محیط زیست وظیفه‌ای عمومی است و حفاظت محیط زیست یکی از بنیادی‌ترین جایگاه‌ها است.

وی ادامه داد: تمام سازمان‌ها در اجرای پروژه‌ها ملزم هستند الزامات محیط زیستی را رعایت کنند، در قوانین و مقررات نیز الزاماتی برای سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول گذاشته شده تا معیارهای محیط زیست بخوبی اجرایی شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین ابراز کرد: آگاهی عمومی و اطلاع رسانی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید افراد از الزامات زیست محیطی آگاهی داشته و به آن عمل کنند.

وی ادامه داد: قزوین از استان‌های بی نظیر در عرصه محیط زیست طبیعی است و از تنوع زیستی و جاذبه‌های دیدنی در اکوسیستم‌ها برخوردار است و برای حفاظت از این عرصه‌ها تمام ما موظف هستیم.

 این مسئول عنوان کرد: قزوین از استان‌های فعال در زمینه صنعتی است، بنابراین توجه به استانداردهای زیست محیطی در فعالیت‌های تولیدی و صنعتی از مواردی است که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

کاهش روزهای ناسالم هوا به 5روز در سال 97

وی بیان کرد: در سال 97در بخش کنترل آلاینده‌ها 499مورد بررسی شد، همچنین 84مورد نمونه برداری هوا انجام شد که از این میزان 24مورد استاندارهای زیست محیطی را رعایت نکرده بودند.

پسندیده ادامه داد: سازمان حفاظت از محیط زیست ابتدا در دو مرحله به واحدهای متخلف اخطار می‌دهد و پس از آن درصورت عدم تغییر عملکرد مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند و ملزم به پرداخت عوارض الایندگی خواهند شد.

وی گفت: واحدهایی که دارای آلودگی و خطرات فوری باشند با هماهنگی مراجع قضایی اقدام به تعطیلی آن‌ها خواهد شد، البته هیچ مبلغی از عوارض آلایندگی به محیط زیست تعلق نمی‌گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین ادامه داد: عوارض برآمده از آلایندگی‌ها توسط سازمان امور مالیاتی اخذ می‌شود و باد در راستای اجرای پروژه‌های محیط زیستی صرف شود، البته بخش عمده‌ای از واحدها الزامات زیست محیطی را رعایت می‌کنند.

وی اظهار کرد: وضعیت کیفی هوای استان در طول چند سال اخیر هیچ گاه در شرایط آلوده و ناسالم قرار نگرفته؛ در سال 98تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس 15روز بوده که این میزان با کاهش یک سومی در سال 97به 5روز رسید و در سال جاری نیز تمام روزها در وضعیتی سالم و پاک قرار داشتیم.

معادن سیمان آبیک مورد توجه جدی قرار گیرد

این مسئول ابراز کرد: در سال 97در ارتباط با پایش‌های زیست محیطی هزار و 806مورد کنترل و پایش صورت گرفته است؛ همچنین نیروگاه رجایی بصورت هفتگی میزان و مصرف سوخت خود را اعلام می‌کند و در سطح ملی نیز این میزان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: سوخت مورد استفاده نیروگاه شامل 88درصد گازطبیعی و 12درصد مازوت و گازوئیل بود که نسبت به سال 96بهبود پیدا کرده است.

پسندیده درباره آلایندگی‌های سیمان آبیک گفت: میزان اثر گذاری آلایندگی سیمان آبیک بیشتر متوجه استان قزوین و آبیک است و استان البرز را کمتر مورد توجه قرار می‌دهد.

وی افزود: در رابطه با آلایندگی سیمان آبیک باید معادن سیمان نیز مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا ذرات معلق برآمده از معادن این کارخانه مورد غفلت واقع شده است.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان قزوین تصریح کرد: در سال 97 و 98برنامه یکساله با رویکرد توجه به اسناد بالا دستی و سیاست‌های کلی محیط زیست تعریف شده و حوزه‌ها در دو بخش ستاد و شهرستان‌ها مورد توجه قرار گرفته و حتی کمی سازی صورت گرفته است.

وی ابراز کرد: منطقه طارم، الموت و باشگل با مساحت 130هزار هکتار مناطق حفاظت شده استان را تشکیل می‌دهند که این میزان با در نظر گرفتن مناطق شکار و تیراندازی ممنوع به حدود450 هزار هکتار می‌رسد.

افزایش جمعیت کل و بز وحشی

این مسئول عنوان کرد: براساس سرشماری در زمستان 97 آمار کل و بز وحشی در منطق حفاظت شده و شکار ممنوع 23/24درصد بود که نسبت به سال 96رشد داشته اما جمعیت قوچ و میش وحشی کاهش و افزایش نداشته است.

وی افزود: جمعیت آهو در منطقه باشگل نسبت به سال گذشته 48/15درصد افزایش داشته است؛ در مناطق حساس برای مشاهده گونه‌های جانوری تعداد 5تا  6دوربین نصب شده است.

پسندیده عنوان کرد: قلمرو حیات وحش وسیع است و ما انسان‌ها قلمرو خود را در آن گسترش داده‌ایم؛ بنابراین لازم است مزارع و کندوها را ایزوله و محصور کنیم تا حیات وحش به آن‌ها دسترسی نداشته باشند و خسارتی به آن وارد نشود.

وی ادامه داد: البته حقوق انسان‌ها نیز دارای اهمیت است اما در مناطقی که حیات وحش در آن حضور دارد نباید به خاطرآسیب زدن به منابع انسانی اقدام به نابودی آن‌ها کرد، بیمه کردن دام و کندوها نیز به جبران خسارت کمک می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین ابراز کرد: درباره گونه‌های می‌توان برای آن‌ها بصورت محدود پروانه میرشکاری صادر کرد که در سال گذشته 84مورد مجوز شکار گراز صادر شده است.

وی اذعان کرد: سازمان محیط زیست برای پرورش و رهاسازی گرگ برنامه‌ای ندارد، بنابراین این شبهه و سوال که محیط زیست اقدام به رهاسازی گرگ کرده اشتباه است.

پروژه قزوین کلاچای تا رفع 17مورد اشکال متوقف می‌ماند

این مسئول عنوان کرد: 138مورد پرندگان، 28مورد از پستانداران و 45مورد نیز سلاح غیر قانونی شناسایی شده است، البته محیط زیست دخل و تصرفی در حمل و مجوز سلاح و مهمات ندارد.

وی گفت: درمورد پسماندها از ابتدای سال 97جلوی ورود پسماندهای صنعتی و خطرناک به منظور دفن به داخل استان منع شد و یکی از تصمیمات خوب جلوگیری از پسماند شیمیایی و دارویی 6استان همجوار بود.

پسندیده افزود: پسماندهای پزشکی و همچنین آبیاری با فاضلاب‌های تصفیه نشده و خام توسط دانشگاه علوم پزشکی مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

وی درباره انتقال 17هزار تن پسماند پتروشیمی به مقصد قزوین و گیلان و سهم 12هزار تنی قزوین از این میزان اذعان کرد: در این باره ما حتما حساسیت خاص خود را داریم و این حساسیت فراتر از گزارش رسانه‌ها است و از آذر 97انتقال هرگونه پسماند از خوزستان به قزوین منع شده و اسناد آن نیز موجود است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین ابراز کرد: مبنای توسعه صنعتی باید مطابق با سند آمایش سرزمینی استان باشد، البته ممکن است جانمایی و مکان یابی آن در ساختن شهرک‌ها و واحدهای صنعتی اشتباه باشد.

وی افزود: شهر صنعتی به دلیل در هم آمیخته شدن شهر و صنعت از نظر زیست محیطی  بسیار حساس است و الزامات زیست محیطی بصورت مستمر پایش شود.

این مسئول عنوان کرد: سازمان محیط زیست هنوز هیچ مکانی را به طورقطعی به عنوان مرکز پسماند مواد شیمیایی در نظر گرفته و اکنون صرفا چهار مکان در البرز، تاکستان و بوئین زهرا توسط دانشگاه امیر کبیر مورد مطالعه قرار گرفته است و بررسی‌های میدانی نیز انجام خواهد شد.

وی درباره پروژه قزوین کلاچای بیان کرد: در بررسی‌های صورت گرفته از این پروژه در محدوده قزوین17مورد ایراد شکلی، زیست محیطی و فنی شناسایی شده و تا زمانی که اصلاحات لازم انجام نشود پروژه متوقف خواهد ماند.

انتهای پیام/6006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان