۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین "صداقت در عمل" بیشتر از هر شاخصه‌ای امام خمینی را محبوب مردم کرد/ قیام امام(ره) لبیکی به صدای مظلومان جهان بود
کد خبر: ۳۳۵۷۱۶ نویسنده: حجت الاسلام محمد باریک بین تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۳/۱۴ ساعت: ۸:۵۱ ↗ لینک کوتاه

پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه درمصاحبه با صبح قزوین:

"صداقت در عمل" بیشتر از هر شاخصه‌ای امام خمینی را محبوب مردم کرد/ قیام امام(ره) لبیکی به صدای مظلومان جهان بود

پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه درمصاحبه با صبح قزوین گفت: صداقت در عمل چیزی بود که بیشتر از هر چیز امام را محبوب مردم کرد؛ پذیرش سخنان امام، زمانی برای مردم مرسوم شد که دیدند امام با وجود مقام رهبری همانند مردم زندگی می‌کند و اگر بنا باشد امام سخنی را به میان بیاورد ابتدا خود آن را درک کرده و عمل می‌کند.

"صداقت در عمل" بیشتر از هر شاخصه‌ای امام خمینی را محبوب مردم کرد/ قیام امام(ره) لبیکی به صدای مظلومان جهان بود

حجت الاسلام محمد باریک بین در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین؛ درباره‌ی ویژگی‌های شخصیتی امام خمینی (ره) اظهار کرد: تبار پاک و ساداتی امام(ره)، همنشینی و قرارگیری در محضر اساتید وارسته و عالمی همچون آیت الله شهبادی وهمچنین روحیه‌ی معنوی و خودجوش امام او را در قرب الهی پیش قدم می‌کرد.

وی افزود: خودسازی‌های شخصیتی و معنوی امام راحل در دوران جوانی و نوجوانی هم قابل رویت بود و چه بسا همین ارتقا در خودسازی زمینه ساز وی برای بنیان‌گزاری انقلاب جمهوری اسلامی شد.

استاد حوزه‌ی علمیه‌ی قزوین اذعان کرد: بُعد روحانی امام که در ایام جوانی تجلی یافته بود و همنشی امام با علما مسبب ایجاد روحیه‌ی جهادی، انقلابی امام و تجدید نفوذ بیان و سخنوری ایشان شد که نمونه‌ی بارز نفوذ بیان ایشان در کتب بویژه کتاب اربعین حدیث نمایان است.

وی در ادامه افزود: در شخصیت امام تنها سخن مطرح نبود، بلکه امام از افراد انگشت شماری بود که به اهداف و سخنان خود جامه‌ی عمل می‌پوشاند. چنانچه در خاطرات وی می‌خوانیم کلیه‌ی مدارهای زندگی امام براساس عقل و شرع تنظیم شده بود و در زندگی ایشان پرهیز از محرمات و درک و انجام شرع به خوبی نمایان بود.

کارشناس امور مذهبی ابراز کرد: در زندگی امام آنچه جلوه‌ی حضور داشت، خداوند بود که امام، رضای خداوند در انجام هر امری را درنظر می‌گرفت. در خاطرات امام قید شده‌است که زندگی امام همواره مانند مردم جامعه بود و ایشان بر این باور بودند که برای درک مردم باید مانند آن‌ها زندگی کرد و ایشان بسیار تکرار می‌کردند که من نمی‌توانم در رفاه و آسایش باشم درحالی که مردم در فقر به سر می‌بردند.

وی با اشاره به سایر ویژگی‌های امام راحل گفت: از دیگر ویژگی‌های امام می‌توان به نظم در انجام امور اشاره کرد به طوری که از شاگردان وی نقل شده‌است از ساعات ورود و خروج امام می‌شد زمان دقیق را حدس زد، همچنین آن‌چه که در شخصیت امام صادق است دوستی و حسن خلق با محبان و دوستان خدا و دشمنی با ظالمان بود.

باریک بین درباره‌ی دلیل محبت مردم به امام(ره) بیان کرد: صداقت در عمل چیزی بود که بیشتر از هر چیز امام را محبوب مردم کرد؛ پذیرش سخنان امام، زمانی برای مردم مرسوم شد که دیدند امام با وجود مقام رهبری همانند مردم زندگی می‌کند و اگر بنا باشد امام سخنی را به میان بیاورد ابتدا خود آن را درک کرده و عمل می‌کند.

وی در ادامه گفت: هم اکنون نیز شاهد محبت نسل جدید به امام هستیم که دلیل این محبت و احترام نسل حاضر و نسل جوان شجاعت‌، صداقت در حرف و عمل، حمایت و درک مردم و سیره‌ی روشنگری و بینش منطقی امام نسبت به مسائل بود.

باریک بین با توجه به اهداف انقلابی امام راحل ابراز کرد: آنچه امام را در مقابل با نظام شاهنشاهی به مقابله تشویق کرد، احساس همدلی و انجام وظیفه نسبت به مسلمانان بود؛ زیرا امام شاهد اجرای حکومت استبدادی و دیکتاتوری بود حکومتی که درآن شرع جایگاهی نداشت، دین درحال فراموش شدن بود، مردم در امور کشور دخالتی نداشتند، پوشش زنان در خطر و اسلام درحال نابودی بود.

وی افزود: اهداف امام را می‌توان در شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی خلاصه کرد، جای تعجبی نیست اگر مومنی شاهد به خطر افتادن ضرورت‌ها توسط ظالمان باشد و قیام نکند و قیام امام را می‌توان لبیکی به صدای مظلومان دانست.

فرزند مرحوم آیت الله باریک بین ابراز کرد: وضعیت کنونی جامعه امروز با امام و آرمان‌های ایشان فاصله‌ی بسیاری وجود دارد؛ البته به لطف و راهنمایی‌های رهبر انقلاب ما هم اکنون در مسیر راهبردی اهداف امام قرار گرفته‌ایم، اما برای تطبیق دادن حرف و عمل با مشکلاتی همراه هستیم.

وی در ادامه گفت: با توجه به توطئه‌های داخلی و خارجی آنچه که لازم و ملزوم است حرکت در مسیر بینش‌ها و عمل به سخنان رهبر معظم انقلاب است. نسل جوان که نسل ادامه دهنده و امید این مرز و بوم محسوب می‌شود نباید از حرکت بایستد و میدان را برای فعالیت دشمنان خالی بگذارد.

این کارشناس مذهبی افزود: تلاش کنونی دشمن هم اکنون در راستای ایجاد یاس و ناامیدی است و جوان ایرانی باید بداند که زمینه ساز تمدن اسلامی خود مردم ایران به ویژه جوانان هستند و هیچ گونه نیروی خارجی حق دخالت در امور را ندارد، پس لازم است در مسیر تحقق اهداف بیش از پیش گام بردارند.

وی در پایان تصریح کرد: با الگوگیری از بنیانگذار انقلاب اسلامی تنها با توکل به خدا، حفظ توحید، ایمان و تکیه برتوانایی و تلاش می‌توانیم در مسیر انقلاب اقدامات موثری انجام دهیم، همچنین برای رشد اقتصاد و سیاست آنچه لازم است احیا و نشر فرهنگ است پس نباید حرکت را متوقف کنیم.

انتهای پیام/3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان