۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین جلسه هم‌اندیشی "شورای عالی نمایش" بسیج هنرمندان قزوین برگزار شد
کد خبر: ۳۳۵۷۱۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۳/۱۳ ساعت: ۱۴:۳۶ ↗ لینک کوتاه

جلسه هم‌اندیشی "شورای عالی نمایش" بسیج هنرمندان قزوین برگزار شد

جلسه هم‌اندیشی "شورای عالی نمایش" بسیج هنرمندان قزوین با محوریت شناسایی ضعف‌ها و فرصت‌ها و ظرفیت‌های هنر نمایش استان برگزار شد.

جلسه هم‌اندیشی "شورای عالی نمایش" بسیج هنرمندان قزوین برگزار شد

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ جلسه هم اندیشی شورای عالی نمایش بسیج هنرمندان با حضور اساتید نمایش استان قزوین در اداره کل ارشاد قزوین به همت سازمان بسیج هنرمندان برگزار شد.

محسن کریمی در این نشست درباره‌ی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های هنری استان قزوین اظهار کرد: هدف‌ از اجرای نشست هنرمندان دست‌یابی به اجراهای فاخر، توجه به مسئله اقتصادی هنرمندان، شناسایی ظرفیت‌ها و ضعف‌ها و اجرای برنامه‌های محتوایی است.

وی افزود: کارهای فاخر تولیدات نمایشی نیازمند توجه و نگاه‌های سازماندهی شده و هدفمند است که با ارتقای پیشنهادات و بررسی نقاط ضعف زمینه‌ی رضایتمندی مردم و هنرمندان را فراهم کنیم.

مسئول بسیج هنرمندان استان قزوین اذعان کرد: دلیل در کنار هم قرارگرفتن هنرمندان شروع تولیدات هنری مختص خود استان است که این تولیدات طالب هم‌فکری و همکاری سازمان‌ها و هنرمندان است.

ناصرایزد فر در ادامه اذعان کرد: بحث هنر نمایش دارای قدمت بوده اما در عین حال مسئله تازه‌ای است و در جهت‌دهی آن به‌سوی هنر فاخر باید تلاش‌های بسیار شود و مردم در اجتماع امروز نیازمند تماشای هنر در تمام زمینه‌ها هستند که البته جای ایجاد هدف هم وجود دارد.

استاد نمایش استان قزوین عنوان کرد: در کنار سیلیقه‌ی مردم لازم است هنر دارای اندیشه و هدف باشد. اگر در عرصه‌ی هنر محتوا و هدف استفاده نشود مسئله ناتمام می‌ماند، از سوی دیگر تعریف هنر فاخر طالب حمایت اقتصادی است.

ایزدفرد در ادامه درباره‌ی برگزاری جشنواره بیان کرد: تولید جشنواره زمینه‌ی پیشرفت مناسبی است، اما باید عوامل اجرایی و مسائل مالی را در این خصوص درنظر گرفت چنانچه امکانات مناسب برای جشنواره و برآورد هزینه‌ی اجرایی صورت نگیرد کار به نتیجه مطلوب نمی‌رسد و اشتیاق هنرمندان تازه کار از بین می‌رود.

صادق آریان نیز در این نشست اظهار کرد: برای هر گروهی از مردم کلیدواژه هنری تعریف شده‌است و مسیر ما با در نظرگیری جامعه باید هدفمند شود و ساختار محتوایی هنر بیان کننده سطح کیفی و تاثیرگزاری هنر است.

وی افزود: فقدان محتوای هنری موجب رکود شکل فاخر هنر می‌شود و برای پیشرفت هنرمند شرکت در جشنواره‌ها و تقویت استعدادها موجب تولید محتوا مناسب خواهد شد.

این مسئول فرهنگی ابراز کرد: هنرمندان باید نسبت به زمان و مکان طرح محتوایی قوی ارائه دهند، تلاش ما تشکیل دومین جشواره‌ی تئاتر خیابانی و حمایت از هنرمندان تازه کار است.

وی در ادامه گفت: ما زمینه‌ی پیشرفت هنرمندان را فراهم خواهیم کرد، چنانچه هم اکنون در حال ساخت تئاتر شهر برای با ظرفیت ۳۰۰نفر در پارک ملت قزوین هستیم.

معاون امور فرهنگی درباره‌ی روند اجرایی تئاتر شهر عنوان کرد: آن‌چه در تئاتر شهر وجود دارد حیاط، سالن، پاتوق و صحنه‌ مناسب برای تمرین است همچنین برای سایر هنر‌ها نیز طبقاتی از برج‌های مطرح قزوین به محل برگزاری امور فرهنگی با ظرفیت حداکثر ۵۰۰نفر درنظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: ابزار هنر باید موجب ارتقا محتوا و هنر شود، بخشی از برنامه تابستان در اختصاص هنر نمایشی است که پشتوانه‌ای محتوایی خواهد شد.

یوسف توانا در ادامه‌ی این نشست هنری عنوان کرد: امروز ذائقه افراد تغییر کرده‌است، اما نباید از اصالت هنر دور شد بلکه باید ژانرهای مختلف هنر را که باعث جذب مخاطب است با برنامه‌ی از پیش تعیین شده به مخاطب ارائه داد.

وی افزود: اگر آسیب شناسی هنری صورت نگیرد، مشکلات فراوانی به بار می‌آید و بزرگترین آسیبی که هنرمندان را تهدید می‌کند حوزه اقتصادی است. فن کار قوی موجب تشدید مخاطب و یک نیاز برای مردم محسوب می‌شود که لازم به حمایت مالی دارد.

این هنرمند قزوینی ابراز کرد: ظرفیت هنری استان زیاد است و خالی از هنرمند برجسته نیست، پس لازم است افراد مشهور و با تجربه در معرض دید قرار بگیرند تا هنری مانند تئاتر روند علمی و تجربی خود را طی کند.

وی گفت: در استان قزوین محصلان هنر بویژه‌ی در عرصه‌ی تئاتر و نمایش کم نیستند و مسئولان قزوینی باید برای این افراد برنامه و بودجه در نظر بگیرند، چنانچه اگر در استان مشکلات هنری حل نشود باید شاهد مهاجرت هنرمندان باشیم.

محمد صمدی در ادامه‌ی این نشست اظهار کرد: آسیب شناسی هنری و برگزاری جشنواره‌های هنری دراستان دو مسئله‌ی اساسی برای گفت‌وگو است. در بحث آسیب شناسی نیازمند تجمع تخصصی هنرمندان در جلسات متعدد هستیم تا تمام جزئیات و مشکلات در زمینه‌های مختلف مورد بحث قرار بگیرد.

وی افزود: هنر حاکم در استان با توجه به ظرفیت‌های نقصی حاصل چند سال اخیر نیست بلکه روند طولانی طی کرده‌است و اگر هم‌اکنون در هنر نقصی وارد شده می‌توان یکی از دلایل آن را عدم حضور پیشکسوتان در صحنه‌ی هنر مطرح کرد.

این هنرمند قزوینی ابزار کرد: نظارت پیشکسوتان در هنر موجب روند پیشرفت هنر در قالب هدف و محتوا می‌شود و این نظارت باید بصورت پاتوق‌های هنر و با حضور تمامی اساتید هنری برگزار شود.

این مسئول در خصوص ارائه جشنواره‌های هنری عنوان کرد: برگزاری جشنواره‌های هنری باید تداوم داشته باشد تا هنرمند را تا استعدادیابی و عرصه‌ی مطرح شدن برای هنرمند بکشانند اگر جشنواره متداوم برگزار نشود کار ابتر خواهد بود.

وی در ادامه گفت: اگر هنرمندان بااستعداد کشف و شناسایی نشوند و مورد حمایت مالی و هنری قرار نگیرند، افراد فاقد استعداد که از توانایی مالی برخوردارند در جایگاه نامناسب هنر پیشتاز خواهند بود.

محمد شهسواری نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: هنر نیازمند تمرین و صحنه‌هاست و در استان قزوین زمین‌ها، سوله‌ها و زیرزمین‌های راکد بسیاری وجود دارد که بهتر است از این اماکن در راه هنر استفاده شود.

وی افزود: هر ساله مبلغ نزدیک به ۳۰۰هزارتومان به اجرای هر هنرمند تئاتر که برای ایفای نمایش به استان می‌آید، تعلق می‌گیرد بهتر است این مبالغ صرف هزینه‌ی هنرمندان خود استان شود.

مسئول کانون فرهنگی ارشاد ابراز کرد: امسال هدف ما در عرصه‌ی هنر نمایشی این است که با برنامه‌ریزی بهتری برای روزهای آتی حرکت کنیم که یکی از آن‌ها برگزاری جشنواره‌ی شیدایی است.

وی در خصوص اجرای جشنواره‌های هنری افزود: این جشنواره در سطوح مختلف سنی و مهارتی با حضور اساتید و در مراحل مختلف تبلیغات، ثبت‌نام، مشاوره، آموزش، تست، اجرا، داوری، فینال، مطرح شدن هنرمند و تولید کار هنری با محتوا انجام خواهد شد.

این هنرمند قزوینی ابراز کرد: در کنار جشنواره که با هدف ارتقا سطح هنری استان و کشف استعدادها صورت می‌گیرد، اپلیکیشن متناسب با جشنواره هم طراحی شده تا هنرمند در علاوه بر نظارت بر امور جشنواره و ارائه پیشنهادات و انتقادات باز پخش مهارت‌های کارگاهی توسط اساتید را نظاره کند.

وی در ادامه افزود: طراحی این اپلیکیشن موجب مطرح شدن هنرمند و فراهم آوردن زمینه اقتصادی برای وی می‌شود و خواستاران اجراهای هنرمند با خرید و پرداخت به موقع هزینه‌ی هنرمند مورد حمایت قرار خواهند داد.

شهسواری بیان کرد: نظارت اساتید مطرح و آشنایی هنرمند با اساتید طی روند یک ماه برای مراحل مقدماتی و طی فرآیند شش مرحله‌ای برای تولید محصول هنری فاخر انجام خواهدشد.

انتهای پیام/3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان