۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین هیئات مذهبی نقش بزرگی در ترویج دین‌داری مردم دارند/ روزه‌داری اعضا و جوارح ما پس از ماه رمضان باید ادامه یابد
کد خبر: ۳۳۵۷۰۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۳/۱۳ ساعت: ۸:۳۷ ↗ لینک کوتاه

حجت الاسلام عالی در مراسم "شب وداع":

هیئات مذهبی نقش بزرگی در ترویج دین‌داری مردم دارند/ روزه‌داری اعضا و جوارح ما پس از ماه رمضان باید ادامه یابد

حجت الاسلام عالی در مراسم "شب وداع" گفت: در دعای وداع امام سجاد به ما شکستگی و امید به فضل خدا را می‌آموزد، اگر بعد ماه رمضان روزه شکم به اتمام می‌رسد روزه اعضای و جوارح و فکر و باطن سرجای خود باقی است و ما می‌توانیم این روزه داری را ادامه دهیم.

هیئات مذهبی نقش بزرگی در ترویج دین‌داری مردم دارند/ روزه‌داری اعضا و جوارح ما پس از ماه رمضان باید ادامه یابد

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ حجت الاسلام مسعود عالی شب گذشته در برنامه "شب دواع" در امامزاده حسین(ع) قزوین که هشتمین سال متوالی است به همت هیئات مذهبی قزوین برگزار می‌شود، اظهار کرد: گاهی اوقات یک تذکر یا توجه برای انسانی که دچار تشویش و غم و ناراحتی است، می‌تواند حالت تلنگر داشته باشد و برای تمام عمر او کافی باشد.

وی افزود: باید سعی کنیم بیانات اهل بیت علیه السلام و دعاهای وارده از ایشان برای ما در طول عمر زندگی حالت تلنگر داشته باشد.

این کارشناس رسانه ملی اذعان کرد: در ماه رمضان فرمان زندگی انسان در دستان خدا قرار می‌گیرد و تکلیف را خدا تعیین می‌کند و نفس انسان کنار گذاشته می‌شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه رویه دنیا دین گریز و تکلیف گریز است و فرهنگ جهانی یک فرهنگ سکولار شده که خدا از رویه زندگی و برنامه‌های کاری و تکلیفی ما حذف شده است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اگر با نگاه یک انسان عاقل به تکالیف خدا نگاه کنیم این تکلیف‌ها زحمت و محدودیت نیست، بلکه تشریف و تکریم و احترام خداست.

وی ابراز کرد: ما احترام و تکریم خدا را فقط در توسعه رزق می‌بینیم در صورتی که این صحیح نیست، بلکه تکلیفی است که خداوند برای ما درنظر گرفته ملاک تکریم خداست. بنابراین هرکس مقام بالاتری نزد خداوند دارد تکلیف بیشتری برای او درنظر گرفته است.

عالی گفت: ماه رمضان شبیه احرام سفر حج است، زیرا نفس کنار زده می‌شود و فرمان زندگی در دستان خدا قرار می‌گیرد.

امام سجاد(ع) به ما شکستگی و امید به خدا را می‌آموزد

وی یادآور شد: ما سه نوع روزه داریم که نوع اول روزه عوام است که خودداری از خوردن و آشامیدن و دوری از لذات است که ریاضت اختصاصی انبیای گذشته بوده، مرتبه دوم روزه شرایطی است که در کنار عدم خودداری از خوردن و آشامیدن، چشم و گوش و مو و دست و زبان آدمی نیز روزه باشند که روزه خواص نام دارد و مرتبه سوم روزه خاص الخاص است که علاوه بر دو شرایط قبلی فکر و باطن فرد روزه است.

این کارشناس رسانه ملی اذعان کرد: 30 روز، روزه تجربه یک زندگی عارفانه است و خدا زمینه ای فراهم می‌کند نفس زمین خورده و خدا محور زندگی آدمی قرار بگیرد، ماه رمضان بستری آماده است تا خداوند در زندگی ما حضور پیدا کند.

وی بیان کرد: امام سجاد در دعای 45 صحیفه سجادیه که به دعای وداع معروف است، آن چیزی که مورد تاکید قرار می‌دهد این است که خوبان از ماه رمضان بهره بردند، اما من هنوز همان بنده ناشکری هستم که تغییری نکرده ام و خدایا ما آمده ایم خداحافظی کنیم با ماهی که برایمان سخت است از آن جدا شویم و نتوانستیم از این نعمت استفاده کنیم. خدایا بر کوتاهی‌هایی که کردیم به ما اجر بده. این جمله امام یعنی اگر شکسته و بی پناه و شرمنده به درگاه خدا بیاییم خداوند به ما اجر خواهد داد.

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: در دعای وداع امام سجاد(ع) به ما شکستگی و امید به فضل خدا را می‌آموزد، اگر بعد ماه رمضان روزه شکم به اتمام می‌رسد روزه اعضای و جوارح و فکر و باطن سرجای خود باقی است و ما می‌توانیم این روزه داری را ادامه دهیم.

وی در پایان گفت: هیئات نقش بسیار بزرگی در ترویج دین داری مردم دارند و می‌توانند دین و اخلاق مردم را پس از ماه رمضان شارژ کنند، متاسفانه در دنیا گرد و غبار غفلت‌ها در حال پمپاژ است اگر ذکر و مراسمات مذهبی ادامه نداشته باشد، دچار غفلت و بی حوصلگی نسبت به دین می‌شویم.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان