۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ماجرای رهاسازی افعی‌های شاخ‌دار در یکی از روستاهای قزوین چیست؟
کد خبر: ۳۳۵۶۷۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۳/۱۲ ساعت: ۸:۱ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل محیط زیست استان پاسخ می‌دهد؛

ماجرای رهاسازی افعی‌های شاخ‌دار در یکی از روستاهای قزوین چیست؟

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: موضوع رهاسازی مارها در حاشیه جاده روستایی در قسطین لار در دست بررسی است و احتمال رهاسازی غیرکارشناسانه توسط مراکز تحقیقات علمی وجود دارد.

ماجرای رهاسازی افعی‌های شاخ‌دار در یکی از روستاهای قزوین چیست؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین در چند روز اخیر پیام‌ها و پست‌هایی در فضای مجازی منتشر شد که حاکی از رهاشدن تعدادی مار افعی شاخ دار کنار جاده و با فاصله 5کیلومتری در یکی روستاهای قسطین لار در منطقه الموت بود.

باتوجه به نزدیک بودن به روستا و امکان هراس ساکنین، مخاطبین با صبح قزوین تماس گرفته و خواستار پیگیری این موضوع شدند.

ما نیز برای آگاهی از چرایی ماجرا و ابعاد مختلف آن و پاسخ به مطالبات مخاطبان، موضوع را از مدیرکل حفاظت محیط زیست استان جویا شدیم.

حسن پسندیده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: موضوع رهاسازی تعدادی مار در منطقه قسطین لار صحت دارد؛ ظاهرا یک جعبه در حاشیه جاده رهاسازی شده و افراد محلی با دیدن باز کردن آن با تعدادی مار روبه‌رو می‌شوند. 

وی ادامه داد: این رهاسازی توسط محیط زیست انجام نشده است؛ درواقع سازمان محیط زیست برای پرورش، تکثیر و رهاسازی مارها برنامه‌ای ندارد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان قزوین ابراز کرد: گونه‌های مارها به لحاظ شرایط زیست گاهی در اقصی نقاط کشور در زیست گاه‌های مختلف وجود دارند و در معرض انقراض نبوده و تکثیر و رهاسازی ندارند.

رهاسازی غیرکارشناسانه مارها امری ناصحیح است

وی افزود: باتوجه به تعداد مارها این احتمال وجود دارد که آن‌ها توسط موسسات علمی که به منظور تولید واکسن از مار استفاده می‌کنند، رهاسازی شده باشند. 

این مسئول عنوان کرد: موضوع به سازمان محیط زیست منعکس شده و دفتر نظارت بر مدیریت حیاط وحش سازمان درحال بررسی موضوع و جمع آوری اطلاعات از موسساتی است که در نقاط مختلف کشور اخیرا مجوز استفاده از مار جهت پژوهش‌های علمی را اخذ کرده‌اند.

وی ادامه داد: مراکز استفاده کننده از مار باید پس از مدتی این موجودات را در زیست گاه خود رهاسازی کنند، اما رهاکردن در حاشیه جاده، در جعبه و بدون درنظر گرفتن شرایط زیست گاهی شیوه‌ای ناصحیح است. 

پسندیده بیان کرد: مارها جزئی از چرخه اکوسیستم و حیات زیست گاه هستند و اگر به تعداد زباد ولو به قصد علمی صید شوند بر افزایش گونه جوندگان و در نتیجه آسیب به باغات و مزارع موثر هستند.

وی افزود: درواقع وجود این خزندگان در طبیعت کنترل‌گر جمعیت زیستگاه هستند و از تاثیرات مثبتی برخوردارند، بنابراین وجود انواع آن‌ها ضروری است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان گفت: موضوعی که مارهای رها شده در کنار جاده را تهدید می‌کند، امکان آسیب دیدن توسط اتومبیل‌های عبوری است، از این رو این نوع رهاسازی و بدون درنظر گرفتن شرایط کاملا اشتباه بوده و یافتن عوامل این کار درحال بررسی است.

انتهای پیام/۶۰۰۶  

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان