۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین کشورهای عربی محلی برای سرازیر شدن تسلیحات آمریکا/ دلارهای نفتی دولت‎های مرتجع عربی در جیب واشنگتن
کد خبر: ۳۳۵۵۶۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۳/۶ ساعت: ۱۱:۳۰ ↗ لینک کوتاه

وضعیت اضطراری جعلی؛

کشورهای عربی محلی برای سرازیر شدن تسلیحات آمریکا/ دلارهای نفتی دولت‎های مرتجع عربی در جیب واشنگتن

پایگاه اینترسپت در گزارشی به تصمیم اخیر آمریکا مبنی بر فروش ۸.۱ سلاح به کشور‌هایی مانند عربستان سعودی و امارات پرداخته و می‌نویسد که رئیس جمهور آمریکا از یک «وضعیت اضطراری جعلی» استفاده کرد و میلیارد‌ها دلار سلاح به عربستان سعودی فروخت.

کشورهای عربی محلی برای سرازیر شدن تسلیحات آمریکا/ دلارهای نفتی دولت‎های مرتجع عربی در جیب واشنگتن
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ، «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا طی روز‌های اخیر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور تسلیحاتی به ارزش ۸.۱ میلیارد دلار به کشور‌های عربستان سعودی، امارات و اردن می‌فروشد.

وزیر خارجه آمریکا در بیانیه خود مدعی شده بود که این تسلیحات به ثبات در غرب آسیا کمک می‌کند.

پمپئو بار دیگر اظهارات بی‌اساس خود را تکرار کرده و گفته بود که این تسلیحان به کشور‌ها کمک خواهد کرد تا از خود در برابر ایران دفاع کنند.

وزیر خارجه آمریکا ادعا کرده که فروش تسلیحات به بازدارندگی کمک می‌کند.

وضعیت اضطراری جعلی ترامپ و فروش میلیارد‌ها دلار سلاح به کشور‌های عربی

 

پایگاه «اینترسپت» در گزارشی به این موضوع پرداخته و می‌نویسد که دونالد ترامپ از یک وضعیت اضطراری جعلی استفاده کرد تا میلیارد‌ها دلار سلاح به عربستان سعودی بفروشد.

اینتزسپت می‌نویسد: دولت آمریکا عصر روز جمعه و پیش از پایان هفته «روز یادبود» را برای تأیید یک «وضعیت اضطراری» مبهم انتخاب کرد که بدون فرصت دادن به کنگره برای مسدود سازی فروش، می‌تواند به ترامپ اجازه فروش میلیارد‌ها دلار سلاح را به عربستان سعودی، امارات و اردن بدهد.

یکی ازمنابع دموکرات کنگره در گفت‎وگو با اینترسپت می‌گوید: دولت از این تدبیر استفاده می‌کند تا بتواند سد کنگره در برابر بیش از ۲۰ پیش‌نویس قرارداد تسلیحاتی را از بین ببرد؛ قرارداد‌هایی که بسیاری از آن‌ها در صورت رسیدن به مرحله رأی‌گیری در سنا متوقف می‌شدند.

 

وضعیت اضطراری جعلی ترامپ و فروش میلیارد‌ها دلار سلاح به کشور‌های عربی

 

در ادامه این گزارش آمده است: بر اساس قانون ۱۹۷۶ کنترل صدور تسلیحات آمریکا، رئیس جمهور باید ۳ روز پیش از نهایی کردن فروش سلاح، کنگره را از این اقدام خود مطلع کرده و به کنگره این فرصت را بدهد تا در صورت لزوم رأی به لغو این قرار داد فروش سلاح بدهد، اما تحت این بند (وضعیت اضطراری) که به ندرت استفاده می‌شود، رئیس جمهور می‌تواند تأیید کند که «یک وضعیت اضطراری وجود دارد» و انتقال فوری تسلیحات در راستای منافع امنیت ملی آمریکا است.

سناتور «باب مندز»، نماینده مطرح کنگره و از اعضای دموکران کمیته روابط خارجی سنا در این باره می‌گوید: ترامپ در مطلع کردن کنگره «سال‌هایی از اقدامات ایران» را توصیف کرده، اما این که دقیقا چه موضوعی به ایجاد اضطرار امروز ختم شده را مشخص نکرده است.

 

وضعیت اضطراری جعلی ترامپ و فروش میلیارد‌ها دلار سلاح به کشور‌های عربی

 

اینترسپت در بخش دیگری از گزارش خود نوشته است: از سال ۲۰۱۵ عربستان سعودی و امارات درگیر مداخله در یمن با هدف بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی» به قدرت شده‌اند. این مداخله و کمپین بمباران تحت حمایت آمریکا به دلیل نابود کردن ساختار‌های غیرنظامی مانند منازل مسکونی، بازارها، کارخانه‌ها، تأسیسات آب آشامیدنی، مدارس و بیمارستان‌ها هدف انتقادات بسیار سنگینی قرار گرفته است.

 

«کریس مورفی»، سناتور ایالت «کنتیکت» که پیش از این نیز درباره تلاش ترامپ برای دور زدن کنگره هشدار داده بود در این باره می‌گوید: ترامپ تنها در حال استفاده از این خلأ است، چون می‌داند که از راه‌های دیگر نمی‌تواند به عربستان سلاح انتقال دهد.

 

وضعیت اضطراری جعلی ترامپ و فروش میلیارد‌ها دلار سلاح به کشور‌های عربی

 

مورفی می‎گوید هیچ دلیل «اضطراری» جدیدی برای فروختن بمب به عربستان وجود ندارد که این بمب‌ها را در یمن فرو بریزد و این اقدام تنها بحران انسانی در یمن را تشدید خواهد کرد.

این اقدام دولت آمریکا حامیان کنترل فروش تسلیحات را نیز که پیش از این نیز خواستار محدود کردن فروش سلاح به عربستان سعودی بودند به واکنش وا داشته است.

«جف آبرامسون»، عضو ارشد «انجمن کنترل تسلیحات» در این باره می‌گوید: کنگره باید دستی در کنترل فروش تسلیحات داشته باشد.

منبع: میزان

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان